Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:35:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
  

Auteur Topic: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?  (gelezen 4120 keer)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Gepost op: 24 March 2008, 22:11:56 »

Is het eenvoudig en/of zinvol om de ROCO Hippel en de oer 2200, in wisselspanning geleverd, om te bouwen naar gelijkspanning.

Doet dit eventueel afbreuk aan de uitstekende rijeigenschappen van ROCO gelijkspanning locs?

Graag jullie ervaring cq reactie, groeten,
frederico

ik heb in dit draadje naar iets dergelijks gezocht maar niet direct gevonden.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2008, 22:40:21 »
Alles is mogelijk uiteraard,
Zelf wilde ik in het grijze verleden het omgekeerde doen met een GS versie naar WS.
De hippel heb ik nog nieuw in doos, nooit omgebouwd, Groene uitvoering, evt ruilen is een optie.
Ook de oude 2200 in hobby-geel-grijze uitvoering heb ik ooit eens met een elektronische omschakelaar omgebouwd. de sleper was de echte uitdaging.
Voor ombouw van WS >> GS zal men wel andere (ge-isoleerde) wielstellen moeten monteren.
De groeten van Rob

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2008, 22:24:58 »

Niemand anders ervaringen??

LET OP dus van wissel- naar gelijkspanning !

frederico

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2008, 22:29:32 »
hey,

De hippel is geen probleem, de assen zijn ge-isoleerd.
Sleper eronderuit, en wat soldeer werk.

Heb zelf twee recente hippels omgebouwd.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2008, 12:18:25 »

Bedankt dat is dan een!

groeten frederico

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2008, 15:41:01 »
Geld dat ook voor de Roco 1100 serie?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2008, 18:29:12 »
Hallo,

Volgens mij zijn de assen bij de 1100 en andere roco NS loks  niet ge-isoleerd.
Hier dien je dus zelf assen te bestellen, of isoleren.

Ik meen bij mijn vakhandel gehoord te hebben dat alleen de hippel assen bij wisselstroom geisoleerd zijn.

Maar pin me er niet op vast.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2008, 19:35:49 »
Iemand die zo'n loc heeft kan dat toch eenvoudig zelf controleren? As eruit, ohmmeter er tegenaan houden en je weet het.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2008, 21:38:11 »
De hippel voor wisselstroom heeft wel antislipbandjes, Dat gaat volgens mij problemen opleveren bij de stroomafname bij 2-rail (je houdt slechts twee assen over). Wielen vervangen lukt ook niet wat ze hebben er bij wisselstroom net een ander tandwiel ingezet (voor de grap zeker).
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2008, 22:18:00 »
Hey,

Waarom lukt de assen vervangen niet?
ik heb bij de strukton hippel gewoon andere assen geplaatst(echte gelijkstroom assen die normaal in de gelijkstroom hippel zitten)
En de kandt hippel rijdt hier gewoon zijn rondje op de wisselstroom as(is ge-isoleerd), en ik rijdt tweerail digitaal.

Ik denk dat je dan iets fout gedaan heb, als je het niet in elkaar hebt gekregen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2008, 22:42:28 »
Ok, Misschien is er inderdaad iets misgegaan. Ik heb een groene hippel. Ik had bij wisselstroom porblemen met de stroomafname en bedacht dat ik wielen zonder asb wilde. Na bestellen bleek dat het tandwiel niet hetzelfde was. Groeten Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2008, 23:28:32 »
Klaas.
Ik heb nog geen Roc 1100 in gelijkstroom, maar zie op Markplaats of E bay wel eens een 1100 staan, Maar meestal wisselstroom.
Vandaar mijn vraag over het ombouwen van de 1100 van wissel- naar gelijkstroom.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #12 Gepost op: 27 March 2008, 23:31:04 »
@Harm kijk nu dan maar is manuel (van het forum hier) bied een geel grijze, blauwe en turqouse aan.

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #13 Gepost op: 27 March 2008, 23:41:19 »
Ok, Misschien is er inderdaad iets misgegaan. Ik heb een groene hippel. Ik had bij wisselstroom porblemen met de stroomafname en bedacht dat ik wielen zonder asb wilde. Na bestellen bleek dat het tandwiel niet hetzelfde was. Groeten Hans
Ik denk dat dat niks te maken heeft met het verschil tussen de 2-rail of 3-rail uitvoering. Roco heeft bij de laatste versie van de Hippel een andere tandwieloverbrenging toegepast, waardoor de Hippel aanzienlijk langzamer rijdt.
Ze zijn waarschijnlijk op een idee gebracht door een artikel van mij van een paar jaar geleden. Daarin beschrijf ik hoe ik mijn Hippel heb omgebouwd, waardoor hij nog maar 45 skm/h maximaal rijdt in plaats van 140 skm/h voordien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: ROCO wissel- naar gelijkspanning ?
« Reactie #14 Gepost op: 28 March 2008, 07:44:08 »
Ik heb 5 hippels van roco.
Alleen de eerste versie heb ik niet.
Maar volgens mij zijn alle tandwielen die op de assen zitten hetzelfde.
Maar je moet ook de assen bestellen die op het onderdelen blad staan, en geduld hebben.

Wat wel is tussen de wisselstroom assen en de gelijkstroomassen, is de wielflens.
Vandaar dat ik voor de srukton een nieuw assen setje besteld heb.
Heb ik ook voor de Kandt versie gedaan, maar moet daar geduld mee hebben.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel