Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:54:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:52:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
  

Auteur Topic: PB Models, ICR-rijtuigen  (gelezen 102370 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #360 Gepost op: 14 March 2025, 16:00:12 »
Ik neem aan dat 1 van de twee artikelen voor AC zijn bedoeld?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
    • PBModels.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #361 Gepost op: 14 March 2025, 16:18:28 »
Ja. De poster heeft per abuis 2 x DC geplaatst
Koning, Keizer, Admiraal...

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #362 Gepost op: 14 March 2025, 16:52:14 »
Aangepast.

Martijn

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #363 Gepost op: 18 March 2025, 22:31:07 »
Eerste fabrikant die de SR11 en SR12 uitbrengt, leuk.
Ook leuk detail: dit zijn aangepaste ICRm rijtuigen, dat zijn de eerste ICRm's die PB Models uitbrengt, gewone ICRm rijtuigen zitten nog niet in het programma

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #364 Gepost op: 19 March 2025, 09:39:53 »
Dit is ook een leuke samenstelling voor de Koninklijke trein

https://flic.kr/p/2gJwoRb

Met IC+ rijtuigen  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 March 2025, 07:42:21 door Corné81 »
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #365 Gepost op: 03 April 2025, 17:52:13 »
Eerlijk gezegd wet ik niet of deze vraag hier thuishoort.
De ICRmh Benelux vind ik super mooi! Alleen tot mijn grote frustratie krijg ik ze niet soepel rijdend op mijn Marklin C-rails. Ze laten spontaan los (opgelost door Marklin kortkoppelingen te gebruiken). Geven vaak overbuffering op de standaard wissels (en ook bij de slanke wissels). Dat heb ik geprobeerd op te lossen door voor de langste stand van de koppelingen te kiezen. Toch blijven ze bij de wissels steeds ontsporen. Baal als een stekker want wil die mooie rijtuigen niet kwijt! Maar dan moeten ze wel goed rijden.
Heeft iemand van jullie als C-rail gebruiker dezelfde problemen? Of weet iemand misschien een oplossing? Lijkt mij fantastisch een Benelux HSL met sandwich van groen/zilveren Traxx en geel/blauwe Traxx.

sebastian-97

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #366 Gepost op: 03 April 2025, 18:42:58 »
Ik heb ze op C-rails rijden (bochten R2, R3 en R4) als ik de baan heb liggen (heb geen vaste baan). Ik heb de wisselstroom rijtuigen 7st in combinatie met Roco NS 186 012 en alles met Roco universele kortkoppelingen. Koppelingen ook op de kortste stand staan. In deze combinatie heb ik nergens last van in getrokken toestand. Bij duwen wil er nog wel eens een rijtuig ontsporen in een bocht, maar dat rijdt ik amper. Hoewel ik ze niet uitvoerig over wissels heb laten rijden, had ik wel een directe links rechts bocht combinatie in liggen in mijn laatste baan. Daarbij was de ene een R2  en de tegenboog daarna R3. Daar had ik ook geen last van ontsporingen. Het enige wat ik had is dat 1 trappetje van een rijtuig teveel omhoog stond en tegen de bak aan liep waardoor het wielstel niet kon draaien. Dat gaf wel ontsporing en door PB Models is het rijtuig keurig omgewisseld.

Sebas

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6681
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #367 Gepost op: 03 April 2025, 18:50:34 »
Marklin kortkoppelingen (de traditionele) kun je niet toepassen op ander materieel dan van Marklin zelf. De koppeling is te hoog en komt in bogen tegen de buffers.

Inmiddels hebben ze wel het licht gezien en een nieuwe koppeling ontwikkeld die lager is: https://www.marklin.nl/producten/details/article/72010

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #368 Gepost op: 10 April 2025, 21:12:44 »
Bedankt voor de reacties. Kon niet eerder reageren door ziekte.
@ Ben De 72010 koppelingen van Marklin gebruik ik.

@Sebas Probleem is dat ze op mijn baan (met kopstation) naast getrokken ook geduwd moeten worden. Dat met een trapje als oorzaak zal ik gaan bekijken (wanneer ik weer beter ben). Bij mij staat de koppeling op de langste stand (dat scheelde al duidelijk met de ontsporingen).

Heb zelf het idee dat de rijtuigen misschien op de wissels iets omhoog gewipt worden vanwege de sleper die eronder zit. Dat idee heb ik nog niet kunnen testen.

Input van andere forumleden is ook zeer welkom. Want ik heb ondanks alle tegenslag toch het doel om met 6 rijtuigen in sandwich te rijden. 😊   

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #369 Gepost op: 10 April 2025, 22:08:36 »
Stroomvoerende koppeling schijnt ook heel makkelijk te kunnen.

Heb je nog maar 1 sleper die je hoeft af te stellen.

Scheelt ook in de rijweerstand

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #370 Gepost op: 14 April 2025, 14:09:33 »
De stroomvoerende kortkoppeling is i.d.d. een optie. Alleen de beloofde toelichting hoe dat in te bouwen is nog niet beschikbaar. Ben nog niet zo bedreven dat ik dat zo eventjes zelf zonder voorbeeld doe.

De beperking van het aantal slepers zou al een grote stap vooruit zijn!

Dank voor het meedenken allemaal.

Nog meer tips?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #371 Gepost op: 14 April 2025, 14:29:32 »
Ik weet het niet direct, maar ik zou kijken of je dingen uit kan sluiten. Rij je met 2 locs geduwd? En geven beide tractie? Werkt geduwd rijden met 1 loc dan wel?

Kan je de slepers makkelijk demonteren? Dan zou je eens kunnen proberen het geheel zonder slepers te laten rijden?

Misschien zijn het de kortkoppelingen (hoewel je met de originele koppelingen ook problemen had?). Dan zouden misschien andere kortkoppelingen een idee kunnen zijn? Bv Roco kortkoppelingen? Of Fleischmann? Die hangen meer naar onder is mijn idee.

Kan je hier iets mee?

Groeten,
Rogier

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #372 Gepost op: 14 April 2025, 15:11:20 »
De stroomvoerende kortkoppeling is i.d.d. een optie. Alleen de beloofde toelichting hoe dat in te bouwen is nog niet beschikbaar. Ben nog niet zo bedreven dat ik dat zo eventjes zelf zonder voorbeeld doe.

De beperking van het aantal slepers zou al een grote stap vooruit zijn!

Dank voor het meedenken allemaal.

Nog meer tips?

Chris van PBmodels heeft mij op de beurs in Rijswijk laten zien dat er twee soldeereilandjes zitten aan de kopse kanten van de rijtuigen. Daar kan de stroomvoerende koppeling op aangesloten worden.

En anders even een ticket aanmaken en vragen om een plaatje.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #373 Gepost op: 20 April 2025, 11:31:36 »
Ben bezig met van alles uit te proberen. Vooralsnog beperk ik mij tot 1 loc om te zien of trekken en duwen an-sich goed functioneert. Als alles betrouwbaar is dan de stap naar 2 locs in sandwich.
Ben nu zover dat de optie om de slepers te verwijderen een laatste redmiddel is. De stuurstand gaf vreemd genoeg geen enkel probleem (tenminste in enkel tractie) dus die zal dan dienst gaan doen als voeding voor de andere rijtuigen.
Chris had mij beloofd eind maart op de PB site een beschrijving te zetten van de stroomvoerende koppelingen. Die heb ik nog niet gevonden. Ze zullen wel veel te druk zijn met alle nieuwe rijtuigen die binnen zijn gekomen aflever klaar te maken. :)
Mocht iemand een plaatje hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Nogmaals hartelijk dank aan alle meedenkers! Het gaat bij mij niet zo snel door fysieke beperkingen maar de raderen draaien wel.  :)
 

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #374 Gepost op: 02 May 2025, 17:19:23 »
Goede avond allemaal,
Is er nog nieuws bekend over de ICR rijtuigen Benelux, kwestie van uitlevering?, want het is er zeer stil over op het forum.
Mvgr,
Saskia