Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: PB Models, ICR-rijtuigen  (gelezen 102697 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #75 Gepost op: 16 April 2022, 16:41:10 »
Wow wat gaat dit vet worden. Ben blij dat ik de keuze voor PB heb gemaakt.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #76 Gepost op: 16 April 2022, 22:38:23 »
Beste PB Models,

De flenzen van de wielen van het wisselstroomdraaistel lijken me aan de lage kant.
Is de hoogte gelijk aan de gelijkstroomversie?
Zo ja, lopen ze dan nog wel goed door Märklin wissels?

Overigens is feit dat jullie van ICR kant-en-klare AC-uitvoeringen leveren, voor mij een key selling point.
Geen gedoe met (jarenlang) niet leverbare AC-assen en geen bloed zweet en tranen meer om ze vervolgens zonder schade om te wisselen.

vr. gr.
mDDM

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
    • PBModels.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #77 Gepost op: 17 April 2022, 00:28:15 »
Beste mDDM

De rijtuigen die nu te zien zijn op onze website ondergaan nu diverse testen.
Waaronder uitgebreide rijtesten op gelijk en wisselstroom banen.

NAV de uitslagen daarvan, kunnen we kijken of het een en ander nog aangepast moet worden.
Dat zullen we dan ook hier zeker laten weten.

Koning, Keizer, Admiraal...

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #78 Gepost op: 17 April 2022, 01:19:05 »
Nou is het mij alleen nog steeds niet helemaal duidelijk wat het (zichtbare) verschil is tussen de ICR-3 benelux en ICR-4 benelux B rijtuigen...

(En daar staan ook nog geen foto's van)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #79 Gepost op: 17 April 2022, 04:50:16 »
ICR-4 waren oorspronkelijk geel/blauwe buurland rijtuigen, een aantal waren geschikt gemaakt om als reserve te dienen voor de Beneluxdienst, later werden de stammen definitief verlengd en deze rijtuigen werden geschilderd in geel/rood. Wat precies verschillen zijn op detail niveau weet ik niet, maar neem aan dat deze rijtuigen, omdat ze ook inzetbaar waren in Duitsland klaptreden hadden ipv vaste. Hoop dat PBmodels daar antwoord op heeft? Kan het namelijk op internet (railwiki bijvoorbeeld) niet terug vinden.

Groeten Edwin.

Eddeped62

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #80 Gepost op: 17 April 2022, 11:53:41 »
ICR4 is uiterlijk verder hetzelfde , de rijtuigen in de Benelux vielen alleen maar op door hun opklapbare treden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #81 Gepost op: 17 April 2022, 12:53:10 »
Er zit wel degelijk een zichtbaar verschil tussen ICR 3 en 4, en dat zijn de dakeinden.
Bij ICR 1 t/m 3 lopen de ribbels tot aan het einde, en bij ICR 4 stoppen ze een stukje ervoor.
Hierdoor is ICR 4 nog steeds te onderscheiden van de overige series.




Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #82 Gepost op: 17 April 2022, 13:28:58 »
Goeie foto, zijn een hoop details op te zien die er nu niet meer op zitten of veranderd zijn. Van welke datum is deze foto ?

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #83 Gepost op: 17 April 2022, 13:44:33 »
Deze foto is gemaakt op 26-7-2008 te Roosendaal.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #84 Gepost op: 18 April 2022, 22:01:12 »
Er zit wel degelijk een zichtbaar verschil tussen ICR 3 en 4, en dat zijn de dakeinden.
Bij ICR 1 t/m 3 lopen de ribbels tot aan het einde, en bij ICR 4 stoppen ze een stukje ervoor.
Hierdoor is ICR 4 nog steeds te onderscheiden van de overige series.

Groeten Arjen

nooit geweten...

Ik heb ooit in de projectopdracht voor de laatste bestelling ICM (ICM-4) gezet dat deze exact gelijk moest worden aan ICM-3, juist om te voorkomen dat de constructieafdeling (Mw3) bij deze vervolgbestelling onnodige wijzigingen zou doorvoeren.  ;D

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #85 Gepost op: 18 April 2022, 22:05:04 »
Beste mDDM

De rijtuigen die nu te zien zijn op onze website ondergaan nu diverse testen.
Waaronder uitgebreide rijtesten op gelijk en wisselstroom banen.

NAV de uitslagen daarvan, kunnen we kijken of het een en ander nog aangepast moet worden.
Dat zullen we dan ook hier zeker laten weten.

Worden de wielen van de AC-assen op de juiste binnenmaat voor 3-rail gezet?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #86 Gepost op: 19 April 2022, 07:07:25 »
ICR4 is uiterlijk verder hetzelfde , de rijtuigen in de Benelux vielen alleen maar op door hun opklapbare treden.
Hadden deze dan in de Beneluxdienst ook D en L in het toelatingsraster staan (in tegenstelling tot alleen een B bij ICR-3) ?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #87 Gepost op: 19 April 2022, 11:57:04 »
ICR 4 rijtuigen hadden B, L en D in het RIC raster staan, als ik het me goed herinner...
« Laatst bewerkt op: 19 April 2022, 12:06:07 door NSTim2008 »

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #88 Gepost op: 02 May 2022, 02:47:00 »
De eerste bewegende beelden staan online.

https://youtu.be/TAIMkg4-CEI

Onlangs dat ik denk, wat kan er mis zijn aan een rijtuig (de locomotief moet het werk doen) ziet het prachtig uit.

Vooral de details van de rijtuigen zijn prachtig.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #89 Gepost op: 02 May 2022, 06:27:56 »
Er kan veel mis gaan in de praktijk hoor, koppelingen die toch niet helemaal conform NEN zijn en in bogen te kort blijken of ergens tegenaan lopen waardoor rijtuigen ontsporen, wielstellen die bij schuin belasten (klimspiraal) uit de rails getild worden etc.. dingen die alleen in de praktijk naar voren komen.
Overigens zie ik zo snel geen van de issues voorbij komen, het lijkt in orde.
RETROBAHN A.G.