Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
  

Auteur Topic: PB Models, ICR-rijtuigen  (gelezen 151086 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #435 Gepost op: 15 October 2025, 11:26:23 »
Ja maar er werden in mijn beleving geen 12-stammen treinen in Haarlem ingekort voor het laatste stukje. Op het moment dat de stammen naar 12 rijtuigen gingen, reed men niet meer met getrokken mat tussen Hlm en Zvt

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #436 Gepost op: 15 October 2025, 11:40:06 »
Neem van mij aan: het klopt. Het inkorten is van later datum.
Overigens is een stam het basis aantal (en type) rijtuigen. De rest is versterking.
Sorry, ik neem het niet aan. Er waren stammen met twaalf rijtuigen die in Haarlem eindigden vanwege de lengte, later werd de hele verbinding ingekort tot Haarlem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • PBModels.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #437 Gepost op: 15 October 2025, 11:48:02 »
In ieder geval, om antwoord te geven op de vraag over het extra A rijtuig.

Dat is door PB Models niet gedaan voor een bijzondere samenstelling te kunnen maken maar om het simpele feit dat het A rijtuig nog wat meer besteld werd dan de andere rijtuigen, dus is besloten een extra A rijtuig erbij te voegen zodat we iedereen een stam van 6 of 7 kunnen blijven aanbieden.

Dank voor de complimenten.  (y)

Chris en  Team PB models.

ICR in uitlevering!

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #438 Gepost op: 15 October 2025, 16:51:53 »
Vandaag de 7 eerst aangekondigde wagens binnen gekregen.
Ziet er mooi uit, netjes verpakt zoals bij de andere wagens/treinsets.

Paar kleine puntjes:
De deurgrepen van de stuurstand hebben geen reliëf.
Zie verschil tussen alle rijtuigen en de stuurstand:






De klasse aanduidingen vind ik niet geheel wit. Sommige lijken er een lichtgrijs cijfer in te hebben staan.

En bij mij in ieder geval.. is de kap van de stuurstand iets gegolfd aan de zijkant. Als je langs de kap af kijkt valt dat op.
Op de foto krijg ik het niet goed zichtbaar.
Opvalt is dat de kap op ca. 3 plaatsen niet goed op de bodem aansluit.

Uiteraard is dat wel echt zoeken.. over het algemeen zien ze er gewoon punt gaaf uit.

Dat er 1 2e klas rijtuig (426-6) andere opstaptredes heeft? Is dat conform 1/1 ?

Ik kijk uit naar alle komende uitvoeringen en modellen!


Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #439 Gepost op: 15 October 2025, 18:32:26 »

Dat er 1 2e klas rijtuig (426-6) andere opstaptredes heeft? Is dat conform 1/1 ?


Dat kan kloppen Benelux rijtuig nr 426-6 was oorspronkelijk een ICR4 buurland rijtuig dus dan klopt het dat die andere opstaptredes heeft zoals de buurland rijtuigen  (y)
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #440 Gepost op: 15 October 2025, 18:32:44 »
Dat B rijtuig is een origineel blauw geel ICR van de laatste serie die later is omgebouwd voor de benelux dienst. Misschien daarom verschil in de treden.

Groeten Edwin.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
  • NS 1960 - heden
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #441 Gepost op: 15 October 2025, 18:38:49 »
Zien er goed uit, ben zeer benieuwd naar die van mij. Heb nog niks gehoord terwijl ik toch vrij snel besteld heb toen ze beschikbaar kwamen  :-\
Groet,

Martijn

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #442 Gepost op: 15 October 2025, 18:53:27 »
Zo in close-up lijken de naden tussen deur en wand wel erg groezelig met dik opgebrachte verflagen of valt dat op het oog toch wel mee?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #443 Gepost op: 15 October 2025, 18:54:09 »
In ieder geval, om antwoord te geven op de vraag over het extra A rijtuig.

Dat is door PB Models niet gedaan voor een bijzondere samenstelling te kunnen maken maar om het simpele feit dat het A rijtuig nog wat meer besteld werd dan de andere rijtuigen, dus is besloten een extra A rijtuig erbij te voegen zodat we iedereen een stam van 6 of 7 kunnen blijven aanbieden.

Dank voor de complimenten.  (y)

Chris en  Team PB models.

Dank voor je reactie, helemaal duidelijk zo!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #444 Gepost op: 15 October 2025, 18:57:27 »
Zo in close-up lijken de naden tussen deur en wand wel erg groezelig met dik opgebrachte verflagen of valt dat op het oog toch wel mee?
Groezelig. Mooi woord. Dekt lading. Ook in 1:1  :angel:

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #445 Gepost op: 15 October 2025, 19:19:54 »
Valt zo allemaal niet op.
Ook de kleur vind ik perfect getroffen.
Vergeleken met een 1190 van LS;







Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #446 Gepost op: 15 October 2025, 19:40:40 »
Dat ziet er echt heel goed uit  :o

Ik kijk echt heel erg uit naar de buurland/binnenland en IC+ rijtuigen  (y)
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #447 Gepost op: 15 October 2025, 19:48:20 »
Ohja, nog 1 klein aandachtspuntje;
Aan de kopse kanten zijn remslangen gemonteerd op alle rijtuigen.
Wel teverstaan 2 stuks links en 2 stuks rechts van de koppeling.
Prachtig in de vitrine.. op de baan niet bruikbaar.

Ga je er dus mee rijden, zou ik ze verwijderen en in een zakje in de doos doen.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #448 Gepost op: 15 October 2025, 20:31:18 »
Ohja, nog 1 klein aandachtspuntje;
Aan de kopse kanten zijn remslangen gemonteerd op alle rijtuigen.
Wel teverstaan 2 stuks links en 2 stuks rechts van de koppeling.
Prachtig in de vitrine.. op de baan niet bruikbaar.

Ga je er dus mee rijden, zou ik ze verwijderen en in een zakje in de doos doen.

Bewaren kan, er zitten de nodige wat vastgelijmd, breken af bij verwijderen. Gek genoeg lang niet allemaal.
Groeten, Ronald.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #449 Gepost op: 16 October 2025, 09:01:32 »
Ik ben erg benieuwd naar de gewone ICR rijtuigen. Volgens het bericht in het Wadloperdraadje zouden ze ergens deze maand met de boot moeten komen, dus nog even geduld  ;D