Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinenbeurzen door Scratchbuilt
Vandaag om 08:29:49
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:13:08
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:59:36
West-Brabantse modelspoordagen door Lucien
Vandaag om 07:42:17
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:41:03
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:23:11
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
  

Auteur Topic: PB Models, ICR-rijtuigen  (gelezen 127990 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #360 Gepost op: 14 March 2025, 16:00:12 »
Ik neem aan dat 1 van de twee artikelen voor AC zijn bedoeld?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
    • PBModels.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #361 Gepost op: 14 March 2025, 16:18:28 »
Ja. De poster heeft per abuis 2 x DC geplaatst
Koning, Keizer, Admiraal...

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #362 Gepost op: 14 March 2025, 16:52:14 »
Aangepast.

Martijn

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #363 Gepost op: 18 March 2025, 22:31:07 »
Eerste fabrikant die de SR11 en SR12 uitbrengt, leuk.
Ook leuk detail: dit zijn aangepaste ICRm rijtuigen, dat zijn de eerste ICRm's die PB Models uitbrengt, gewone ICRm rijtuigen zitten nog niet in het programma

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #364 Gepost op: 19 March 2025, 09:39:53 »
Dit is ook een leuke samenstelling voor de Koninklijke trein

https://flic.kr/p/2gJwoRb

Met IC+ rijtuigen  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 March 2025, 07:42:21 door Corné81 »
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #365 Gepost op: 03 April 2025, 17:52:13 »
Eerlijk gezegd wet ik niet of deze vraag hier thuishoort.
De ICRmh Benelux vind ik super mooi! Alleen tot mijn grote frustratie krijg ik ze niet soepel rijdend op mijn Marklin C-rails. Ze laten spontaan los (opgelost door Marklin kortkoppelingen te gebruiken). Geven vaak overbuffering op de standaard wissels (en ook bij de slanke wissels). Dat heb ik geprobeerd op te lossen door voor de langste stand van de koppelingen te kiezen. Toch blijven ze bij de wissels steeds ontsporen. Baal als een stekker want wil die mooie rijtuigen niet kwijt! Maar dan moeten ze wel goed rijden.
Heeft iemand van jullie als C-rail gebruiker dezelfde problemen? Of weet iemand misschien een oplossing? Lijkt mij fantastisch een Benelux HSL met sandwich van groen/zilveren Traxx en geel/blauwe Traxx.

sebastian-97

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #366 Gepost op: 03 April 2025, 18:42:58 »
Ik heb ze op C-rails rijden (bochten R2, R3 en R4) als ik de baan heb liggen (heb geen vaste baan). Ik heb de wisselstroom rijtuigen 7st in combinatie met Roco NS 186 012 en alles met Roco universele kortkoppelingen. Koppelingen ook op de kortste stand staan. In deze combinatie heb ik nergens last van in getrokken toestand. Bij duwen wil er nog wel eens een rijtuig ontsporen in een bocht, maar dat rijdt ik amper. Hoewel ik ze niet uitvoerig over wissels heb laten rijden, had ik wel een directe links rechts bocht combinatie in liggen in mijn laatste baan. Daarbij was de ene een R2  en de tegenboog daarna R3. Daar had ik ook geen last van ontsporingen. Het enige wat ik had is dat 1 trappetje van een rijtuig teveel omhoog stond en tegen de bak aan liep waardoor het wielstel niet kon draaien. Dat gaf wel ontsporing en door PB Models is het rijtuig keurig omgewisseld.

Sebas

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6831
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #367 Gepost op: 03 April 2025, 18:50:34 »
Marklin kortkoppelingen (de traditionele) kun je niet toepassen op ander materieel dan van Marklin zelf. De koppeling is te hoog en komt in bogen tegen de buffers.

Inmiddels hebben ze wel het licht gezien en een nieuwe koppeling ontwikkeld die lager is: https://www.marklin.nl/producten/details/article/72010

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #368 Gepost op: 10 April 2025, 21:12:44 »
Bedankt voor de reacties. Kon niet eerder reageren door ziekte.
@ Ben De 72010 koppelingen van Marklin gebruik ik.

@Sebas Probleem is dat ze op mijn baan (met kopstation) naast getrokken ook geduwd moeten worden. Dat met een trapje als oorzaak zal ik gaan bekijken (wanneer ik weer beter ben). Bij mij staat de koppeling op de langste stand (dat scheelde al duidelijk met de ontsporingen).

Heb zelf het idee dat de rijtuigen misschien op de wissels iets omhoog gewipt worden vanwege de sleper die eronder zit. Dat idee heb ik nog niet kunnen testen.

Input van andere forumleden is ook zeer welkom. Want ik heb ondanks alle tegenslag toch het doel om met 6 rijtuigen in sandwich te rijden. 😊   

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5438
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #369 Gepost op: 10 April 2025, 22:08:36 »
Stroomvoerende koppeling schijnt ook heel makkelijk te kunnen.

Heb je nog maar 1 sleper die je hoeft af te stellen.

Scheelt ook in de rijweerstand

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #370 Gepost op: 14 April 2025, 14:09:33 »
De stroomvoerende kortkoppeling is i.d.d. een optie. Alleen de beloofde toelichting hoe dat in te bouwen is nog niet beschikbaar. Ben nog niet zo bedreven dat ik dat zo eventjes zelf zonder voorbeeld doe.

De beperking van het aantal slepers zou al een grote stap vooruit zijn!

Dank voor het meedenken allemaal.

Nog meer tips?

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2962
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #371 Gepost op: 14 April 2025, 14:29:32 »
Ik weet het niet direct, maar ik zou kijken of je dingen uit kan sluiten. Rij je met 2 locs geduwd? En geven beide tractie? Werkt geduwd rijden met 1 loc dan wel?

Kan je de slepers makkelijk demonteren? Dan zou je eens kunnen proberen het geheel zonder slepers te laten rijden?

Misschien zijn het de kortkoppelingen (hoewel je met de originele koppelingen ook problemen had?). Dan zouden misschien andere kortkoppelingen een idee kunnen zijn? Bv Roco kortkoppelingen? Of Fleischmann? Die hangen meer naar onder is mijn idee.

Kan je hier iets mee?

Groeten,
Rogier

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5438
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #372 Gepost op: 14 April 2025, 15:11:20 »
De stroomvoerende kortkoppeling is i.d.d. een optie. Alleen de beloofde toelichting hoe dat in te bouwen is nog niet beschikbaar. Ben nog niet zo bedreven dat ik dat zo eventjes zelf zonder voorbeeld doe.

De beperking van het aantal slepers zou al een grote stap vooruit zijn!

Dank voor het meedenken allemaal.

Nog meer tips?

Chris van PBmodels heeft mij op de beurs in Rijswijk laten zien dat er twee soldeereilandjes zitten aan de kopse kanten van de rijtuigen. Daar kan de stroomvoerende koppeling op aangesloten worden.

En anders even een ticket aanmaken en vragen om een plaatje.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MartinMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #373 Gepost op: 20 April 2025, 11:31:36 »
Ben bezig met van alles uit te proberen. Vooralsnog beperk ik mij tot 1 loc om te zien of trekken en duwen an-sich goed functioneert. Als alles betrouwbaar is dan de stap naar 2 locs in sandwich.
Ben nu zover dat de optie om de slepers te verwijderen een laatste redmiddel is. De stuurstand gaf vreemd genoeg geen enkel probleem (tenminste in enkel tractie) dus die zal dan dienst gaan doen als voeding voor de andere rijtuigen.
Chris had mij beloofd eind maart op de PB site een beschrijving te zetten van de stroomvoerende koppelingen. Die heb ik nog niet gevonden. Ze zullen wel veel te druk zijn met alle nieuwe rijtuigen die binnen zijn gekomen aflever klaar te maken. :)
Mocht iemand een plaatje hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Nogmaals hartelijk dank aan alle meedenkers! Het gaat bij mij niet zo snel door fysieke beperkingen maar de raderen draaien wel.  :)
 

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #374 Gepost op: 02 May 2025, 17:19:23 »
Goede avond allemaal,
Is er nog nieuws bekend over de ICR rijtuigen Benelux, kwestie van uitlevering?, want het is er zeer stil over op het forum.
Mvgr,
Saskia