Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?  (gelezen 2614 keer)

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Gepost op: 13 maart 2022, 08:34:22 »
hallo,

bij het baanplan in bijlage wil ik deze wijziging doorvoeren:
De hoekverdraaiïng van de bovenste sporen eruit halen en deze sporen parallel met de bovenste tafelrand plaatsen, ik heb dat wat handmatig geschetst.
De bochten links worden dan ruimer.
De plans zijn in Win Track met k-rail.
Kan iemand dit visualiseren, dit zal op het niveau -1 ook gevolgen hebben ivm de doorrijhoogtes.

Mvg










« Laatst bewerkt op: 13 maart 2022, 09:52:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: simpel baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2022, 08:39:48 »

er hoort ook nog dit schaduwstation bij, dit staat ook op het alle sporenplan maar is daarop niet zo duidelijk.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: simpel baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2022, 09:04:06 »
Zo een eenvoudig plan vind ik het niet.
Maar je analyseert toch zelf wel met je programma?

Daarbij weet ik dat tijdens het bouwen je toch nog allerlei uitdagingen staan te wachten.
Materiaal keuzes, houtdikten etc.....


Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2022, 10:20:05 »
dit plan is niet door mij opgemaakt maar door een forumlid van een ander treinforum maar ik krijg er geen verdere reactie meer op vandaar via deze weg dan maar.
Zelf kan ik dat niet met het tekenprogramma vandaar.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2022, 11:30:23 »
Bij de buren ben ik je tegengekomen als Yves en heb je ontzettend veel hulp gehad van in het begin Henk (lobomotion) en Arthur G en later Rob (Speeltmettreintjes). Elke keer kwam je weer met kleine aanpassingen en geduldig gingen mensen weer voor je aan de slag. Het proces is al bijna een jaar bezig (start 21 mei 2021). Je laatste vraag kwam op 9 maart, dus 4 dagen geleden.
Waar ik nu heel benieuwd naar naar ben, is heel simpel de vraag, waarom je zelf niet bijvoorbeeld Anyrail aanschaft? Dat kost €49 euro en voldoet meer dan voldoende aan jouw vragen. Het is een goed, eenvoudig te leren programma, waar zelfs een digibeet wel uitkomt.

Ik heb de ontwikkelingen van je baan bij de buren zo nu en dan gevolgd, maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nu eigenlijk precies wil met je baan. Dit laatste ontwerp heb je van een foto en ben je aan het aanpassen.
Misschien moet je het 'ontwerpen' loslaten en gewoon gaan beginnen met rails leggen. Met houtlijm en karton kun je al heel wat met hellingen ed. En is het niet goed, dan verander je het weer, net zo lang totdat je iets hebt, waarmee je tevreden kunt/wilt zijn. Dan kun je overgaan tot wat meer permanente aanpassingen en wat pecunia investeren in hout enz.

PS: Dit is absoluut niet 'rot' bedoeld, maar meer om je aan de baan te krijgen. Dus virtueel (wat in je hoofd zit) omzetten naar reëel. 
Mvg.

Cor

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2022, 11:35:37 »
Beste C.

Minimale doorrijhoogte  is 7 cm met pantografen op het dak (dus zonder bovenleiding). Alle modellen gaan daar onderdoor.
Als vuistregel maximaal 3 cm stijgen op 1 meter.
Rekening houdend met materiaaldikte van de bovenplaat zou ik uitgaan van 2,5 meter stijgen voor een onderdoorgang van 7 cm.

Kun je zelf na gaan in je baanplan of dat haalbaar is.

Mvg, Johan

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2022, 11:56:21 »
Beste Johan,

Je reageert op mij, terwijl het plan van steele is.  ;D
Mvg.

Cor

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2022, 12:07:52 »
C-rails:

leuk dat je verschillende forums bezoekt/becommentarieert, hier onder nick name steele.

Inderdaad reeds een 3-tal baanplans van mij sedert 21/5/21 zijn de revue gepasseerd en uitvoerig becommentarieerd op het burenforum.
Met mijn laatste vraag op dit forum (januari 22) over dit plan kreeg ik van Rob via een PB dat hij dit te gelegener tijd eens zou bekijken, maar gezien dit stokte hierdoor mijn vraag op dit forum.
Gezien zijn bijdragen leek het me voor Rob niet zo complex om mijn vraag te visualiseren maar er komt niets meer. Misschien hier een andere invalshoek door iemand die de poging wil wagen.
Wanneer deze laatste horde over dit plan genomen is dan laat ik het voor wat het is om hopelijk over 2 jaar te kunnen starten met bouwen.
Met de aanschaf van Anyrail heb ik nog steeds niet de expertise van Rob of anderen, die is met geen geld te koop.
Tot dan doe ik beroep op de goodwill van de forummers die het leuk vinden om anderen te helpen met ontwerpen.
Maar sowieso, wanneer dit laatste puntje opgelost is stop ik met "ontwerpen" en hou ik het erbij tot de bouw.

Mvg,

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2022, 13:03:54 »
Ik gooi er even andere vragen in.
Wat je nu weet en wat je nu wil,is dat over 2 jaar nog wel actueel ?
Waarom over 2 jaar pas iets gaan bouwen is me een ? ,maar dat maakt me niet uit.
Voortgang staat niet stil,en wensen van mensen ook niet.
Dus zelfs als je alles wat je nu weet voor jezelf goed heb gedocumenteerd,dan is dat,2 jaar verder al weer achterhaald.
Met wat je dit wilt gaan bouwen is hier trouwens niet genoemd,ook niet of dat dat digitaal of analoog moet worden,of geheel computer gestuurd.
(andere cruciale zaken over bouwmateriaal,ruimte e.d. daar vraag ik al helemaal niet naar nu,maar zijn wel van belang om een plaatje te vormen)

Wat betreft het stil vallen van hulp,van 1 specifiek iemand,daar kunnen allerlei redenen achter zitten,als je geen poging tot pb contact hebt ondernomen,is t wellicht ook niet fair om vanwege ongeduld het nu zo te doen,zeker niet als je nog 2 jaar wilt gaan wachten :-X
(er is meer in het leven dan alleen modelspoor )
En of hij snapte wat je wil(de) ,dat is anzich best knap,want zonder het hele verhaal elders te gaan lezen,snap ik er vrij weinig van.
(en daar ben ik waarschijnlijk niet de enigste mee)

Doorlezen v/d encyclopedie en het zoeken op dit forum kunnen veel van de vragen die men heeft al beantwoorden,maar het er naar willen zoeken ipv gelijk vragen (voor anderen vaak voor de zoveelste keer) dat is bij vele een probleem.
Voor zover nog niet gedaan,begin daar 1st is mee.

Bovenstaande is niet hatelijk bedoelt.
Maar door ontbrekende onderbouwing en missen van info,lijkt het nu wel op, bouwt iemand dit even voor me,dan word ik er zelf niet moe van.
Het getoonde plan oogt trouwens wel erg druk voor die kleine oppervlakte,zou persoonlijk voor een andere opzet gaan.

Suc6 in elk geval.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2022, 13:51:04 »
by the way ik heb meerdere PB's gestuurd naar het hulpbiedende forumlid gedurende 2 maanden na de laatste post op het andere forum maar kreeg noch PB respons noch respons meer via het andere forum dus het is daarom dat ik het via dit forum nogmaals probeer.
Het plan dat nu voorligt en waar ik nog deze finale aanpassing voor wil doorvoeren ivm de hoekverdraaiïng bovenaan is het sluitstuk van wat begon op het andere forum vorig jaar. De vraag aangevuld met mijn schets is toch niet zo ingewikkeld voor de forum experten?
De reden waarom ik pas over 2 jaar start met bouwen is dat dan het pensioen start en ik dan de tijd zal hebben om me er ten volle kunnen op toeleggen; de bouw starten.
Indien onderhavig plan nog op zijn plooi geraakt dan raak ik er 2 jaar niet meer aan, tot de bouw.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2022, 13:56:44 »
als ik je plan bekijk dan zal je het lichtblauwe spoor dieper moeten leggen want nu heb je een stijging van 7 % naar je brug toe aan de rechterkant.
Greetings,salutations,groetjes,

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2022, 15:04:26 »
dat spoor daalt toch reeds?




Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2022, 15:07:56 »
Als je van de rode rail naar de oranje rail 90 mm laat dalen, heb je een vrije doorgang van 80 mm. als je brug dun is. Helling is dan 2.5%.



Edit 1: afbeelding verwijderd na zonder toestemming plaatsen elders


« Laatst bewerkt op: 19 maart 2022, 09:48:11 door C-rails. Reden: edit 2: afbeelding weer toegevoegd na ingrijpen elders »
Mvg.

Cor

steele

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2022, 17:43:45 »
C,
reuze thx voor het wegwerken van de hoekverdraaiïng bovenaan, dat was de ultieme vraag.

De 4 evenwijdige sporen vooraan zijn stationssporen dus die moeten in hetzelfde vlak liggen/horizontaal zijn.
-Is het mogelijk het bovenste stationsspoor meer naar links te laten beginnen dalen vanaf bocht 2251 om dit spoor vlak te krijgen?
-is er nog genoeg niveauverschil tussen de achterste zichtbare sporen en de achterste onzichtbare sporen, die liggen daar dicht bij de tafelrand bijna
 1 op 1 overeen.
-Kan het plan gevisualiseerd worden met het tekenbestand zoals in in mijn post, evt met niveau's? Of de andere niveau's in hetzelfde tekenbestand
 zoals in je post zodat alle niveau's in hetzelfde bestand staan?

Mvg,

Yves

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan K-rails, mogelijk qua doorrijhoogte?
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2022, 07:10:31 »
-Is het mogelijk het bovenste stationsspoor meer naar links te laten beginnen dalen vanaf bocht 2251 om dit spoor vlak te krijgen?


Mogelijk is er veel, maar je loopt tegen beperkingen aan. Zo gaat de helling naar 3,5%, waardoor de kans op ontsporingen op de wissels behoorlijk toeneemt. Deze kans is er al in de huidige tekening, aangezien de wissels zijn opgenomen in de helling.

-is er nog genoeg niveauverschil tussen de achterste zichtbare sporen en de achterste onzichtbare sporen, die liggen daar dicht bij de tafelrand bijna
 1 op 1 overeen.

In de getekende situatie is het niveauverschil 90 mm.

-Kan het plan gevisualiseerd worden met het tekenbestand zoals in in mijn post, evt met niveau's? Of de andere niveau's in hetzelfde tekenbestand
 zoals in je post zodat alle niveau's in hetzelfde bestand staan?

Dat zou kunnen, maar ik heb niet het onzichtbare gedeelte nagetekend. Dit stuk natekenen was al een uur werk en het ontbreekt mij aan tijd om de rest ook te doen.

Op een relatief klein oppervlak wil jij erg veel. Je moet jezelf ook gaan afvragen hoe reëel de baan gaat worden. Ook is het mij niet duidelijk wat je precies verwacht van je baan en wat je er mee wil.
Mvg.

Cor