Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB Models, ICR-rijtuigen
door
zweistein
Vandaag
om 15:14:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:06:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 14:58:30
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:58:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 14:51:47
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 14:49:52
Wat herkent AI van onze hobby?
door
Hans GJ
Vandaag
om 14:36:38
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 14:26:22
De Projecten van RetroJack
door
Hans GJ
Vandaag
om 14:10:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
Vandaag
om 14:09:13
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 13:49:23
Project X......
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:59:29
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 11:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:04:00
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 10:57:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:20:43
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
Marc tramt
Vandaag
om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment.
door
MOVisser
Vandaag
om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
henk
Vandaag
om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim.
door
basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool
door
Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen (gelezen 3093 keer)
mass am see
Offline
Berichten: 3988
de hondsrug baan
Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Gepost op:
11 March 2022, 13:59:10 »
Hoi,
Sinds een aantal maanden bezitten wij een 6 tal gasketelwagons van roco , rijden erg mooi , maar niet op de oprit naar boven (beneden) daar gaat het mis , het is net of het draaistel wil kantelen, andere treinen doen dat niet .
Heb ook 4 silberlingen deze kan zowel geduwd of getrokken de oprit op zonder problemen , de boogstraal is ongeveer 40 CM.
De oprit begint direct te klimmen in de bocht ,totaal is de oprit 3,4 % maar precies waar de bocht op houd en het rechte stuk verder klimt daar gaat het mis, en alleen met de roco gasketelwagons .
Maar als ik de roco wagons bekijk zit er weinig speling in de draaistellen van links naar rechts ,weet iemand van hier wat we er aan kunnen doe.
bvd en vgr Evert en Bas
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2022, 14:38:19 door mass am see. Reden: maat boogstraal gewijzigd
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26827
Re: bewegelijkheid draaistellen roco gas ketelwagons
«
Reactie #1 Gepost op:
11 March 2022, 14:50:33 »
Bedoel je dat de rolbeweging beperkt is? Dan heb je kans dat de flenzen aan één kant over de spoorstaaf worden getild. Kan b.v. voorkomen als de overgang van verkant spoor naar vlak te abrupt is. Je zou eens kunnen kijken of er aan het draaistel of aan het hoofdframe nokjes zitten die de rolbeweging in de weg zitten. Daar zou je dan bij één draaistel iets van af kunnen vijlen.
Ik heb zelf geen gaswagens, maar wel andere ketelwagens van Roco. Kan eens kijken of die ook dit euvel vertonen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26827
Re: bewegelijkheid draaistellen roco gas ketelwagons
«
Reactie #2 Gepost op:
11 March 2022, 15:32:26 »
Een ketelwagen bekeken. Het is artikelnummer 67717 en 67718. Zelfde wagens, maar met verschillend wagennummer.
Volgens de website van Roco blijken het toch gasketels te zijn, dat was me nog niet eerder opgevallen.
Die draaistellen hebben ook geen rolruimte. Een draaistel er af getrokken, aan het wagenframe blijken twee nokjes te zitten, aan weerszijden van het draaipunt. Die heb ik bij één draaistel afgeknipt met een scherp tangetje. Met een vijl kon ik er niet bij, er zitten wat dingen in de weg. Dat draaistel heeft nu wat meer bewegingsruimte, maar erg overtuigend vind ik het nog niet.
Zelf heb ik met die beperkte rolruimte nog nooit problemen gehad. En dat ondanks het feit dat al mijn bogen verkant liggen en al mijn flenzen afgedraaid zijn naar 0,8 mm.
Ik denk dat jij toch iets te abrupte overgangen hebt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
mass am see
Offline
Berichten: 3988
de hondsrug baan
Re: bewegelijkheid draaistellen roco gas ketelwagons
«
Reactie #3 Gepost op:
11 March 2022, 16:31:25 »
Hoi Klaas,
Dank je voor je antwoord de roco 67717 heb ik ook , en zie dat de flenzen tegen het frame aan komen , bedoel jij de 4 nokjes die op de draaistellen liggen en de overgang loopt ook niet hele goed heb de sporen al wat opgevuld met dunne plaatjes kunststof.
Maar waarom die roco ketelwagens ,ben net nog met een vamtrein met 7 wagon omhoog gereden en geen centje pijn, dus de flenzen en de nokjes zijn de grootste probleem als ik het goed begrijp
vgr Evert
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26827
Re: bewegelijkheid draaistellen roco gas ketelwagons
«
Reactie #4 Gepost op:
11 March 2022, 16:54:12 »
Nee, ik bedoel de twee nokjes die aan de onderkant van het hoofdframe van de wagen zitten, en die op het draaistel liggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Arjan6511
Offline
Berichten: 4748
Re: bewegelijkheid draaistellen roco gas ketelwagons
«
Reactie #5 Gepost op:
12 March 2022, 08:50:30 »
Ik had hetzelfde probleem ook bij een aantal ketelwagens, kreeg de tip om het binnenwerk van het draaistel te verwijderen. Dat zijn inderdaad de 4 nokjes en daaraan zitten dan de "remblokken". De wagen gaat dan onberemd door het leven, opvallen doet het nauwelijks.
Zal later een foto maken.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
mass am see
Offline
Berichten: 3988
de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #6 Gepost op:
16 March 2022, 08:49:17 »
Hoi,
Even tijd om te reageren , heb de 4 nokjes met remblokken verwijderd van 2 draaistellen en valt inderdaad nauwelijks op ,maar heb bij 2 ketelwagons aan het testen geweest , bij de kleinste de chloorwagen lijkt het een verbetering , achteruit duwend ontspoort nu 1 wiel ( de voorste ) ipv het hele draaistel, de andere wagen de grootste (DSM) gaat al kieperen direct in de bocht (ook achteruitrijdend naar beneden ) .
Als ik nu de wagons bekijk en de draaistellen met de hand beweeg is het net of de flenzen tegen het frame van de wagons aan komen , dit verklaart het willen kieperen misschien . naar boven rijden geeft geen probleem , met geen een trein en naar beneden ook niet behalve de roco ketelwagons.
de oplossing is niet meer naar boven/ beneden rijden maar dat is wel erg kort door de bocht , was ook niet van plan om de 6 wagons aan te passen ( slopen) voor die ene bocht terwijl alle andere treinen ook 303 MM wagons kortgekoppeld er moeiteloos door gaan getrokken en geduwd (212 met silberlingen) zowel naar beneden als omhoog.
dus wie heeft voor ons de oplossing .
BVD en vgr Evert en Bas
Gelogd
Dave.......
Offline
Berichten: 4457
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #7 Gepost op:
16 March 2022, 09:35:49 »
Als de flenzen tegen de onderkant komen, mist er misschien een ringetje tussen draaistel en wagenbodem (waar het draaistel inklikt)
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26827
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #8 Gepost op:
16 March 2022, 10:51:39 »
Bij Roco draaistellen heb ik er nog nooit een ringetje tussen zien zitten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3328
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #9 Gepost op:
16 March 2022, 11:05:01 »
Ik weet niet wat voor systeem je rijdt, maar zitten er geen assen met hogere flenzen voor 3-rail onder de ketelwagens?
Gelogd
Groeten,
Richard
mass am see
Offline
Berichten: 3988
de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #10 Gepost op:
16 March 2022, 12:07:19 »
we rijden gelijkstroom met fleischmann profigleis
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4606
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #11 Gepost op:
16 March 2022, 12:12:27 »
En zijn de wielen de originele Roco-wielen, of zitten er wellicht toch 2-rail pizzasnijders onder? Misschien even een foto plaatsen?
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26827
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #12 Gepost op:
16 March 2022, 12:13:03 »
Ik heb mijn gasketelwagens (Roco 67717) nog eens goed bekeken. De flenzen raken alleen de centrale chassisbalk bij een boog met een hele kleine boogstraal. In de rechtuitstand of bij normale boogstralen kunnen zelfs Märklin flenzen de wagenbodem niet raken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
mass am see
Offline
Berichten: 3988
de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #13 Gepost op:
16 March 2022, 12:52:20 »
hallo,
ben er achter wat het probleem is de bochten zijn nummer 6120 dus R2 , de oprit begint al te klimmen in de bocht aan de voorkant van de tafel, waar de bocht dus stopt en de oprit verder gaat met flexrail daar gaat het mis.
maar waarom deze ketelwagens alleen , heb een draaistel eens nader bekeken en bij maximaal draaien komt het draaistelframe tegen de koppelinghouder aan, heb nu iets weg gevijld en naar het beneden rijden loopt (geduwd)
het eerste wiel van het draaistel uit de rails ipv het hele draaistel naast de rails.
wat ik misschien kan doen om bij de overgang bocht het laatste stukje wat minder steil te laten lopen, maar de hele oprit loopt nu mooi gelijkmatig op hoog/naar beneden en is iets boven de 3 % .
ps probeer vanavond even wat foto's te plaatsen
mvgr Evert en Bas
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26827
Re: Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen
«
Reactie #14 Gepost op:
16 March 2022, 13:18:09 »
Ik snap iets niet. In het startbericht noem je een boogstraal van 80 cm. Nu heb je het over Profigleis R2, dat heeft een boogstraal van 42 cm. Dat is overigens genoeg om die wagens zonder problemen doorheen te krijgen.
Zit er niet ergens een akelige knik op de aansluiting tussen twee railstukken? En is de overgang van vlak naar hellend wel vloeiend genoeg?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Roco gasketelwagens, bewegelijkheid draaistellen op hellingen