Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RikM
Vandaag om 17:13:36
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Karben
Vandaag om 17:13:11
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
modulebaan jaren 60 door aad52
Vandaag om 16:31:55
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21  (gelezen 4290 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Gepost op: 09 maart 2022, 22:11:14 »
Hoi,

Zoals sommigen volgen werk ik aan een plan voor een N baan.

Hieruit komen een aantal technieken uit voort die ik afsplits van mijn plan draadje.
Er ontwikkeld zich in samenwerking met  medeforumlid Bas(k) het nodige aan besturingsideeen wat voor alternatieve besturing ideeën kunnen zijn voor anderen.
Een speciaal programma op de Arduino en de nodige bezetmeldingstechnieken.
In mijn geval zonder computer maar mogelijk wel uitleesbaar in de z21 app als ik de router activeer.(zover is nog niet)

Veel uitdenkwerk.
ALs je nog niet kan bouwen kun je je baan wel verder technisch uitwerken, dat is wat ik momenteel doe.

Het ontwerp ontwikkelt zich meer en meer tot een baantje met zgn Nachverkehr en S bahn achtige type treinen en treinstellen. Getrokken of geduwde treinen.

Nu had ik er nog niet over nagedacht hoe daarmee te gaan rijden behalve de aansturing.

In principe rijdt een trein een traject van A naar B met de nodige tussenstations.
Op deze basis heb ik het volgende bedacht.
Een loc met stuurstand vertrekt bij A, rijdt en eindigt op punt B.
Logisch dat deze trein als ie uit zicht verdwijnt weer automatisch terugkomt in tegengestelde richting in onveranderde rijrichting/combi.
Hij rijdt de tunnel in met bv de loc voorop.
Hij komt weer terug de andere kant op loc achterop stuurstand voorop.
Net zoals in het echt rijdt ie dan van begin naar eindpunt en andersom.
In het echt keren ze deze combi's ook niet.

Ik heb dus een soort pendeldienst schaduwstation bedacht.
Waar de trein niet van (wijs)richting veranderd.

Voor regionaal verkehr (doorgaand verkeer of IC's) is dan een doorgaand spoor, die kunnen gewoon rondrijden.
Alleen heb ik daar nog geen wegzet sporen voor bedacht.

Dit zal dan aan de achterkant komen als schaduwdeel.

De pendeldienst kan aangestuurd worden door een Arduino, dat is Bas aan het bedenken.
Wordt aan gewerkt ;D



Overzicht vanaf links:



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 19:28:26 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2022, 22:20:09 »
Digitale treinen laten pendelen kan op meerdere manieren.

1). Je kan het ABC systeem gebruiken, dan moet je wel geschikte decoders hebben en je moet menig CV configureren.
2). Sommige overpriced centrales kunnen het zoals een M* Cs3+ of een Esu EcosII, maar.. niet te betalen  ::)
3). computer....
4). Je gebruikt een arduino  die autonoom de centrale opdrachten kan geven via XpressNet/Loconet/Canbus.
EDIT nav de post van Albert
5). Je laat een zelf bouw DCC centrale (DCC++) iets voor je pendelen (met of zonder EX-RAIL)

Hoe werkt het? Een printje met een bezetmelder (stroomdetectie / massadetectie/ lichtsluis/ reedcontact, wat je maar wilt) die houdt een kopspoor in de gaten. Als de print ziet dat er een trein komt, zal hij (via Xpressnet in dit geval) de z21 opdrachten geven om de trein af te remmen tot stilstand. Na een pauze wordt de trein omgekeerd en zal automatisch vertrekken.

Dit werkt met elke DCC decoder. Een voorwaarde om dit te laten werken, is dat de arduino moet weten welk adres de trein heeft. Dit zou theoretisch via railcom kunnen, maar dat is veel gedoe en je moet geschikte decoder hebben etc. Om die reden, kan je op de arduino een knopje indrukken waarmee hij gaat luisteren naar het eerste beste adres wat aangestuurd wordt. Je drukt op dat knopje, draait even aan de knop op je multimaus en de arduino weet vanaf dat moment welk adres hij moet aansturen.

Het enige nadeel, is dat je dus maar 1 adres per kopspoor kan doen, je kan dus niet automatisch treinen met verschillende adressen laten afwisselen. Bij een trein wissel, moet je eerst 1 malig het inleer knopje indrukken. Wel kan je dit knopje op meerdere kopspoormodules parallel aansluiten zodat ze gelijktijdig een nieuw adres kunnen overnemen.

Er zit ook een viertal potmeters op de print. Je kan de afremvertraging, optrekvertraging, uit te sturen snelheid en wachttijd instellen. Dan ben ik nog aan het kijken om dit per trein in te kunnen stellen wat de arduino dan voor je kan onthouden, maar first things first. Eerst het printje.

Dan programma testen, ik heb al proof of concept.
<a href="https://www.youtube.com/v/GjyLdegM-44" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/GjyLdegM-44</a>

Dan fancy features inbouwen  ;D

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 13:41:28 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2022, 08:51:40 »
Hoi Koen,
Het is natuurlijk heel leuk om het zelf uit te denken maar je zou ook eens bij DCC++ EX kunnen kijken.
De laatste versie software heeft een ingebouwde script taal EX-RAIL waarmee je waarschijnlijk ook kunt bereiken wat jij wil.
(Ik weet alleen van het bestaan, ik heb me verder niet in de inhoud verdiept)
Meer info vind je hier: https://dcc-ex.com/automation/EX-RAIL-intro.html
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

VvKan

  • Gast
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2022, 09:33:10 »
kan je op de arduino een knopje indrukken waarmee hij gaat luisteren naar het eerste beste adres wat aangestuurd wordt. Je drukt op dat knopje, draait even aan de knop op je multimaus en de arduino weet vanaf dat moment welk adres hij moet aansturen.
Dit snap ik niet helemaal. Wel wat de bedoeling is, maar vanuit de praktijk gezien.

Je drukt het knopje in en daarbij geef je de loc (decoder) een snelheidsverandering. Staat die loc op het station, dan begint die dus te rijden, of tijdens het rijden geef je de loc een snelheidsverandering.  Is dat wel de bedoeling ?

Ten tweede: wat als er tegelijkertijd een andere loc een snelheidsverandering krijgt, bijvoorbeeld bij het gebruik van een tweede MM, of op een andere manier ?

Het idee blijft, ook voor mij, wel leuk, maar wat mij verbaast, Bas, is dat je bij andere draadjes bezig bent zoveel mogelijk analoog handelen te vervangen door digitaal, en hier precies andersom te werk gaat:  je hebt iets digitaals en gaat analoog (handmatig) iets bereiken.  Als dat dan al gewenst is, dan zou ik dat zeker loskoppelen van de bediening van de MM om ongewenste neveneffecten te voorkomen.  De bediening van de MM heeft een heel andere bedoeling dan het doorgeven van een loc(decoder)nummer, lijkt mij.

Wat ik ook nog niet helemaal kan inzien is de betekenis van het omdraaien (rijrichting) op de gehele bediening met een MM.  Waar je in een ander draadje je MM in één stand wil laten staan voor de bediening in beide locrichtingen, dat bereik je hier "automatisch", zonder de trein fysiek omgekeerd te hebben..  Dat betekent wel, dat de rijrichting van deze loc op de MM tegengesteld is geworden aan de eerdere rijrichting.
Voorbeeld:  ik sta voor het station en draai de MM naar rechts, de trein vertrekt naar rechts.  Dan komt na een tijdje de trein terug , de MM staat nog steeds naar rechts gedraaid, maar de trein rijdt op het station naar links.  En wat is er op de MM te zien, is de richtingspijl veranderd ?
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 09:42:06 door VvKan. Reden: toevoeging »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2022, 13:38:53 »
Veroniek,

Als je niet snapt hoe iets werkt of niet snap wat ik bedoel, is dat helemaal prima, maar ga dan alsjeblieft niet:

- lukraak met termen slingeren als je niet weet wat het inhoudt
- aan mij vertellen wat wel en niet kan
Citaat
Wat jij wil kan niet, behalve met een hoop gedoe.  Bovendien buiten de normen van DCC tredend
Buiten het feit om dat je niet eens snapt wat ik bedoel, is die laatste zin gewoon onzin.

- Beweringen doen die nergens op slaan
Citaat
je hebt iets digitaals en gaat analoog (handmatig) iets bereiken
Er is helemaal niks analoogs aan

Citaat
Als dat dan al gewenst is, dan zou ik dat zeker loskoppelen van de bediening van de MM om ongewenste neveneffecten te voorkomen.
???

- een probleem benoemen, wat helemaal geen probleem is.
Citaat
Je drukt het knopje in en daarbij geef je de loc (decoder) een snelheidsverandering. Staat die loc op het station, dan begint die dus te rijden, of tijdens het rijden geef je de loc een snelheidsverandering.  Is dat wel de bedoeling ?
Dat is precies de bedoeling, je moet de loc iets van een snelheidsverandering opgeven omdat zo het adres wordt uitgezonden op de Xnet bus. Als je de loc 1mm laat rijden en meteen stop zet, dan kan de arduino pendelen. En vanaf dat punt kan iedereen zijn multimaus weer oppakken

Dit lapje code leest het adres in, probeer het eens te lezen, de syntax is duidelijk. 'waitingNewAddress' wordt 'true' als ik het inleer knopje indruk.
void notifyXNetLocoDrive128( uint16_t Address, uint8_t Speed )
{
    if( waitingNewAddress == true )
    {   waitingNewAddress  = false ;
       
        currentAddress = Address ;
        setLights( addressReceived ) ;
        storeCurrentAddress( currentAddress ) ;
    }
}

- De meest onwaarschijnlijke worst case scenario's opnoemen die geen probleem hoeven te zijn als je gewoon nadenkt.
Citaat
wat als er tegelijkertijd een andere loc een snelheidsverandering krijgt, bijvoorbeeld bij het gebruik van een tweede MM
Deze vraag is retorisch.
Het antwoord is heel simpel: Dan krijgen de pendelautomaten een verkeerd adres. i
Het werkelijke dieper liggende probleem is eigenlijk dit: Dan ben je te stom geweest om verbaal te communiceren naar de andere persoon die die 2e multimaus gebruikt, dat hij even voor 2 seconde zijn multimaus niet moet aanraken omdat je een treintje aan het inleren bent.

Het is simpelweg een voorwaarde dat geen andere handregelaar of computer programma actief mag zijn tijdens het 2-seconde durende inleerproces.


Serieuze vragen beantwoord ik met liefde. Discussieren probeer ik grotendeels te vermijden hoewel dat soms zeker vruchten doet afwerpen, maar zodra er ongegronde beweringen, niet bestaande problemen en drogredenen worden toegepast, ben ik er snel klaar mee  :-\.

@Albert.
Ik heb die site net bekenken. Ik moet DCC++ sws toevoegen aan het lijstje van hoe je een digitale trein kan pendelen, hoewel dat niet icm een z21 gebruikt kan worden. Die EX-RAIL is op zich wel leuk bedacht, ik had zelf ooit het idee om een setje instructies op een SD kaart te zetten in leesbare tekst en een arduino dat te laten afspelen. Hetzelfde idee, anders uitgevoerd. Ik geloof alleen dat het voor minder technische mensen, enigszins lastig kan zijn om zijn lijstje in te vullen. Zelf ben ik gaan geloven dat het voordoen en opnemingen van handelingen gebruikersvriendelijker is.
In ieder geval een kudo +1 van mij  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2022, 17:41:06 »
Ik ben zelf ook debet aan verwarring.

Een Arduino genereert zowel digitale als analoge functies dus eigenlijk zou dit topic in digitaal moeten staan.
Omdat ie aan de z21 gekoppeld wordt.

Om het nog verwarrend er te maken komen er nog analoge toevoegingen bij ::).
Maar die zitten meer aan de rand toegevoegd.
Idd, waar hoort dit topic thuis? :D

Ikzelf ben niet de technische kunner dat laat ik graag aan Bas over.
Of andere ervaringsdeskundigen.

Het draadje is bedoeld als om te delen en experimenteren en wat input te krijgen met dit.

Binnenkort leg ik een proefovaaltje.
Ik heb een Arduino Mega en het nodige om uit te proberen.

Dus stay tuned.

Maar ik snap ook wel dat technische ideeën bijna altijd tot discussie leidt.
Er zijn altijd bedenkbare oplossingen.

Probeer het voor de volgers ook leuk en leesbaar te houden ;D

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 17:48:56 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2022, 17:59:34 »
Wat voor soort tabel is een compitabel  ???
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 20:21:11 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2022, 19:13:47 »
Uhhh,

Volgens Wikipedia  :-X ;D

Citaat
C. Geeft aan of een systeem, zowel hard- als software, bruikbaar is in samenwerking met een ander systeem. Als er bijvoorbeeld op de verpakking van een softwareprogramma staat dat het 'Windows-compatible' is, betekent het dat de software gebruikt kan worden met Windows

Edit, een voutje is zo gemaakt ::)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 19:29:09 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2022, 21:48:49 »
Wat een leuk idee! Is er al nagedacht over hoe de Arduino weet dat de trein (bijna) aan het eind is? Of gaat het op basis van tijd?
groeten,
Auke

ROn30

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2022, 22:23:45 »
Interessant ga ik volgen.

Citaat
je moet de loc iets van een snelheidsverandering opgeven omdat zo het adres wordt uitgezonden op de Xnet bus.

Ik vraag me af of dit ook met het omzetten van een functie zou kunnen bijv. een niet bestaande functie.
Je ziet geen actie maar kan het adres mogelijk wel oppikken.

VvKan

  • Gast
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compitabel met z21
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2022, 12:11:06 »
Als je niet snapt hoe iets werkt of niet snap wat ik bedoel, is dat helemaal prima, maar ga dan alsjeblieft niet:
etc etc.       Een kort lontje is blijkbaar vlug aangestoken.
En ouwe koeien uit andere draadjes halen is ook een kunst apart.

Dan ben je te stom geweest om verbaal te communiceren naar de andere persoon
Juist, dan ben jij dus tekort geschoten in communicatie naar de lezer, om dit te vermelden bij je verhaal.  Maar ik zal wel te stom zijn om dat niet meteen gesnapt te hebben.
En daarop attent gemaakt te worden, samen met andere opmerkingen, daar ben je blijkbaar niet van gediend.  Dan ben je ineens vlug klaar. 
Ik ga de (communicatie)cursus volgen: "snappen wat niet gezegd wordt", misschien leer ik daar nog iets van om minder stom te worden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2022, 13:07:56 »
Ik heb je niet stom genoemd, Veroniek. Sorry dat je je beledigd voelt.
Citaat
een kort lontje is blijkbaar vlug aangestoken.
En ouwe koeien
Ik ben A niet boos en B die koe is nog vrij recent. Mijn punt was dat ik geen zin om in discussie te gaan met iemand die als enige moeilijk doet en problemen blijft vinden waar geen problemen zijn waarbij de logica mij vaak ontgaat.

Jij deed 'moeilijk' met je punt: 'wat als twee mensen tegelijk rijden' terwijl de oplossing (verbale communicatie) bij zo ontzettend stom simpel is dat het in mijn optiek voor zich spreekt. Als je weet dat de pendelmodule gaat luisteren naar de eerste beste opdracht op de XpressNet bus, dan spreekt het voor zich dat alle andere XpressNet apparaten eventjes 'stil' moeten zijn.
Citaat
Juist, dan ben jij dus tekort geschoten in communicatie naar de lezer, om dit te vermelden bij je verhaal.
Dus of dit waar is, hangt er feitelijk vanaf hoeveel mensen het wel en hoeveel mensen het niet hebben begrepen. Jij bent tot op heden de enige die over dit punt valt. Ligt het dan aan mij of aan jou? Ik weet het niet.

Citaat
Ik vraag me af of dit ook met het omzetten van een functie zou kunnen bijv. een niet bestaande functie.
Je ziet geen actie maar kan het adres mogelijk wel oppikken.
Dit kan zeker, het maakt eigenlijk ook niet uit welke functie. Je kan immers iets aan en meteen weer uit zetten. In software heb ik vier of vijf functies voor de loc functies en ik had geen zin om het adres luisteren bij allemaal in te bakken. Ik zou dan zelf eerder F0 dan een willekeurige hoge functie.

Citaat
Is er al nagedacht over hoe de Arduino weet dat de trein (bijna) aan het eind is? Of gaat het op basis van tijd?
Ik wil dus minstens vier potmeters aanbrengen waarvan een de remvertraging kan regelen. Om meerdere (verschillende) treinen te accomoderen wilde ik in inleer modus maken. Als je dan bezig ben om te pendelen, dat je dan de potmeters kan finetunen naar believen. Als je inleer modus dan uitzet dan worden de huidige waardes opgeslagen en gekoppeld aan het gebruikte adres.

Ik vind het wel een goed idee, om een extra stopmelder in te bouwen waarmee je de huidige afremvertraging met een factor 3 of 4 kan verhogen wat dan feitelijk in snel stoppen resulteert. Deze is dan ook optioneel om te gebruiken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2022, 14:36:54 »
Ik heb je niet stom genoemd, Veroniek. Sorry dat je je beledigd voelt.Ik ben A niet boos en B die koe is nog vrij recent.
In een wat andere volgorde:
A/ ik heb je niet boos genoemd
B/ die koe komt uit een ander, ouder draadje
C/ ik bepaal zelf wel of ik me beledigd voel, dus dat hoef jij niet zo te stellen.  Ik voel me absoluut niet beledigd
D/ je noemt een groep mensen, die iets niet (meteen, zonder woorden) begrijpen, stom.  Ik behoor tot die groep.

waarbij de logica mij vaak ontgaat.
Misschien zou je kunnen bedenken, dat anderen jouw logica niet kunnen volgen uit onkunde (stom zijn ?) of omdat jouw logica, met nadruk op jouw niet als logica ervaren wordt. Dus voor sommigen misschien heel onlogisch is.

Jij deed 'moeilijk' met je punt: 'wat als twee mensen tegelijk rijden' terwijl de oplossing (verbale communicatie) bij zo ontzettend stom simpel is dat het in mijn optiek voor zich spreekt. Als je weet dat de pendelmodule gaat luisteren naar de eerste beste opdracht op de XpressNet bus, dan spreekt het voor zich dat alle andere XpressNet apparaten eventjes 'stil' moeten zijn.
Voor mij persoonlijk is dat ook een logische gevolgtrekking en juist daarom heb ik de vraag gesteld.  Want er is blijkbaar iets extra nodig (communicatie) om hierbij fouten te voorkomen.  De vraag is dus, of het plegen van communicatie wel zo logisch is. Om het zo voor te stellen:  ik moet met een rode vlag gaan zwaaien om iedereen aan een baan te laten weten, dat ze niks met hun regelaar mogen doen, die moeten mij dan met een groene vlag te kennen geven, dat ze eventjes rustig blijven (ondertussen dondert er een loc van de baan), en dan kan "ik" even mijn opgelegde wil volgen.  Bovendien moet ik ook een heel besturingssysteem plat leggen, want daar zou ook nog een signaal vandaan kunnen komen.
Ligt het dan aan mij of aan jou? Ik weet het niet.
Daar zijn we het over eens: dat weet ik ook niet.
Zoals ik al eerder heb gemeld vind ik de gedachtegang een leuke ontwikkeling, maar heb ik een paar opmerkingen, die in mijn ogen vergeten zijn.  Daar komt nu bij, dat dit mogelijk heel geschikt is voor een kleine baan, zoals van vragensteller, met een specifiek doel en waarbij je dus niet of nauwelijks kunt spreken over mogelijke problemen.  Dar heb je dus volkomen gelijk in.
Trek je dit door naar een algemene mogelijkheid voor een grotere baan met meerdere bedienaars, dan dient er heel duidelijk aan voorwaarden gedacht te worden, die tot nu toe door jou niet opgepakt worden.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2022, 19:05:37 »
Daar was mijn draadje dus niet voor bedoeld.

Jammer.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2022, 21:42:47 »
Hoi,

Het draadje is weer geopend.
Gelieve onderlinge problemen op je eigen PB oplossen (of niet, dat mag je zelf uitmaken) ik wens dat niet te lezen hier.
Dat wordt opgeschoond.

Voor de goede orde.
Los van dat het op mijn plan toegepast wordt heb ik voor de duidelijkheid het basisidee geschetst.
Eigenlijk ook wel een variant op wat er al aan pendelmodules bestaat.

De trein volgt traject van A naar B en keert weer terug over de lijn.
Dit is dan vooral voor trek/duw treinen of treinstellen.

Maar laten we verder borduren.
Bv meeschakelende wissels en seinen ;D



Fijne avond en groet Koen.

« Laatst bewerkt op: 12 maart 2022, 22:05:28 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#