Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
AP3737
Vandaag
om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 17:35:34
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Poly aanhangers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Poly aanhangers (gelezen 1540 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Poly aanhangers
«
Gepost op:
18 September 2016, 16:47:41 »
Dit was mijn eerste ervaring met het "het merk" Dinnissen in Overloon. De kwaliteit node uit tot meer en van de week kreeg ik bericht dat mijn bestelling in Overloon klaar stond. Daar ik toch in de buurt was, even langs gegaan en kennis gemaakt.
De bestelling van7 voertuigen!
Dit beest gaan we als eerste onderhanden nemen, de "Dikke DAF" van de Koninklijke landmacht
De DAF YA-328 aan het doen waarvoor hij gebouwd is, nl het trekken van licht geschut
De 328’s ook wel "Dikke Daf" genoemd, dit vanwege het karakteristieke, zware motorgeluid en de imposante verschijning. De officiële typeaanduidingen zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = Militair voertuig
A = Algemeen,
F = Fuel= Brandstof
C = Crachtender/Brandweer
3 = laadvermogen in tonnen
1 of 2 staat voor de serie
8 = het aantal wielen
Acht wielen, daar de twee hooggeplaatste en vrij ronddraaiende steunwielen als zodanig mee worden geteld. Op de weg gebruikt men alleen de aangedreven achterwielen en voor gebruik in terrein worden de voorwielen ingeschakeld.
Tussen 1952 en 58 werden door van Dooren in Eindhoven 4510 stuks van de 328 in vier uitvoeringen geproduceerd.
1.080 als Artillerietrekker
699 als Cargo met lier
2.731 als Cargo zonder lier
18 stuks als Crachtender
81 stuks Fuel voor de US Airforce
En 9 stuks werden als civiel voertuig aan de BPM voor gebruik in New Guinea geleverd
De artillerietrekkers zijn herkenbaar aan de kortere laadbak en een hekwerk in plaats van "laadklep" Zij waren bedoeld voor het trekken van het lichtere geschut
Enkele gegeven van de YA-328
De inhoud van de drie doosjes bij elkaar, 1 truck, twee waterwagens, 2 half en twee kwarttonners al aanhangwagen.
De gedeeltelijk ontvliesde onderdelen van de 328. Helaas lag het chassis al gebroken in de doos. Voor de ware bouwer geen enkel probleem.
De aandrijflijn met vernieuwde as
Chassis en aandrijflijn bij elkaar gevoegd
Het Chassis voor zijn Artitec broertje
Onderdelen klaar voor de spuiter
Netjes gespoten in "Olive Drap"
Straks verder.
«
Laatst bewerkt op: 18 September 2016, 17:04:14 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #1 Gepost op:
18 September 2016, 22:57:48 »
Daar waar Artitec messing onderdelen gebruikt zoals het achterhek, de spiegels, cowbar en sponning voorruit, bestaan derze bij dit bouwpakket uit giethars delen en zijn dus erg kwetsbaar. Bij mijn 328 waren de gietvliezen in de voorruit zo dik dat er veel schade ontstond en deze geheel nieuw aangemaakt moest worden. De spiegels worden ook vervangen door Roco en/of Artitec onderdelen. Onderstaande platen gaven mij het volgende idee;
YA-328 met neergelaten voorruit en open laadbak
Geheel open wagen in ruw terrein.
Hier is de voorruit tegen spiegeling door zon en/of maanlicht afgeschermd met canvas doek.
Niet al te scherpe foto van de YA-318 met weggesneden voorruit
Geparkeerd achter zijn Artitec zusje
De nieuw aangemaakte voorruit
Let ook even op de stand van de voorwielen!
De neergeklapte en met canvasdoek afgeschermde voorruit.
Nu moet er nog lading in de bak (kisten met granaten) spiegels en decals aangebracht worden. Verder wacht het model nog op de finishing touche.
Plaatjes volgen later
«
Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 16:00:34 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Eric B
Offline
Berichten: 7601
NS tijdperk II(c)/III
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #2 Gepost op:
19 September 2016, 05:31:12 »
Ken je
deze
film al Hans?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #3 Gepost op:
19 September 2016, 10:46:10 »
Mooi werk Hans. Klein puntje; de voorruit knikte niet helemaal onderaan, er was nog een glasstrook die in het verlengde van het front bleef staan. Op foto 1 en 3 is dat goed te zien. Daar zie je ook dat daardoor er hoogteverschil is tussen achterzijde en voorzijde cabine. Op jouw foto's van de ruit-met-styreenstrips ligt ook het onderste deel vlak en zie de cabine er meer als een horizontaal afgesneden badkuip uit. Maar verder een prima oplossing voor het probleem van breuk!
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #4 Gepost op:
19 September 2016, 16:11:10 »
Gelijk maar even aangepakt die voorruit
De breuklijn is nog goed te zien en moet weggewerkt worden
Alles is nu bijgewerkt op de spiegels na, en er moet nog wat verfraaiing aangebracht worden.
Het volgende project staat alweer op stapel. Ik ga een aangepaste variant van de YEW-400 maken
Deze dus
Met een reservewiel voorop
Gat voor de zuigslangen vergroten en daar een reservewiel in laten zakken. In dit geval een exemplaar van wat ik ooit eens over gehouden heb van een Roco minitank voertuig (GMC)
«
Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 21:54:50 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #5 Gepost op:
19 September 2016, 21:40:55 »
... En ook die trucks hebben het nog best lang volgehouden, voordat
ze naar de Dienst Domijnen verkasten... (en daar voor een prikkie gekocht werden
door de mensen van Keep Them Rolling
)
Mvg,
Tis
Gelogd
********
Eric B
Offline
Berichten: 7601
NS tijdperk II(c)/III
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #6 Gepost op:
19 September 2016, 21:57:14 »
Hier
en
hier
nog meer historisch beeldmateriaal Hans
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
TEE-RAM
Offline
Berichten: 227
Re: Poly aanhangers
«
Reactie #7 Gepost op:
19 September 2016, 22:22:09 »
Als ik het goed heb is het stuk geschut een 25-pr houwitser. Daarbij horen messing kardoezen (een messing huls met daarin een al dan niet variabele lading kruit) en granaten. De kardoezen waren per 8 stuks verpakt in een stalen kist (tot ca 1965-1970 bruin van kleur daarna legergroen). De granaten waren per 4 verpakt en eveneens in bruine/legergroene stalen kisten.
Wim
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Poly aanhangers