Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?  (gelezen 2552 keer)

Roelof Hartholt

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Gepost op: 07 maart 2022, 22:16:37 »
Aangezien ik zelf mijn huizen wil gaan maken voor mijn modelbaan.
Zit ik te overwegen om een laser graveer en snijmachine aan te schaffen.
Maar alleen zit ik mij af te vragen wat voor snijoppervlakte in X en Y as is mij het beste aan te bevelen voor huizen schaal 1:87 ?.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2022, 22:57:05 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Aanschaf lasersnij en graveermachine.
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2022, 22:21:32 »
Hallo,

Ik zou mij er wel goed in verdiepen wat je precies wil met zon apparaat. Een beetje kwaliteit kost wel wat en het jammer als je een machine koopt die niet aan je eisen en verwachtingen voldoet.

succes jandcargo

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Aanschaf lasersnij en graveermachine.
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2022, 22:27:54 »
Hallo,
Misschien heb je hier wat aan en kan je aan hem een en ander vragen.
Groet,
Cor Lageweg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90386.135

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2022, 23:20:05 »
Ik heb dezelfde als de hiervoor genoemde. opp 400 x 400 mm. De Pro met een iets sterkere UV Led bundel. Is niet zo duur, voor wat ik er mee wil.
Karton snijden tot 1,2 a 1,5 mm gaat in één keer. Langzaam en dan met max vermogen.

Dunne plankjes sparrenhout / dennenhout 1,6 mm gaat net niet in 1 keer.
2 keer hetzelfde patroon, nee dat wordt 3 of 4 maal.

Goedkope Triplex (constructie) gaat in 2 of 3 keer.
Berkentriplex 1 mm kan net in 1 keer gesneden worden.

MDF 2 mm tot 5 mm  zeker meerdere keren achterelkaar hetzelfde patroon laten afwerken.
Snijvlakken verbranden erg is mijn ervaring.

Kunststof (verbrand) en metalen (geen zier) gaan zeker niet.

Graveren gaat zowiezo goed (niet kunststof en metalen)

De foto geeft kisten weer die vandaag zijn gesneden en geplakt. Dennenhout/sparrenhout 1,6 mm met strookjes linden van 5 mm.
Van die met het DAF logo zijn ook de strookjes gesneden en het logo gegraveerd.

De apparaten die werken met een UV lamp, spiegels en CO2 toevoeging zijn veel duurder.
Laat je verder goed informeren. Bij diverse open lab`s zullen ze ze wel hebben staan.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2022, 15:11:19 »
Sinds kort heb ik een Annoy Tools 40w diode lasercutter te leen via de EMV.



Bij de eerste proefjes klapte de laserdiode steeds tegen het frame. Toen ik het werkgebied begrensd had, bleken de krachten van de drie motoren op het frame zo groot dat het hele apparaat niet stil stond, maar als het ware over de tafel danste. Ik denk dat ik dat probleem heb kunnen oplossen.

Op elke hoek van een dikke MDF plaat heb ik winkelhaken geplaatst van 8x8cm. Voor het bedwingen van de X-Y beweging heb ik op elke hoek twee haken op elkaar vastgeschroefd, gescheiden door twee revetten. Om de Z beweging te bedwingen heb ik het frame gefixeerd met kunststof klemstrips.



Het hele gevaarte kan nu verticaal tegen een muur worden geplaatst. Ik denk dat ik er nog een handvat op monteer. Of ik het hele apparaat ga inpakken, weet ik nog niet.



Nu eerst maar eens snijden en graveren.

Gr, Hans


Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2022, 19:24:00 »
Dag allemaal,

Hans vroeg me ook even input te leveren... Zoals Cor al in de link liet zien heb ik ook een graveerder/snijder aangeschaft.

Atomstack X7 Pro met:
- 10W laser (2 stuks 5W lasers die samenwerken)
- Stevig frame
- Stevige stappenmotoren
- Een 41 x 40 cm2 werkoppervlak, ik heb ook nog verlengpoten er bij gekocht zodat ik tot maximaal 81 x 40 cm2 kan gaan
- Goede eindafschakeling in 0,0 (linkeronderhoek)
- Prima vanuit LaserGBRL en Lightburn aan te sturen
- Oersimpele afstelling van de laserhoogte

En een aantal voor mij belangrijke veiligheidsfeatures:
- Complete omkapseling van de laserstraal zodat je er nooit met je ogen in kunt kijken, of je moet echt je best doen. Vind ik belangrijk omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en je direct blind kunt zijn na het kijken in een laserstraal zonder laserbril
- Een 'grote rode knop' om direct de laser uit te kunnen zetten op de stuureenheid (actie die het veroorzaakt is harde reset van de stuurdoos, prima)
- Een tilt sensor die, als de boel onverhoopt om mocht kiepen ook direct de laser uitzet.

Meteen na aankoop een stevig frame gemaakt om het gevaarte op vast te zetten zodat het werkstuk en de x, y assen stabiel ten opzichte van elkaar blijven.
Ik heb het ding nu een maand en heb hem gebruikt om 3 mm berken multiplex te snijden en te graveren, gaat prima (snijden 2x er over heen, graveren in allemaal opties van snelheid en percentage vermogen), 2 mm figuurzaaghout te snijden en te graveren, gaat ook wel goed, maar het hout bestaat niet uit 1 type hout en dat maakt een eenduidig eindresultaat wat lastig.

Maar oei: wat een stank! Openhaard is er niets bij.

Andere soorten werk staan nog op de verlanglijst:
- karton
- styrodur
- mdf

Door de stabiele ondergrond kan je makkelijk een aantal keren over het werkstuk heen met de laser en toch een scherp snijresultaat krijgen. De brandranden zijn wel behoorlijk, daar moet ik nog wat op verzinnen. Hans gaf de tip om schilderstape te gebruiken, moet ik nog proberen.

Om de stank te elimineren heb ik eerst een omkisting met afzuiging gebouwd. Dit voldoet goed.
Als je meer wilt weten... stel je vraag zou ik zeggen...

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2022, 08:38:19 »
Over de veiligheid: een 40W-diodelaser zonder bescherming  >:( Niet echt handig. Daar zou ik iets van een veiligheidsschakelaar bij gemaakt hebben. Meestal weet degene die het ding gebouwd heeft hoe er mee om te gaan. Anderen in huis of op bezoek komen niet. Dan kan een klein ongelukje zo gebeuren. Dat wil je niet hebben. En blijf altijd in de buurt van de machine. Zeker als deze geen enkele beveiliging heeft. Je brandt toch dingen weg / door en dat geeft de kans op "brand" als het niet goed gaat. Zeker als de rest van de machine ook deels van hout is.

Meteen na aankoop een stevig frame gemaakt om het gevaarte op vast te zetten zodat het werkstuk en de x, y assen stabiel ten opzichte van elkaar blijven.

Dat is het belangrijkste.

Maar oei: wat een stank! Openhaard is er niets bij.

Je bent ook aan het branden  ;D Dat stinkt altijd  ;)

- styrodur

Stinkt ontzettend. Zelfde geldt voor PP en PS. Geeft een ontzettende zooi. Wil je niet snijden. Je moet oppassen met bepaalde materialen. Alles met Chloor erin wil je niet snijden (dus PVC niet) dit omdat het chloorgas kan ontstaan en de machine kan aantasten. Chloorgas is niet echt goed voor de mens. Dus eerst kijken wat het materiaal is, dan pas snijden.

- mdf

Kan goed gesneden worden. Vergt wat meer schoonmaakwerk in de machine. Komt door de lijm / hars in het mdf. Er zijn verschillende soorten MDF. Daardoor reageert niet alle MDF hetzelfde. Maar hetzelfde geldt voor multiplex.

Door de stabiele ondergrond kan je makkelijk een aantal keren over het werkstuk heen met de laser en toch een scherp snijresultaat krijgen. De brandranden zijn wel behoorlijk, daar moet ik nog wat op verzinnen. Hans gaf de tip om schilderstape te gebruiken, moet ik nog proberen.

Schilderstape werkt voor de bovenste rand. Dan heb je minder last van "vuil" langs de snijranden. Werkt in principe ook bij het graveren. Het nadeel is dat je een complete plaat van tape mag voorzien. En ook weer eraf mag pielen als je klaar bent met snijden. Meer lucht geven helpt ook. De zwarte zijkanten (verkoold) blijven met "zwakke" lasers en dikkere materialen aanwezig. Dit omdat je langer (en vaker) over hetzelfde moet gaan om er door te gaan. Dan is meer vermogen het enige wat goed helpt. Bij CO2-lasers wordt algemeen gezegd: ongeveer 10W per 1mm MDF.

Als je het werkstuk plat op de bodemplaat laat liggen krijg je ook "brandmarkeringen" aan de onderzijde van je werkstuk. Door het toepassen van een honingraat of messenbed ben je dat voor een groot deel voor. De bodemplaat goed schoonhouden, dat zorgt voor nettere werkstukken.

Om de stank te elimineren heb ik eerst een omkisting met afzuiging gebouwd. Dit voldoet goed.

Het is niet alleen voor de stank maar ook voor rook en fijnstofdeeltjes. Dat wil je niet door de complete kamer hebben.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2022, 08:47:41 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2022, 11:50:05 »
Citaat
Als je het werkstuk plat op de bodemplaat laat liggen krijg je ook "brandmarkeringen" aan de onderzijde van je werkstuk. Door het toepassen van een honingraat of messenbed ben je dat voor een groot deel voor. De bodemplaat goed schoonhouden, dat zorgt voor nettere werkstukken.

Ik heb er een geperforeerde aluminium plaat onder gelegd op klosjes van 1 cm. Werkt goed.
Inderdaad na 2 of 3 maal gebruik met alcohol de onderplaat schoonmaken.
En kleine onderdeeltjes weghalen vanonder de plaat.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2022, 20:16:37 »
@Ronald Koerts:
Thx voor alle feedback. Ik heb zelf al een alu-plaat onder de werkstukken liggen, maar een honingraat zou nog beter zijn, mee eens. En niet alleen voor de stank de huif maar ook voor alle fijnstof en chemische troep, jazeker.

En die Atomstack laser wordt aangeboden als een '50 W' laser.... jawel, dat is het opgenomen vermogen vanuit de stekkerdoos... de laser zelf is maar 10W. Die '40W laser' gaat ook over het opgenomen vermogen uit de stekkerdoos... appels en peren...

Verder: prima input allemaal wmb..

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Aanschaf lasersnij- en graveermachine. Ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2022, 14:32:15 »
Mede dankzij de info die op dit draadje te vinden was, heb ik ook een Atomstack aangeschaft.  Het ding doet flink zijn best.  Ik schreef mijn eerste ervaringen hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95991.msg3222337990;topicseen#msg3222337990

Groeten
Hans