Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?  (gelezen 3115 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Gepost op: 02 maart 2022, 16:43:25 »
Naar aanleiding van ontbrekende kennis,stel ik de vraag ook maar hier,aan alle borden en regel kenners op spoors gebied.
Onderstaand een plaatje waarop m'n baanplan in spoor 0 te zien is,en waar ik niet weet welke borden er nu thuis horen op zo'n baan.
Heb e.e.a. "ingetekend" waarvan ik denk dat het plan qua borden zo compleet is.
De vraag is dan,klopt het zo of mis ik borden/staan er dingen verkeerd ?

Ik hoor het graag,al vast bedankt.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 936
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2022, 18:36:09 »
Ik was net ook aan het zoeken naar seinen en borden en zag op een draadje deze link staan. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/ra10.htm

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2022, 18:51:20 »
Hoi Floris,
Even terug naar de tekening hierboven met de seinplaatsing erop. Het LP bord bij 1, is dat omdat je daar het straatgedeelte oprijdt? En daarom de lok moet fluiten of toeten en bellen? Anders lijkt me dat bord naast een inrijsein enigszins vreemd. Komt er ook nog een uitrijsein ergens?
Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2022, 20:41:52 »
Hoi Eric,
Bedankt,ik ga dat is bekijken  (y)

Richard,

Vanaf nr 1 op die tekening,verder naar links is het eigenlijk geheel straatspoor,dat begint eigenlijk bijna bij die ketel die ik ombouw tot tankopslag,rechterzijde achter de ketelwagen op de rails.

De 4 die bij die 1 staat geeft aan dat ik daar een armsein heb bedacht,als uitrij sein dus,wat aangeeft dat men mag oprijden naar de fiddle.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2022, 22:37:37 »
Leuk: klassieke beveiliging... (y) voor de duidelijkheid: het is blijkbaar een havenemplacement? Een aansluiting; geen eindpunt van een lijn. En puur goederen, geen perrons dus..?
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2022, 22:58:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2022, 08:05:26 »
Dat bord 1 kan ik niet zo plaatsen (Lauten en Pfeifen), waarvoor moet er dan getoeterd worden, zeker als daar een uitrijsein staat.

Komen er ook treinen binnen vanuit de fidle? Zo ja, dan moet je de sporen waar de treinbewegingen eindigen voorzien van een Sh2 (jouw symbool 3), zo te zien aan beide uiteinden links na de hosentrager.

Je schrijft enkelvoudig armsein, dat kan, eventueel aan te vullen met een snelheidsbord. Dit is dan een gruppenausfahrtsein dus moet je weer de 2 sporen links van de hosentrager voorzien van rangeerseinen (die sh1 en sh0 kunnen tonen). Wegrijden via Hp1 gaat dan eerst met Hp0 naar Hp1 (sein op "groen") en daarna het betreffende rangeersein op Sh1. Bij alleen rangeren in de haven gebruik je dan Sh0 en Sh1, blijft het hoofdsein op Hp0.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2022, 08:51:36 »
Wel een geinig project :)

Het emplacement komt op mij over als een havenaansluiting; dan zou er geen sprake zijn van binnenkomende of vertrekkende treinen, maar alleen rangeerbewegingingen. En alles met lage snelheden! Dan is een armsein niet nodig, en blijven eigenlijk alleen de gleissperrsignale op de stookbokken over. Eventueel het "L" en "P" signal om vertrek aan te kondigen bij eventuele overwegen. Je kan bij het spoor naar de fiddle yard nog een diensttelefoon plaatsen, om te melden dat je eraan komt. 'k Twijfel of daar dan nog een Sh1/2 bij zou moeten of wellicht een Wartesignal Ra11; laatste vind ik decoratiever, maar beide zijn eigenlijk overdreven... En je vertrekt blijkbaar ook al via aan poort? Dan kan de instructie om te bellen ook daaraan gekoppeld worden. Om het hek te beschermen, kan je er een handbediende gleissperre voor plaatsen en Sh2 op poort schilderen, als Schutzsignal.

Ra 12 dien je eigenlijk bij alle stompe zijdes van de wissels te plaatsen; al wordt dit bij straatspoor niet altijd gedaan.   

Dit is een zelfde soort opzet; je ziet eigenlijk alleen de "L" en "P" borden terug en een paar gleissperren.


http://www.bahnen-wuppertal.de/html/gleisanschluesse.html

Overigens is het voorbeeld hierboven wel een Privatanschluss, wellicht deed/doet de DB het formeler... :police: Maar valt volgens mij wel mee, zie hieronder Neu-Isenburg Stadt. Dit staat zelfs als Güterbahnhof in de boeken, dus niet slechts een simpele aansluiting.


https://langen.ykom.de/serverlocal/diys_static/hessen_gleis.html

het lijkt overigens wel of er een Schutzsignal Sh 2 is geplaatst aan het einde van de Ladestrasse, maar dat is opvallend omdat er een gleissperre voor zit.

Overigens wel een niet onbelangrijke belangrijke vraag; kunnen er zich meer dan 1 rangeereenheid in de aansluiting bevinden? Dan zou een wat sjiekere beveiliging van het spoor van/naar de fiddle yard te rechtvaardigen zijn. Al zullen in een dergelijk emplacement in werkelijkheid mondelinge instructies voldoende zijn; rangeren afzijdig van treinbewegingen gebeurd veelal op zicht.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2022, 16:06:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2022, 11:30:35 »
Vanaf nr 1 op die tekening,verder naar links is het eigenlijk geheel straatspoor,dat begint eigenlijk bijna bij die ketel die ik ombouw tot tankopslag,rechterzijde achter de ketelwagen op de rails.

De 4 die bij die 1 staat geeft aan dat ik daar een armsein heb bedacht,als uitrij sein dus,wat aangeeft dat men mag oprijden naar de fiddle.

Ah, duidelijk. Ik dacht dat er een inrijsein geplaatst werd omdat de 4 rechts van het spoor staat.
Erg gave foto trouwens (y)
Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2022, 20:54:04 »
@ Vincent,

I.d.d. waar nodig klassieke beveiliging  8)
Havenaansluiting i.d.d. en dus ook cargo only.
(privaat aansluiting overigens,HHB maakt op de aansluiting en haven de dienst uit,externe vervoerders komen pas in beeld vanaf/op de fiddle )

En je vertrekt blijkbaar ook al via aan poort?
Deze volg ik even niet,een poort ?
Zou je me die willen uitleggen ?

Ra12 ,zo werd me verteld online ,plaats je enkel tussen sporen waar er kans is op aanrijdings gevaar,ofwel op plekken waar 2 sporen elkaar kruisen en men elkaar kan raken.
- Gezien het feit dat dat je alleen kan overkomen bij het havenspoor waar de aftakking naar de koel loods naar "boven" gaat,omdat er evt iets op het spoor v/d koel loods staat opgesteld.
-Dat kan ook bij de 2 sporen van de goederenloods rechtsboven,op 1 v/d sporen kan een rijtje wagons opgesteld staan.
- En als laatste kan dat bij het korte spoortje langs de waterkant waar een ketelwagen opgesteld kan staan
Dacht ik dat ik het zo goed had geplaatst  ???


@ Jelmer,

Dat bord 1 had ik daar bedacht dat zodra het armsein "groenlicht" zou geven en de trein in beweging komt,men even laat weten dat men er aan komt.
(alles vanaf dat punt is immers straatspoor en er kan van alles rijden,ook zonder van rails gebruik te maken)

Dat telt ook voor het spoor vanuit de koel loods,als daar een loc al dan niet met wagons uitkomt en via een zaag beweging zich wil begeven naar een spoor om richting fiddle te gaan,dan lijkt me gezien het straatspoor het handig als iedereen weet dat er iets aankomt,daar zou ik dan denken dat zo'n bord daar ook hoort ?
En zo bedenk ik me net,telt dat ook als men vanaf de goederenloods wil rangeren over de rest van het emplacement ?

Treinen komen en gaan naar de fiddle toe,dus je zegt dan moeten er op de stootblokken aan het eind van de 2 havensporen Sh2 borden komen.
Maar komen die dan in de plaats van nr 2, of er bij op die stootblokken ??

Het armsein is er ook om te gebruiken dat als een goederentrein klaar is om te vertrekken uit de haven naar de fiddle,dat men dan na vragen van toestemming,men die krijgt met behulp van armsein.

Maar jij zegt,dat de beide havensporen dan een rangeersein moeten krijgen,waarvoor is dat dan als men via het armsein toestemming krijgt om de haven te verlaten  al dan niet met wagons ??
Dat is dan in mijn gedachte gang dubbel sein gebeuren met 1 en het zelfde doel  ???

@ Richard,
Dat enkelvoudige armsein,dacht ik te kunnen gebruiken als inrij en uitrij sein.
Zoals al gezegd, max 2 locs tegelijk op het hele emplacement,privaat aansluiting.
Dat leek/lijkt me afdoende beveiliging om locs/locs+ aanhang van/naar de fiddle te krijgen  :)

Dank je voor het compliment trouwens  8)

Ik zal morgen eventueel even het tekeningetje aanpassen zodra ik denk dat duidelijk is wat waar hoort.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2022, 21:03:01 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2022, 21:29:50 »
In je plan staat bij 5. Muur + Poort.. Die poort; ik nam aan dat je daar doorheen binnen komt rijden..?

Ra12 geeft aan waar het profiel van twee sporen met elkaar in conflict komt; maw wagons moet je voorbij dit spoor opstellen, wil je gebruik kunnen maken van het andere spoor. Ik eerste instantie dacht ik dat tie alleen bij het kleine kopspoortje onder stond, maar zie m bij 2e blik ook bij de loodsen staan: prima.

En armsein; ik vind het zelf weinig realistisch, maar doe je ding..  (y) Bedenk wel; dit zijn rangeerbewegingen, geen treinbewegingen. Een armsein wordt normaal alleen geplaatst bij treinbewegingen. Het maakt het spoorbedrijf namelijk ook complex; je kan het spoor tot de fiddle yard pas vrijgeven en dus het sein op groen zetten, als alle andere (fictieve) aansluitingen langs die route etc zijn geborgd. Dus die moeten allemaal meegnomen worden in de mechanische beveliging. Da's in werkelijkheid een dure grap voor een rangeerterrein met een paar aansluitingen... het is alsof je een stoplicht plaatst bij de afrit van je eigen garage naar een rustige 30km/u weg, bestuurd vanaf een centrale...  ;D

Wel een paar vragen:
- wie bedient dat ding? Kabels naar een post bij de fiddle yard..?
- stel dat er 2 treinen op beide sporen rechts staan; hoe weet de machinist dat het getoonde seinbeeld voor hem bedoeld is? Jelmer noemt dit ook; dan moet je sperrsignale bij ieder spoor plaatsen, of mondeling toestemming geven. Maar als je mondeling toestemming geeft, is het armsein een zeer duur overbodig speeltje voor de bundesbahn...  ;D

Er trouwens is geen LP bord, wel een L en/of een P bord..  :angel:

« Laatst bewerkt op: 04 maart 2022, 15:00:48 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2022, 21:35:52 »
Paar reacties op je vragen aan mij:

Lauten en Pfeifen over straat:
- ja dat zou inderdaad kunnen. Wil dan trouwens niet bij je baan in de buurt wonen, zou gek worden van het geconstante getoeter op het emplacement. Beperk dit echt tot het overrijden van de overweg. En geeft je een begrenzing van je rangeerbewegingen.

- als je een Sh2 plaatst aan het einde van een spoor dan kan dat andere bord vervallen. Verschil is dat sperrsignaal geldt voor alle rangeerdelen, en Sh2 voor alle treinen en rangeerdelen.

- uitrijden via armsein. Ja als je dit wilt toepassen (zie ook bijdrage van Vincent) dan zal bij de rijweg eenduidig moeten zijn voor welk spoor dit geldt. Als je dus van alle twee de sporen kunt vertrekken, dan moet je daar dus ook de beveiliging hebben. Je arm sein is door zijn positie namelijk een "gruppenausfahrsignal". Als je echt alleen maar van 1 spoor vertrekt als trein naar de fiddle, dan zul je aan het einde van dat spoor voor de wisselstraat een armsein moeten neerzetten.

Groeten,
Jelmer

En vincent is tegelijkertijd aan het typen geweest...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2022, 22:42:52 »
Er trouwens is geen LP bord, wel een L en/of een P bord..  :angel:
Dat is/was er zeker wel: Signal LP 3. "L" en "P" naast elkaar of onder elkaar. Omschreven als "Eine weisse Tafel mit schwarzem >LP< oder zwei weisse Tafeln - eine mit einem schwarzem >L<, die andere mit einem schwarzem >P< - senkrecht übereinander" (bron: Signalbuch DS 301).

Overigens heb ik mijn vraagtekens om dergelijke borden op een haventerrein te plaatsen ("overkill" aan geluid, lijkt me). Een bord voor het wegverkeer bij het oprijden van het haventerrein zou toch voldoende moeten zijn om eenieder erop te wijzen dat er spoorvoertuigen kunnen kruizen?

Aan de andere kant, eenieder mag zijn of haar baan zo inrichten zoals men zelf wil.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2022, 22:56:06 »
My bad.. Is er inderdaad wel. Maar ben 't er mee eens dat het wellicht wat veel overlast voor omwonenden is, en overdreven voor een dergelijk formaat rangeergebied; snelheden zijn laag.
   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2022, 21:47:37 »
Floris, zie zojuist in MIBA 3/2022 een verhaal en foto's over de "Wilhelmburger Industriebahn". Dat gaat over een havenbaan. Wellicht dat je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Welk borden horen er bij dit sporenplan ?
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2022, 12:18:21 »
Allereerst bedankt voor alle reacties 8)
Zonder overal op in te gaan,dat lukt me nu gewoon niet,is er een herzien plaatje gemaakt:

Ik lees wel wat er eventueel nog ontbreekt/vanaf moet  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0