Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?  (gelezen 5454 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Gepost op: 24 maart 2008, 09:44:08 »
  ???
Kan iemand me uitleggen hoe het komt dat de Trix 6400 en de Marklin uitvoering dezelfde motor hebben.
Volgens de onderdelen lijsten hebben ze hetzelfde bestelnummer
nl: 209 219
Maar als je op de site van Escap of Maxon zoekt zijn het toch echt "brushless DC" motoren. Hoe doen ze dat dan in een Marklin, of betekent dat, dat de Marklin altijd digitaal met decoder geleverd wordt.

Dat zou betekenen dat de Marklin dus ook gewoon DC is, hou tie alleen nog het midden spoortje over als uitzondering. Marklin is dus van zijn wisselstroom aan het afstappen.

Groet, Albert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2008, 09:53:30 »
Bij digitaal bedrijf wordt de motor altijd met DC gevoed. Dus zitten er tegenwoordig in Märklin modellen ook gewoon DC motoren.

Ik snap alleen de benaming "brushless" niet. Volgens mij zijn het klokankermotoren met borstels. Wat is het typenummer volgens Maxon?

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2008, 10:05:33 »
Hallo Klaas,

In de 6504 Railpro zit een Maxon A-max no: 286133  712716 <>.
In de 6494 een Escap 16N 38 209e 239 HG 09-01

Groet, Albert.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2008, 10:12:30 »
http://www.portescap.com/Catalog.cfm?Category_ID=177

Je hebt gelijk Klaas; brushed ironless.
 :-[
Groet, Albert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2008, 10:29:05 »
Ik had ze intussen ook net gevonden. Maxon vind je op www.maxonmotor.nl

Om even door te gaan op je vraag of Märklin van zijn wisslestroom aan het afstappen is: het antwoord is ja en nee.
Toen alles nog analoog was werkte Märklin met wisselstroom. In het digitale tijdperk zijn de termen wisselstroom en gelijkstroom achterhaald als systeemaanduiding. Digitale spanning is altijd wisselspanning, maar dan van een bijzondere soort. Het is een blokvormige spanning met variërende pulslengte. En in die variatie zit de digitale boodschap verborgen.
De decoder maakt er gelijkspanning van, maar decodeert tegelijk de digitale informatie. En de motor krijgt gewoon gelijkstroom te verwerken.

Maar de meeste decoders hebben iets extra: ze werken ook nog op analoge spanning. De decoders in Märklin modellen doen het ook op de ouderwetse analoge wisselspanning van 50Hz. De decoder werkt dan op de bekende manier als omschakelrelais met overspanning. Maar ook dan werkt de motor op gelijkspanning.

Zoals ik zei, de termen wisselstroom en gelijkstroom (AC en DC) zijn achterhaald.
Als een fabrikant of handelaar praat over wisselstroom, dan bedoelen ze dat het model geschikt is voor het Märklin 3-rail systeem. Zeggen ze gelijkstroom, dan bedoelen ze dat het model geschikt is voor het 2-rail systeem. De vlag dekt de lading dus niet meer, en ik vind ook dat ze de woorden wisselstroom en gelijkstroom niet meer moeten gebruiken om het systeem aan te duiden. Want het wezenlijke verschil tussen de systemen is 3-rail vs. 2-rail. De stroomsoort is van ondergeschikt belang.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2008, 10:41:25 »
Zijn in feite de ingeburgerde termen wisselstroom en gelijkstroom om het systeem aan te duiden ook niet fout ? Zou dat niet wisselspanning of gelijkspanning moeten zijn.

De spanning is de oorzaaak en de stroom is het gevolg.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2008, 11:05:38 »
Dat is waar Santerdam,

Maar de trein rijd op stroom en niet op spanning.
(lekker filosofies) ;D

groet, Albert.

modelspotter

  • Gast
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2008, 11:22:07 »
Klaas,

Perfect je betoog.

Je kan het niet genoeg herhalen en toch gaat het steeds fout. Als ik geïsoleerde assen met wielen wens aan te schaffen, zeggen de verkopers van alle winkels: oh gelijkstroomwielen...
Als je het nog hebt over gelijkstroom zeggen ze stevast... dat levert problemen op bij keerlussen...

Ik heb ooit geëxperimenteerd met ~ en twee-rail, ~ zou namelijk, zo werd destijds gezegd, voor minder contactproblemen zorgen. Ik heb er niets van gemerkt en ja, natuurlijk ook het probleem van de keerlus was door het toepassen van ~ uiteraard niet opgelost. Want die "problemen" heb je juist door het toepassen van tweerail.
Op een discussie in een winkel heb ik aangegeven dat een drierail gelijkstroomsysteem met, qua stroomafname omgebouwde locs (van welk merk dan ook maar geen Trix Express), net zo betrouwbaar is als M* omdat het feitelijke railvoedingsysteem geen snars van doen heeft met de toegepaste spanning. Men keek me aan alsof ik van een andere wereld kwam...

Kortom, erectificeren: krom gel*l blijven rechtzetten.

Modelspotter


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2008, 11:27:39 »
In dit verband nog een aardige wetenswaardigheid, zelfs bij veel doorgewinterde Märklinisten niet bekend: Märklin spoor 1 (Maxi) in de analoge uitvoering, rijdt op 2-rail, maar wel met wisselstroom/spanning. 8)

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2008, 13:24:08 »

Maar de trein rijd op stroom en niet op spanning.

groet, Albert.


Mijn trein rijdt op rails  ;D

Koos Jabaaij.

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2008, 15:53:59 »
Dit alles bewijst maar weer eens, je bent nooit te oud om te leren  ;D

Dick (anno 1947)

Lokpaint

  • Gast
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2008, 17:46:54 »
In dit verband nog een aardige wetenswaardigheid, zelfs bij veel doorgewinterde Märklinisten niet bekend: Märklin spoor 1 (Maxi) in de analoge uitvoering, rijdt op 2-rail, maar wel met wisselstroom/spanning. 8)


Alle analoog märklin spoor I rijdt met wisselstpanningroom (geen discussie ;D)

Bart

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2008, 23:33:24 »
Misschien nog even een kleine, nuttige toevoeging:
de eerste Märklin 6400's waren er in twee varianten: analoog/delta (eenvoudige Delta decoder) en digitaal (uitgebreide decoder). Alle 6400's bevatten dus een decoder.
De nieuwere versies zijn er alleen in de digitale varianten (die dus ook nog gewoon met analoog en delta overweg kunnen).

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch