Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:33:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 10:28:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Huup
Vandaag om 07:43:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04

Auteur Topic: Gezocht: 9.2mm diameter spaakwiel voor een oersik  (gelezen 4688 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gezocht: 9.2mm diameter spaakwiel voor een oersik
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2022, 19:39:49 »
"Haast, makkelijk verkrijgbaar en goedkoop..."  :P Ik denk dat je vader liever heeft dat ie goed moet rijden. Anders is de lol er snel af. Die geprinte aandrijving in combinatie met die motor die je linkt gaan het dan echt niet worden. Ik kan zo al zien dat dat een raceauto wordt die alleen maar snel kan rijden.

Het nadeel van geprinte modellen is dat er vaak helemaal niet nagedacht is over de aandrijving. Maar bij het maken van een 3D model moet je eerst de aandrijving klaar hebben en daarom heen bouw je het model. Ik denk dat je het onmogelijke vraagt gezien je wensen. Maar ik laat graag mijn ongelijk bewijzen, dus laat je door mij niet tegenhouden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 February 2022, 20:06:23 »
Avond Henk,

Hierbij de link naar de onderdelencatalogus.

https://halling.at/documents//Antriebstechnik-20210818kl.pdf

Groet,

Rob

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #18 Gepost op: 28 February 2022, 21:32:12 »
Ik heb de oersik van thingiverse ook geprint, leuk modelletje

De kap compleet slt file is voor H0 niet echt geschikt. Het is beter om de losse onderdelen te nemen en die gedeeltelijk met een cad programma te veranderen en zaken te voegen.
Is dit h0? Zo ja, dan kan het wel. :-)
Wat zou je verbeteren of veranderen?

"Haast, makkelijk verkrijgbaar en goedkoop..."  :P Ik denk dat je vader liever heeft dat ie goed moet rijden. Anders is de lol er snel af. Die geprinte aandrijving in combinatie met die motor die je linkt gaan het dan echt niet worden. Ik kan zo al zien dat dat een raceauto wordt die alleen maar snel kan rijden.

Het nadeel van geprinte modellen is dat er vaak helemaal niet nagedacht is over de aandrijving. Maar bij het maken van een 3D model moet je eerst de aandrijving klaar hebben en daarom heen bouw je het model. Ik denk dat je het onmogelijke vraagt gezien je wensen. Maar ik laat graag mijn ongelijk bewijzen, dus laat je door mij niet tegenhouden.
Waar haal je de "haast" vandaan?  Ik kan het niet terug vinden. ;-) Nee, ik heb de tijd, projectjes kunnen wel een paar duren, of nog meer. :) En ik ben het eens dat een goede aandrijving een model maakt, en dat wordt wel eens vergeten.
De aandrijving die ik heb gezien heeft een motor met dezelfde max toerental en er komen kleinere wielen onder en andere tandwielen met een kleinere modulus, dus de snelheid zou theoretisch gezien lager moeten worden. Wat de snelheid van de originele aandrijving is zou ik niet weten. Het kan zijn dat de reductie van warp 9 naar warp 8.5 is. :-)
Dat zal een prototype moeten uitwijzen, maar daarvoor pak ik wel graag iets wat zo standaard beschikbaar is... Maar ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen met wat ik al heb/makkelijk kan krijgen en zien hoe goed/slecht dat met deze motor is. Als het ergens op lijkt dan is het waard om verder te gaan

Henk
K.Bay.Sts.B

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 February 2022, 23:49:06 »
Is dit h0? Zo ja, dan kan het wel. :-) 
Ja, dat is H0.

Citaat
Wat zou je verbeteren of veranderen?
Ik vertel later deze week meer.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #20 Gepost op: 01 March 2022, 00:51:16 »
Maar ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen met wat ik al heb/makkelijk kan krijgen en zien hoe goed/slecht dat met deze motor is. Als het ergens op lijkt dan is het waard om verder te gaan
Ga je gang. Ik zeg alleen maar dat ik jaren professionele ervaringen heb met dit soort motoren en aandrijvingen, het is mijn dagelijkse werk. Ik heb wat jij wilt al lang geprobeerd. Zelfs een langzamere 13.500 rpm motor maakt het nog steeds een racewagen. Maar goed, je leert het beste van het zelf te ervaren, zo ben ik ook. Je bent in ieder geval gewaarschuwd.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #21 Gepost op: 01 March 2022, 00:55:43 »
Misschien kun je hier wat mee: http://highlevelkits.co.uk . Wat meer werk, maar dan krijg je wel een mooie vertraging. Alleen krijg je die motor nooit uit het zicht hiermee.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #22 Gepost op: 01 March 2022, 09:03:29 »
Op de beurs staat bij mij ook een legotrein op de tafel.

Als gevraagd wordt hoe je dit bouwmodel kan voorzien van een motor zeg ik steevast: Nee dat kan niet. :'(
Maar je kan wel de wagon/kar/...  achter de loc voorzien van aandrijving.
Daarmee rijdt het duo toch. ;)

Is ook voor deze hippel een mogelijkheid. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Jint Nijman

• Offline Offline
Oersik op Thingiverse
« Reactie #23 Gepost op: 03 March 2022, 21:50:24 »
Hier enige opmerkingen betreffende de "Oersik" van "Beusekomse_baan" op Thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:4798252

Dit model is voor spoor 1 (1:32) ontworpen maar (met modificaties) ook redelijk goed in H0 te printen.
Het originele ontwerp bestaat uit meerdere (14) onderdelen, in de eerste foto hieronder zie je in het midden het frame (in H0) dat uit vier onderdelen bestaat (frame helft links, frame helft rechts en twee bufferplaten. De twee frame helften heb ik provisorisch met pennetjes in elkaar gezet.
Rechts zie je de motorkap+cabine voorkant en de cabine achter kant. Zowel in het frame als in de cabine wanden bevinden zich relatief grote ronde uitsparingen (rode pijlen) voor de motor van de 1:32 versie, de vloer in de cabine mist (oranje pijlen).

Aan de onderkant van het frame bevinden zich nokjes (rode pijlen in de tweede foto) die daar niet horen te zijn.

Die uitsparingen en nokjes vond ik niet fijn. Daar de ontwerper z'n ontwerp niet wil veranderen, heb ik dat, op zijn aanraden, zelf gedaan. Een eerste versie zie je links in de eerste en tweede foto. Ik heb de beide frame helften en de twee bufferplaten in FreeCAD zamengevoegd, de uitsparingen dicht gemaakt en een vloer in de cabine gemaakt. Dat ging zelfs met mijn zeer geringe FreeCAD ervaring redelijk snel.

In derde foto zie je nog een paar dingen die niet perfect zijn, de bufferplaten zijn duidelijk te dik (rode pijlen), de montage punten voor de bedieninghandels voor de koppelingen zitten te ver naar binnen (blauwe pijlen) en de bovenkant van de bedienkast midden in de cabine is duidelijk te rond (groene pijlen).

Verder missen de "kast deurtjes" in de voor en achterwand van de bedienkast, de "kast deurtjes" in de achterwand van de cabine, en zijn de wielen te groot getekend. Bij de 1:1 oersik hebben de wielen een diamater van 800 mm, in het ontwerp bijna 900 mm, maar dat kun je door een schaalfactor vor de printer makkelijk veranderen.

De ontwerper heeft, om het printen in H0 makkelijker te maken, wel een .slt file van de complete kap (zonder wielen) met dicht gemaakte uitsparingen en een cabine vloer ter beschikking gesteld (zie de foto die ik eerder deze week geposted heb), maar in die complete versie zijn de frame zijplaten duidelijk dikker, zie de rode pijlen in de foto hieronder links. H0 wielen passen niet tussen de frame platen, in het originele frame (rechts in de foto hieronder) past dat net.
Een ander nadeel van de "complete kap" versie is dat het model aan de onderkant helemaal dicht is, daarom blijft er vloeibar resin hars in twee holle ruimtes (motorkap en gereedschapkist) zitten, wat niet gunstig is.

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 March 2022, 21:56:46 »
Hier nog twee plaatje uit FreeCAD van de voor en achterwand van de cabine die de dichtgemaakte uitsparingen (voor de motor in het 1:32 model) tonen.
Het invoegen van "kast deurtjes" in de cabine achterwand heb ik nog niet geprobeerd.

Mocht iemand de veranderde .slt files (frame en cabine wanden) willen hebben dan hoor ik dat graag. De files zijn door de manipulaties in FreeCAD nogal groot geworden...

« Laatst bewerkt op: 03 March 2022, 21:59:10 door Jint Nijman »

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2022, 08:32:19 »
Dat is mijn ervaring met (meerdere) thingiverse bestanden.

Makers/bedenkers beginnen ergens aan, en haken dan tegen het eind af met de juiste instelling.
Heb nu geen zin meer om de zaken aan te passen. :angel:

En dat is juist het proces. Tekenen, printen, aanpassen, printen, tekenen etc.
Modellen dienen soms wel 5 tot 6 keer opnieuw geprint te worden. (y)
Mat name zoals nu bij de sik ook wordt aangegeven: te dikke randjes, verkeerde rondingen,..
Daarbij "verschalen" is niet zomaar te doen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 March 2022, 19:27:56 »
Makers/bedenkers beginnen ergens aan, en haken dan tegen het eind af met de juiste instelling.
Heb nu geen zin meer om de zaken aan te passen.
Nu ja, die kritiek past in dit geval niet werkelijk.

De ontwerper heeft voor zichzelf, baserend op een of ander onderstel, een Oersik getekend in schaal 1:32 en die voor algemeen gebruik op Thingiverse gepubliceerd. Daarmee was het projekt voor hem ten einde. Dat iemand anders probeerd dat model dan in 1:87 te printen en daarbij een paar minder perfekte details ontdekt, kun je de ontwerper niet verwijten. Dat is niet fair.

Citaat van: MOVisser
En dat is juist het proces. Tekenen, printen, aanpassen, printen, tekenen etc.
Modellen dienen soms wel 5 tot 6 keer opnieuw geprint te worden.
Ja, dat heb ik in de afgelopen twee maand geleerd. Tekenen is een ding, printen iets anders, dat gaat niet vanzelf goed...

Citaat van: MOVisser
Mat name zoals nu bij de sik ook wordt aangegeven: te dikke randjes, verkeerde rondingen,..
Daarbij "verschalen" is niet zomaar te doen.
Ja, maar dat is in dit geval niet het "probleem" van de ontwerper. Die was met zijn model tevreden.

Het is wel jammer dat hij z'n ontwerp niet in het orgineel file formaat publiceren wil. Dan zouden veranderingen makkelijker zijn.
Maar dat kun je de ontwerpen ook niet werkelijk verwijten.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #27 Gepost op: 04 March 2022, 20:42:24 »
Jint, bedankt voor de uitgebreide informatie.
Mocht iemand de veranderde .slt files (frame en cabine wanden) willen hebben dan hoor ik dat graag. De files zijn door de manipulaties in FreeCAD nogal groot geworden...
Daarvoor neem ik wel even contact met je op via PB wat de makkelijkste manier van uitwisselen is.

Nu ja, die kritiek past in dit geval niet werkelijk.

De ontwerper heeft voor zichzelf, baserend op een of ander onderstel, een Oersik getekend in schaal 1:32 en die voor algemeen gebruik op Thingiverse gepubliceerd. Daarmee was het projekt voor hem ten einde. Dat iemand anders probeerd dat model dan in 1:87 te printen en daarbij een paar minder perfekte details ontdekt, kun je de ontwerper niet verwijten. Dat is niet fair.
Ik ben blij dat je het ook zo ziet. Het originele ontwerp was ook gebaseerd op een rijdend onderstel, dus daarin kan je hem juist wel punten geven. En dat hij niet naar 1:87 gaat, ik snap het ook wel, ik heb op dit moment weinig zin om na de 1:87 versie ook voor N en Z dit verhaal te herhalen (als ik h0) al werkend krijg.

Het is wel jammer dat hij z'n ontwerp niet in het orgineel file formaat publiceren wil. Dan zouden veranderingen makkelijker zijn.
Maar dat kun je de ontwerpen ook niet werkelijk verwijten.
Het zou mooi zijn als er wel een STEP file was. Daar kan je toch net iets makkelijker mee kleien in CAD. Mij is het niet gelukt om de STL in FreeCAD om te zetten in een solid, maar daarvoor heeft mijn laptop allicht niet genoeg oempf (misschien ligt het aan FreeCAD, want het wordt FreezeCAD ::)).

Dat is mijn ervaring met (meerdere) thingiverse bestanden.

Ook herkenbaar. Ik kan me nog de fiets in 1:87 herinneren, waar iedereen moeite mee heeft om hem goed te printen (want op de één of andere manier gaat iedereen toch weer zelf supports eronder klussen). Het zou mooier zijn als we net één stapje verder het bestand ook delen: met supports in STL en print settings. Dan halen we volgens mij al een grote frustratie weg.

Henk
K.Bay.Sts.B

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #28 Gepost op: 05 March 2022, 13:48:51 »
Henk, zoals Jint al aangeeft: de makers maken een model voor zichzelf en delen het met anderen, voor wie er interesse in heeft. Als je rekening moet houden wat anderen ermee willen doen, ben je weer een dag werk verder. Ik snap de redenering wel: "Hier is het en doe ermee wat je wilt. Ik ga wat anders doen". Als je Blender leert gebruiken, kun je gewoon alles doen met een STL. Je hebt controle over elke puntje. Er staan genoeg tutorials op Youtube, zo heb ik het ook geleerd. Maar dat kan veel tijd kosten.

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2022, 19:26:57 »
Als je Blender leert gebruiken, kun je gewoon alles doen met een STL. Je hebt controle over elke puntje.
Dat vond ik wel interessant klinken en heb het meteen geprobeerd.

Ik heb reeds twee van de vier niet correct gepositioneerde koppeling bedienhandels verwijderd, zie het volgende plaatje, de twee aan de achterkant zijn verwijderd:

Dat was niet echt moeilijk.

Bedankt voor de tip!!

Hier nog een plaatje direct uit Blender:

« Laatst bewerkt op: 06 March 2022, 19:32:57 door Jint Nijman »