Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
28 maart 2024, 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
28 maart 2024, 15:06:14
  

Auteur Topic: Testbaan  (gelezen 4345 keer)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Testbaan
« Gepost op: 25 februari 2022, 17:29:45 »
Zoals beloofd een nieuw topic over mijn testbaan. Ik ben wat aan het freubelen geweest met Anyrail en heb het volgende in elkaar geknutseld:

 

Ik heb alvast maar een voorschot genomen op het toekomstige automatiseren.
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Aan de slag
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2022, 13:03:42 »
4 platen berken multiplex 12 mm dik zijn binnen. De tafel gaat uit 4 delen bestaan en wordt opvouwbaar. De rode lijnen in het plan zijn de scharnierpunten.



Als je de tafel uitvouwt, dan wil je dat hij goed vlak ligt. Lang nagedacht hoe dit te verwezenlijken. Maar oplossing gevonden.
C-profielen laten maken van RVS.



In de c-profielen komen massief stalen glijders/grendels, die van de ene helft van een deel in het andere schuiven. Met een stelschroef wordt de zaak vastgezet.





Ook de scharnieren zijn binnen.



Voor de zijkanten ga ik balkjes gebruiken. Deze zullen in een profiel gefreesd worden, zodat de c-profiel aan de binnenkant erin valt en de berken multiplex aan de onderkant.



1. Houten balk
2. Berken multiplex
3. Schroeven waarmee multiplex en c-profiel vastgezet worden
4. Grendel in de c-profiel
5. Stelschroef.

De komende tijd bezig om een goede voet te maken voor de Heuer 120 bankschroef, zodat ik met de bovenfrees de balken kan voorzien van het juiste profiel.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2022, 15:04:46 door C-rails. Reden: Woordwijziging »
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2022, 10:35:08 »
Vakantiegeld omgezet in rails....



... levert de testbaan op...



... en met het plan erbij....



... kunnen de volgende stappen worden genomen:

1. Rails knippen,
2. Wissels ombouwen, zodat ze als terugmelders gaan fungeren,
3. Wissels voorzien van aandrijvingen en decoders,
4. Rails voorzien van diode en aansluitingen voor terugmelding,
5. Testen zonder clips.
6. Testen met clips.
7. En nog veeeeeeeel meer.  ;D

CS3 is weer up-to-date.
Mvg.

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Testbaan
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2022, 11:58:41 »
 (y)

Ik heb twee vragen:
Citaat
2. Wissels ombouwen, zodat ze als terugmelders gaan fungeren,
Waarom? Wat is het beoogde doel? Wil je dat wissels terugmelden dat de tongen goed in positie liggen? of wil je een trein kunnen detecteren?

Hoe wil je eigenlijk automatisch gaan rijden? Volgens mij heb je nagenoeg niks aan die laatste optie. Als je met de CS3 pendelt, voegt het weinig toe. En volgens mij werkt iTrain ook niet met teruggemeldde wissels.

Citaat
4. Rails voorzien van diode en aansluitingen voor terugmelding,
Wat wil je precies doen met diodes? Je hebt ze hier niet nodig in principe.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2022, 13:02:51 »
Ik lees meer dan twee vragen, dus een antwoord op elk woord/zin met ?

Waarom?
Ik wil de baan volledig gedetecteerd maken. Gaat helaas niet lukken, aangezien de Engelse wissel niet om te bouwen is, voor zover ik weet.

Wat is het beoogde doel?
Kijken tot hoever je kunt gaan.

Wil je dat wissels terugmelden dat de tongen goed in positie liggen?
Nee.

of wil je een trein kunnen detecteren?
Ja

Hoe wil je eigenlijk automatisch gaan rijden?
Ik wil automatisch gaan rijden met Rocrail. Hiervoor ga ik voorlopig de CS3 gebruiken als duur doorgeefluik.
De CS3 had nog softwareversie 1.4.0. Aangezien er updates waren, waarom deze dan niet installeren.

Wat wil je precies doen met diodes?
De diodes wil ik per blok inzetten volgen het principe van Friedel Weber, dus de 'diode-truuk'.
Zo dus:


(PS: Weet niet of dit de juiste foto is. Had er één met diode verkeerd gesperd, maar gaat even om het idee)

Zoals al eerder gezegd (in ander topic) is dit voor mij een testbaan om diverse zaken uit te testen en te leren.
Bevalt het, dan handhaven, bevalt het niet, dan weg ermee.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2022, 13:53:40 door C-rails »
Mvg.

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Testbaan
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2022, 13:15:03 »
Ik wil de baan volledig gedetecteerd maken. Gaat helaas niet lukken, aangezien de Engelse wissel niet om te bouwen is, voor zover ik weet.
Is wel mogelijk, maar dat gaat een hoop zaagwerk kosten.

Je kunt ook 2-rail gaan rijden, dan is het detecteren van wissels veel simpeler. ;D duik

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Testbaan
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2022, 13:20:38 »
Dat is moeilijker met goederenwagons Klaas  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2022, 13:25:27 »
Is wel mogelijk, maar dat gaat een hoop zaagwerk kosten.

Heb je daar informatie over. Ben gewoon benieuwd.

Je kunt ook 2-rail gaan rijden, dan is het detecteren van wissels veel simpeler. ;D duik

Tja, dat is natuurlijk altijd een optie. Mogelijk dat de testbaan gaat uitwijzen, dat het de enige optie is. Zal dan vast één persoon deugd doen.  ;D ;D en gauw in de onderzeeboot  :angel:
Mvg.

Cor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testbaan
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2022, 15:40:41 »
Rails aan de bovenkant en de electronica aan de onderkant. (y)
Zolang dit in een opstelling staat is dit geen probleem. (y)

Maar hoe wil je het vouwen? als een zig-zag (balg...) of...
Hou je rekening met de dikte van de componenten een beide zijden?
Het dichtvouwen als een papiervel gaat niet zondermeer lijkt me.... :angel:

Ik zou meer zeggen: maak er een stapel van die een bepaalde tussenafstand heeft.
De schuiven doen het werk bij het opstellen en verbinden wel.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Testbaan
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2022, 16:15:39 »
Citaat
Aangezien er updates waren, waarom deze dan niet installeren.
Dat is een goede vraag en daar ik heb een antwoord op. Laten we hem eerst omdraaien.

Als je CS3 alles goed doet en zonder fouten bezetmeldinformatie naar rocrail doorsluist en de CS3 laat de treinen rijden zoals rocrail dat wilt, waarom deze dan wel installeren?

Ik leef zelf met deze vuistregel: Pas als je weet wat er in de update zit (release notes doorlezen), zeker weet dat niemand problemen heeft ondervonden na die update (eerste de kat uit de boom kijken) en er een feature of bugfix in die update zit die je absoluut nodig heb (leuk als je 32 functies kan bedienen, maar als je precies 0 treinen met geluid heb...). Pas dan moet je updaten en anders niet omdat:



Of

Citaat
AEG-combimagnetron denkt stoomoven te zijn en werkt niet meer na foute update

Gebruikers van een AEG-combimagnetron hebben een automatische update ontvangen, waarna het apparaat denkt een stoomoven te zijn. De combi-oven is daardoor niet meer te gebruiken. AEG zegt aan een oplossing te werken en 'hoopt dat dit op afstand lukt'.
https://tweakers.net/nieuws/193950/aeg-combimagnetron-denkt-stoomoven-te-zijn-en-werkt-niet-meer-na-foute.html

M* heeft de CS3 recentelijk minder ruk gemaakt doordat ze een grid hebben toegevoegd aan het schakelpaneel (iets wat standaard was op de cs2...) dus die update kan je dan nog overwegen, maar als je je Cs3 alleen maar gebruikt als duur doorgeefluik, waarom dan de moeite nemen voor een feature die je misschien nooit ga gebruiken?

Maar goed dit is mijn geloofsovertuiging...

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Testbaan
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2022, 16:35:36 »
Dat is moeilijker met goederenwagons Klaas  ;D
Ik zou niet weten waarom.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Testbaan
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2022, 16:40:53 »
Heb je daar informatie over. Ben gewoon benieuwd.
Niet zo uit de losse pols. Ik rij zelf geen 3-rail. Maar ik heb zo'n Engels wissel van Märklin wel eens bekeken en het moet te doen zijn. Het principe is hetzelfde als bij gewone railstukken. Aan één kant moet je de railstaven elektrisch aan elkaar laten zitten voor de stroomafname. Aan de andere kant moet je ze losmaken zodat ze elektrisch gescheiden zijn. Maar om het in detail te beschrijven zou ik zo'n wissel in mijn handen moeten hebben.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2022, 16:41:03 »
Rails aan de bovenkant en de electronica aan de onderkant. (y)

Rails aan de bovenkant en de elektronica ook. Hier heb ik een ideetje voor - gedeeltelijk uit eigen werk en gedeeltelijk nav. een tip van één van de boys van de club. Moet nog worden uitgeprobeerd, maar ziet er kansrijk uit.

Maar hoe wil je het vouwen? als een zig-zag (balg...) of...

Hier zijn twee opties mogelijk:
1. De linker(1) en rechterkant(4) met rails en elektronica naar elkaar toe en dan deel 2 en 3 met de onderkanten tegen elkaar aan.
2. De linker(1) en rechterkant(4) met rails en elektronica naar elkaar toe en tussen deel 2 en 3 splitsen, zodat je twee delen krijgt.

Welke keuze gemaakt gaat worden is domweg afhankelijk van het gewicht en handelbaarheid, dus of alle 4 delen samen of 2 x 2. Waarschijnlijk is 2 x 2.

Ik zou meer zeggen: maak er een stapel van die een bepaalde tussenafstand heeft.
De schuiven doen het werk bij het opstellen en verbinden wel.

Dit heb ik wel overwogen, maar gestapeld is er geen verbinding tussen de delen en als ze dan verschuiven en de één valt op de ander, dan is er mogelijk schade. Natuurlijk kun je dan koffersloten oid. gebruiken, maar dan heb je weer uitstekende delen aan de buitenkant. Dat kan weer vervelend zijn met de opslag.

Het is gewoon wikken en wegen, vallen en opstaan. En werkt het niet, dan proberen we weer wat anders.
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2022, 16:45:22 »
Niet zo uit de losse pols. Ik rij zelf geen 3-rail. Maar ik heb zo'n Engels wissel van Märklin wel eens bekeken en het moet te doen zijn. Het principe is hetzelfde als bij gewone railstukken. Aan één kant moet je de railstaven elektrisch aan elkaar laten zitten voor de stroomafname. Aan de andere kant moet je ze losmaken zodat ze elektrisch gescheiden zijn. Maar om het in detail te beschrijven zou ik zo'n wissel in mijn handen moeten hebben.

Ok, helder. Ik heb zelf mijn Engels wissel nog niet heel erg goed bekeken. Zal het eens op m'n gemak gaan doen.


Voor de ombouw van een 'gewoon' wissel tot melder, zal ik hier tzt. wel een fotoreportage plaatsen. Ik heb er nu één gedaan en gewerkt met verenstaal 0,2 mm, maar dat vind ik niet echt je van het. Heb nu 0,4 mm besteld, daar de volgende eens mee doen.
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2022, 16:51:28 »
M* heeft de CS3 recentelijk minder ruk gemaakt doordat ze een grid hebben toegevoegd aan het schakelpaneel (iets wat standaard was op de cs2...) dus die update kan je dan nog overwegen, maar als je je Cs3 alleen maar gebruikt als duur doorgeefluik, waarom dan de moeite nemen voor een feature die je misschien nooit ga gebruiken?

Of ik dingen wel of niet ga gebruiken, weet ik nu niet. Voorlopig komt de CS3 aan mijn testbaan 'te  hangen'. Voor mijn uiteindelijke baan ga ik hem mogelijk gebruiken voor rangeerdoeleinden.

Ik leef zelf met deze vuistregel: Pas als je weet wat er in de update zit (release notes doorlezen), zeker weet dat niemand problemen heeft ondervonden na die update (eerste de kat uit de boom kijken) en er een feature of bugfix in die update zit die je absoluut nodig heb (leuk als je 32 functies kan bedienen, maar als je precies 0 treinen met geluid heb...). Pas dan moet je updaten

Deze vuistregel probeer ik ook altijd na te streven. Deze update durfde ik wel aan, aangezien ik er niets negatiefs over heb kunnen lezen bij onze oosterburen.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2022, 16:55:01 door C-rails »
Mvg.

Cor