Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:02:45
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Hendrik Jan
Vandaag om 20:58:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:37:48
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
  

Auteur Topic: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.  (gelezen 6197 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2022, 19:41:04 »
Ik heb nog iets geweldigs leuks gedaan met de multimaus enhancer. Het is een idee waar ik al een jaar mee rondloop. Ik was eerst van plan om dit in mijn handregelaar te stoppen.

Ik kan nu een programma opnemen (voordoen) met de multimaus en dat afspelen. Net zoals een Central station of ecos dat kan  ::) maar dan... met een multimaus.
<a href="https://www.youtube.com/v/cSLKrlWG9Ug" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/cSLKrlWG9Ug</a>

Overigens de eerste keer dat ik spreek over de Dr5000 zie je een Cs2 in beeld. De DR5000 zit aan de onderkant van de tafel... vandaar  ;D

Wat ik zat te mompelen over een ABC sectie. Als je een trein heen en weer pendelt en je doet op tijd dan zal je trein nooit helemaal dezelfde afstanden afleggen. De trein zal langzamerhand een kant op driften tot een punt waar het mis gaat. Als je nu aan 1 kant of aan beide kanten van het pendel traject een ABC sectie aanbrengt, kan je daar gebruik van maken om een trein knapjes uit te lijnen langs het perron. Waar je ook aan kan denken is een stroomloze sectie te maken die je met DCC kan schakelen. Het is niet helemaal wat je met digitale treinen hoort te doen, maar een bekend gezegde luidt: if it works, it ain't stupid

Je kan natuurlijk ook pendelen door aan de ABC decoder's CV settings te sleutelen maar dit is makkelijker en je kan er meer mee. Je kan ook alle loc functies gebruiken en je kan wissels schakelen. Ik wil op mijn baan straks ook 2 treinen elkaar laten afwisselen. Alleen ik heb geen ABC sectie of iets soortgelijks dus ik kan misschien beide treinen 3x laten pendelen voordat ik moet 'ingrijpen'.

Een van de dingen die ik ook nog wil doen, is om de roco sik van de club vol automatisch laten loskoppelen, omlopen en weer aankoppelen  :angel: Maar daar heb ik eerst een test baantje voor nodig op de club...

Nu is het zo dat de DR5000 bezetmeldingen stuurt op de Xnet bus. En heb ik nu toch "per toeval"  twee van die loconet terugmelders ::)  (Ik heb dus die en de DR5000 speciaal voor dit doel gekocht)

Deze code wil ik ook in Rosedale Abbey knutselen. Die baan is analoog gestuurd met pwm door dezelfde multimaus. In die baan heb ik diode fuiken zitten. Ik kan zo veilig een trein in een richting sturen todat deze vanzelf uitvalt en iets minder veilig kan ik hem op tijd basis naar de andere kant sturen.

Ik heb nog veel te doen  :police:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #31 Gepost op: 19 april 2022, 20:40:04 »
Dat klinkt interessant allemaal.

Kan er een hele combi met ABC gemaakt worden???

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #32 Gepost op: 19 april 2022, 21:14:33 »
In theorie wel, daar je kan gewoon meerdere treinen zelf aansturen, maar ik zou daar een baanplan van moeten zien.

Als je wilt dat een programma blijft herhalen moet je het opnemen stoppen op het punt waar je begonnen was met opnemen. Dus alle treinen moeten eindigen waar ze begonnen.

Wat nog voor de toekomst gepland staat, is om meerdere programma's tegelijk af te spelen. Ik heb ook een Dr4088LN-GND waaraan ik dan schakelaars wil hangen. Met de schakelaars bedien ik dan bezetmelders waarop de programma's dan wachten. Ik kan dan op knopje X drukken en trein 1 pendelt van A naar B, druk ik weer op X dan pendelt hij weer terug.

Ik moet eerst de DR5000 onder de baan vandaan halen en aan de computer hangen omdat ik nog een bepaald probleempje heb met hoge wissel adressen die (nog) niet werken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2022, 23:43:12 »
Ik had gisteren nog even een test opstelling gemaakt. Een arduino voor XpressNet, een 2e arduino stuurt informatie via USB naar m'n scherm. Dr4024 servo Dcc decoder, Dr4088LN loconet GNd (die spontaan geen berichten meer doorgaf, is nu vervangen door een opto van mijn baan) en natuurlijk een DR5000.

Ik baal er wel wat dat de eerste terugmelder spontaan ophield met werken... ledje deed het nog maar als ik een contact maakte... niks..



Ik heb het programma zo ver gekregen dat het en een bezetmelder kon inleren tijdens het opnemen en er op kon wachten tijdens het afspelen. Dat is leuk, want zo kan je heel makkelijk digitale treintjes en accessoire dingen laten bewegen met schakelaars en het uitlijnen langs stopplaatsen gaat zo ook goed werken. Er zaten nog wel wat haken en ogen in het programma, dus ik had niet zo veel interessants om te filmen.

Ik heb ook het bizarre fenomeen dat de arduino geen treinen mag aansturen. Ik zie die multimaus gek worden als ik dat probeer. Ik zie dan alle functies aanspringen, maar ze springen bijna net zo snel weer uit en de trein geeft geen krimp. Ik denk dat dat iets is in het XpressNet protocol wat ik nog niet weet. Het is wel apart, want ik ben er niet eerder tegen aangelopen terwijl ik toch menig vaak op deze wijze een trein heb laten rijden.

Wat ook nog wel vervelend klusje is, is om de wiskunde achter die bezetmelders uit te pluizen. Ik moest meteen terug denken aan mijn handregelaar waar ik ook dat probleem had.

In digitale treinwereld wordt niks makkelijks gedaan. In XpressNet worden dingen als bezetmelders ook per 4 of in een veelvoud van daarvan tegelijk verstuurd. Ik moet van elke melder bijhouden wat zijn stand was, zodat ik kan detecteren welke van de vier 4 melders veranderd is. En dat moet ik doen voor alle mogelijke melders... Nu zijn dat er best veel dus ik denk als ik begin met melder 1 t/m 256 dat ik aardig ver kom.

Ik weet in ieder geval wel, dat alle instructies die ik uitdeel, wel worden opgeslagen en afgespeeld in het programma. Dus meer stappen voorwaarts dan achterwaarts.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2022, 23:39:02 »
Vandaag een kort filmpje zonder dat ik er door brabbel  :P

Ik weet eerlijk gezegd nog steeds waarom eerder de trein niet wilde op de arduino, maar hij doet het nu weer wel...

Je kan hier zien dat ik met adres 999 gebogen het opnemen start. Met adres 999 recht, stop ik het opnemen. Het afspelen doe ik dan met adres 998 waarbij gebogen stand is voor beginnen met afspelen en recht is stoppen. Stoppen betekent in deze context het programma afmaken en niet opnieuw beginnen.

<a href="https://www.youtube.com/v/BOhLMS5hW_k" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/BOhLMS5hW_k</a>
De reden waarom ik op stop ramde, is omdat de loc eventjes spanningsloos was tijdens het opnemen. Aan een kant wel leuk dat dat gebeurde want dat probleempje wil ik dus oplossen met de bezetmelder.

Ik heb beide melders weer aan de praat. Ik weet ook wat ik fout deed. Ik wist niet dat je bij die digikeijs dingen nog moest invoeren hoeveel melders je wilt gebruiken vanwege die vage S88 add-on. Dus als je 2x adres 1 intikt en de eerste melder is echt stuk... dan denk je dus meteen dat alle melders stuk zijn  ::)

Hoewel de melders nu ook binnenkomen bij de enhancer zit er nog steeds een rariteit in de module adressen. Ik heb met de DR5000 tool gezien dat de eerste melder adres 1 heb. Dus dat is fijn.

Dit is een lijstje van de 16 melders. De eerste kolom is de pin nummer, de 2e kolom bevat het adres en de laatste kolom bevat de standen in de laatste 5 bits. Ik weet dat die kloppen. Alleen die adressen bevatten een inconsistentie.

Als je de nummers volgt, zie je dat bij pin 4 weer adres 96 staat terwijl je 99 verwacht. Ik vermoed nog steeds dat dit vanuit de XpressNet library komt. Dus komende tijd wordt dat een beetje uitpluizen. Ik kan wel tussentijds gebruik maken van de informatie die binnen komt om te verwerken in de pendeldienst.

1   96   65
2   97   66
3   98   68
4   96   72
5   96   81
6   97   82
7   98   84
8   96   88
9   100   65
10   101   66
11   102   68
12   100   72
13   100   81
14   101   82
15   102   84
16   100   88

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #35 Gepost op: 23 april 2022, 18:13:31 »
Ik heb het voor elkaar gekregen om deze betmelders een beetje uit te pluizen. Het heeft nog een beetje liefde nodig maar over het algemeen werkt het zoals je kan zien in dit filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/agGZvYnTCRw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/agGZvYnTCRw</a>

De volgende stap is dat ik de code aanpas zodat ik meer programma's kan gebruiken en simultaan kan afspelen. Dit geeft namelijk veel flexibiliteit met wat je kan doen op de modelspoor baan.

Ik moet ook een nieuw printje maken hiervoor. Ik wilde aanvankelijk een van die pendel dingen gebruiken die ik voor Koen gemaakt heb, maar die volstaan niet omdat ik meer EEPROM geheugen nodig heb.

Om de enhancer wat gebruikersvriendelijker te maken, wil ik het ding ook wat knopjes en lampjes geven. Dan kan je ongeveer zien wat je aan het doen bent. Ik wil bijvoorbeeld 4 knopjes voor opnemen, opnemen stoppen, afspelen en afspelen stoppen maken. Als ik dan 4 programma's gebruik, moet ik ook nog een manier verzinnen om een van de vier kanalen te kiezen. Dus ik dacht meteen aan wissels 901-904. Door een van die wissels te stellen, selecteer je een kanaal en vanaf dat punt kan je de vier knopjes gebruiken.

Ik moet ook even zoeken in mijn 'deprecated' printplaten bak. Ik heb dit idee namelijk al langer dan vandaag en ik had er ooit een print voor ontworpen die de nodige eeproms aan boord heeft  :police:

Het leek me ook wel vruchtbaar om behalve externe terugmelders ook een of twee ingebouwede melders te gebruiken zoals Koens print ook heeft. Je kan dan direct op de enhancer een tweetal terugmelders aansluiten. Dan kan je mijn contraption ook gebruiken met bijvoorbeeld een z21 of een tams centrale.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #36 Gepost op: 23 april 2022, 19:03:16 »
Ziet er goed uit Bas. Mooi lokje trouwens (y)
Met vriendelijke groet, Martin

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #37 Gepost op: 23 april 2022, 21:07:22 »
Citaat
Mooi lokje trouwens
Ja mijn nieuw gevonden liefde  :-*. Ik heb er ook in het blauw/rood met gele sierstrepen  :angel:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #38 Gepost op: 28 april 2022, 10:19:34 »
Ik ben een beetje aan het prutsen met een print ontwerpje. Ik heb denk ik wel een leuk conceptje.


De 3D bestanden op mn werklaptop doen het niet... morgenavond maar even een beter plaatje of filmpje.

Het zijn 2 doorverbonden printen die je optioneel kan opbreken in een frontpaneel deel en het overige deel. Het 'overige' deel bevat de arduino, Xnet of Lnet interface en het benodigde EEPROM geheugen (4 chips)

Tevens zitten er 2 ingebouwde terugmelders in. Altijd handig  :police:

Het frontpaneel heeft vier knopjes, groen ledje, geel ledje en rood ledje en een potmeter. Met de potmeter kan je straks het programma kiezen om op te nemen of af te spelen. Als je bijvoorbeeld alle 8 programma's wilt afspelen, draai je de draaiknop op 1, drukt play en zo moet je ze alle 8 afgaan.



Dit knopje moet op de plaats komen van het grote gat


Dit front paneel is zo ontworpen dat je makkelijk in een kast kan verwerken. Om de de verbinding met de andere print te maken, kan je simpwel dupontkabels gebruiken



De werking:
Door het knopje 'record'  2s in te drukken, kan je een programma opnemen zoals ik deed in het filmpje. Door op de stop te de drukken, stopt het opnemen. Die 2s is er voor dat je niet per ongeluk begint met opnemen als je worstevinger de knop aanraakte  ::).

Met 'play' kan je het programma afspelen. En met 'stop' doet het programma afmaken en zal dan niet opnieuw starten. Als je wel direct wilt stoppen omdat je trein ontspoort ofzo dan kan je op reset drukken. Als je op start drukt, nadat je op stop heb gedrukt, dan wordt de stop actie geannuleerd.

Zowel start, stop als reset knop kun je ook 2s lang indrukken waardoor je actie alle kanalen beinvloedt. Zo kan je alles tegelijk starten, stoppen of resetten.

De ledjes zitten er natuurlijk op om visuele feedback te geven. Ik dacht aan groen aan voor 'idle' mode. Groen knipperen voor afspelen, rood knipperen voor opnemen en oranje knipperen voor wanneer programma draait en er op stop is gedrukt.

Het te maken filmpje zal het wat beter uitleggen  :police:

Ik moet alleen nog een nieuw naampje voor m'n contraption bedenken. Het project overstijgt nu zijn originele doel een beetje. ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #39 Gepost op: 28 april 2022, 22:39:38 »
Dus eigenlijk heb je 'robomaus' bedacht  ;D

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #40 Gepost op: 30 april 2022, 17:07:47 »
Citaat
Dus eigenlijk heb je 'robomaus' bedacht
Het is eigenlijk geen maus, maar ik zet hem wel op het lijstje. Toen ik dit voor het idee voor het eerst bedacht had ik "Shuttle Locomotion" in gedachte, maar ik weet het niet helemaal, ik vond hem niet bijzonder catchy ofzo  ::)

Afgelopen donderdag had ik even gauw de roco sik gestrietst van de Alkmaarbaan boys (wel met toestemming hoor  :P) en ik kon er automatisch een wagonnetje mee af en aankoppelen. Ik heb voor het gemak geen gebruik gemaakt van de bezetmelders (bovendien redde  dat sikje het niet die schakelaar in te drukken  ;D)

<a href="https://www.youtube.com/v/-_CMiYDC7f8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-_CMiYDC7f8</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)