Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels  (gelezen 2483 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Gepost op: 17 February 2022, 17:47:36 »
Ik heb een probleem met het ontsporen van 4-assige wagons op gebogen wissels.

Het gaat om twee modellen van de 4-assige reizigerwagons van Tillig (01595 en 16971).
Gebogen wissels van Tillig (83363 en 83364) met het metalen puntstuk.
Alles in schaal TT.

Als de wagon over de wissel rijdt raakt het wiel precies de punt van het metalen puntstuk, wipt omhoog en ontspoort.
Aan de beide zijkanten, ter hoogte van het puntstuk, zitten kunststof geleide strippen. Als ik deze smaller maak door het plaatsen van een strookje karton van 0,5mm dan ontsporen de wagons niet. De wielen van de wagon komen dan mooi naast de punt van  het puntstuk terecht.
Dit is alleen niet zo’n mooie oplossing.


Wie kan mij verder helpen met een oplossing?









Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2022, 18:15:21 »
Kan je dat strookje dan niet een ietsie pietse schuin drukken.
Daarmee voorkom je blijkbaar het raken van het puntstuk aan de andere zijde.

Of de ruimte tussen de wielen is teveel.
Je zou dan aan de binnen zijde van de wielen (tpv de flens) een verdikking moeten aanbrengen.
Ringetje van 0,5 mm dikte. Daarmee stuur je dan de draai beweging.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2022, 19:03:13 »
Als ik zo de foto bekijk, staan de wielen misschien iets te ver uit elkaar.
Vergelijk de assen eens met die van wagons die wel goed
Over het wissel gaan.

Tinus.

VvKan

  • Gast
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2022, 19:24:10 »
Het lijkt er op, dat de contra rail te vroeg weer naar binnen wijkt.  Iets verder duwen en dan proberen.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2022, 21:45:37 »
Ik heb het e.e.a nagemeten volgens de NEM310.
De rijtuigen voldoen aan de specificaties.
Wat is de contrarail?
Zijn dat wat ik noem, de kunststof geleidingen.
Die zijn helaas zo op het eerste oog niet te verbuigen of bij te stellen.
Zal deze morgen eens verdere bestuderen
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2022, 21:59:13 »
De contrarail heet officieel de strijkregel. Die zorgt er voor dat de wielen aan de goede kant van de punt passeren.
Als je vanuit de punt een lijn haaks op het spoor denkt (rode lijnen in de tekening) dan hoort die door het midden van de strijkregel te lopen. Zoals Veroniek al opmerkte zitten de strijkregels in dit wissel dus verkeerd. Anders gezegd: ze zijn te kort.
Behalve de NEM 310 voor de wielstellen is ook de NEM 110 voor wissels van belang.
En dan gaat het  vooral om de maat C, tussen de punt en de strijkregel.


« Laatst bewerkt op: 17 February 2022, 22:03:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2022, 23:04:21 »
NEN, NEM of welke norm dan ook, het voldoet niet.

De ervaring van tonp7 is een speling van 0,5 mm. die moet je ergens verwerken/aanbrengen.
of het karton aanbrengen zoals ton aangeeft, of testen met een ringetje (eerst weer van papier??) aan de binnen zijde van de flens.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2022, 00:00:34 »
Hoi Ton,

Ik ken het probleem, sinds Tillig de meegebogen wissels met metalen puntstuk heeft is de ruimte tussen de strijkregel en de rails veel te groot, het ontsporen heb ik opgelost door op de strijkregel een stukje Evergreen polystyreen te plakken van 0,25 mm, is niet makkelijk om te doen maar het werkt wel.
Ik probeer tegenwoordig maar zo veel mogelijk de meegebogen wissels niet te gebruiken en in de toekomst als ik nog ga wijzigen of uitbreiden denk er over, over te stappen op Kuehn, kan samen toegepast worden met Tillig, zijn verloop raillassen voor.
De flensdikte van het wiel is ongeveer 0,65 mm en de strijkregel is soms meer dan een 1 mm en hierdoor komt het wiel op de punt i.p.v. er naast.
Als je polystyreen nodig hebt, zeg het maar.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2022, 10:21:52 »
Blijkbaar is het dus een ontwerpfout van de wissel. Bedankt voor de uitleg Klaas.
Ik heb dit ondertussen ook aangekaart bij Tillig. Hun reactie is dat het draaistel van het rijtuig wellicht te 'zwaar' gaat.

Op een oplossing, als die er al komt, ga/kan ik niet wachten en ga de wissels ook, zoals Jan, modificeren.


@Jan: van jouw aanbod voor het polystyreen maak ik graag gebruik. Ik stuur je een app.

Ton
« Laatst bewerkt op: 18 February 2022, 10:26:01 door tonp7 »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2022, 10:35:16 »
De flensdikte van het wiel is ongeveer 0,65 mm en de strijkregel is soms meer dan een 1 mm en hierdoor komt het wiel op de punt i.p.v. er naast.
Een flens van 0,65 is net te dun. Die moet minstens 0,7 zijn. (maat T)
De strijkregel moet meer dan 1 mm van de spoorstaaf staan. Die maat (F) moet tussen 1,1 en 1,3 mm liggen.


Kortom, het is een kwestie van goed naar NEM110 en NEM310 kijken, alle maten controleren en dingen aanpassen als er maten niet kloppen.
De belangrijkste maten voor een goede passage langs het puntstuk zijn B en C.

Foutje, het ging niet om H0 maar om TT.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2022, 12:18:21 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2022, 11:55:42 »
Klaas,
Ik heb nog even wat gemeten.
Afstand B (tussen wielen) is ok. Ik meet van 10,1 tot 10,5 en moet volgensd e normen min. 10,2 zijn.
Gemeten afstand C is 10,7 en moet volgens NEM110 en NEM310 11,0 tot 11,1 zijn.
Maat C wijkt dus af van de norm.
Ook is de opbouw van C niet volgens de norm.
Gemeten afstand S=9,2 en moet zijn 10,0 tot 10,1
Gemeten afstand F=1,6 en moet zijn 0,9 tot 1,0


Het kunststof stripje van 0,25mm dat Jan aanbrengt klopt dus wel aardig.
Norm C= min. 11,0 en max. 11,1 Ik meet 10,7. De strijkregel zou dus min.0,3mm en max 0,4mm mogen opschuiven naar de buiten rail.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2022, 12:16:46 »
Ton, ik merk nu dat ik me heb vergist. Ging steeds uit van H0, maar het is dus TT.
Dan mag je de maten die ik in vorige berichten noemde vergeten.

Aan jouw getallen te zien zit de grootste fout in de maten C en F. Die hangen met elkaar samen. Het opdikken van de strijkregel is dan inderdaad de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2022, 12:25:13 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2022, 12:38:31 »
@Ronald Visser, zou een ringetje plaatsen op alle binnenflenzen (zeg maar) van alle wielen niet veel meer werk zijn dan het plaatje styreen op de strijkregel? Bovendien rijst de vraag of de wielen dan voor problemen gaan zorgen bij wissels met strijkregels op juiste afstand? Ik giet het maar in de vragende vorm.  :)
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2022, 12:46:52 »
Volgens Jan (Bouwer) is de flens 0,65 mm dik. Dat is precies volgens de norm. Als je die gaat opdikken dan wordt de flens veel te dik. Geen goed idee dus.
Als je de meetwaarden van Ton vergelijkt met de norm, dan is er maar één conclusie: de strijkregel zit verkeerd. Die moet je dus opdikken. Of de bestaande strijkregel weghalen en een nieuwe plaatsen, maar dat moet je wel durven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 4-assige wagons van Tillig ontsporen op gebogen wissels
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2022, 12:59:45 »
Ja wat wil je zelf feitelijk (de vragensteller).
hij geeft aan dat een strookje bij de strijkregel niet gewenst is. Ja dan moet je het ergens anders gaan zoeken.

Ja (al voldoet deze aan de norm) uiteraard is de flens opdikken meer werk, maar niet zichtbaar.

Ik zelf zou een smal strookje aanbrengen op de strijkregel, die zelfs wat eerder begint en verder eindigt dan de huidige. Wel buigen.
Met houtlijm als test, dan kan je weer verwijderen.

Ik neem aan dat bij al dezelfde wissels op de treinbaan dit probleem optreedt.
Als het alleen bij deze is dan zit de strijkregel niet goed, en kan opdikken van de flens inderdaad tot problemen leiden bij andere wissels.

Ronald Visser
(het bijvijlen van het puntstuk stel ik maar niet voor, dan loopt het wiel er mogelijk eerder af/altijd af.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...