Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:51:17
23 augustus modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 17:48:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:45:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:30:30
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 17:29:26
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
pantograaf vastzetten door joespoor
Vandaag om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:49:36
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:22:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57

Auteur Topic: S88 terugmelssyteem en mobiele telefoons  (gelezen 3814 keer)

Anne W

• Gast
S88 terugmelssyteem en mobiele telefoons
« Gepost op: 23 March 2008, 14:39:38 »
Op het 3 rail forum heb ik na.v. een melding over een S88 systeem wat in het honderd liep door mobiele telefoon, een test beschreven.

Wellicht ook interessant voor de deelnemers aan dit forum.

Zoals beloofd rapporteer ik hierbij over een door mij uitgevoerde "overspraak mobiele telefoon" test.

Situatie: ik heb 10 Edits "s88 type" (min of meer) terugmeldunits met elk 8 meldpunten, de units zijn onderling verbonden d.m.v. een ommantelde kabel met 5 aders, de kabel eindigt op de 6 polige S88 aansluiting van de Raptor.

Ik heb Raptor aangezet op het scherm "test terugmelders" en heb een specifieke melding gemaak: 2,4; het streepje onder 2,5 geeft aan dat 2,4 de laatste veranderde melding is geweest.

Daarna heb ik de mobiele telefoon onder de S88 aansluiting gelegd, dit is het enige stukje wat niet afgeschermd is en heb de de aanmeldingsprocedure gedaan, geen reactie op de S88 bus.

Ik heb ook een mobiele huistelefoon en heb daarna gezellig mezelf gebeld en met mezelf gesproken, eerst via de mobiel en daarna via de huistelefoon.

Het resultaat was simpel: meldpunt 2,4 was nog steeds de laatste verandering, dus mobiel telefoonverkeer heeft op mijn S88 systeem geen invloed.

Natuurlijk zijn er drie komponenten in het spel, de melders, Raptor en de kabels.

Volgens XXXXXXX zijn de Edits melders niet ongevoeliger als de andere merken, of Raptor ongevoeliger is, kan zijn, software matig is er wat te doen met hele korte meldingen denk ik.

Als het het gebruik van afgeschermde kabel is dan snap ik niet dat dat dan geen standaard is geworden, zo'n simpele oplossing.

Wie het weet mag het zeggen.

Groet, Anne W

« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 18:22:44 door Anne W »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: S88 terumelssyteem en mobiele telefoons
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2008, 14:45:11 »
.....de units zijn onderling verbonden d.m.v. een ommantelde kabel met 5 aders, ...
Nieuwsgierige vraag: hoe zijn die afschermmantels aangesloten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2008, 14:58:04 »
Beste Klaar,

Op aarde, groet, Anne W

Anne W

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2008, 15:02:46 »
Geachte Deelnemers aan dit Forum,

Zojuist ben ik er op gewezen dat ik zonder toestemming, en dus ten onrechte, een naam/nickname heb gebruikt in mijn bijdrage.

Ik bied dan ook mijn verontschuldigingen aan aan deze persoon en verzoek hierbij de lezers geen acht te slaan op deze naam/nickname.

Mocht iemand van het beheer de naam/nickname kunnen vervangen door een aantal kruisjes dan ben ik hem dankbaar.

Groet, Anne W

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2008, 15:44:41 »
Je kunt zelf je bericht nog wijzigen! Doe dit door op te drukken.

MVG

Frank
« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 15:47:29 door Frank »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2008, 15:58:28 »
Op aarde,
Kun je iets concreter zijn? Ik neem niet aan dat je er een draad aan hebt gesoldeerd en die in een bloempot gestoken. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: S88 terugmeld systeem en mobiele telefoons
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2008, 16:35:47 »
Goh, maar dat is niets nieuws hoor. Op dit moment voer ik een test uit met de S88Loconet adapter, en daar zitten nu 6 1/2 s88 modules op aangesloten die verbonden zijn met een totale lengte 12 meter normale standaard bandkabel.
Die over de digitale voedingsdraden loopt, over een trafo langs een monitor en een computer  een speakerset, een dect telefoon en naast de laatste module ligt mijn mobieltje.
En wat denken jullie, juist geen enkele ongeoorloofde verandering, zo stabiel als een rots.
Evenals ik de modules via mijn Intellibox aansluit op de S88 aansluiting.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
Re: S88 terugmelssyteem en mobiele telefoons
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2008, 18:30:31 »
Beste Klaas,

De Edits terugmelders worden met Din pluggen verbonden en als ik het goed heb ligt de behuizing aan pin 2, is aarde, is 0 volt

Beste Wim,

Hoe komt het dan toch dat ik geregeld wat lees over storingen?

Beste Frank,

Dank je, ik leer elke dag nog bij.

Groet, Anne W

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2008, 19:26:55 »
De Edits terugmelders worden met Din pluggen verbonden en als ik het goed heb ligt de behuizing aan pin 2, is aarde, is 0 volt
Anne, het is verbazingwekkend zo vaag als je blijft.
Waarom schrijf je: "als ik het goed heb"? Weet je dat niet eens zeker? Nou, ik weet het wel, de behuizing van een 5-polige DIN-plug zit normaal gesproken niet aan pen 2 vast. Als je dat wel wilt, dan moet je die verbinding bewust maken.
Dus als ik jou was zou ik dat eerst eens precies uitpluizen, want als je niet eens zeker weet hoe de afscherming is aangesloten, dan is je experiment zinloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

ReesCees

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2008, 20:27:37 »
Anne,

Voor mijn dagelijkse werk ga ik met mensenlevens om. Als ik bij mijn afnemers met dit soort van testen (studies en of probeersels) aan kom van telefoons bij draden en ander vaag geneuzel dan branden ze me tot op mijn schoenveters af Anne en gelijk hebben ze want dat zou ik ook doen.

Ga er nu eens rustig voor zitten en schrijf je probleemstelling en doelstelling op meet je bevindingen en kom dan eens terug met de resultaten.

Er zijn geloof ik al 3 mensen hier die zitten te wachten op feiten.

prettige avond,

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 21:05:45 door Reel-Cees. Reden: tiepvout hersteldt »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2008, 23:11:19 »
Beste Wim,
Hoe komt het dan toch dat ik geregeld wat lees over storingen?

Omdat er heel veel onder ons zijn, die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn, en van alles zo maar zonder ook maar het kleinste vermoeden te hebben aan elkaar knopen.

Het draadje waar dit uitkomt op het 3railforum is daar een voorbeeld van, Stanny heeft geen er enkel idee van wat hij nu aan het doen is.

Storringen in en met de S88 zijn voor 99% te herleiden tot het onjuist aansluiten van het geheel. En dat heeft niets met afgeschermde kabels of  CAT-5 aansluitingen te maken, maar gewoon met de basis aansluiting van het geheel, dit is nu al zo vaak aan de orde geweest, dat dit best wel op één van de forums is terug te vinden.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 23:16:27 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2008, 23:16:54 »
Heren,

Op het 3 railforum kwam een mededeling over een storing van een mobiele telefoon, en er zijn mededelingen over storingen op het S88 terugmeldsysteem.

Ik probeer op mijn manier mee te denken en ik dacht dat er op dit Forum ook wel belangstelling zou kunnen zijn voor mijn bijdrage, maar blijkbaar vergis ik me, ik zal jullie niet meer lastig vallen.

Nog even voor de duidelijkheid:

ik heb mijn laatste verbindingen een jaar of acht geleden gemaakt, ik weet niet meer hoe, ik weet alleen zeker dat ik de ommanteling aan aarde heb gelegd, als het niet via het huis is, dan met een draadje aan pin 2.

ik heb in de 14 jaar dat het systeem nu bij mij draait, eerst met de Edits Centrale en een PC en nu met Raptor, nooit S88 storingen gehad.

nee, ik ga niet wetenschappellijk bezig, ik bouw een modelspoorbaan, automatisering is voor mij een "noodzakelijk kwaad", en er zijn genoeg mensen die van modelspoorautomatisering hun hoofdhobby hebben gemaakt, laat die dan maar een wetenschappelijk verantwoordde test doen.

Groet, Anne W

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2008, 23:25:30 »
Heren,

nee, ik ga niet wetenschappellijk bezig, ik bouw een modelspoorbaan, automatisering is voor mij een "noodzakelijk kwaad", en er zijn genoeg mensen die van modelspoorautomatisering hun hoofdhobby hebben gemaakt, laat die dan maar een wetenschappelijk verantwoordde test doen.

Groet, Anne W

O, het wordt te moeilijk voor je en te warm onder je voeten, flauw hoor. Wel A zeggen en geen B. Flinke vent hoor.

Maar nog maar weer eens een keer, het zijn allemaal fabeltjes, en gelul en de ruimte.  Alles op de juiste manier aansluiten is echt de remedie. En nu niet in ieder draadje zeggen dat we je hier onheus bejegenen, want dat wordt ik persoonlijk een beetje zat.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 23:27:57 door Wim Ros »

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2008, 23:36:10 »
Alles op de juiste manier aansluiten is echt de remedie.

Anne W zegt 14 jaar geen storing gezien te hebben.
Conclusie Anne W heeft zijn S88 op de juiste manier aangesloten (alleen of hij dat zelf in de gaten .....................)

Klaar  8)

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2008, 23:42:06 »
Ik probeer op mijn manier mee te denken en ik dacht dat er op dit Forum ook wel belangstelling zou kunnen zijn voor mijn bijdrage, maar blijkbaar vergis ik me, ik zal jullie niet meer lastig vallen.
Er is wel degelijk belangstelling. Maar als beroepselektrotechnicus weet ik dat elektrotechniek een exact vak is, waarin het belangrijk is om een probleem en de oplossing exact te beschrijven. Dus het is wel leuk dat je een test doet, maar als je zelf niet eens weet hoe het aan elkaar zit omdat het al zo lang geleden is dat je het hebt aangesloten, dan heeft het allemaal niet zo veel zin.
Als je nl. wilt aantonen dat een afscherming nut heeft, dan moet je ook op anderen kunnen overdragen hoe de aansluitingen zitten, want anders kan die ander het niet namaken en is het allemaal tamelijk zinloos.

Dus trek je nou niet mokkend terug, maar zoek even uit hoe het echt aan elkaar zit, en laat dat even weten.

De volgende stap kan zijn dat je die bekabeling eens helemaal overmaakt met onafgeschermde kabel. En dan eens kijken of het dan wel fout gaat. Ik denk het eigenlijk niet, want Wim heeft al een horrorscenario beschreven waarbij hij de flatcable allerlei vreselijke gevaren laat passeren, en bij hem gaat het ook niet fout.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel