Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland  (gelezen 4150 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Gepost op: 14 February 2022, 19:50:07 »
Ik heb ooit een keer deze trein gevonden als samenstelling die voor mij interessant zou kunnen zijn. Nu reed deze trein volgens mij normaal gesproken bij Oldenzaal Nederland binnen met een Duitse loc tot aan Hengelo en dan retour Germanië. Kennelijk was dat in 1975-'76 anders:

1975-'76 tr.2243 (naamloos): Amf 07.40, Apd 08.06/08.07, Dv 08.20/08.21, Aml 08.46/08.47, Hgl 08.58/09.00, Odz 09.09 (tot Hgl in het intercitypatroon)

loc (1100/1200/1300?) + Pl.E RD + DB Silberlinge (ABn + Bn + Bn + ABn)

Kennelijk kwam er dat jaar geen Duits bagagerijtuig mee de grens over. Ik heb destijds de eindbestemming niet opgeschreven, maar enkel het patroon in Nederland. Kan iemand me verlichten? Reed deze trein ook in andere jaren (welke zoal?) door naar Amersfoort of wellicht nog verder richting westen? Zijn er foto's van deze trein bij iemand bekend? Kortom: wie heeft er meer info over deze dienst met Silberlinge over de Twentelijn?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2022, 21:03:07 »
in 1980 was het een samenstelling B-B-AB-B en ook zonder bagage
in 1979 ook geen bagage
81 was het de 2443, ook zonder bagage

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2022, 21:29:55 »
Ik ken deze specifieke trein verder niet, maar vond dit erover in spoorboekje buitenland van zomer 1976.


Gr, Jeroen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2022, 21:34:06 »
en het ruitertje in de header staat daar ook voor : geen bagage

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2022, 21:38:15 »
Volgens mij heb ik die trein op 6 juni 1975 te Hengelo gefotografeerd met DB 220 004-6.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 21:42:19 door Karben. Reden: aanvulling tekst »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2022, 22:01:12 »
@Falkenberg: Telkens Silberlinge? Ik heb momenteel precies de samenstelling waar ik mee begon, dus zou ik gaan voor 1979 of '80 dan moet ik er nog een paar bij scoren? Andere DB-rijtuigen (UIC-X) zijn wat ruimer voorradig.

@Jeroen: staat er in dat spoorboekje ook iets over de samenstelling van die trein? Ik ben benieuwd of het Silberlinge zijn en hoeveel / welke. In ieder geval geen bagage dus, dat weten we al.

@Karben: Ben je wellicht bereid die foto hier te delen?

Deze trein reed kennelijk op het intercity-schema mee in de ochtendspits. Is de trein dan niet wat kort? Werd er dan wellicht nog aangevuld met binnenlands materieel, een stam Plan E oid?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2022, 22:51:31 »
Voor de meeste jaren lijkt het eerder UIC-X materieel te zijn. Maar ik heb geen ZP-BR(Teil II) van de BD Hannover helaas

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2022, 22:54:32 »
In het spoorboekje van '76, '77 en '78 was geen samenstelling van de 2243 opgenomen. Pas in het boekje van zomer 1979 vond ik deze:





Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2022, 00:45:48 »
Op DSO staat een foto uit 1976. Zie: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9806135,9806135#msg-9806135
Foto 7 laat een 220 zien met trein 2243. Het eerst rijtuig is een ABm 223 en de tweede een Bm 232.

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2022, 09:42:07 »
Rond 1975 waren er voldoende Bm en ABm uitgeleverd van de types 234 en 225 dat de Silberlinge uit de hoogwaardige treinen (voorzover ze daar al werden ingezet) werden verdrongen. Bij de 2243 kan ik voor het jaar 1979 en 1976 zien, dat er twee omlopen van elk aan Bm en een ABm in reden. Beide kwamen uit de Loreley Express uit Basel en gingen dan in Amsterdam over op de 2243. Omgekeerd gebeurde dat ook via de 2246 over Amsterdam, waarbij 1 setje zelfs tot (vv) Roma reed.

dirkjan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2022, 10:32:41 »
@1200blauw,


als je een FB-account hebt kijk dan eens op [size=78%]https://www.facebook.com/groups/1221544908285737[/size]  Grensbaanvak Bad Bentheim - Oldenzaal - Hengelo 🇩🇪 / 🇳🇱
Daar staan soms oude foto's bij van internationale treinen.
Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2022, 18:20:02 »
Allen bedankt voor de bijdragen. Fijn dat er zoveel kennis bij de mensen is.
@ Jeronimos: Helaas, geen FB hier, maar bedankt voor het meedenken.

@All:
Dus als ik het goed begrijp is het tot ongeveer 1975 vooral Silberlinge in de trein en al vanaf 1976 (foto die Lolke aandraagt) vooral UIC-X. Alleen het laatste rijtuig op die foto zou een Silberling kunnen zijn als ik het juist interpreteer. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er niet willekeurig Silberlinge of UIC-X door elkaar werd ingezet. Ik kan uit de spoorboekjes onvoldoende opmaken wat de samenstelling is, omdat ik nog informatie mis. Iemand die dat wel kan? Of was dat voor deze trein tòch willekeurig in die tijd?

Nu ben ik helaas het boekje van Uquilair kwijt over het grensbaanvak Oldenzaal-Bentheim. Daarin stond een foto van een stam Silberlinge met een Br.220 ervoor en een ouder type bagagerijtuig tussen Hengelo en Oldenzaal als ik het me goed herinner. Eronder stond een treinnummer dat op 2243 lijkt, maar ik kan het dus niet meer nakijken.
Waar is dat bagagerijtuig dan gebleven? Vervangen door een Plan E RD bij de grens (Hengelo) lijkt me een vrij zinloze actie. In het boek staat nog een foto van na de electrificatie Hgl-Odz (1976) op ongeveer dezelfde plek met dezelfde stam Silberlinge, een 1200 ervoor en hetzelfde bagagerijtuig. In de tekst stond dat de trein tot Hgl reed en dan retour. Bij gebrek aan het boekje: is dat een ander treinnummer (ligt eigenlijk voor de hand), of reed hij niet alle jaren door naar Amsterdam?

Het liefst zou ik een overzichtje hebben van alle treinsamenstellingen voor Silberlinge tussen 1971 en 1980, maar dat is denk ik een utopie.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2022, 18:38:44 »
Even in dat boekje gekeken:
Op blz. 41 trein 2242 Hildesheim-Hengelo met 220 077. Direct achter de lok een bagagerijtuig. Verder een vijftal zilverlingen. Foto genomen bij De Lutte. Staat verder niet zoveel bij.
Op blz. 53 trein 2242 Hildesheim-Hengelo met de 1220. Direct achter de 1220 een ns-rijtuig (plan e) dan 3 zilverlingen en daarachter nog een rijtuig, maar is moeilijk te onderscheiden welk type. (voor mij dan.) Deze foto is genomen bij Hengelo Oost.


Even nog wat details; volgens een bijschrift kon je al elektrisch rijden tot aan Oldenzaal vanuit Hengelo gezien in 1951, de verdere elektrificatie vanaf Oldenzaal volgde dan vanaf 1976.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2022, 19:08:36 door Jeronimos »
Jeroen

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #13 Gepost op: 16 February 2022, 18:46:47 »
Ik heb spoorboekjes buitenland vanaf 1976. Indien gewenst kan ik de samenstelling van 1980 nog wel opzoeken.
Gr, Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 2243 Amersfoort-Duitsland
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2022, 22:09:15 »
Als het niet teveel moeite is dan graag! (y)

Even in dat boekje gekeken:
Op blz. 41 trein 2242 Hildesheim-Hengelo met 220 077. Direct achter de lok een bagagerijtuig. Verder een vijftal zilverlingen. Foto genomen bij De Lutte. Staat verder niet zoveel bij.
Op blz. 53 trein 2242 Hildesheim-Hengelo met de 1220. Direct achter de 1220 een ns-rijtuig (plan e) dan 3 zilverlingen en daarachter nog een rijtuig, maar is moeilijk te onderscheiden welk type. (voor mij dan.) Deze foto is genomen bij Hengelo Oost.

Ah, toch twee verschillende treinnummers. Tegentrein was 2249 als ik me niet vergis. Op de eerste foto is de samenstelling van de stam Silberlinge B+AB+B+AB+B en op de tweede B+AB+B. Op de tweede foto is ook weer dat oud type DB bagagerijtuig te zien. Al met al kun je dus wel stellen dat Silberlinge op de Twentelijn best vaak voorkwamen, vooral begin jaren '70, maar ook later in de jaren '70 nog. Bij de foto's staan ook de data wanneer ze genomen zijn toch? Heb je die nog voor me?

Even nog wat details; volgens een bijschrift kon je al elektrisch rijden tot aan Oldenzaal vanuit Hengelo gezien in 1951, de verdere elektrificatie vanaf Oldenzaal volgde dan vanaf 1976.

Ach ja, ik vergiste me. Hengelo - Oldenzaal moet natuurlijk Bentheim - Oldenzaal zijn. Locwissel voor internationale treinen in Hengelo vòòr electrificatie en erna in Bentheim.

Weet iemand wellicht wat de tegentrein van 2243 was?