Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?  (gelezen 5468 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?
« Reactie #30 Gepost op: 18 February 2022, 19:20:56 »
Citaat
Voor mij blijft wel het punt, wat jij ook aanhaalt, dat de snelheid niet overgenomen wordt.  Dat maakt het erg onhandig.
Dit valt dus mee, omdat de knop van de MM absoluut is, is de snelheid dat zodoende ook. De maus hoeft niet te weten wat de snelheid is, want daar heeft hij niks aan. De encoder versies moeten perse weten wat de snelheid is. De encoder versies hebben een snelheidsbalk nodig zodat je kan zien hoe hard hij staat ingesteld waarbij je bij de maus aan de knop kan voelen wat dat is. Beide hebben zo ze voor en nadelen.

Er zit trouwrens in de maus een bepaalde feature. Als je met de maus eerst de knop van richting moet wisselen zodat hij klopt met de richting van de trein, kan je de shift ingedrukt houden zodat er geen nieuwe instructies in de verkeerde richting worden verstuurt. Zo kan je altijd absoluut je snelheid inzetten na een loc wissel zonder problemen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 18 February 2022, 19:42:45 »
Dat valt dus absoluut niet mee.  Ik rijd met een loc op snelheidsstap 20, op mijn Lenz regelaar, en wil die loc overnemen op mijn MM.  Inmiddels zie ik dus welke richting ik op moet draaien  :D  Maar mijn snelheid begint bij stap 1, dus de loc begint eerst met vaart minderen.  Ook de "juiste" snelheid zie ik niet, die moet maar op de gok ingesteld worden.
En wat zou ik op de MM moeten voelen, begint die te trillen of zo ?  En jij zou dus kunnen "voelen" aan de MM op welke rijstap die ingesteld staat ? 
De Maus zou dus juist wel moeten weten wat de snelheid is om een andere loc over te kunnen nemen, maar daar is die simpelweg niet op gebouwd en dat kun je, en ik ook, de MM dus niet kwalijk nemen.  Ik vind het alleen een gemis, waardoor ik niet voor een MM zou kiezen.

Zelfs met het ingedrukt houden van de shift toets, zoals jij zegt, kun je hooguit op de gok een bepaalde snelheidsstap instellen, die geheel niet hoeft overeen te komen met de ingestelde stap op de andere regelaar.   En jij zou ook de snelheidsstap van een rangeerlocje kunnen onderscheiden van de snelheidsstap van een sneltreinloc ?  Ik geloof veel, maar dat niet.

De door jou zo genoemde encoder versies (Lenz ?) heeft helemaal geen snelheidsbalk nodig, noch enig ander teken van ingestelde snelheidsstap, om die "blind" over te kunnen nemen op een andere regelaar.  Ik denk, dat je nog nooit zo'n regelaar in handen hebt gehad, anders zou je toch beter weten.

Voor mij blijft de MM een leuke regelaar, die blijkbaar nog net iets meer kan dan ik dacht, maar duidelijk ook iets niet kan.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2022, 19:44:54 door VvKan. Reden: taalfout »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2022, 16:29:04 »
Handig zo'n multimaus enhancer, je kan er van alles mee, zo ook wisselen van cabine.

<a href="https://www.youtube.com/v/lUjGRBPwjd8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/lUjGRBPwjd8</a>
Train-Science.com
Train-Science github

GerardH

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2022, 17:46:06 »
waarom zie ik onderaan alleen een href regel verder niks op de pagina
gebruik een ipad met de nieuwste versie 

bask185

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 16 April 2022, 18:34:25 »
De filmpjes stonden op verborgen misschien dat dat het verschil maakte. Ik heb ze nu aangepast naar public
Train-Science.com
Train-Science github

RikM

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 16 April 2022, 20:00:03 »
Hier hetzelfde probleem op ipad. Kreeg in ander draadje van Spoor010 de tijdelijke oplossing.
De tekst is te lang alleen het stuk tussen de “haken “ gebruiken.
https://www.youtube.com/v/lUjGRBPwjd8
Hoop dat er een structurele oplossing voor komt.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

VvKan

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 17 April 2022, 11:13:38 »
Handig zo'n multimaus enhancer, je kan er van alles mee, zo ook wisselen van cabine.
Ik zie alleen maar, dat je een functie knop gebruikt om de rijrichting om te schakelen.  Dat is dus hetzelfde als bij een andere regelaar.
En daarna heb je niets meer aan de richtingspijl op je MM, want die komt niet meer overeen met de werkelijke richting.  Lijkt me nogal verwarrend.  En daarna ga je weer van richting wisselen met de draaiknop, terwijl de pijl verkeerd om staat.

De zin van het geheel ontgaat me dus volkomen.

Ik zie je ook nog meermaals modderen met het vinden van de midden-instelling, oftewel het stoppen van de trein. Een groot nadeel van de muis met de 2 richtingen van de draaiknop.  Blijkbaar ben je er behoorlijk aan gewend (ziende het filmpje) om een trein te stoppen door voorbij 0 (middenstand) te draaien en dan weer vlug op 0 te zetten, als dat tenminsste in één keer lukt.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2022, 12:24:06 »
Dat door de nul draaien en dan meteen terug zie ik niet zo duidelijk. Lijkt me ook niet nodig want de maus heeft een duidelijk voelbare klik op de middenstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2022, 12:38:10 »
Een klik op de middenstand, die nogal aan slijtage onderhevig is.
En ik zie in het filmpje de mijzelf ook zeer bekende dubbele beweging van de MM, omdat ik dat bij gebruik van de MM ook zo deed. Maar gelukkig gebruik ik die nu zelden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 17 April 2022, 14:21:03 »
Citaat
En daarna heb je niets meer aan de richtingspijl op je MM
Die pijl op de MM heeft een maar 1 werkelijk doel. Als je een trein overneemt, dan kan je aan die pijl zien welke kant je de knop moet draaien. Met mijn oplossing, hoef ik helemaal niet naar de pijl te kijken omdat ik op voorhand weet dat ik altijd naar rechts moet draaien. Precies zoals jij nu ook doet met je Lenz regelaar. Rechts draaien = harder.

Citaat
terwijl de pijl verkeerd om staat
Wat is verkeerd om? Mijn treinen zijn symmetrisch. Wat ik zei in het filmpje: wat als ik aan 1 kant een keerlus heb en aan de andere kant niet? Dan heeft die pijl helemaal geen betekenis meer, want de trein rijdt soms vooruit en soms achteruit. En vanwege de symmetrie zie je hetzelfde... Als ik langs het spoor sta, kan ik ook niet zien of een Koploper vooruit of achteruit rijdt ??? 

Ik heb 6 symmetrische treinstellen. Als de helft met de 'voorkant' andersom staat dan heb je pas echte verwarring.

Wat ik nu kan met de multimaus. Als ik mijn trein van links naar rechts laat rijden, kan ik de knop naar rechts draaien. Als dezelfde trein weer terug moet, kan ik weer de knop naar rechts draaien. Als ik de trein 180 graden fysiek draai, kan ik de knop nog steeds naar rechts draaien. Aan 1 kant zou ik ook wel zo'n Lenz willen, maar die is 2.5x duurder dan een MM op Houten....

Citaat
Blijkbaar ben je er behoorlijk aan gewend (ziende het filmpje) om een trein te stoppen door voorbij 0 (middenstand) te draaien en dan weer vlug op 0 te zetten, als dat tenminsste in één keer lukt.
Ik leer ook snel  ;) Dit probleem heeft met mijn software te maken. Dat gebeurde alleen met het pseudo-adres en niet onder zijn eigen adres. Dit is ook oplosbaar. Filmen en multimaus bedienen is sws een drama. In van mijn 2 filmpjes van gisteren in het multimaus enhancer (waar ik de wisselstraten heb werkend gekregen met de MM) kan je nog zien dat ik dat ding uit m'n klauwen liet vallen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 17 April 2022, 17:12:38 »
Als ik langs het spoor sta, kan ik ook niet zien of een Koploper vooruit of achteruit rijdt ???
Als je snel genoeg kunt lezen kun je het aan het cabinenummer zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #41 Gepost op: 17 April 2022, 17:27:48 »
Wilde het net zeggen.... elke loc of stel heeft een voor- en achterkant ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 17 April 2022, 17:38:18 »
Bij de Koploper is juist prima te zien of die vooruit danwel achteruit rijdt. Het is zelfs te horen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.