Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:40:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?  (gelezen 5484 keer)

VvKan

• Gast
Re: Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2022, 13:21:41 »
En dan maakt het ook niet uit of je met een roco muis rijd of met een lenz regelaar.
Juist wel.  Er is namelijk een essentieel verschil tussen MM en een Lenz regelaar.
Als de loc zijn lampen aanheeft, welke kant moet je dan de MM opdraaien ?  Weet je niet. Draai je rechtsom, zou het zomaar kunnen, dat de lampen wisselen en de loc de andere kant op gaat rijden.  Idem voor naar links draaien.  Je weet het nooit.

Bij Lenz is het snelheid geven altijd in de richting waarin de loc (zie verlichting) staat.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2022, 18:13:28 »
Dat geldt toch voor alle regelaars? Ook voor een maus. Knop rechtsom is vooruit, linksom is achteruit. Maar in alle gevallen moet je nog steeds weten wat de voorkant van je loc is.

Dat had ik 'm verteld toen ik hem programmeerde! Dan is de voor- en achterzijde gedefinieerd. Dus; problem solved! Zie hier de voordelen van.... digitaal  ;D :)

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2022, 19:01:31 »
Neem een "oude" Intellibox of Twin Centre. Die kan je zo instellen dat de richting wordt omgedraaid als je op de knop drukt. Als je hem open draait gaat de locomotief rijden in de richting van de frontverlichting.......
Groet Frits

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2022, 20:13:35 »
Frits, zie mijn antwoord hierboven... dat gaat eigenlijk voor alle regelaars op :)

bask185

• Online Online
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2022, 20:47:33 »
Het klopt wel dat die 'encoder' types het probleem niet hebben. Het ergste wat er dan kan gebeuren, is dat er een pijltje in het display naar de verkeerde richting wijst.

Maar dan moet je dus wel zo'n ding hebben... en zo lang multimausen €60 kosten.. en ik voldoende in huis heb, gaat er ook geen encoder regelaar komen. (+ Ik heb thuis dit hele probleem ook niet op mijn baan).

Ik vind alleen dan weer een miniscuul nadeel van dat soort rijregelaars dat de knop niet absoluut werkt. Als je op een MM de knop loslaat, dan weet je ongeveer hoe hard je de trein gezet heb, als je op een 'encoder' regelaar een swiep aan die knop heb gegeven, dan weet je het niet altijd even zeker wat te worden snelheid is. Mijn encoder ervaring komt dan van van marklin mobile stations en over die was ik nooit zo tevreden.

Als ik met de BMB rij dan rij ik sws op een Wlan MM die ik leen van mijn MSV dus dan is het probleem reeds aanwezig. Ik heb wel een interessante tijdelijke oplossing bedacht. Ik wil op de Xnet bus een arduino hangen die met een pseudo adres werkt. Met de multimaus stuur ik dan de arduino aan, waarop de arduino via Xnet de loc aanstuurt. De arduino laat ik kan dan alle instructies door echoën muv 1 bepaalde functie, en met deze functie laat ik de arduino de richting andersom versturen, precies wat ik wil  ;D

Het antwoord op mijn vraag is inmiddels ook duidelijk. Niemand hier weet of decoders dit kunnen en het antwoord zal waarschijnlijk 'nee' luiden.

Op mijn 'ultieme handregelaar' denk ik dat ik wel de 'cabine wissel' functie inbak zodat ik de feature in handregelaarzijde kan verwerken. Ik heb zo'n 20-tal aan encoders en potmeters bekeken. En ik wil van links naar rechts 3 verticale hendels voor rijrichting, throttle en rem (zo heeft mijn raildriver dat althans). De rijrichting hendel moet de trein naar 'voren' laten rijden in de boven stand en achterwaarts in de beneden stand. Als een loc dan omloopt de machinist van cabine wisselt, wil ik wel hebben dat de nieuwe richting het nieuwe 'voorwaarts' wordt zodat de richtinghendel klopt met de stand van zaken. Ik zal binnenkort ook eens een update doen over de rijregelaar.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 February 2022, 20:57:05 »
Het klopt wel dat die 'encoder' types het probleem niet hebben. Het ergste wat er dan kan gebeuren, is dat er een pijltje in het display naar de verkeerde richting wijst.

Dat heb je zelf bepaald bij het programmeren. Ik check gekochte locs die digitaal zijn altijd en zorg dat de rijrichting klopt.

Ik zie in het geheel ook het probleem niet  ;)

VvKan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2022, 21:13:19 »
De rijrichting hendel moet de trein naar 'voren' laten rijden in de boven stand en achterwaarts in de beneden stand. Als een loc dan omloopt de machinist van cabine wisselt, wil ik wel hebben dat de nieuwe richting het nieuwe 'voorwaarts' wordt zodat de richtinghendel klopt met de stand van zaken.
Je hebt dus in elke cabine een hendel:  staat de ene op voorwaarts, staat de andere op achterwaarts.  Loop je naar de andere cabine zet je die dus op voorwaarts, zodat die in de verlaten cabine op achterwaarts staat.   Maar jij hebt maar 1 hendel die je voor alle 2 wil laten gelden.
Het omschakelen is precies wat een andere regelaar doet, alleen de MM niet.  Wat jij wil kan niet, behalve met een hoop gedoe.  Bovendien buiten de normen van DCC tredend.  Dat mag allemaal, leuke bezigheidstherapie om dat uit te vogelen.

Tip:  sloop de MM, breng er een richtingsschakelaar op aan en sloop het contact bij het naar links draaien.  Resultaat:  manuele, losstaande functie voor het omschakelen en de Gemodificeerde MM is alleen nog maar geschikt om naar rechts te draaien.  Dat wilde je toch ?  Lijkt verdacht veel op een andere regelaar zoals die van Lenz, vind je ook niet ?

VvKan

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2022, 21:20:43 »
Het antwoord op mijn vraag is inmiddels ook duidelijk. Niemand hier weet of decoders dit kunnen en het antwoord zal waarschijnlijk 'nee' luiden.
Dat lijkt me een juiste constatering tot nu toe.  Wat let je om nog wat verder onderzoek te doen, zoals bij Zimo decoders, en ons daar dan van op de hoogte te stellen ?  Of je eigen ontwerp uit te voeren ?
Ik vind alleen dan weer een miniscuul nadeel van dat soort rijregelaars dat de knop niet absoluut werkt. Als je op een MM de knop loslaat, dan weet je ongeveer hoe hard je de trein gezet heb, als je op een 'encoder' regelaar een swiep aan die knop heb gegeven, dan weet je het niet altijd even zeker wat te worden snelheid is.
Ben je toch niet goed geïnformeerd:  de Lenz regelaar geeft na gezwiept te zijn precies aan welke snelheidsstap ingesteld staat.  Dus juist niks "ongeveer", maar absoluut exact.   Groot nadeel van de MM dat die dat niet doet.
Dat is ook het grote nadeel, reeds aangehaald, om een loc over te nemen. Geen richting en geen juiste snelheid.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 21:22:55 door VvKan. Reden: toevoeging »

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2022, 22:31:52 »
Hallo

Bij een marklin mld/3 kun je functietoetsen toewijzen aan zowel een richtingswissel, als aan een richtingsomkering.
Het kan dus, hoewel ik het probleem als marklinrijder, waar loks van oudsher geen vaste richting hebben niet snap.

Bart

bask185

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2022, 23:07:22 »
Citaat
de Lenz regelaar geeft na gezwiept te zijn precies aan welke snelheidsstap ingesteld staat
Ja die mobile stations hebben dat ook, maar dat telt niet  ::) om deze ene reden:

Als je in je auto gas geeft, kijk je ook niet naar je gaspedaal  :police:

Moet er wel bij zeggen, als je optrek en remvertraging gewoon... uitzet omdat... je rijdt toch met de hand, kan je gewoon naar je trein turen en dan maakt het potmeter/encoder verhaal weinig uit  ::)

Citaat
Wat jij wil kan niet
Tuurlijk wel

Citaat
behalve met een hoop gedoe.
Dat gedoe valt echt reuze mee hoor. Ik doe al best veel met DIY XpressNet apparaten. Die libaries van mr Gahtow zijn makkelijk in het gebruik.

Citaat
Bovendien buiten de normen van DCC tredend.
Sorry, maar deze zin slaat nergens op. Ik lees de XpressNet bus uit met een 2e apparaat, dat apparaat herhaalt de instructie over XpressNet voor een ander adres en kan zelfstandig de rijrichting beinvloeden. Je hebt dan alleen 2 adressen nodig per trein waar je dit truukje wilt toepassen. Als je daadwerkelijk buiten de DCC normen gaat spelen, krijg je precies niks voor elkaar.

Deze techniek (uitlezen van XpressNet bus) is sws rete handig voor alles. Je kan er van allerlei taken mee automatiseren. Je kan denken aan een trein automatisch laten toeteren als je hem laat wegrijden. In combinatie met het ABC systeem kan je een trein automatisch laten pendelen. Ik heb thuis zo'n Hornby sound van die ik automatisch geluidjes kan laten spelen en ik heb zelfs een truukje bedacht om onder 1 loc adres op een MM 50 wissels te schakelen door de draaiknop er bij te pakken. Wist je dat die nieuwe roco sik automatisch heen en weer rijdt als je de telex koppeling gebruikt? Dat zit hem in de decoder, maar met deze techniek kan je dit truukje toepassen op andere locs met telex koppelingen die dat niet doen. Ik weet ook wel dat je het merendeel van wat ik hier opsom ook vaak in de decoder kan oplossen (zoals pendelen met ABC) of met een computer programma. Maar niet iedereen wilt een computer en niet elke decoder met ABC kan ook daarop pendelen (voor zover ik weet)

Citaat
Tip:  sloop de MM, breng er een richtingsschakelaar op aan en sloop het contact bij het naar links draaien.
Ik weet dat je een grapje maakt hier, maar toch ga ik er serieus op in. Het kan mechanisch niet geschieden, althans het is wat permanent om te doen. Die draaiknop loopt mechanisch in een potmeter die direct op de print zit. Je zou dus de printsporen kunnen doorhalen en de potmeter dmv van een nieuw toegevoegd circuit re-purpose'en maar dat vind ik dan weer wel moeilijk doen.

Je kan overigens door een opamp te gebruiken wel een 2e regelsysteem bij bouwen zonder dat je de MM onklaar maakt, dus je kan er wel iets van een knop/schuif/encoder dinges buiten de MM aanknutselen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2022, 05:58:27 »
Je hebt dan alleen 2 adressen nodig per trein waar je dit truukje wilt toepassen. Als je daadwerkelijk buiten de DCC normen gaat spelen, krijg je precies niks voor elkaar.
Een hoop gedoe dus  :angel:
Zoveel moeite voor een amper bestaand probleem. Maar het is jouw feestje. Leef je uit  ;D
Gr.
Eric

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 15 February 2022, 20:41:44 »
bij het overnemen van een loc van de ene regelaar op een andere heeft de MM het grote probleem, dat je zowel de snelheid als de richting niet weet.
De richting en ingeschakelde functies worden overgenomen door de MM als je van regelaar wisselt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VvKan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 15 February 2022, 21:06:55 »
@Rick
Ik wil een loc op mijn regelaar overnemen.  Die loc heeft een bepaalde snelheid en een bepaalde richting.
Mijn MM regelaar staat op de stand 0.  Dat kan betekenen, dat die op "vooruit" staat of op "achteruit.   Dat kan ik niet zien.  Ook ken ik de snelheid stand van de loc niet.
Wat moet ik dan doen ?

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #28 Gepost op: 16 February 2022, 07:02:38 »
Aan de knop draaien in de richting die de MM aangeeft.

Ik heb het getest om mijn standaard MM-set met twee muizen, misschien kan een ander kijken of het met een MM en een andere regelaar ook werkt. Over de snelheid heb ik niks gezegd. alleen over de richting (en functies).
« Laatst bewerkt op: 16 February 2022, 10:51:56 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VvKan

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 18 February 2022, 19:09:03 »
Met dank @ Rick.
Eye opener, ben verbaasd dat ik dit nooit gezien heb. Nooit op gelet, nooit geweten.  Heb er ook maar 1, de rest veel Muis2 en natuurlijk Lenz regelaars.  Rij eigenlijk nooit met de MM.

Voor mij blijft wel het punt, wat jij ook aanhaalt, dat de snelheid niet overgenomen wordt.  Dat maakt het erg onhandig.

Nou zou je zeggen, dat dat met de Muis2 toch erger is, namelijk richting èn snelheid.  Maar daar heb ik juist geen last van, omdat ik een Muis2 altijd vast aan een bepaald adres, dus loc, koppel. Dan loop ik daar mee rond om een loc te volgen en aan te sturen.