En dan maakt het ook niet uit of je met een roco muis rijd of met een lenz regelaar.
Dat geldt toch voor alle regelaars? Ook voor een maus. Knop rechtsom is vooruit, linksom is achteruit. Maar in alle gevallen moet je nog steeds weten wat de voorkant van je loc is.
Het klopt wel dat die 'encoder' types het probleem niet hebben. Het ergste wat er dan kan gebeuren, is dat er een pijltje in het display naar de verkeerde richting wijst.
De rijrichting hendel moet de trein naar 'voren' laten rijden in de boven stand en achterwaarts in de beneden stand. Als een loc dan omloopt de machinist van cabine wisselt, wil ik wel hebben dat de nieuwe richting het nieuwe 'voorwaarts' wordt zodat de richtinghendel klopt met de stand van zaken.
Het antwoord op mijn vraag is inmiddels ook duidelijk. Niemand hier weet of decoders dit kunnen en het antwoord zal waarschijnlijk 'nee' luiden.
Ik vind alleen dan weer een miniscuul nadeel van dat soort rijregelaars dat de knop niet absoluut werkt. Als je op een MM de knop loslaat, dan weet je ongeveer hoe hard je de trein gezet heb, als je op een 'encoder' regelaar een swiep aan die knop heb gegeven, dan weet je het niet altijd even zeker wat te worden snelheid is.
de Lenz regelaar geeft na gezwiept te zijn precies aan welke snelheidsstap ingesteld staat
Wat jij wil kan niet
behalve met een hoop gedoe.
Bovendien buiten de normen van DCC tredend.
Tip: sloop de MM, breng er een richtingsschakelaar op aan en sloop het contact bij het naar links draaien.
Je hebt dan alleen 2 adressen nodig per trein waar je dit truukje wilt toepassen. Als je daadwerkelijk buiten de DCC normen gaat spelen, krijg je precies niks voor elkaar.
bij het overnemen van een loc van de ene regelaar op een andere heeft de MM het grote probleem, dat je zowel de snelheid als de richting niet weet.