Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
21 October 2025, 11:25:25
  

Auteur Topic: Welke locomotief is dit?  (gelezen 6450 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #30 Gepost op: 17 February 2022, 19:42:26 »

Lang niet alle DR E44's hebben die ingekorte handrail; zie mijn eerdere foto met de isolatoren.


https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_E_44#/media/Datei:DRG_Class_E44_Leipzig.jpg


Hallo

In rijrichting rechts schreef ik. :D

Bij de DB is de dakrand verlengd om elektrocutie te voorkomen als de ramen van de lok met aangelegde stroomafnemer gewassen werd. Ramen wassen werd met een lange stok met spons gedaan die gevaarlijk dicht bij de neergelaten (stroomvoerende) stroomafnemer in de buurt kwam. Ook bij de E94 werd het dak om deze reden verlengd.

Bart

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #31 Gepost op: 17 February 2022, 20:11:38 »
Dus een neergelaten stroomafnemer was spanningvoerend als de andere stroomafnemer tegen de draad stond.
Zijn de stroomafnemers altijd met elkaar doorverbonden bij alle elektrische locomotieven eigenlijk?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #32 Gepost op: 17 February 2022, 20:28:03 »
Hallo

Modernere loks hebben scheidingsschakelaars in de dakleiding, hoewel deze later ook weer vervallen zijn.
Ik heb het hier over Duits materieel. Hoe dit in andere landen geregeld is weet ik niet.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5068
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #33 Gepost op: 17 February 2022, 20:54:38 »
Bij de DB is de dakrand verlengd om elektrocutie te voorkomen als de ramen van de lok met aangelegde stroomafnemer gewassen werd.

Weer wat geleerd; dacht eerlijk gezegd dat dit tegen hinderlijke zonneschijn was.. ? Maar waarom dan alleen E94 en E44? En niet bijv 116..? Oudere SBS zet je toch alleen per 2 aan de draad? Bovendien; zowel E44 als E94 hadden al een uitbouw boven de ramen. Dan moet je wel heel veel moeite doen om nog iets te raken... Afijn. Zoveel vragen. Dsicussie is overigens al eerder gevoerd  :laugh: https://www.stummiforum.de/t121944f20-Die-Vord-cher-der-E.html

En weet je wat, ik weet het goed gemaakt: jij vindt het model niet het meest op de DR-variant lijken, ik wel. Ok?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #34 Gepost op: 17 February 2022, 21:12:34 »
Weer wat geleerd; dacht eerlijk gezegd dat dit tegen hinderlijke zonneschijn was.. ? Maar waarom dan alleen E94 en E44? En niet bijv 116..? Oudere SBS zet je toch alleen per 2 aan de draad? Bovendien; zowel E44 als E94 hadden al een uitbouw boven de ramen. Dan moet je wel heel veel moeite doen om nog iets te raken... Afijn. Zoveel vragen. Dsicussie is overigens al eerder gevoerd  :laugh: https://www.stummiforum.de/t121944f20-Die-Vord-cher-der-E.html

En weet je wat, ik weet het goed gemaakt: jij vindt het model niet het meest op de DR-variant lijken, ik wel. Ok?

Ik heb er vrede mee. Sterker nog: Piko was DDR, dus hun E44 ook. En zelfs de nieuwe brawa is in dit opzicht foutief.

Een 116 heeft de panto’s verder naar binnen liggen. Bij een E44/94 steken de panto’s in neergelaten stand over de dakrand. Het wassen van de ramen is ook niet het gevaar, maar het benaderen van de ramen.
Sommige loks hadden sleepstukken gekregen waarmee het niet per sé nodig was om beide aan de draad te hebben.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5068
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #35 Gepost op: 17 February 2022, 21:54:40 »
Een 116 heeft de panto’s verder naar binnen liggen. Bij een E44/94 steken de panto’s in neergelaten stand over de dakrand.
...
Sommige loks hadden sleepstukken gekregen waarmee het niet per sé nodig was om beide aan de draad te hebben.

Bij de E44 liggen ze binnen de oorspronkelijk dakrand, net als bij E16.. En die panto's; toen het aantal altbauloks afnam, kwamen er meer SBS 39/54 vrij. Afijn, allemaal terug te lezen op het wereld wijde web...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #36 Gepost op: 17 February 2022, 22:20:43 »
Verkijk je er niet op. Ze steken verder uit dan je denkt en 15kV kan behoorlijk overspringen.



Met randje:


Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5068
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #37 Gepost op: 18 February 2022, 08:07:17 »
't Is bij E44 en E94 inderdaad wel het 'meest'; nooit gerealiseerd. En E44.5 is vermoedelijk niet aangepast omdat je dan te ver uitsteekt..? En 104 omdat 't een nog kleinere serie was..?  ;) 'k Geloof je wel.

Maar dus: we zijn het erover eens, het is qua vorm dus meer een DR-versie. Grote lampen had ik zelfs nog niet genoemd. (y) ;D Los van dat het uiteraard overduidelijk een Altbau NS-lok is.

Overigen realiseer ik mij dan nu ook dat DR en vermoedelijk ook OBB voor vormgelijke loks (E44 en E94/1020) de stroomafnemers waarschijnlijk wel apart schakelbaar hebben gemaakt? Kan mij niet voorstellen dat zij dit risico minder urgent achte...

Blijft een leuke lok, misschien dadelijk ff met de 1:87 rijden...  :)
« Laatst bewerkt op: 18 February 2022, 08:29:48 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn