Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:03:02
Piko 2025 door ex-DR V100
Vandaag om 02:21:35
Roco AC modellen door borotof
Vandaag om 01:16:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 01:10:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 01:03:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 December 2025, 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen door daan2353
06 December 2025, 23:20:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
06 December 2025, 23:19:24
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
06 December 2025, 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
06 December 2025, 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
06 December 2025, 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
06 December 2025, 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 December 2025, 19:24:18
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 December 2025, 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
06 December 2025, 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
06 December 2025, 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
06 December 2025, 15:12:54
Camp 3 door GD
06 December 2025, 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
06 December 2025, 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 December 2025, 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
06 December 2025, 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
06 December 2025, 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
06 December 2025, 12:07:11
  

Auteur Topic: Welke locomotief is dit?  (gelezen 6656 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #30 Gepost op: 17 February 2022, 19:42:26 »

Lang niet alle DR E44's hebben die ingekorte handrail; zie mijn eerdere foto met de isolatoren.


https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_E_44#/media/Datei:DRG_Class_E44_Leipzig.jpg


Hallo

In rijrichting rechts schreef ik. :D

Bij de DB is de dakrand verlengd om elektrocutie te voorkomen als de ramen van de lok met aangelegde stroomafnemer gewassen werd. Ramen wassen werd met een lange stok met spons gedaan die gevaarlijk dicht bij de neergelaten (stroomvoerende) stroomafnemer in de buurt kwam. Ook bij de E94 werd het dak om deze reden verlengd.

Bart

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #31 Gepost op: 17 February 2022, 20:11:38 »
Dus een neergelaten stroomafnemer was spanningvoerend als de andere stroomafnemer tegen de draad stond.
Zijn de stroomafnemers altijd met elkaar doorverbonden bij alle elektrische locomotieven eigenlijk?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #32 Gepost op: 17 February 2022, 20:28:03 »
Hallo

Modernere loks hebben scheidingsschakelaars in de dakleiding, hoewel deze later ook weer vervallen zijn.
Ik heb het hier over Duits materieel. Hoe dit in andere landen geregeld is weet ik niet.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #33 Gepost op: 17 February 2022, 20:54:38 »
Bij de DB is de dakrand verlengd om elektrocutie te voorkomen als de ramen van de lok met aangelegde stroomafnemer gewassen werd.

Weer wat geleerd; dacht eerlijk gezegd dat dit tegen hinderlijke zonneschijn was.. ? Maar waarom dan alleen E94 en E44? En niet bijv 116..? Oudere SBS zet je toch alleen per 2 aan de draad? Bovendien; zowel E44 als E94 hadden al een uitbouw boven de ramen. Dan moet je wel heel veel moeite doen om nog iets te raken... Afijn. Zoveel vragen. Dsicussie is overigens al eerder gevoerd  :laugh: https://www.stummiforum.de/t121944f20-Die-Vord-cher-der-E.html

En weet je wat, ik weet het goed gemaakt: jij vindt het model niet het meest op de DR-variant lijken, ik wel. Ok?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #34 Gepost op: 17 February 2022, 21:12:34 »
Weer wat geleerd; dacht eerlijk gezegd dat dit tegen hinderlijke zonneschijn was.. ? Maar waarom dan alleen E94 en E44? En niet bijv 116..? Oudere SBS zet je toch alleen per 2 aan de draad? Bovendien; zowel E44 als E94 hadden al een uitbouw boven de ramen. Dan moet je wel heel veel moeite doen om nog iets te raken... Afijn. Zoveel vragen. Dsicussie is overigens al eerder gevoerd  :laugh: https://www.stummiforum.de/t121944f20-Die-Vord-cher-der-E.html

En weet je wat, ik weet het goed gemaakt: jij vindt het model niet het meest op de DR-variant lijken, ik wel. Ok?

Ik heb er vrede mee. Sterker nog: Piko was DDR, dus hun E44 ook. En zelfs de nieuwe brawa is in dit opzicht foutief.

Een 116 heeft de panto’s verder naar binnen liggen. Bij een E44/94 steken de panto’s in neergelaten stand over de dakrand. Het wassen van de ramen is ook niet het gevaar, maar het benaderen van de ramen.
Sommige loks hadden sleepstukken gekregen waarmee het niet per sé nodig was om beide aan de draad te hebben.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #35 Gepost op: 17 February 2022, 21:54:40 »
Een 116 heeft de panto’s verder naar binnen liggen. Bij een E44/94 steken de panto’s in neergelaten stand over de dakrand.
...
Sommige loks hadden sleepstukken gekregen waarmee het niet per sé nodig was om beide aan de draad te hebben.

Bij de E44 liggen ze binnen de oorspronkelijk dakrand, net als bij E16.. En die panto's; toen het aantal altbauloks afnam, kwamen er meer SBS 39/54 vrij. Afijn, allemaal terug te lezen op het wereld wijde web...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #36 Gepost op: 17 February 2022, 22:20:43 »
Verkijk je er niet op. Ze steken verder uit dan je denkt en 15kV kan behoorlijk overspringen.



Met randje:


Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke locomotief is dit?
« Reactie #37 Gepost op: 18 February 2022, 08:07:17 »
't Is bij E44 en E94 inderdaad wel het 'meest'; nooit gerealiseerd. En E44.5 is vermoedelijk niet aangepast omdat je dan te ver uitsteekt..? En 104 omdat 't een nog kleinere serie was..?  ;) 'k Geloof je wel.

Maar dus: we zijn het erover eens, het is qua vorm dus meer een DR-versie. Grote lampen had ik zelfs nog niet genoemd. (y) ;D Los van dat het uiteraard overduidelijk een Altbau NS-lok is.

Overigen realiseer ik mij dan nu ook dat DR en vermoedelijk ook OBB voor vormgelijke loks (E44 en E94/1020) de stroomafnemers waarschijnlijk wel apart schakelbaar hebben gemaakt? Kan mij niet voorstellen dat zij dit risico minder urgent achte...

Blijft een leuke lok, misschien dadelijk ff met de 1:87 rijden...  :)
« Laatst bewerkt op: 18 February 2022, 08:29:48 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn