Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden  (gelezen 5766 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2022, 16:19:33 »
Niet persoonlijk.
Wel aanwezig geweest bij een beurs waar een andere deelnemer dit deed.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #16 Gepost op: 09 februari 2022, 17:00:44 »
Ik kan het me niet herinneren.....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 februari 2022, 17:03:52 »
Citaat
Hebben jullie over zulke dingen nagedacht?

Krijg al koppijn bij de gedachte..

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2022, 16:21:14 »
H0_trainiac, op een modelbaan komen andere storingen voor dan in het echt, al lijken sommige flink op elkaar. Een aanwijzing overweg afgeven en 10 km/u overheen rijden gaat in H0 lastig.

Ik zat eerst te denken dat het verkeersleiding spel Simsig iets voor jou is. Stafford Swindon en Waterloo zijn middelgroot wat ik in mijn 1tje kan bedienen maar toch (zeker bij storingen) flink moet puzzelen. De grotere gebieden kan je met meerdere spelers spelen, al heb ik daar geen ervaring mee.

Wil je echt iets beginnen met kleine treinen, ga kijken of een modelspoor vereniging of museum iets voor jou is. De meeste modelspoor verenigingen hebben een eigen forum categorie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=118.0), al zijn er meer verenigingen.


H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2022, 09:11:02 »
Hallo,

Als ik de reacties zo lees zijn er weinig mensen die voor langere tijd de treinen thuis laten rijden.
Wanneer ik de spoorbaan opstart om te gaan rijden weet ik bijna zeker dat het eerste uur snel voorbij is.
Het is meestal zo dat ik de tijd niet heb om langer de treinen te laten rijden anders zou ik langere sessies houden.

H0_trainiac, op een modelbaan komen andere storingen voor dan in het echt, al lijken sommige flink op elkaar. Een aanwijzing overweg afgeven en 10 km/u overheen rijden gaat in H0 lastig.

Het is zeer logisch dat je andere storingen hebt op een modelspoorbaan dan in werkelijkheid.
Ik had deze week dat 2 wagens in een lange trein elkaar in de daling via de buffers laten ontsporen.

Ik heb een ongevallentrein klaarstaan op de spoorbaan. Wat is nou leuker dan die doelgericht in te zetten.
Ook probeer ik dan situaties te creëren waarbij je het seinbeeld Zs1 kunt gebruiken.
Dit kan bij een in storing staande overweg heel mooi.
En is het een probleem als die 10 kmh op de modelbaan 20 kmh om het toch rijbaan te houden?

Groeten Martin

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2022, 11:04:00 »
Hoi Martin,

Ik weet uit het verleden, dat als ik ga rijden, dat uur bij mij ook in no-time voorbij is. Is er iemand bij, dan vliegt de tijd voorbij. Maar vaak is het, net als bij jou, dat de tijd je gewoon ontbreekt. Het voordeel van een thuisbaan is, dat je het scenario dat je speelt, ook kunt uit stellen naar een volgende dag.

Maar zelfs op beurzen ben ik het na een uurtje of twee wel even zat. Dan is het ook even fijn om de benen te kunnen strekken. Dus echt lang achtereen vergt ook wat van je. En zo is ook een werkdag ingedeeld. Op gezette tijden heb je ook gewoon een pauze nodig. Dus echt 8 uur achter elkaar de treinen laten rijden is alleen leuk voor een persoonlijk record, maar voor jezelf is het resultaat dat je zo gaar als boter bent.

Groet,
michel
 



VvKan

  • Gast
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2022, 11:18:26 »
Om te testen met als doel het detecteren van fouten heb ik 2 keer mijn baan aangezet en de ruimte verlaten om de dag erop terug te komen en te gaan controleren.
De eerste keer bleken er 5 plaatsen te zijn waar het treinverkeer vastliep dwz dat bijv.  treinen tegenover elkaar stonden en niet meer weg konden komen.  Een soortgelijke situatie bij een Engelse wissel waar geen prioriteit meer aangegeven was.  Dat is wat ik me herinner.
Van die 5 plaatsen heb ik er 3 op kunnen lossen, de andere 2 bleken ook na de 2e test blijvend en heb ik zo gelaten, omdat het geen enkel belang had deze op te lossen.

Overigens:  ik gebruik géén programma en computer, ik stuur alles met het (uitgebreide) ABC systeem van Lenz.  En ik heb denk ik een beetje grote baan.

Daarbij kost zo'n test klauwen vol met geld, als je rekening houdt met kilometers rijden en de slijtage die dat met zich meebrengt.  In de voorbereiding ben je aan jezelf verplicht alle materieel in puike conditie te brengen om zo goed mogelijk mechanische problemen te voorkomen. En notoir slecht rijdend of storingsgevoelig materieel niet in te zetten.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2022, 13:03:55 »
Daarbij kost zo'n test klauwen vol met geld, als je rekening houdt met kilometers rijden en de slijtage die dat met zich meebrengt. 


 ???  huh, hoe groot is jouw baan dan Veroniek?
Met vriendelijke groet, Martin

VvKan

  • Gast
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2022, 13:45:01 »
Als ik reken, dat een loc een uur rijdt bij een snelheid van 87 km per uur (echt)  dan rijdt die in een uur dus 1 km op schaal.  Dat is dus nog niet zo bijzonder.
Als ik een trein "wegstuur" op de grote baan, dan kan het zo maar zijn, dat die pas na een half uur (vol) rijden weer terugkomt.  Dus dat is dan een halve kilometer.  Als ik dat in theorie dus laten we zeggen 16 uur doe (in die testen) dan zou dat een afgelegde afstand zijn van zo'n 8 kilometer.
Dat betekent, dat met name snelle treinen laten we zeggen in die tijd een afstand tussen de 10 en 15 kilometer afgelegd kunnen hebben.
Laten we zeggen dat het gemiddelde ligt op 5 km. (langzame treinen en stoptijden)  en ik stuur 40 loc's de baan op, dan heb ik het over 200 kilometer.

Hoe groot mijn baan is heb ik niet meer bijgehouden en is ook niet zo van belang.  Een kleine baan kan net zoveel plezier geven. Maar ik kan een sneltrein met gemak 20 minuten laten rijden op snelheid, voordat die weer op een station aankomt.
Klein beetje groot dus, denk ik. Omdat ik bergen heb kan ik behoorlijk wat meer "kilometers" kwijt dan op een vlakke baan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2022, 14:01:29 »
de grootte van de baan doet er toch niet toe? Als je die trein op een cirkeltje met een diameter van 1 meter laat rijden, dan maakt hij in een dag net zoveel kilometers.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2022, 14:14:26 »
@Veroniek; indrukwekkend toch wel  :)
@Klaas; met één trein heb je gelijk maar als je 40 locs "de baan opstuurt" is de slijtage factor 40 x hoger
Met vriendelijke groet, Martin

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2022, 14:30:26 »
Dan is de volgende uitdaging 40 locs
op een cirkeltje met een diameter van 1 meter
  ;D
Hier kan ik nog niet echt rijden op de baan in op bouw,maar als die wel klaar is dan is rondrijden al niet mogelijk.
En een hele dag op deze baan hier rangeren,dat lijkt me ook een uitputtings slag  :P
Ik denk dat je ( op welke baan ook) het na verloop van tijd wel even zat bent,en dat is ook niet heel gek.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2022, 11:13:40 »
Interessant om te lezen allemaal.

Op mijn baan rijd ik regelmatig voor langere tijd op volledig automatisch bedrijf.
In mijn software heb ik de mogelijkheid random rijden, deze zet ik dan aan voor maximaal 4 treinen. In deze optie doen dan alle treinen mee die op hun startspoor staan en op automatisch staan.

Ontsporingsgevoelig materiaal en slecht rijdend materiaal kan hierin niet meedoen, da s vragen om problemen.

Dit gaat vrijwel altijd zonder moeilijkheden, maar de ervaring heeft geleerd dat als er een keer een (ver) storing geweest is er allerhande storingen en problemen terug blijven komen.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

VvKan

  • Gast
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #28 Gepost op: 04 november 2022, 11:42:35 »
Op mijn baan rijd ik regelmatig voor langere tijd op volledig automatisch bedrijf.

Dit gaat vrijwel altijd zonder moeilijkheden, maar de ervaring heeft geleerd dat als er een keer een (ver) storing geweest is er allerhande storingen en problemen terug blijven komen.
En dat is (was vroeger al) exact de reden, dat ik zonder programma op een PC blijf rijden.  Zonder dienstregeling (tenzij ik die handmatig uitvoer) en zonder automatisch rijden, maar wel met een volledige beveiliging dmv het ABC systeem van Lenz.  Noem dat maar een soort stand-alone automatisering.
Ik kan dus handmatig treinen de baan op sturen, die daarna op ABC beveiliging rijden.  Ik kan elke handmatige actie ondernemen, dus ook zogenaamde verstoringen/vertragingen inbrengen, zonder dat er ook maar ergens problemen door optreden.
In theorie zou het wèl kunnen, dat de treinenloop helemaal vastloopt, bijvoorbeeld door 3 treinen naar elkaar gericht bij een wissel aankomen, maar dat is me in al die jaren nog niet gelukt. Theorie dus, maar ik zou het doelbewust kunnen laten gebeuren.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Het idee om een hele dag met treinen te gaan rijden
« Reactie #29 Gepost op: 04 november 2022, 12:24:42 »
Mijn treinen rijden bijna de hele dag. Ik heb een kopstation waaruit treinen komen en gaan. Het enige vol automatische is mijn hand waarmee ik de knop van de transformator bedien.  ;D   Ik ben met pensioen, woon alleen en heb de tijd.

Ik zou het mooi vinden als VvKan (Veroniek) afbeeldingen van haar baan gaat posten o[ dit forum.

Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
                        Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees