Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 22:40:46
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode
door
Robkop
Vandaag
om 22:32:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 22:27:46
loconet adres
door
Dirk
Vandaag
om 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
Vandaag
om 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:11:07
D236 Nord-West-Expres
door
Falkenberg
Vandaag
om 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen
door
nico99
Vandaag
om 21:59:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
moonlicht
Vandaag
om 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
VictorPM
Vandaag
om 21:14:43
Halling aandrijvingen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:01:29
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:51:59
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Simplex
Vandaag
om 19:03:54
Piko 2025
door
Spoor010
Vandaag
om 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 18:38:33
Acme nieuwe ICNG
door
Miniature Holland
Vandaag
om 18:34:37
Watertoren Bergen op Zoom
door
Kees-Jan
Vandaag
om 18:21:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:05:19
Frans loodsje et cetera
door
DJV
Vandaag
om 17:07:34
Au bord de la Cèze
door
Paulus
Vandaag
om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
DutchModelRailroads
Vandaag
om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Wim1969
Vandaag
om 14:28:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Militairentreinen rond 1960
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Militairentreinen rond 1960 (gelezen 1657 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1767
Niks kan tippen aan een E1700
Militairentreinen rond 1960
«
Gepost op:
08 February 2022, 10:25:17 »
Ik heb eens een vraagje over militairentreinen zoals deze:
Bron:
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30
vrijwel onderaan
In deze treinen reed een WR mee. Iemand een idee wat voor een rijtuig dit was?
En hoe frequent reden deze treinen?
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5420
Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2022, 11:33:46 »
Deze treinen reden in de regel op vrijdag, zaterdag, zondag of maandag en hadden tot taak om de enorme hoeveelheid militairen van ons leger (want er bestond toen nog dienstplicht) van de kazerne naar huis (vr/zat) en omgekeerd (zo/ma) te brengen. Die militairen hoefden natuurlijk niet in het luxe materieel te reizen, dus zette NS daar oud reizigersmaterieel voor in (tot 1956 houten coupérijtuigen en stalen C12c, daarna mat 24: eerst nog als treinstellen, na het terugtrekken uit de actieve gemotoriseerde dienst van dit materieel werd dit als getrokken rijtuigen ingezet voor speciaal groepsvervoer, waaronder militairen.
Voor de inzet van een bepaald type WR was voor zover ik weet geen vaste regel, dus je zou daar in principe ieder voorhanden zijnd NS rijtuig voor kunnen gebruiken (Plan D RD, plan E RD)
De trein uit jouw voorbeeld werd ingezet naar Duitsland, dus daar moesten in ieder geval rijtuigen in gesteld zijn die een RIC toelating hadden, in dit geval oude NS Ovaalramers. De AB rijtuigen aan weerszijden van de WR zijn rijtuigen uit de 7500 serie uit 1932 voor de officieren (die mochten dan wat beter zitten dan de manschappen en zaten dan ook dichter bij de restauratie). Als WR zal in dit geval waarschijnlijk een WR van de WL gesteld zijn.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 11:36:34 door Rob Ellerman
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3299
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2022, 11:48:04 »
Wat ik vreemd vind is dat de ovaalramers in 1963 ingezet worden in internationale militaire treinen terwijl deze rijtuigen rond 1959-1960 aangewezen werden tot binnenlandse rijtuigen waarbij het RIC teken verviel. Werd het voor deze diensten oogluikend toegestaan dat er rijtuigen zonder RIC toelating werden gebruikt?
Gelogd
Groeten,
Richard
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5420
Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #3 Gepost op:
15 February 2022, 11:52:42 »
Het zou zomaar kunnen dat ze een toen nog beperkt RIC teken hadden voor toelating tot alleen Duitsland en België….
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3299
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #4 Gepost op:
15 February 2022, 12:00:23 »
Dat zou mogelijk zijn. Maar zelfs een beperkt RIC teken is niet te vinden op de blauwe Artitec ovaalramers die een B 6100 nummer dragen (vernummering nadat ze teruggetrokken waren uit de int. dienst). Wellicht een interne overeenkomst?
Gelogd
Groeten,
Richard
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5420
Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2022, 12:16:42 »
Zou zo kunnen, misschien op basis van ‘besloten vervoer’? Misschien is er hier iemand op het forum die daar meer over weet?
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
sneek
Offline
Berichten: 3864
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2022, 12:54:35 »
Zelfs in 1965 werden de ovaalramers nog internationaal in militaire treinen naar en van oefengebieden in West-Duitsland ingezet.
De WR in de Nederlandse treinen was over het algemeen eentje van de Wagon Lits. In de NVBS Beeldbank kun je een foto van Ankersmit vinden van tr81038 uit Godenstedt (Seedorf) bestaande uit 5 ovaalramers, een A Plan D en WR van WL. Twee jaren later bestond de gehele trein uit Plan D (zie foto tr.81991)
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 13:00:03 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
spoorzeven
Offline
Berichten: 5586
Re: Militairentreinen rond 1960
«
Reactie #7 Gepost op:
15 February 2022, 13:07:07 »
Waarschijnlijk heeft dat inderdaad te maken met het besloten karakter van het vervoer. In de Britse verlofgangerstreinen naar Hoek van Holland reden bijvoorbeeld Behelfsgepäckwagen MDyge 986 mee. Ook zonder raster.
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Militairentreinen rond 1960