Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 02:31:58
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:06:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:04:29
Aachenau West door Joz
Vandaag om 00:03:14
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Raadplaatje door Modellbahnwagen
15 November 2025, 23:49:39
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door ikbener
15 November 2025, 23:26:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 November 2025, 23:25:35
Locatie van foto gezocht door GerardvV
15 November 2025, 23:00:14
Rondom Charlois door Eric B
15 November 2025, 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
15 November 2025, 21:55:10
Frans loodsje et cetera door DJV
15 November 2025, 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
15 November 2025, 21:40:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
15 November 2025, 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
15 November 2025, 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
15 November 2025, 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
15 November 2025, 21:16:51
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
15 November 2025, 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 November 2025, 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
15 November 2025, 20:53:23
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
15 November 2025, 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
15 November 2025, 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
15 November 2025, 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
15 November 2025, 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
15 November 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
15 November 2025, 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
15 November 2025, 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
15 November 2025, 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
15 November 2025, 15:38:12
  

Auteur Topic: Militairentreinen rond 1960  (gelezen 1791 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • Niks kan tippen aan een E1700
Militairentreinen rond 1960
« Gepost op: 08 February 2022, 10:25:17 »
Ik heb eens een vraagje over militairentreinen zoals deze:

Bron: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30 vrijwel onderaan

In deze treinen reed een WR mee. Iemand een idee wat voor een rijtuig dit was?
En hoe frequent reden deze treinen?
Vriendelijke groet, Servé.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2022, 11:33:46 »
Deze treinen reden in de regel op vrijdag, zaterdag, zondag of maandag en hadden tot taak om de enorme hoeveelheid militairen van ons leger (want er bestond toen nog dienstplicht) van de kazerne naar huis (vr/zat) en omgekeerd (zo/ma) te brengen. Die militairen hoefden natuurlijk niet in het luxe materieel te reizen, dus zette NS daar oud reizigersmaterieel voor in (tot 1956 houten coupérijtuigen en stalen C12c, daarna mat 24: eerst nog als treinstellen, na het terugtrekken uit de actieve gemotoriseerde dienst van dit materieel werd dit als getrokken rijtuigen ingezet voor speciaal groepsvervoer, waaronder militairen.

Voor de inzet van een bepaald type WR was voor zover ik weet geen vaste regel, dus je zou daar in principe ieder voorhanden zijnd NS rijtuig voor kunnen gebruiken (Plan D RD, plan E RD)

De trein uit jouw voorbeeld werd ingezet naar Duitsland, dus daar moesten in ieder geval rijtuigen in gesteld zijn die een RIC toelating hadden, in dit geval oude NS Ovaalramers. De AB rijtuigen aan weerszijden van de WR zijn rijtuigen uit de 7500 serie uit 1932 voor de officieren (die mochten dan wat beter zitten dan de manschappen en zaten dan ook dichter bij de restauratie). Als WR zal in dit geval waarschijnlijk een WR van de WL gesteld zijn.

Rob
« Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 11:36:34 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2022, 11:48:04 »
Wat ik vreemd vind is dat de ovaalramers in 1963 ingezet worden in internationale militaire treinen terwijl deze rijtuigen rond 1959-1960 aangewezen werden tot binnenlandse rijtuigen waarbij het RIC teken verviel. Werd het voor deze diensten oogluikend toegestaan dat er rijtuigen zonder RIC toelating werden gebruikt?
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2022, 11:52:42 »
Het zou zomaar kunnen dat ze een toen nog beperkt RIC teken hadden voor toelating tot alleen Duitsland en België….

Rob
Tbinnebarretije…

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2022, 12:00:23 »
Dat zou mogelijk zijn. Maar zelfs een beperkt RIC teken is niet te vinden op de blauwe Artitec ovaalramers die een B 6100 nummer dragen (vernummering nadat ze teruggetrokken waren uit de int. dienst). Wellicht een interne overeenkomst?
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2022, 12:16:42 »
Zou zo kunnen, misschien op basis van ‘besloten vervoer’? Misschien is er hier iemand op het forum die daar meer over weet?

Rob
Tbinnebarretije…

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2022, 12:54:35 »
Zelfs in 1965 werden de ovaalramers nog internationaal in militaire treinen naar en van oefengebieden in West-Duitsland ingezet.
De WR in de Nederlandse treinen was over het algemeen eentje van de Wagon Lits. In de NVBS Beeldbank kun je een foto van Ankersmit vinden van tr81038 uit Godenstedt (Seedorf) bestaande uit 5 ovaalramers, een A  Plan D en WR van WL. Twee jaren later bestond de gehele trein uit Plan D (zie foto tr.81991)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 13:00:03 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2022, 13:07:07 »
Waarschijnlijk heeft dat inderdaad te maken met het besloten karakter van het vervoer. In de Britse verlofgangerstreinen naar Hoek van Holland reden bijvoorbeeld Behelfsgepäckwagen MDyge 986 mee. Ook zonder raster.
Groet, Frank