Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 18:55:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18

Auteur Topic: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie  (gelezen 4790 keer)

pieterdas

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2022, 16:04:53 »
Bedankt voor alle informatie! Het is enorm waardevol en heeft me veel nieuwe inzichten gegeven.
Als reactie op wat de onderzoeksvraag is, de onderzoeksvragen waar ik me nu vooral mee bezig houdt zijn:
"Wie is de spoorloper? en "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"

Het doel uiteindelijk van het onderzoek is om een innovatie te bedenken die het probleem spoorlopen tegengaat.

C-rails

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2022, 16:12:27 »
Beste Pieter,

Met deze onderzoeksvragen zit je hier - denk ik - niet goed. Deze antwoorden zal je 'op straat' moeten zoeken en de spoorlopers gaan interviewen. Zij hebben de antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 16:14:32 door C-rails. Reden: Toevoeging gedaan »

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2022, 16:17:25 »
"Wie is de spoorloper? en "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"

Meestal omdat het een handige route van A naar B is.  :)

Hoofdlijn vlak bij het Centraal Station van Ljubljana. Let op het platgelopen geitenpaadje. Slovenië is geen achterlijk land, maar ik denk dat dit gedrag daar niet als een probleem wordt ervaren.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 16:19:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2022, 16:26:43 »
Hoe dicht erlangs met/zonder afscheiding ?
Meestal zit er een hek tussen. Soms alleen een greppel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duplex

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2022, 16:39:49 »
Als reactie op wat de onderzoeksvraag is, de onderzoeksvragen waar ik me nu vooral mee bezig houdt zijn:

Een paar weken terug heb ik een Moeder met 2 kinderen leeftijd 7-10 jaar uit het spoor geplukt omdat ze dacht dat ze wel even langs het spoor kon gaan "afvalruimen". (Voor de duidelijkheid: om op die plek te komen is ze over een hek geklommen want nadat ik en een collega haar wilden meenemen de trein in ging ze plots ervandoor over het hek ::) )

En verder ook jeugd die er geen kwaad inziet om stukje te kunnen afsteken/fototje maken etc.

H0eGenaamd

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2022, 16:59:15 »
Citaat
Vraag: "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"
Antwoord: Meestal omdat het een handige route van A naar B is.

En zou dat niet (mede) worden veroorzaakt doordat de spoorweg-infra steeds massiever wordt (meersporig, geluidswallen etc.) en de legitieme oversteekplaatsen steeds meer worden weggesaneerd en geconcentreerd?

Enkele jaren geleden heb ik me erg verbaasd over het feit dat regelmatig enkele mensen met ware doodsverachting de drukke vierbaansweg naast mijn werklocatie overstaken, zonder dat daar iets van een oversteekplaats of zelfs maar stoep/wandelpad langs de weg was. Om het nog erger te maken gebeurde dat vooral bij slecht weer, dus bij slechter zicht en meer auto's op de weg.
Totdat ik me realiseerde dat oversteken via de officiële route - kruising mét voetpad en verkeerslicht de ene kant op of tunneltje een stukje de andere kant op - een wandeling opleverde van pakweg een kwartier. En dat is verdomd lang om hemelsbreed misschien 150 meter af te leggen - in een regenbui!

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2022, 17:03:25 »
Vergeet ook niet dat vertraging door 'spoorlopen' niet altijd letterlijk door spoorlopen is. Ieder 'verdacht' persoon waar ene melding over gedaan wordt wordt geschaard onder die noemer. Ik heb het zelf ene keer gehad toen ik in een weiland op zeker 30 meter van het spoor stond te fotograferen. Maarja, iemand vond dat heel eng en heeft het gemeld. Treinen langzamer, politie erbij. En volgens de meldkaart (die ik een dag later zelf kon zien) was ik een 'spoorloper'.

roco

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2022, 18:43:50 »
In Soest was het tussen de overwegen Talmalaan en Dalweg breed voor 1 spoortje . De rest werd gebruikt om honden uit te laten . Aangesproken personen die dat deden zeiden dat ze tussen de treinen door dat deden . Ja en vertragingen dan ?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 February 2022, 19:03:07 »
Citaat van: Sicco
...in een weiland op zeker 30 meter van het spoor stond te fotograferen. Maarja, iemand vond dat heel eng en heeft het gemeld. Treinen langzamer, politie erbij...

Hier een soortgelijke ervaring. Weiland, misschien geen 30 meter, maar wel met een sloot tussen weiland en spoor. Treinen langzaam en politie kwam langs. Beetje spastisch allemaal hoor...

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 February 2022, 19:09:20 »
Ik heb een paar jaar bij NS , het Seinwezen gewerkt in Rotterdam.
Om ons werk te kunnen doen moesten wij zelf dikwijls  spoorlopen.
Op de eerste dag dat ik  bij het spoor kwam ,werd er al meteen ingetimmerd dat je moest uitkijken, dat betekende zover mogelijk bij de rails vandaan blijven op de schouwpaden.
Wanneer je een trein van achteren hoorde naderen , even omkijken en hand opsteken voor de mcn , dat je hem gezien had.
Je mocht ook niet alleen in het spoorlopem , zeker NIET in dezelfde richting als de treinen reden.
Als er een storing in het spoor was ,dan hield de ene man de treinen voortdurend in de gaten ,de andere zocht naar de storingsoorzaak, zoals  we op de Moerdijkbrug moesten doen ,dat nog geen schouwpad had toen.
Gele vesten waren er eerst niet ,dus onze donkere kle ding was voor mcn's slecht te zien , zelf uitkijken ,altijd maar weer !

Wat  opviel in die tijd was dat  als er personeel  verongelukte , dat van aannemers was  (Die niet goed geluisterd hadden of er was nooit iets tegen hen gezegd over Persoonlijke Veiligheid (PV), zoals dat toen heette.

Peter a
« Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 19:37:48 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 February 2022, 19:12:24 »
Ik heb zelf meegemaakt met treinen spotten dat ik 3 politie auto's en een ambu op mijn dak kreeg terwijl ik geen gekke dingen deed.
Een voorbijganger had een springer gemeld, treinen reden normaal dus geen melding van een mcn.
Twee agenten kwamen op mij toe en toen ze mijn camera zagen wenkten ze naar de anderen dat het loos alarm was.
Een gesprekje met de heren gehad tussen door kon ik gewoon de trein fotograferen waarvoor ik stond, daar werd niet moeilijk over gedaan.

ik zal dit voorval nooit vergeten, 6 agenten en een ambu  :-X

Mvg, johan

André82

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 February 2022, 19:24:09 »
Heel knap dat jij het "heel snel" kan zien, maar de mensen in hun omgeving totaal geen seintjes hebben gekregen dat iemand suïcidaal is... Ah, een collega machinist er mee opschepen... dat is wel een hele goede oplossing. Ga ik ook maar eens doen..... ::)
Lekker relaxed en geen stress. Tegenwoordig is de gemiddelde treinbestuurder al helemaal in paniek als er iemand op een ongewone (veilige) plaats langs het spoor staat en maakt er gelijk melding van

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 February 2022, 19:28:47 »
En zeker geen schuldgevoel als de collega achter je wel met het probleem zit  :-X ::)
Lekker collegiaal gedrag dit.
Gr.
Eric

Arjen-V

• Offline Offline
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
« Reactie #28 Gepost op: 02 February 2022, 20:40:13 »

Daar heeft het niets mee te maken, bij de huidige generatie nieuwe machinisten (vooral bij NS, ja sorry) wordt er tijdens de opleiding al op gehamerd om ieder wissewasje te melden.
Als je ziet hoe vaak de meldingen die gemaakt worden onterecht of geheel uit context worden getrokken.

Een fotograaf die zoals hier al een paar keer gemeld is iemand die mijlen ver van het betreffende spoor staat, ineens een suïcidaal persoon is.
Een goederentrein die hard geremd heeft waardoor de kunststof remmen roken, ineens een brandende goederentrein is.
Takken van een boom die door de wind in de buurt van de bovenleiding komen, in eens een boom op het spoor is of een beschadigde bovenleiding.

Het is de niet meer zo zeer gezond verstand van wat moet ik melden en wat is een onschuldig iets, maar de druk die de nieuwe machinisten opgelegd krijgen om alles maar te moeten melden.

Gebruik gezond verstand en maak een goeie inschatting van de situatie en dat is voor de beginnende machinist misschien niet altijd even makkelijk door een gebrek aan ervaring.
En misschien ook wel de schrik om een potentieel gevaarlijke situatie te ervaren.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 21:20:22 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

roco

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 February 2022, 21:07:48 »
Ongewoon ( veilige ) plaats en de machinist in paniek ? Einde van het tweede perron in Leeuwarden heb ik dat ondergaan . Ik fotografeerde daar de DDZ , die daar al tijden stond met Arriva treinstellen en daar kwam een NS medewerkster aangelopen . Er was niets te doen op het perron . Ze sprak mij aan en liepen samen terug . Ik had het virusmasker even afgedaan en ze herkende mij als hobbyist en vertelde dat een machinist dacht ik zelfmoord wou plegen en op een trein stond te wachten . Nou nou , wat zijn die machinisten toch gefrustreerd tegenwoordig . Heb even vriendelijk gezwaaid naar die machinist maar geen groet terug gehad .
Leren ze dat op hun cursus : paniek paniek als ze iemand zien die daar "eigenlijk" niet moet zijn ?? En dan meteen het door te bellen ?