Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien  (gelezen 6819 keer)

Hondekop2007

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
    • Mijn Youtube kanaal
Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Gepost op: 27 januari 2022, 19:36:44 »
Hoi,
Ik ben Lucas en ik ben 14 jaar oud en sinds een paar jaar heb ik modeltreinen.
Toen ik iets van 9 jaar was kreeg ik mijn eerste Märklin my world set, op mijn elfde kocht ik mijn eerste echte modeltrein (een lima hema 1200 startset) voor 15 euro bij modelbouw vereniging Hilversum, en daarna is het alsmaar meer geworden. Na een pauze van ruim een jaar ben ik sinds december de hobby weer aan het oppakken.
Momenteel ben ik bezig met mijn (verzameling) Märklin spullen plus nog wat Lima en Jouef spullen die niet van de NS zijn aan het verkopen, want ik ben aan het sparen voor veel meer NS spullen.
Op mijn treinbaan staan nu 2 treinen, de Hondekop van Lima en nog een Br218 loc met 4 plan E rijtuigen, Maar ik ben dus een groot deel van mijn collectie aan het verkopen zodat ik veel meer NS modeltreinen kan kopen voor op de baan.
Helaas heb ik niet heel veel ruimte en geld voor modeltreinen, dus ik heb redelijk goedkope modeltreinen.
Ik heb wel een aantal Roco en Liliput goederenwagons waarmee ik blij ben, want die zijn echt mooi gedetailleerd.

Sinds een paar weken heb ik ook een (1x2m) treinbaan liggen dat bestaat uit een dubbelspoor rondje dat ligt aan de buitenzijdes van de plaat, en ik maak een een kleine pendelbaan voor een trein die heen en weer rijdt.
Ook maak ik een station met een klein rangeerspoor/instap plaats voor reizigers, ook is achter in de baan een lang opstelspoor (die staat door schaduw).
Ik heb al eens eerder een baan gemaakt, niet super mooi. Maar ik ben nu vastberaden om een wat realistischer baantje te maken. Een groot deel van de rails heb ik al vast gelijmd, ook liggen de perrons die ik nog moet aankleden met tegels en scenery, en ik ga binnenkort de ballastbed aanbrengen.

Ook heb ik in Houten op de modeltreinbeurs een ¨fotodijk¨ gekocht met scenery die er best mooi uitziet.

Dit zijn mijn foto´s:










Ik heb ook op marktplaats nog een Jouef 1604 met rijtuigen, wagons, trafo en rails gekocht voor 15 euro (geen idee wat ik er mee ga doen, want ik vindt hem niet realistisch)). De werking is onbekend maar voor 15 euro kon ik de set niet laten liggen ;D Ik ga dat zaterdag ophalen.

Links wordt schaduw dus niet zichtbaar als je er van boven naar kijkt, daar komt een (houten)plaat op

Wat vinden jullie van mijn baan? Ik zal het vast niet allemaal perfect doen en precies op de juiste manier maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.


   
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2022, 17:31:20 door Hondekop2007 »
Groeten van Lucas.

Mijn baan is H0 en er staat voornamelijk duits materieel op.

Ook heb ik een Youtube kanaal waar ik regelmatig video's op plaats: https://youtube.com/channel/UC9YckFXijawXh2QARbZa0Wg

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2022, 19:43:27 »
Welkom!!

Dat je met ouder goedkoop spul begint is niet vreemd.
Zo zijn de meesten hier begonnen.
Leuk dat er ook nog jeugdigen zijn die met treinen spelen en niet de hele dag achter de pc, laptop, telefoon of spelcomputer zitten. (y) (y)

Vraagje waar gebruik je de wd-40 voor..??
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2022, 19:45:43 »
Super leuk om te lezen en te bekijken. Zet hem op!  (y)

Hondekop2007

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
    • Mijn Youtube kanaal
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2022, 20:09:32 »
Welkom!!

Dat je met ouder goedkoop spul begint is niet vreemd.
Zo zijn de meesten hier begonnen.
Leuk dat er ook nog jeugdigen zijn die met treinen spelen en niet de hele dag achter de pc, laptop, telefoon of spelcomputer zitten. (y) (y)

Vraagje waar gebruik je de wd-40 voor..??

De WD-40 heb ik gebruikt om een paar wissels iets soepeler te laten lopen
Groeten van Lucas.

Mijn baan is H0 en er staat voornamelijk duits materieel op.

Ook heb ik een Youtube kanaal waar ik regelmatig video's op plaats: https://youtube.com/channel/UC9YckFXijawXh2QARbZa0Wg

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2022, 19:41:07 »
Hoi! Welkom hier (y)

Net als veel anderen ben ik ook zo ongeveer begonnen. Waar is je Lima 1200 gebleven? Of ga je die verkopen? Die past wat beter bij de Plan E dan de Duitse BR 218 in TEE kleuren :P .

De Jouef 1600 is inderdaad een beetje 'raar' . Kleuren zitten verkeerd om en hij is een stuk korter met een onderstel van een kleine France loc.

In de goedkope categorieën vallen ook de Rivarossi 1100 en Lima 1300 en Lima ICR rijtuigen. Koploper van Lima is wellicht ook nog wel betaalbaar aan te schaffen maar al wel een stukje duurder :( . Je kan ook mazzel hebben met Roco 2200 diesel locomotief. Daar zijn er een heleboel van gemaakt en nu de Piko er is hebben sommigen er wellicht een over voor weinig :)

Veel plezier met bouwen!

Mvg,

Robert

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2022, 00:03:22 »
Welkom!
Mooi begin van je baan en mooi dijkje  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2022, 01:13:52 »
Hallo:

Mooi materieel en mooie foto´s.
Dat wissel op de voorgrond op de tweede foto... dat lijkt zo´n Jouef wissel uit de jaren 1960?? Daarvan heb ik er hier 2 liggen, wachtend op reparatie... dit is de eerste keer dat ik ze op het forum terug zie  (y)

Groeten uit Colombia,

Joost

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2022, 06:40:40 »
Hoi, Zo ben ik ook begonnen!

Heerlijk om m`n eigen herinneringen soort van terug te lezen, alleen dan bij een ander.
Struin wat hobby beurzen af en wie weet waar je mee thuis komt.
Roco heeft ook een degelijke Blokkendoos uitgebracht, nu een jaar of 40 geleden, die zijn ook niet bar duur tegenwoordig.
En de Plan D rijtuigen zijn er ook vele van gemaakt, maar dat model moet je wel mooi vinden, die zijn gelijk goed van schaal en hebben kortkoppelingen.
Verder Plan E van Lima, heb je al voor een paar knaken, en als je wil kan ik er ook nog interieur voor maken. (3D printen).

Succes met je modelbaan.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hondekop2007

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
    • Mijn Youtube kanaal
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2022, 07:50:59 »
Hoi! Welkom hier (y)

Net als veel anderen ben ik ook zo ongeveer begonnen. Waar is je Lima 1200 gebleven? Of ga je die verkopen? Die past wat beter bij de Plan E dan de Duitse BR 218 in TEE kleuren :P .

De Jouef 1600 is inderdaad een beetje 'raar' . Kleuren zitten verkeerd om en hij is een stuk korter met een onderstel van een kleine France loc.

In de goedkope categorieën vallen ook de Rivarossi 1100 en Lima 1300 en Lima ICR rijtuigen. Koploper van Lima is wellicht ook nog wel betaalbaar aan te schaffen maar al wel een stukje duurder :( . Je kan ook mazzel hebben met Roco 2200 diesel locomotief. Daar zijn er een heleboel van gemaakt en nu de Piko er is hebben sommigen er wellicht een over voor weinig :)

Veel plezier met bouwen!

Mvg,

Robert

Die Duitse TEE Br218 locomotief is tijdelijk (staat ook te koop)
Ik ben aan het sparen voor een NS loc (bijvoorbeeld 1200) of nog een treinstel maar daar ben ik nog niet over uit.
Ik heb zaterdag wel één ICR rijtuig gekocht van lima, ga er waarschijnlijk wel meer kopen.


Die Jouef loc ziet er inderdaad niet uit. en kan de 4 NS plan E rijtuigen nauwelijks trekken, toen ik de Jouef kocht had ik gehoopt dat ik hem misschien kon verven in de goede kleuren maar aangezien hij zo weinig kracht heeft ga ik dat denk ik niet doen.


Ik heb al het een en ander op het oog op marktplaats, onderandere een 1200 in het blauw lijkt mij mooier maar ook duurder dan een gele. En ik zag een omgebouwde Hondekop naar 2 delig groen, maar twijfel of dat er mooi uit ziet, want dat heeft iemand zelf omgebouwd. Of ik koop een koploper, die is wel iets duurder maar dat is een kwestie van wachten tot ik meer Märklin verkoop. Wel twijfel ik of dat niet te nieuw is vergleken met mijn andere treinen of valt dat mee?


Joost O, dat is inderdaad een Jouef wissels uit welk jaar precies weet ik niet maar ziet er wat ouder uit.
Groeten van Lucas.

Mijn baan is H0 en er staat voornamelijk duits materieel op.

Ook heb ik een Youtube kanaal waar ik regelmatig video's op plaats: https://youtube.com/channel/UC9YckFXijawXh2QARbZa0Wg

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2022, 08:38:07 »
Welkom en heel leuk dat je je hobby en passie ook deelt hier op het forum!\

Wat betreft je vraag over de Koploper of die niet te modern is?

De Koploper die Lima gemaakt heeft is er eentje van de eerste serie. NS kocht eerst 7 van deze treinstellen. Dat was in 1977. Vanaf 1983 kwamen er veel meer Koplopers, die waren hier en daar wel iets anders dan de eerste 7 treinstellen. Het model van Lima is er dus eentje van die eerste serie Koplopers, dus vanaf 1977 in te zetten.

De Plan E rijtuigen reden toen nog volop, net als de Hondekop. Zelfs de blauw-beige Duitse dieselloc heeft eind jaren '70 voor een aantal jaren in Nederland dienst gedaan, omdat NS een paar DB locs huurde. De ICR rijtuigen kwamen vanaf 1981. Ook toen reden de Plan E's en Hondekoppen nog, dus wat dat betreft past het allemaal prima bij elkaar.

Heel veel plezier met je hobby en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2022, 09:40:39 »
Jeroen, welkom op dit forum. (y) (y)

Je hebt al een hele mooie start gemaakt met het materiaal en het materieel.
Stel je vragen hier gerust. Antwoorden en suggesties om ... zul je hier genoeg krijgen.

Laat je ook niet van de wijs brengen. Wat jij doet is wat JIJ doet. Het is jouw baan en jouw "wereld".
Er zullen altijd mensen zijn (zoals ik bv  :angel:  ) die er heel anders over denken en dan goed bedoelde aanwijzingen gaan geven.
Ga lekker je eigen gang. ;)

Groet  Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2022, 18:54:14 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hondekop2007

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
    • Mijn Youtube kanaal
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2022, 13:42:53 »
Welkom en heel leuk dat je je hobby en passie ook deelt hier op het forum!\

Wat betreft je vraag over de Koploper of die niet te modern is?

De Koploper die Lima gemaakt heeft is er eentje van de eerste serie. NS kocht eerst 7 van deze treinstellen. Dat was in 1977. Vanaf 1983 kwamen er veel meer Koplopers, die waren hier en daar wel iets anders dan de eerste 7 treinstellen. Het model van Lima is er dus eentje van die eerste serie Koplopers, dus vanaf 1977 in te zetten.

De Plan E rijtuigen reden toen nog volop, net als de Hondekop. Zelfs de blauw-beige Duitse dieselloc heeft eind jaren '70 voor een aantal jaren in Nederland dienst gedaan, omdat NS een paar DB locs huurde. De ICR rijtuigen kwamen vanaf 1981. Ook toen reden de Plan E's en Hondekoppen nog, dus wat dat betreft past het allemaal prima bij elkaar.

Heel veel plezier met je hobby en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Jeroen

Ah, de Koplopers reden ook al in de jaren 80. Ik dacht eind jaren 90, maar dan past het wel tussen mijn andere materieel.
Mijn baan wil ik laten afspelen in de jaren 80, dus ik probeer met treinen en samenstelling van locs en wagons/rijtuigen uit die tijd te rijden. Ook zal ik mijn scenery daar op aanpassen, ik heb al modelauto's 1/87 van Jouef gekocht voor bij mijn treinbaan.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2022, 13:57:37 door Hondekop2007 »
Groeten van Lucas.

Mijn baan is H0 en er staat voornamelijk duits materieel op.

Ook heb ik een Youtube kanaal waar ik regelmatig video's op plaats: https://youtube.com/channel/UC9YckFXijawXh2QARbZa0Wg

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2022, 14:23:13 »
Welkom! En wat leuk dat je hebt gekozen voor treinen uit het (nabije) verleden. Als je wilt weten welk materieel er zoal nog meer reed in de tijd van de Hondekoppen, dan is dit boek van Frank Oude Elferink wel een aanrader. Hij is soms ook actief op dit forum ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=1944 ) en hij heeft zelfs een boek speciaal over Hondekoppen geschreven. Als je specifieke vragen hebt, zou je hem een privéberichtje kunnen sturen. Verder kan ik je een abonnement op Railhobby of Railmagazine aanraden. Ik ga jouw draadje in ieder geval volgen.
 (y)

Bor
 

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #13 Gepost op: 01 februari 2022, 14:24:00 »
Leuke plaatjes  (y) en leuk dat je gestart bent met de "hobby".

Tipje van mijn kant; hou het bij voorstellen even op je introductie, (naam) en een enkel plaatje waar je mee bezig bent.

als je lekker aan de gang wilt met treinsamenstelling en modelauto's, kun je hiervoor goed een topic aanmaken in het gedeelte "wat zijn we aan het rijden".

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hondekop2007

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
    • Mijn Youtube kanaal
Re: Voorstellen en mijn treinbaan laten zien
« Reactie #14 Gepost op: 01 februari 2022, 17:32:27 »
Bedankt voor de tips!
Ik heb mijn introductie iets aangepast.

Vaak kijk ik voor trein samenstellingen op youtube daar staat heel veel leuke video's over wat oude treinen.
https://youtu.be/6UusOqaVGmM
https://youtu.be/LIhIA3rxMKI
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2022, 17:42:12 door Hondekop2007 »
Groeten van Lucas.

Mijn baan is H0 en er staat voornamelijk duits materieel op.

Ook heb ik een Youtube kanaal waar ik regelmatig video's op plaats: https://youtube.com/channel/UC9YckFXijawXh2QARbZa0Wg