Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter  (gelezen 853 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Gepost op: 27 januari 2022, 10:33:37 »
Een informatief filmpje:

Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter. Over het (slechte) reilen en zeilen bij DB Cargo.

https://www.youtube.com/watch?v=gkbCO_ljOj8&ab_channel=hrfernsehen
Jeroen

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2022, 15:14:53 »
Tja, het antwoord cq oplossing wordt eigenlijk verschillende malen gegeven: reizigerstreinen moeten geen voorrang meer krijgen. Rijden ook echt alleen maar in de weg.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2022, 15:26:31 »
Maar de grootste schuldige is DB Netz, of liever gezegd de politiek. DB Netz schrapt constant sporen en rijpaden van DB Cargo. DB Cargo kan eenvoudigweg niet concurreren met privé-ondernemingen, juist omdat het zo'n politiek beladen beestje is. Enfin, zal niet op korte termijn veranderen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2022, 17:35:04 »
Best een aardig filmpje! Bedankt voor het doorgeven.
Een paar nuanceringen:

- Het schrappen van sporen en rijpaden door "Netz", daar zijn (neem ik aan) de niet-DB-vervoerders in even grote mate het slachtoffer van, niet alleen DB cargo.
- In het filmpje worden er van DB Cargo twee negatieve dingen gezegd: ze reageren/handelen niet snel in vergelijking met de particuliere vervoerders. En ze hebben veel oude loks.

Het filmpje is realistisch/eerlijk over de tijd die alles kost. Lokwissel met alles eromheen? Zo een half uur kwijt. Van een gemengde goederentrein alle koppelingen losmaken voor het heuvelen: minuutje of anderhalf à twee per wagen, dus ongeveer een uur voor een hele trein. Controle van een goederentrein? Ook ruim een halfuur. Enz.

Een algemene wens is meer electrificatie. Al dat lokwisselen...

Aardig dat ze de houtverwerkende industrie erbij betrokken. Duidelijk een onderneming die graag van het spoor gebruik maakt omdat hout een duidelijk zwaar massa-goed is en er best wel afstanden af te leggen zijn. Maar ja, de problemen.... Waar vind je nog een losweg? 60km rijden. En het is geen geasfalteerde losweg, maar het soort moeras waar je een tank voor nodig hebt.

Aan de andere kant.... als je de infra en de loswegen en het fijnmazige netwerk allemaal behoudt kost het je klauwen met geld. Er wordt ook flink verlies geleden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2022, 19:47:02 »
Nu wordt de suggestie gewekt door de reporter dat DB Cargo het infragebeuren stelselmatig verwaarloost. Dat zou misschien kunnen voor de de terreinen die ze in bezit heeft, maar het merendeel is niet eens van DB Cargo, laat staan de sporen. Deze zijn in beheer van DB Netz en daar heeft DB Cargo niets over te zeggen (of toch niet veel). Dat vind ik persoonlijk het jammere van dit filmpje, dat eigenlijk bij de verkeerde instelling aangeklopt wordt.
DB Netz gaat over de bovenleidingen, sporen, rijpaden etcetera, niet DB Cargo of de privémaatschappijen.
Daarnaast is het inderdaad zo dat DB Cargo verlies (en veel) lijdt, maar dat is ook wel een beetje inherent aan wat de politiek ervan gebakken heeft en welke rol DB Cargo moet spelen.
Mvg Bas