Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
FreekH
Vandaag
om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
roadster36
Vandaag
om 00:34:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 00:29:43
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
12 December 2025, 12:08:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter (gelezen 1221 keer)
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8626
Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
«
Gepost op:
27 January 2022, 10:33:37 »
Een informatief filmpje:
Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter. Over het (slechte) reilen en zeilen bij DB Cargo.
https://www.youtube.com/watch?v=gkbCO_ljOj8&ab_channel=hrfernsehen
Gelogd
Jeroen
Hlv53
Offline
Berichten: 576
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
«
Reactie #1 Gepost op:
27 January 2022, 15:14:53 »
Tja, het antwoord cq oplossing wordt eigenlijk verschillende malen gegeven: reizigerstreinen moeten geen voorrang meer krijgen. Rijden ook echt alleen maar in de weg.
Gelogd
Hlv53
Offline
Berichten: 576
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
«
Reactie #2 Gepost op:
27 January 2022, 15:26:31 »
Maar de grootste schuldige is DB Netz, of liever gezegd de politiek. DB Netz schrapt constant sporen en rijpaden van DB Cargo. DB Cargo kan eenvoudigweg niet concurreren met privé-ondernemingen, juist omdat het zo'n politiek beladen beestje is. Enfin, zal niet op korte termijn veranderen.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7792
Forummoderator
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
«
Reactie #3 Gepost op:
27 January 2022, 17:35:04 »
Best een aardig filmpje! Bedankt voor het doorgeven.
Een paar nuanceringen:
- Het schrappen van sporen en rijpaden door "Netz", daar zijn (neem ik aan) de niet-DB-vervoerders in even grote mate het slachtoffer van, niet alleen DB cargo.
- In het filmpje worden er van DB Cargo twee negatieve dingen gezegd: ze reageren/handelen niet snel in vergelijking met de particuliere vervoerders. En ze hebben veel oude loks.
Het filmpje is realistisch/eerlijk over de tijd die alles kost. Lokwissel met alles eromheen? Zo een half uur kwijt. Van een gemengde goederentrein alle koppelingen losmaken voor het heuvelen: minuutje of anderhalf à twee per wagen, dus ongeveer een uur voor een hele trein. Controle van een goederentrein? Ook ruim een halfuur. Enz.
Een algemene wens is meer electrificatie. Al dat lokwisselen...
Aardig dat ze de houtverwerkende industrie erbij betrokken. Duidelijk een onderneming die graag van het spoor gebruik maakt omdat hout een duidelijk zwaar massa-goed is en er best wel afstanden af te leggen zijn. Maar ja, de problemen.... Waar vind je nog een losweg? 60km rijden. En het is geen geasfalteerde losweg, maar het soort moeras waar je een tank voor nodig hebt.
Aan de andere kant.... als je de infra en de loswegen en het fijnmazige netwerk allemaal behoudt kost het je klauwen met geld. Er wordt ook flink verlies geleden.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Hlv53
Offline
Berichten: 576
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
«
Reactie #4 Gepost op:
27 January 2022, 19:47:02 »
Nu wordt de suggestie gewekt door de reporter dat DB Cargo het infragebeuren stelselmatig verwaarloost. Dat zou misschien kunnen voor de de terreinen die ze in bezit heeft, maar het merendeel is niet eens van DB Cargo, laat staan de sporen. Deze zijn in beheer van DB Netz en daar heeft DB Cargo niets over te zeggen (of toch niet veel). Dat vind ik persoonlijk het jammere van dit filmpje, dat eigenlijk bij de verkeerde instelling aangeklopt wordt.
DB Netz gaat over de bovenleidingen, sporen, rijpaden etcetera, niet DB Cargo of de privémaatschappijen.
Daarnaast is het inderdaad zo dat DB Cargo verlies (en veel) lijdt, maar dat is ook wel een beetje inherent aan wat de politiek ervan gebakken heeft en welke rol DB Cargo moet spelen.
Mvg Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter