Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 (gelezen 1751 keer)
Jelmer
Offline
Berichten: 3861
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Gepost op:
26 januari 2022, 22:02:44 »
Een bespreking van 2 modellen van de Baureihe 151 in Oceaanblauw Beige.
Voorbeeld:
Eerst wat info uit de losse pols van het voorbeeld, voor meer detail verwijs ik graag naar de diverse bronnen, waaronder
Wikipedia
Deze locomotief serie is tussen 1972 en 1978 uitgeleverd aan de Deutsche Bundesbahn. De BR151 werd gezien als een vervanging van de eerdere serie BR 150. De inzet was voorzien voor het goederenvervoer, maar in de Bundesbahn tijd werd de locomotief serie ook ingezet in het personenverkeer. Ik heb zelfs foto’s gezien van een BR 151 ingezet in een trek/duw combi met buurtverkeersrijtuigen (de Silberlingen). Tegenwoordig is de BR 151 nog steeds actief, deels nog bij de huidige DB AG, deels bij private ondernemingen. Personenverkeer komt niet meer voor, de baureihe beschikt niet over de huidige verplichte centrale deurvergrendeling (TB0).
Model:
Toen ik als kleine jongen mijn eerste echte “eigen” locomotief mocht uitzoeken van mijn ouders, wilde ik natuurlijk de meest stoere loc uit de Marklin catalogus. Een BR 103 was te duur, dus werd het een BR 151 van Marklin, artikel nummer 3058. Dit model welke nu richting de 40 jaar zal zijn heb ik naast een Piko model kunnen zetten, artikel nummer 51311.
We beginnen met een typisch TP IV plaatje; een treinstel BR 627 en een BR 151 met Silberling Wendezug. De Piko heeft schakelbare sluitlichten, iets wat de Marklin niet heeft.
De twee locs naast elkaar met neuzen; links Marklin, rechts Piko
Gezicht van opzij; links Marklin, rechts Piko
De zijkant van de Marklin volledig in beeld, de indruk is nog steeds geslaagd van dit model, ondanks zijn leeftijd en het feit dat er veel mee is “gespeeld”
De zijkant van de Piko laat zien dat het allemaal net wat fijner kan. De machinekamer kan verlicht worden.
Zicht van boven; de Marklin
En de Piko; ook allemaal wat meer fijntjes uitgevoerd, vooral de pantograven komen wat mooier over bij mij.
De Machine kamers nog eens in detail:
Marklin:
Piko:
Gaan we naar de cabine
Ondanks de leeftijd zijn de grijpstangen naast de deur nog goed weergegeven bij Marklin. Onder de deur moet je maar raden dat het een grijpstang is.
Bij de Piko zien de stangen er goed uit, de bedrukking kon echter beter, nu loopt het beige door in het onderstel.
De bedrukking vond ik bij de Marklin niet slecht:
Maar kan nog wat scherper zoals bij de Piko te zien:
Het draaistel van de Marklin lijkt meer een vormeloze massa op de foto
Terwijl de Piko ook nog de opstaptreden heeft geintegreerd.
Samenvattend heeft de Marklin nog steeds niet afgedaan bij mij, kan mooi dienst nog doen als goederenloc. Ook qua trekkracht doet deze het nog prima, de Piko heeft voor zover ik dat kon beoordelen ook voldoende trekkracht. De Piko brengt wel meer functies (sluitlichten!) en is net wat meer “fijntjes” uitgevoerd.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
bigboynl
Offline
Berichten: 377
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #1 Gepost op:
26 januari 2022, 22:12:17 »
Leuk verslag Jelmer. En je 40 jaar oude lok kan nog prima mee!
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
DJV
Offline
Berichten: 2930
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #2 Gepost op:
26 januari 2022, 22:48:23 »
40 jaar verschil. Ik zou het niet geschat hebben als je me zou vragen.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Jelmer
Offline
Berichten: 3861
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #3 Gepost op:
27 januari 2022, 09:48:39 »
Dank voor de reacties Hans en Dirk Jan.
Ik vond het wel grappig ze zo naast elkaar te zetten.
En nog steeds trots op "mijn eerste lok".
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
DJV
Offline
Berichten: 2930
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #4 Gepost op:
27 januari 2022, 16:13:54 »
Dat heb ik ook. Mijn eerste diesel is nog steeds mijn lieveling.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058