Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
Vandaag
om 22:25:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
T.Spat
Vandaag
om 22:23:54
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
henk
Vandaag
om 22:17:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
Vandaag
om 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 (gelezen 2608 keer)
Jelmer
Offline
Berichten: 5441
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Gepost op:
26 January 2022, 22:02:44 »
Een bespreking van 2 modellen van de Baureihe 151 in Oceaanblauw Beige.
Voorbeeld:
Eerst wat info uit de losse pols van het voorbeeld, voor meer detail verwijs ik graag naar de diverse bronnen, waaronder
Wikipedia
Deze locomotief serie is tussen 1972 en 1978 uitgeleverd aan de Deutsche Bundesbahn. De BR151 werd gezien als een vervanging van de eerdere serie BR 150. De inzet was voorzien voor het goederenvervoer, maar in de Bundesbahn tijd werd de locomotief serie ook ingezet in het personenverkeer. Ik heb zelfs foto’s gezien van een BR 151 ingezet in een trek/duw combi met buurtverkeersrijtuigen (de Silberlingen). Tegenwoordig is de BR 151 nog steeds actief, deels nog bij de huidige DB AG, deels bij private ondernemingen. Personenverkeer komt niet meer voor, de baureihe beschikt niet over de huidige verplichte centrale deurvergrendeling (TB0).
Model:
Toen ik als kleine jongen mijn eerste echte “eigen” locomotief mocht uitzoeken van mijn ouders, wilde ik natuurlijk de meest stoere loc uit de Marklin catalogus. Een BR 103 was te duur, dus werd het een BR 151 van Marklin, artikel nummer 3058. Dit model welke nu richting de 40 jaar zal zijn heb ik naast een Piko model kunnen zetten, artikel nummer 51311.
We beginnen met een typisch TP IV plaatje; een treinstel BR 627 en een BR 151 met Silberling Wendezug. De Piko heeft schakelbare sluitlichten, iets wat de Marklin niet heeft.
De twee locs naast elkaar met neuzen; links Marklin, rechts Piko
Gezicht van opzij; links Marklin, rechts Piko
De zijkant van de Marklin volledig in beeld, de indruk is nog steeds geslaagd van dit model, ondanks zijn leeftijd en het feit dat er veel mee is “gespeeld”
De zijkant van de Piko laat zien dat het allemaal net wat fijner kan. De machinekamer kan verlicht worden.
Zicht van boven; de Marklin
En de Piko; ook allemaal wat meer fijntjes uitgevoerd, vooral de pantograven komen wat mooier over bij mij.
De Machine kamers nog eens in detail:
Marklin:
Piko:
Gaan we naar de cabine
Ondanks de leeftijd zijn de grijpstangen naast de deur nog goed weergegeven bij Marklin. Onder de deur moet je maar raden dat het een grijpstang is.
Bij de Piko zien de stangen er goed uit, de bedrukking kon echter beter, nu loopt het beige door in het onderstel.
De bedrukking vond ik bij de Marklin niet slecht:
Maar kan nog wat scherper zoals bij de Piko te zien:
Het draaistel van de Marklin lijkt meer een vormeloze massa op de foto
Terwijl de Piko ook nog de opstaptreden heeft geintegreerd.
Samenvattend heeft de Marklin nog steeds niet afgedaan bij mij, kan mooi dienst nog doen als goederenloc. Ook qua trekkracht doet deze het nog prima, de Piko heeft voor zover ik dat kon beoordelen ook voldoende trekkracht. De Piko brengt wel meer functies (sluitlichten!) en is net wat meer “fijntjes” uitgevoerd.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
bigboynl
Offline
Berichten: 496
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #1 Gepost op:
26 January 2022, 22:12:17 »
Leuk verslag Jelmer. En je 40 jaar oude lok kan nog prima mee!
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
DJV
Offline
Berichten: 3283
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #2 Gepost op:
26 January 2022, 22:48:23 »
40 jaar verschil. Ik zou het niet geschat hebben als je me zou vragen.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Jelmer
Offline
Berichten: 5441
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #3 Gepost op:
27 January 2022, 09:48:39 »
Dank voor de reacties Hans en Dirk Jan.
Ik vond het wel grappig ze zo naast elkaar te zetten.
En nog steeds trots op "mijn eerste lok".
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
DJV
Offline
Berichten: 3283
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #4 Gepost op:
27 January 2022, 16:13:54 »
Dat heb ik ook. Mijn eerste diesel is nog steeds mijn lieveling.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058