Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
meino
Vandaag
om 10:07:49
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Rick
Vandaag
om 10:01:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:59:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 09:53:29
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 09:53:28
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Marc tramt
Vandaag
om 09:37:42
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:37:12
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 09:35:22
Een Rotterdams gebouw
door
SvenW
Vandaag
om 09:22:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 09:14:35
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:06:55
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 07:42:42
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:24:17
LIMA IRM Cardanassen
door
Duikeend
Vandaag
om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Duikeend
Vandaag
om 00:42:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Rocrail terugstel tijd wissels
door
jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels
door
AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 (gelezen 2508 keer)
Jelmer
Offline
Berichten: 5292
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Gepost op:
26 January 2022, 22:02:44 »
Een bespreking van 2 modellen van de Baureihe 151 in Oceaanblauw Beige.
Voorbeeld:
Eerst wat info uit de losse pols van het voorbeeld, voor meer detail verwijs ik graag naar de diverse bronnen, waaronder
Wikipedia
Deze locomotief serie is tussen 1972 en 1978 uitgeleverd aan de Deutsche Bundesbahn. De BR151 werd gezien als een vervanging van de eerdere serie BR 150. De inzet was voorzien voor het goederenvervoer, maar in de Bundesbahn tijd werd de locomotief serie ook ingezet in het personenverkeer. Ik heb zelfs foto’s gezien van een BR 151 ingezet in een trek/duw combi met buurtverkeersrijtuigen (de Silberlingen). Tegenwoordig is de BR 151 nog steeds actief, deels nog bij de huidige DB AG, deels bij private ondernemingen. Personenverkeer komt niet meer voor, de baureihe beschikt niet over de huidige verplichte centrale deurvergrendeling (TB0).
Model:
Toen ik als kleine jongen mijn eerste echte “eigen” locomotief mocht uitzoeken van mijn ouders, wilde ik natuurlijk de meest stoere loc uit de Marklin catalogus. Een BR 103 was te duur, dus werd het een BR 151 van Marklin, artikel nummer 3058. Dit model welke nu richting de 40 jaar zal zijn heb ik naast een Piko model kunnen zetten, artikel nummer 51311.
We beginnen met een typisch TP IV plaatje; een treinstel BR 627 en een BR 151 met Silberling Wendezug. De Piko heeft schakelbare sluitlichten, iets wat de Marklin niet heeft.
De twee locs naast elkaar met neuzen; links Marklin, rechts Piko
Gezicht van opzij; links Marklin, rechts Piko
De zijkant van de Marklin volledig in beeld, de indruk is nog steeds geslaagd van dit model, ondanks zijn leeftijd en het feit dat er veel mee is “gespeeld”
De zijkant van de Piko laat zien dat het allemaal net wat fijner kan. De machinekamer kan verlicht worden.
Zicht van boven; de Marklin
En de Piko; ook allemaal wat meer fijntjes uitgevoerd, vooral de pantograven komen wat mooier over bij mij.
De Machine kamers nog eens in detail:
Marklin:
Piko:
Gaan we naar de cabine
Ondanks de leeftijd zijn de grijpstangen naast de deur nog goed weergegeven bij Marklin. Onder de deur moet je maar raden dat het een grijpstang is.
Bij de Piko zien de stangen er goed uit, de bedrukking kon echter beter, nu loopt het beige door in het onderstel.
De bedrukking vond ik bij de Marklin niet slecht:
Maar kan nog wat scherper zoals bij de Piko te zien:
Het draaistel van de Marklin lijkt meer een vormeloze massa op de foto
Terwijl de Piko ook nog de opstaptreden heeft geintegreerd.
Samenvattend heeft de Marklin nog steeds niet afgedaan bij mij, kan mooi dienst nog doen als goederenloc. Ook qua trekkracht doet deze het nog prima, de Piko heeft voor zover ik dat kon beoordelen ook voldoende trekkracht. De Piko brengt wel meer functies (sluitlichten!) en is net wat meer “fijntjes” uitgevoerd.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
bigboynl
Offline
Berichten: 489
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #1 Gepost op:
26 January 2022, 22:12:17 »
Leuk verslag Jelmer. En je 40 jaar oude lok kan nog prima mee!
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
DJV
Offline
Berichten: 3278
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #2 Gepost op:
26 January 2022, 22:48:23 »
40 jaar verschil. Ik zou het niet geschat hebben als je me zou vragen.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Jelmer
Offline
Berichten: 5292
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #3 Gepost op:
27 January 2022, 09:48:39 »
Dank voor de reacties Hans en Dirk Jan.
Ik vond het wel grappig ze zo naast elkaar te zetten.
En nog steeds trots op "mijn eerste lok".
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
DJV
Offline
Berichten: 3278
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #4 Gepost op:
27 January 2022, 16:13:54 »
Dat heb ik ook. Mijn eerste diesel is nog steeds mijn lieveling.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058