Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Deetrein
Vandaag om 23:18:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf  (gelezen 1112 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Gepost op: 26 januari 2022, 17:04:29 »
Via een draaischijf leiden sporen vanaf de hoofdbaan naar opstelsporen in een locloods. Na het oprijden wordt de loc gedraaid en rijdt achteruit die opstelsporen op en vertrekt dan weer vooruit via de draaischijf naar de hoofdbaan.

Mijn vraag is: hoe was de beveiliging geregeld wanneer een loc vanuit de locloods (dus vanaf het opstelspoor) naar de draaischijf rijdt?

Waren die sporen voorzien van een (dwerg)sein of niet?
Of was er alleen een sein (of een lamp) die aangaf of het brugspoor op gereden mag worden?
Of ging het in praktijk (in Nederland) simpel via handgebaren of menselijke communicatie?

Afhankelijk van deze uitkomst weet ik of ik (extra) seinen moet aanleggen op mijn baan.
Met vriendelijke groet,
Peter

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2022, 17:10:24 »
Ik ben dan wel meer Duits georienteerd maar volgens mij is het allemaal rijden op zicht/onbeveiligd gebied totdat je de hoofdsporen moet oprijden.

Op de draaischijf kon wel een sein zijn aangebracht die aangaf of de draaischijf bereden mocht worden of niet.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2022, 22:09:45 »
zover ik weet staat er vaak een lichtsein op de brug of een mechanisch soort pijlsein (weet even de naam van zo,n sein niet)  op het dak van het draaischijf huis.

mvg aad

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2022, 22:55:46 »
Op de paar foto's die er te vinden zijn van oude Nederlandse draaischijven zie ik hooguit op de brug zelf inderdaad een seintje (staand rechthoekje of ronde stip met zwarte balk er doorheen) of helemaal niks.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2900_(stoomlocomotief)#/media/Bestand:Collectie_het_Utrechts_Archief;_155260.jpg

https://www.schanskerhistorie.nl/images/images/Stories/Spoor/sw0010.jpg

http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%207623.jpg

https://www.nienoordspoorwegen.nl/images/organisatie/doelstelling.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/HUA-155258-Gezicht_op_de_draaischijf_bij_het_N.S.-station_Amsterdam_C.S._%28Westelijk_eiland%29_te_Amsterdam.jpg


Volgens mij liggen de sporen die bij de draaischijf uitkomen ook veel te dicht op elkaar om er nog een sein tussen te zetten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2022, 09:15:44 »
Bedankt voor jullie hulp.

Dit zijn o.m. ook de foto’s die ik bekeken heb en op veel (oude) foto’s zie ik inderdaad òf alleen een klein bord òf helemaal niets.

Ik heb een draaischijf met een bedieningshuisje en een zonder iets. Dit is dan ook alleen een smalle brug met de rails erop.
Op een enkele foto zie ik ook zo’n brug, soms met iets van een bord er op en ook zonder.
Ik heb deze simpele brug als voorbeeld genomen. Bestaat alleen uit de brug met railing en geen seinen, borden o.i.d.

Duidelijk is wel dat de toeleidende sporen vanuit de locloods, geen seinen hadden en vooral ook omdat de locloods eigenlijk direct grensde aan de draaischijf, het rijden puur op zicht gedaan werd.
Dat betekent voor mij dat ik in ieder geval geen (extra) seinen hoef te maken voor mijn locloodssporen.
Mijn ene draaischijf mèt bedieningshuisje ga ik uitrusten met een knipperlamp op het dak en de andere blijft ‘gewoon’ simpel kaal. Ik wil er nog wel railing op maken en ook de vergrendeling wil ik proberen na te maken.
Met vriendelijke groet,
Peter

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2022, 13:00:37 »
Namens Kniesoor:


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2022, 16:30:12 »
Als ik de draaibrug bekijk die ik als voorbeeld wil gebruiken, dan zie ik aan beide uiteinden geen enkel bord. Wel zo makkelijk voor mij ;) en een simpel voorbeeld om te volgen.

Maar even voor mijn onwetendheid......
Wat betekenen deze borden nou precies? Wordt er onderscheid gemaakt tussen draaischijven die niet vergrendeld (kunnen) worden en schijven die wel vergrendeld kunnen worden?

En wordt alleen het gele ronde bord gebruikt bij de 1e soort en alleen het driehoeksbord bij de 2e?
Of staan er dan er aan elk uiteinde van het brugspoor 2 borden; een geel rond en een witte driehoek? En wordt afhankelijk van de toestand (vast of niet vast) het ronde of het driehoeksbord getoond?
Met vriendelijke groet,
Peter