Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 21:57:06
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Een nieuw baantje op Micromodules door Peter Soonius
Vandaag om 21:41:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:37:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf  (gelezen 1326 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Gepost op: 26 January 2022, 17:04:29 »
Via een draaischijf leiden sporen vanaf de hoofdbaan naar opstelsporen in een locloods. Na het oprijden wordt de loc gedraaid en rijdt achteruit die opstelsporen op en vertrekt dan weer vooruit via de draaischijf naar de hoofdbaan.

Mijn vraag is: hoe was de beveiliging geregeld wanneer een loc vanuit de locloods (dus vanaf het opstelspoor) naar de draaischijf rijdt?

Waren die sporen voorzien van een (dwerg)sein of niet?
Of was er alleen een sein (of een lamp) die aangaf of het brugspoor op gereden mag worden?
Of ging het in praktijk (in Nederland) simpel via handgebaren of menselijke communicatie?

Afhankelijk van deze uitkomst weet ik of ik (extra) seinen moet aanleggen op mijn baan.
Met vriendelijke groet,
Peter

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2022, 17:10:24 »
Ik ben dan wel meer Duits georienteerd maar volgens mij is het allemaal rijden op zicht/onbeveiligd gebied totdat je de hoofdsporen moet oprijden.

Op de draaischijf kon wel een sein zijn aangebracht die aangaf of de draaischijf bereden mocht worden of niet.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2022, 22:09:45 »
zover ik weet staat er vaak een lichtsein op de brug of een mechanisch soort pijlsein (weet even de naam van zo,n sein niet)  op het dak van het draaischijf huis.

mvg aad

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2022, 22:55:46 »
Op de paar foto's die er te vinden zijn van oude Nederlandse draaischijven zie ik hooguit op de brug zelf inderdaad een seintje (staand rechthoekje of ronde stip met zwarte balk er doorheen) of helemaal niks.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2900_(stoomlocomotief)#/media/Bestand:Collectie_het_Utrechts_Archief;_155260.jpg

https://www.schanskerhistorie.nl/images/images/Stories/Spoor/sw0010.jpg

http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%207623.jpg

https://www.nienoordspoorwegen.nl/images/organisatie/doelstelling.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/HUA-155258-Gezicht_op_de_draaischijf_bij_het_N.S.-station_Amsterdam_C.S._%28Westelijk_eiland%29_te_Amsterdam.jpg


Volgens mij liggen de sporen die bij de draaischijf uitkomen ook veel te dicht op elkaar om er nog een sein tussen te zetten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2022, 09:15:44 »
Bedankt voor jullie hulp.

Dit zijn o.m. ook de foto’s die ik bekeken heb en op veel (oude) foto’s zie ik inderdaad òf alleen een klein bord òf helemaal niets.

Ik heb een draaischijf met een bedieningshuisje en een zonder iets. Dit is dan ook alleen een smalle brug met de rails erop.
Op een enkele foto zie ik ook zo’n brug, soms met iets van een bord er op en ook zonder.
Ik heb deze simpele brug als voorbeeld genomen. Bestaat alleen uit de brug met railing en geen seinen, borden o.i.d.

Duidelijk is wel dat de toeleidende sporen vanuit de locloods, geen seinen hadden en vooral ook omdat de locloods eigenlijk direct grensde aan de draaischijf, het rijden puur op zicht gedaan werd.
Dat betekent voor mij dat ik in ieder geval geen (extra) seinen hoef te maken voor mijn locloodssporen.
Mijn ene draaischijf mèt bedieningshuisje ga ik uitrusten met een knipperlamp op het dak en de andere blijft ‘gewoon’ simpel kaal. Ik wil er nog wel railing op maken en ook de vergrendeling wil ik proberen na te maken.
Met vriendelijke groet,
Peter

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11704
    • Mijn fotoarchief
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2022, 13:00:37 »
Namens Kniesoor:


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2022, 16:30:12 »
Als ik de draaibrug bekijk die ik als voorbeeld wil gebruiken, dan zie ik aan beide uiteinden geen enkel bord. Wel zo makkelijk voor mij ;) en een simpel voorbeeld om te volgen.

Maar even voor mijn onwetendheid......
Wat betekenen deze borden nou precies? Wordt er onderscheid gemaakt tussen draaischijven die niet vergrendeld (kunnen) worden en schijven die wel vergrendeld kunnen worden?

En wordt alleen het gele ronde bord gebruikt bij de 1e soort en alleen het driehoeksbord bij de 2e?
Of staan er dan er aan elk uiteinde van het brugspoor 2 borden; een geel rond en een witte driehoek? En wordt afhankelijk van de toestand (vast of niet vast) het ronde of het driehoeksbord getoond?
Met vriendelijke groet,
Peter