Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:29:56
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 12:02:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
  

Auteur Topic: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden  (gelezen 21897 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #30 Gepost op: 25 March 2008, 23:55:24 »
En het is ook groen, niet wit, maar dat is wat de New York Times zei...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2008, 11:46:40 »
Ja, lullig. In de luchtvaart gebruiken we termen als aanvaardbaar risico voor dit soort gevallen. Jammer maar begrijpelijk dat het zo in het nieuws komt.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2008, 12:47:27 »
De discussie rond de gevaarlijkheid van chloortreinen is dezelfde als de discussie rond de gevaarlijkheid van het gebruik van kwik in kwikbarometers. In principe zijn alle stoffen gevaarlijk als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Als je een pond keukenzout uit de supermarkt opeet ben je dood; als je 5 minuten onderwater zit zonder beademing ben je ook dood. Maar dat doen we niet omdat we allemaal weten hoe je hiermee om moet gaan. Laat het beperkte groepje dat weet hoe je met chloortreinen om moet gaan dat lekker blijven doen en laat de overheid dat goed reguleren, dan is er toch geen enkel probleem. Dit land excelleert in het uitvaardigen van onzin verboden; terwijl geen controle en handhaving door de overheid juist het probleem is.

En ja, chloorgas is veel zwaarder dan lucht en blijft dus laag op de grond hangen en ook in je longen hangen. Chloor is giftig (je stikt) en bij brand zijn de verbrandingsproducten ook giftig. Chloor is gewoon een natuurlijk element, dus verbieden is onzin. Lees de gebruiksaanwijzing zou ik zeggen!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #33 Gepost op: 26 March 2008, 13:00:26 »
Citaat
Chloortreinen in Nederland
... Aangezien de chloortrein door dichtbevolkt gebied rijdt, gaat men er van uit dat bij een ongeluk veel slachtoffers zullen vallen. Om dit te voorkomen zijn allerlei veiligheidsmaatregelen genomen. Het chloortransport vindt plaats met speciale tankwagens Deze zijn onder meer voorzien van speciale ventielen met een gecombineerde binnen- en buitenafsluiter, waardoor er tijdens vullen en legen geen chloor kan ontsnappen. De ventielen zijn zo geplaatst dat ze bij een eventuele val vrijwel niet kunnen afbreken.
Chloor wordt bijvoorbeeld vervoerd in de vorm van dichlooretheen, dat bij kamertemperatuur vloeibaar is, waardoor er minder risisco is op het ontstaan van een gaswolk. Chloor dat voor de desinfectie van drink- en zwembadwater wordt gebruikt, wordt vaak vervoerd in de vorm van natriumhypochloriet. Ook hierbij zal bij een eventueel ongeluk geen gaswolk ontsnappen.

van: http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-chloor.htm


Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #34 Gepost op: 26 March 2008, 13:31:09 »
Als je eens wist wat er per dag aan gevaarlijkestoffen over de Waterweg van en naar de Botlek getransporteerd werden, en wat de gevolgen bij een ongeluk zouden kunnen zijn, dan word je daar niet echt vrolijk van en zou je geneigt zijn onmiddelijk een eindje touw te kopen!!!!. Als er iets met zo,n transport zou gebeuren dan was de Rijnmond snel van zijn overbevolkingsprobleem af. Gelukkig gaat het nog steeds goed en daarom houden de autoriteiten hier wijslijk de mond over. Want wat niet weet, wat niet deerd. Maar Vlaardingen heeft niet voor niets een massagraf op zijn grondgebied klaar liggen. Het zou wel eens anders kunnen. Zoals je ziet liggen de gevaren niet alleen op het spoor. SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #35 Gepost op: 26 March 2008, 16:06:44 »
en daarom houden de autoriteiten hier wijslijk de mond over

Deden ze dat nu maar eens écht. Als ze nu eens helemaal niets naar buiten hadden gebracht en gewoon "Melktransport" op de wagons zouden zetten, zou er niet zo'n ophef zijn. Ik denk namelijk dat er een grotere kans is dat het in augustus weer gaat sneeuwen als dat er een chloortrein ontspoort.

Maar ik gun het de klaag-grage Nederlanders graag dat we weer eens iets hebben om over te mekkeren!
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #36 Gepost op: 26 March 2008, 17:07:15 »
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven. Meerdere malen per jaar gebeuren er ernstige ongelukken in zwembaden omdat het natriumhypochloriet (in de wandelgangen "bleekwater") per ongeluk vermengd wordt met een zuur. Dat zuur moet aanwezig zijn wanneer er in het zwembad met natriumhypochloriet gewerkt wordt, maar vermenging leidt tot snelle en heftige chloorgasvorming.  Daar zijn de afgelopen jaren ernstig gewonden bij gevallen, maar niemand komt op het idee het te verbieden.

Ik heb ervaring in zwembadbouw en -ontwerp, en er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen. De spoorlijn 300m verderop maak ik me heel wat minder zorgen over.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #37 Gepost op: 26 March 2008, 17:12:28 »
Zoals ik al eerder aanhaalde is dit puur eigen belang van de mens.

je gaat wel klagen over vrachtwagens in de straat, maar de vuilniswagen die je eigen vuil ophaalt mag dan weer wel (nu is dat officieel geen vrachtwagen, maar toch).

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2008, 17:19:10 »
er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen.

Doet me denken aan een leuk gesprek wat ik eens gehad heb met de technisch beheerder van het tropicana in mijn hts tijd... Je hebt helemaal gelijk Dirk. Maar het is zo lekker makkelijk om tegen zo'n transport te schoppen. Men overziet alleen vaak de gevolgen niet wat het stoppen van zo'n transport tot gevolg heeft. Soms is het alternatief niet eens beter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #39 Gepost op: 26 March 2008, 18:53:11 »
van: http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-chloor.htm

Ik wil het volgende nog toevoegen:
NaOCl of natriumhypochloriet is stabiel opgelost in water tot een gehalte van 140 gram werkzaam chloor per liter water. Stel dat de soortelijke massa van de oplossing 1 kg per liter is dan zit er maar voor 14% chloor in. Als je dit in een wagonketel gooit dan transporteer je dus 86% niet chloor en is uiterst inefficient. Vloeibaar Cl2 (wat gas wordt als het in de atmosfeer vrijkomt) is 100% chloor en dus economisch de meest efficiente transportmogelijkheid. Gevaren zijn bekend en zoals eerder gezegd als je weet hoe je ermee om moet gaan geen probleem.

Ik heb een procestechnologische achtergrond en ben 10 jaar procestechnoloog geweest bij Akzo; ik weet dus waar het over gaat!
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 18:54:51 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #40 Gepost op: 26 March 2008, 19:08:44 »
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven.

En zo plaatsen we ook benzinestations her en der in de stad. En die moeten ook bevoorraad worden en die wagens rijden ook over de weg net als die wagens die gevaarlijker goedjes zo her en der afleveren.
Dan te bedenken dat het aantal ongevallen op de weg met vrachtwagens niet gering is........
Waar hebben we het dan over?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #41 Gepost op: 26 March 2008, 19:36:03 »
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven. Meerdere malen per jaar gebeuren er ernstige ongelukken in zwembaden omdat het natriumhypochloriet (in de wandelgangen "bleekwater") per ongeluk vermengd wordt met een zuur. Dat zuur moet aanwezig zijn wanneer er in het zwembad met natriumhypochloriet gewerkt wordt, maar vermenging leidt tot snelle en heftige chloorgasvorming.  Daar zijn de afgelopen jaren ernstig gewonden bij gevallen, maar niemand komt op het idee het te verbieden.

Ik heb ervaring in zwembadbouw en -ontwerp, en er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen. De spoorlijn 300m verderop maak ik me heel wat minder zorgen over.

En dan te weten dat ontsmetting volledig chloorvrij kan middels UV-C; echter omdat dat weer te duur is niet gedaan wordt. Overigens, UV-C is ook zeer gevaarlijk. Ook hier geldt: schoenmaker hou je bij je leest!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #42 Gepost op: 14 February 2009, 01:11:39 »
Heeft er iemand foto's van de chloortreinen, zoals die in Nederland reden?

Ben de Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #43 Gepost op: 14 February 2009, 01:54:03 »
Het wordt normaal gesproken ter plekke gebruikt, zodat er geen transport (over spoor, over de weg, over water of door een pijpleiding) nodig is. Daarom rijden er nu geen chloortreinen meer.

Dus de opmerking 'beter per spoor dan over de weg' slaat de plank nogal mis. Natuurlijk gaat er geen chloor over de weg vervoerd worden. Je wil chloor namelijk helemaal niet vervoeren als er een alternatief is. Maar op dit moment is er dus geen alternatief, omdat de chloorfabriek even buiten gebruik is.

Wat er kan gebeuren als er een ongeval plaatsvindt met een chloortrein hebben ze een aantal jaar geleden in de VS gemerkt:

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=539512/sc=96eb28

Min of meer hetzelfde als één van de gifgassen die ze in de Eerste Wereldoorlog gebruikten.

- Peter

Helaas, de link werkt niet meer:  Planet.nl is niet meer: is geworden KPN vandaag.nl en de link geschrapt.......Is dit bericht/ nog te traceren??

N.B.: Chloor van Zweden naar de Botlek: waarom niet per schip?
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #44 Gepost op: 14 February 2009, 02:09:37 »
@ Arjen,

Bij de Socialistiche Partij hebben ze die foto's vast nog wel; Ze hebben er jaren tegen geprotesteerd ;D!

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!