Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:36:38
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 11:33:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Fleischmania Nostalgia  (gelezen 36121 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #60 Gepost op: 05 april 2022, 22:31:02 »
...
Mag er ook wisselstroom op?
...
Dat is niet de bedoeling, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #61 Gepost op: 09 april 2022, 17:34:24 »
Mijn nieuwe treinenschuur is bijna klaar. Natuurlijk moest er mechanische ventilatie in. Noem het beroepsdeformatie.





Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #62 Gepost op: 09 april 2022, 17:43:54 »
Zo! Daar mag je wel trots op zijn.

Groet!

Wolter
Moins mais mieux.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #63 Gepost op: 09 april 2022, 18:00:22 »
Mooie ruimte (y) Maar een kattenluik ??? Die probeer ik juist van mijn zolder te weren.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #64 Gepost op: 09 april 2022, 22:04:10 »
De kat is allang dood. Maar het luik zit er nog. Het is dit of een gat in de deur.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #65 Gepost op: 09 april 2022, 22:10:00 »
Of een nieuwe kat. Dan heeft het luik ook weer zin.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #66 Gepost op: 10 april 2022, 10:13:44 »
Mag er ook wisselstroom op?
Absoluut niet, dat vernietig je zo'n ding. Ik deed dat een keer per ongeluk, toen was het stuk. Je kunt wel een wisselstroomadapter gebruiken, maar dan moet je er een stukje techniek tussen zetten die AC naar DC omtovert. Kost ook bijna niks: link naar Aliexpress.

Ik heb mijn Ali PWM controllers in een doosje gebouwd. Eentje voor gewoon 12V en een ander met een 9V batterij. De schakelaar onder de knop is om de stroomvoorziening uit te zetten, anders is de batterij in een dag leeg. De bovenste schakelaar is voor de rijrichting, al zou ik die nu op een andere plaats zetten, dichter bij mijn duim en de aan/uit juist bovenop (en er een drukknopje van gemaakt, maar die had ik toen niet voorhanden). Er zit een rood ledje op het PWM bordje en door een lichtgeleider in het achterdekseltje te plaatsen kan ik van buiten zien of ie aan of uit staat.







Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #67 Gepost op: 10 april 2022, 10:51:52 »
Bedankt Sven.

Ik heb zo'n ding met de potmeter op de kopse kant. (wist ik veel) Ik vind Amazon al een avontuur, maar omdat het spul al in Europa lag durfde ik het wel aan. Met tante Ali heb ik slechte ervaringen. Betaling ontvangen kunnen ze goed, opsturen niet. En bij reclameren is er niemand thuis. Roversbende.

Hoe ik dat straks ga aansluiten weet ik nog niet. daar zal wel weer zo'n 4 polig stekkertje aan te pas moeten komen.
Die truc met de batterij ga ik ook proberen! Btw, 3 lipocellen zijn ook dik 11 volt... (2 cellen 7,4V)  dan is het nog oplaadbaar ook.

Mijn kastje komt er dus wat anders uit te zien, vanwege die kopse potmeter.

Albert


p.s.: Een nieuwe kat komt er niet.....(hoop ik) misschien op termijn zo'n robotkat. Maar dan speel ik al lang niet meer met treintjes vrees ik.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #68 Gepost op: 10 april 2022, 14:15:42 »
Deze 9V batterij is ook oplaadbaar, met USB en een telefoonadapter. Met 9 volt rijden mijn treinen en trams hard zat. Ik vraag me altijd af wie z'n treinen nou op volle snelheid laat rijden, dat past totaal niet op de gemiddelde modelbaan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #69 Gepost op: 10 april 2022, 14:33:49 »
Je hebt gelijk, ik heb het even geprobeerd, veel te leuk om uit te stellen: (en toch weer rijden op batterijtjes....... ;))

https://youtu.be/5a7-TiKQpN4

Ik kom op lipo's omdat ik die veel gebruik voor het inbouwen in locs. Er is idd een 9V blok te koop die bestaat uit 2 cellen lipo. Is dus niet helemaal 9V maar de gemiddelde gebruiker merkt dat niet. Eventueel doe je er een step-upper bij maar dat zal niet nodig zijn idd. (Edit: zit er dus wel in....:  https://www.youtube.com/watch?v=4_fqng3nUGw ) Wel merkte ik dat het even duurde voordat de loc op de potmeter reageert, op trafo ging dat vlotter. Hoe lang de trein rijdt op 1 lading ga ik nog proberen.

Albert

edit: filmpje van zelfbouw 9V blok...
« Laatst bewerkt op: 10 april 2022, 14:55:20 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #70 Gepost op: 10 april 2022, 18:56:30 »
Voor die baan hard zat.

Ik zie dat je hetzelfde probleem hebt als veel bezitters van grote modellen... Waar laat je ze? Midden op de modelbaan in aanbouw dus.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #71 Gepost op: 22 april 2022, 19:32:34 »
Sven, baan in aanbouw is een groot woord. Het is eigenlijk bedoeld als testovaal en wordt behalve voor testrondjes ook gebruikt om gewoon te spelen.
Ik heb geen echte modelbaan. Wel gehad overigens, meerdere zelfs. Maar daarentegen heb ik nu wel 10 plannen voor modelbanen in diverse schalen. Dus ik kan nog even voorruit, al moet ik zeggen dat als dat in dit tempo doorgaat ik wel 150 jaar oud moet worden om het allemaal af te krijgen. Die kans is relatief klein, vrees ik.

Verder had ik ook, net als Wolter, vreselijk last van onbalans in mijn knutselspullen. Dus kocht ik van H0-fine nepkppelingen. Daar zit nog wel een uitdaging voor mij in, maar gaat vast lukken.



Verder waren wij oma, opa, kinderen en kleinkind een weekend op Texel. De accomodatie was prima en het was ook gezellig. Verder is Texel echt een plek waar je geen tweede keer heen wil. Oosterend was wel mooi aangeveegd, voor de rest is het een verrommelde en vervallen bende. Inpolderen die handel, kon met Urk vroeger ook. Maar er is wel een vliegveld en een oorlogsmuseum. Dat was wel interessant. En zo kocht ik daar in de museumwinkel een Airfix kitje:



Dat was't wel weer,

Albert


Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #72 Gepost op: 22 april 2022, 22:41:27 »
Zo, ook aan de feine trekhaken.  (y)

En Texel valt mee, mits je ook een paar krimi’s meeneemt en met een scheef oog of openlijk zoekt naar mooie schuurtjes. Die hebben ze daar wel.
Maar met een kleinkind heb je daar geen tijd voor, dat snap ik.

Tja, onbalans in de hobbyspullen. Zoals een Duitse vriendin van ons placht te zeggen: ‘Das musste ich unbedingt haben’. Verder een heel normale leuke vrouw hoor, en ze zag zelf ook de humor wel van die uitspraak in.

Ik geloof dat het met onze modelmatige onbalans wel meevalt en dat we ook geen financiële steunpilaar voor de treintjesindustrie zijn.

Goed weekend,

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #73 Gepost op: 24 april 2022, 14:15:22 »
Als onderhoudsmonteur kom ik veel bij de mensen thuis. Zo was ik onlangs bij een kunstenaar. Dat levert mij altijd een goed verhaal op en aan het eind van ons genoeglijk samenzijn schonk hij mij een exemplaar uit zijn autocollectie. Hij heeft er in het verleden veel van ontworpen en verkocht onder het merk PHAF. Ik koos een model wat nog het meest op een auto lijkt en achteraf heb ik daar spijt van. Ik had beter een wat meer exentriek model gekozen, dat geeft zijn gedachtegang er achter wat beter weer. De naam van de kunstenaar noem ik niet ivm privacy enzo maar wat googelen levert vast wel wat op.




Verder heb ik wat met plastic modelbouw. Maar zo'n bouwdoos in elkaar zetten zoals bedoeld is eigenlijk gewoon..... nou ja, gewoon. Anderen kunnen dat veel beter. Ik heb meer met kitbashen. Al noem ik het zelf liever aanklooien. Dus wat ik doe heet: aanklooien met bouwdozen:






Later wel weer meer treintjes,

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #74 Gepost op: 25 april 2022, 10:21:47 »
Leuk gedaan  (y)
Dit doet me denken aan een kunstenaar die ook veel met bouwdozen werkt.
Hij maakt daar steampunk\scifi achtige voer\vaar\vliegtuigen mee.

Overigens zit het met de aarding van jouw model wel goed!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0