Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco digitaal met eerste lokmuis door VAM65
Vandaag om 19:19:51
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
Vandaag om 18:56:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 18:44:03
Roco NS Vectron in NS-flow design door spock
Vandaag om 18:42:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:38:27
VERPLAATST: Blauwkapel afgesplitst, nu stoomlok op Weesperbrug door ex44
Vandaag om 17:47:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:37:00
Baanplan Nederlands/Duits grensstation door Benelux795
Vandaag om 17:30:00
Beschilderen of bespuiten modellen van de Hollandse ijzeren Spoorwegmaatschappij door haes
Vandaag om 17:26:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:54
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:12:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:09:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:07:06
Aansturing via Arduino werkt niet goed door bask185
Vandaag om 16:59:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:48:16
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door HeRo
Vandaag om 16:47:56
Tauernbahn [ÖBB] project door Eegtrain
Vandaag om 16:45:44
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Jeroen Mooij
Vandaag om 16:29:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:45:33
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:40:34
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:01:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 13:59:00
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Peter J K
Vandaag om 13:52:21
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door tijgernootje
Vandaag om 13:40:09
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Eric B
Vandaag om 12:47:19
Vraagje Marklin 60760 decoder format door Bahn-AG
Vandaag om 12:38:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 12:35:07
Dg spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:58:42
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 10:48:11
  

Auteur Topic: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >  (gelezen 1136 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Gepost op: 15 januari 2022, 18:17:18 »
Beste allen,

Momenteel zijn wij eindelijk begonnen aan een Nederlands baanplan. De tijdperk van de baan wordt waarschijnlijk vanaf tijdperk 4 voor vooral personenvervoer. De langste trein is ongeveer 113 centimeter. Ik ben mij er wel bewust van dat deze niet overal zou kunnen stoppen, hier heb ik vrede mee. Het is de bedoeling dat de treinen ook automatisch aangestuurd worden met behulp van iTrain. Hierbij ga ik gebruikmaken van een Digikeijs DR5000 (en bezetmelders/servo’s).

Omdat de baan op de zolder moet komen heb ik helaas te maken met schuine wanden. Hierdoor komt de baan op een relatief lage hoogte (80 cm voor het zichtbare spoor en 50 cm voor het schaduwstation).  Echter is het de bedoeling dat de baan komt op modulebakken waardoor ze makkelijk uitneembaar zijn om aan de baan te kunnen werken. Daarnaast vind ik het geen probleem om zittend naar mijn baan te kijken.

Zelf zijn wij in bezit van het boek Praktijkboek Modelspoorwegen van Gerard Tombroek. Wij hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk zijn basisregels toe te passen in het baanplan (bijvoorbeeld door rechte stukken tussen de wissels te plaatsen en het voorkomen van S bochten).

Het huidige baanplan is gemaakt in het programma Anyrail. Mocht iemand interesse hebben in het Anyrail bestand dan is het mogelijk om deze toe te sturen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen en eventuele tips/verbeterpunten.





Groet,

Mark

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
    • Bahnstrecke 5867
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2022, 18:26:00 »
Leuk plan alleen..... als je het station weer uitrijdt dan moet de trein links gaan rijden..... los van hoe realistisch dit is geeft het een aanzienlijke beperking in het aantal treinen dat gelijktijdig kan rijden.
Zou daar toch een overloop wissel leggen.....
En wellicht de opstelsporen rechtstreeks op het station aansluiten... dan kun je hier een beetje rangeren zonder op de doorgaande hoofdbaan te komen...
En we stomen door....

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2022, 19:22:48 »
Met betrekking tot je schaduwstation: je komt nu uit de spiraal en dan maakt het spoor eerst een bocht naar links en direct daarna naar rechts, waarna de wisselstraat volgt. Als je de bocht van het spiraal gelijk als start gebruikt van de wisselstraat dan scheelt dat een onnodige slinger en kunnen je schaduwstationsporen in theorie nog wat langer worden.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2022, 21:02:22 »
Bedankt voor jullie feedback. We zijn in Anyrail bezig geweest en hebben ons best gedaan om jullie adviezen toe te passen. Bedoelen jullie het op deze manier? We horen het graag!





Groet,

Mark

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2022, 11:52:25 »
Wat een leuk baanplan. Ik volg even!

Ik ben ook benieuwd naar de tips die nog komen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2022, 12:01:29 »
Sporenplannen; altijd leuk!  (y) Maar waar kijk ik naar..? Of andersom: wat wil je laten zien?

Volgens mij vormen alleen de 3 kopsporen rechts het station, niet de doorgaande sporen? Waar liggen de perrons?
Wat is er zichtbaar of niet zichtbaar? Moeten de 2 sporen bovenin een dubbelsporig traject voorstellen?
Misschien nog wat meer details invullen, dat helpt de meedenkers!

Verder de opvallende contour, met de 'uitbouw' voor de opstelsporen; is dat de beschikbare ruimte..? Ligt dit tegen een wand, of vrij?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2022, 14:08:42 »
Beste Benelux795,

Leuk dat je zo enthousiast meedenkt.

Ik zal even uitleggen wat mijn idee is. De doorlopende (achterste) twee sporen horen inderdaad niet bij het station.

Bij de onderste drie sporen wil ik graag een overkapping waarbij het onderste spoor buiten de verkapping valt. Boven het bovenste spoor van deze drie en tussen het tweede en derde spoor (van boven, van de drie sporen) komt een perron.

Verder heb ik al een Faller Windmuhle 130383 in huis en wordt de rest van de scenery vrij landelijk (en Nederlands). Bij het opstelspoor komt of een laad/losplek(je), of plek waar de natuur de vrije loop wordt gelaten. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Verder wat bosgebied en vooral veel groen.

In principe is alles zichtbaar op de bovenste etage behalve de helix. Ik ga proberen om met groen (bomen etc) het achterste gedeelte van de keerlus (links) te maskeren.

De sporen bovenin vormen inderdaad een doorlopend dubbelsporig traject waarbij ene zijde van de helix komt en de ander naar de helix gaat.

De opvallende contour links (van de opstelsporen) wordt inderdaad veroorzaakt door een trapgat waarbij het spoor nu binnen het aanwezige traphek valt.

Verder is de achterzijde over de gehele lengte van de zolder een schuine wand.  De keuzes welke qua spoorplan zijn gemaakt worden dus deels veroorzaakt door de beschikbare ruimte (ook in hoogte).

Ik hoop dat ik het op deze manier wat heb kunnen verduidelijken.
Groet,

Mark

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2022, 14:31:38 »
Veel duidelijker  (y) Suggestie: waarom niet dubbelspoor meenemen in station? Geeft iets meer mogelijkheden en rechtvaardigt een verbindingswissel; kan je de lus links ook als keerlus gebruiken om je materieel te keren. En ik zou de lus wel echt goed camoufleren.. Wellicht ook achter een viaduct?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2022, 15:31:04 »
Beste Benelux795,

Bedankt voor het meedenken. Het niet meenemen van de bovenste sporen in het station is dat je door kunt rijden achter het station langs, zonder te hoeven stoppen. hierdoor heb je geen treinen welke stilstaan en de helix blokkeren.

Het toevoegen van een Engels wissel om van het station naar de juiste richting van de hoofdbaan te kunnen rijden is een erg goed idee. Wij hebben dit dan ook direct toegevoegd aan het Anyrail bestand.



Het toevoegen van een viaduct behoort tot de eventuele mogelijkheden. Hier kan ik op een later moment nog definitief een beslissing over nemen.

Het is een goed idee om er nogmaals over na te denken om de keerlus te verstoppen.

Ook wil ik aangeven dat ik erg blij ben met de goede adviezen en feedback welke ik tot op heden heb gekregen. Hierdoor is mijn baanplan zeker beter geworden.
Groet,

Mark

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2022, 16:59:53 »
Dat blokkeren is toch niet zo erg? Alle treinen die daar eventueel stoppen rijden daarna weer door. Eventueel zou je de helix ook middels 'verkeerd spoor' kunnen bereiden, en eventueel ook onder een paar verbindingswissels te leggen.

En dan nog een kleine tip: naar de onderste 2 sporen van het station, buig je eerst af en dan neem je een wissel.. In feite een S-bocht; zou ik rechttrekken, worden je sporen ook weer wat langer.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2022, 18:57:26 »
Voor de doorstroom vanaf de Helix lijkt het mij prettig om daar niet te stoppen, maar pas op het station gedeelte (met overkapping) of op een van de opstelsporen. Ook met oog op het feit dat er eventueel meerdere treinen in de Helix kunnen staan.

Je tip(s) neem ik graag aan. Ik heb het direct toegepast in het baanplan. Het ziet er inderdaad op deze manier veel strakker uit wat de rijzekerheid vast ten goede zal komen.




Groet,

Mark