Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 18:44:03
Roco NS Vectron in NS-flow design door spock
Vandaag om 18:42:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:38:27
VERPLAATST: Blauwkapel afgesplitst, nu stoomlok op Weesperbrug door ex44
Vandaag om 17:47:27
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door AB 7216
Vandaag om 17:37:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:37:00
Baanplan Nederlands/Duits grensstation door Benelux795
Vandaag om 17:30:00
Beschilderen of bespuiten modellen van de Hollandse ijzeren Spoorwegmaatschappij door haes
Vandaag om 17:26:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:54
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:12:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:09:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:07:06
Aansturing via Arduino werkt niet goed door bask185
Vandaag om 16:59:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:48:16
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door HeRo
Vandaag om 16:47:56
Tauernbahn [ÖBB] project door Eegtrain
Vandaag om 16:45:44
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Jeroen Mooij
Vandaag om 16:29:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:45:33
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:40:34
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:01:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 13:59:00
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Peter J K
Vandaag om 13:52:21
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door tijgernootje
Vandaag om 13:40:09
Roco digitaal met eerste lokmuis door henk
Vandaag om 13:25:28
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Eric B
Vandaag om 12:47:19
Vraagje Marklin 60760 decoder format door Bahn-AG
Vandaag om 12:38:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 12:35:07
Dg spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:58:42
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 10:48:11
  

Auteur Topic: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)  (gelezen 738 keer)

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Gepost op: 12 januari 2022, 22:28:33 »
Hoi!

Ik ben een herbeginner. Na onze verhuizing heb ik thuis eindelijk ruimte weten te claimen voor een tafel van 1,2 bij 2,2 meter. Ik heb voor Märklin C-rails een baanplan gemaakt waarvan ik het ene moment denk: "Dit is precies zoals ik 't hebben wil!", maar soms ook "Wil ik niet teveel op de kleine ruimte?" Ik ben benieuwd naar jullie bespiegelingen...

Vertrekpunten, waarbij m'n twijfel dus vooral zit in de vraag: Zijn deze te verenigen op een tafel van 1,2 bij 2,2?
* Ik wil een landelijke omgeving (dus geen stad en niet/nauwelijks industrie), waarbij de trein op een enkelspoortje door een ruraal heuvellandschap landschap kronkelt. Beetje geïnspireerd op Yorkshire.
* Klein stationnetje
* Ik wil nét iets meer dan alleen maar rondjes rijden, maar wil zeker geen grote rangeerterreinen.

Onderstaand baanplan lijkt ontwerptechnisch redelijk te realiseren. Spoorhellingen gaan nergens over de 3,0% heen. Landschap, gebouwen e.d. zijn puur indicatief. Wel veel krappe bochten in het zicht. Maar goed, nu ben ik misschien al het gras voor jullie voeten aan het wegmaaien:) Schiet gerust, dank je wel!











Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
Re: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2022, 08:14:44 »
Hierbij nog een alternatief:



Zo heeft die binnenboog aan de rechterzijde wat meer lengte om te dalen waardoor de helling wat minder stijl wordt.
Rode gedeelte is een brug over die 2 sporen heen voor de afwisseling.

mvg,

Matthijs

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2022, 09:27:28 »
Leuk baanplan. Ik zou proberen om bijvoorbeeld van links onder bij de wissel een aansluiting te maken naar het rechte stuk boven. Dan kan je een afwisselend treinverloop maken. Anders blijf je steeds dezelfde volgorde rijden. Nu heb je één keerlus en dan worden het er twee. Maar dat is in digitaal en analoog geen enkel probleem.

Succes ermee!

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2022, 11:00:01 »
Dat zijn zeker goeie toevoegingen!

@ Mathijs: Jouw voorstel maakt het zeker wat rustiger en scheelt ook inderdaad weer wat promilles in het hellingspercentage. Door wat te schuiven met spoordelen kon ik daardoor tevens de bocht linksonder wat vloeiender maken. Zie onder. Ik zou nu zelfs m'n stationnetje nog naar het midden kunnen verplaatsen.

@ BAD: Dank je! :) Ik ben zelf ook aan het zoeken geweest naar mogelijkheden om in beide rijrichtingen een keerlus te maken, maar ik liep er steeds tegenaan dat de extra loop dan grotendeels onder het oppervlak ligt (tenzij ik heel veel concessies zou doen aan m'n landschapswensen of hellingspercentages); De extra loop voegt in de praktijk niet zoveel toe als in theorie. Daarom had ik ook bedacht om het station deels een kopstation te maken, zodat treinen een extra reden hebben om die ene keerlus vanaf de goede kant aan te vliegen (nl omdat ze op het onderste stationsspoor sowieso al moeten keren).




tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
    • Rangeerbanen
Re: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2022, 09:14:37 »
Hoi Martijn

Erg leuk plan en leuk toepasbaar in een kleine ruimte. Je kunt er lekker rijden. Voor het rangeren is het wat magertjes, omdat er maar 1 opstelspoor is. Dat is op zich ook niet zo erg, maar het ontbreekt ook aan een omloopspoor of een opstelspoor voor een andere lok.

Als nu op het onderste station een trein binnenkomt vanaf links en een wagon wil stellen op het onderste opstelspoor, dan moet ie een aardig eind omlopen. Eerst de tunnel in, dan via  de lus en weer een tunnel komt ie aan de andere kant van de trein.

Nu zijn hier wel aardige oplossingen voor, die het leuker kunnen maken. Het meest eenvoudige is om 1 wissel toe te voegen waarop een rangeerlok zou kunnen staan. Om het spelplezier te verhogen zou deze lok ook op een los-of laadspoor kunnen staan, waardoor de lok regelmatig wagens uit moet wisselen.


Een ander idee is om een eenvoudige overloop te leggen in het onderste station. De lok kan nu zelf wagens uit de trein halen en deze op het los- of laadspoor plaatsen.


De lengte van het spoor tussen beide wissel'complexen' zou de gehele trein moeten bevatten, zou je denken. Maar dat hoeft niet. als de trein langer is, wordt het juist interessanter om te gaan rangeren. Het wordt dan een leuke puzzel.

Nu ken ik de geometrie van Märklin C niet zo goed, maar een derde alternatief zou nog het volgende kunnen zijn:


Zo maak je van je lus een soort fictief splitsingsstation. Het wordt wel een enorme blikvanger, maar het kan best wel aardig zijn. Treinen kunnen elkaar passeren, ze kunnen keren en onbeperkt doorrijden.
Ik heb de wissels er even bovenop gelegd, met de boogwissels bij perron 1 en 2 kwam ik er zo snel niet uit. De wissels bij perron 3 liggen erbij als optie. Deze hoeven dus niet.
Want als er een trein aan het rangeren is bij perron 3, dan kan een personentrein pendelen tussen perron 1 en 2. Hij maakt elke keer kop in het station. dus je kunt zo zelfs met z'n tweeën rijden met deze baan.

nou ja, zo maar wat ideeën :)

Groet,
michel

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2022, 10:55:37 »
Hoi Michel,
Dank voor je zeer nuttige tip! Ik moest er wel even mee puzzelen, aangezien ik m'n spoorsets al heb (en niet voor de 3e keer wilde bijkopen :) ) en de onderbanen van de treintafel er inmiddels ook al liggen. Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, met name geïnspireerd op je 2e plaatje.



Je 3e plaatje vind ik ook erg leuk, ware het niet dat het bovenste 'station' (wat jij perron 1 + 2 noemt) in feite geen station is; de bovenste baan ligt in een helling.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
    • Rangeerbanen
Re: Bagchester (H0 1,2 x 2,2m)
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2022, 10:58:43 »

Die helling had ik mij weer niet gerealiseerd, ik werk alleen maar met vlakke banen. En dat je niet wilt bijkopen snap ik, ik ben net met een nieuwe baan begonnen en ook de kosten lopen behoorlijk op.
Maar je hebt er een leuk plan van gemaakt. Ik ben benieuwd naar de bouw van je baan!

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2022, 11:55:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »