Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >  (gelezen 1759 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Gepost op: 15 januari 2022, 18:17:18 »
Beste allen,

Momenteel zijn wij eindelijk begonnen aan een Nederlands baanplan. De tijdperk van de baan wordt waarschijnlijk vanaf tijdperk 4 voor vooral personenvervoer. De langste trein is ongeveer 113 centimeter. Ik ben mij er wel bewust van dat deze niet overal zou kunnen stoppen, hier heb ik vrede mee. Het is de bedoeling dat de treinen ook automatisch aangestuurd worden met behulp van iTrain. Hierbij ga ik gebruikmaken van een Digikeijs DR5000 (en bezetmelders/servo’s).

Omdat de baan op de zolder moet komen heb ik helaas te maken met schuine wanden. Hierdoor komt de baan op een relatief lage hoogte (80 cm voor het zichtbare spoor en 50 cm voor het schaduwstation).  Echter is het de bedoeling dat de baan komt op modulebakken waardoor ze makkelijk uitneembaar zijn om aan de baan te kunnen werken. Daarnaast vind ik het geen probleem om zittend naar mijn baan te kijken.

Zelf zijn wij in bezit van het boek Praktijkboek Modelspoorwegen van Gerard Tombroek. Wij hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk zijn basisregels toe te passen in het baanplan (bijvoorbeeld door rechte stukken tussen de wissels te plaatsen en het voorkomen van S bochten).

Het huidige baanplan is gemaakt in het programma Anyrail. Mocht iemand interesse hebben in het Anyrail bestand dan is het mogelijk om deze toe te sturen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen en eventuele tips/verbeterpunten.





Groet,

Mark

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2022, 18:26:00 »
Leuk plan alleen..... als je het station weer uitrijdt dan moet de trein links gaan rijden..... los van hoe realistisch dit is geeft het een aanzienlijke beperking in het aantal treinen dat gelijktijdig kan rijden.
Zou daar toch een overloop wissel leggen.....
En wellicht de opstelsporen rechtstreeks op het station aansluiten... dan kun je hier een beetje rangeren zonder op de doorgaande hoofdbaan te komen...

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2022, 19:22:48 »
Met betrekking tot je schaduwstation: je komt nu uit de spiraal en dan maakt het spoor eerst een bocht naar links en direct daarna naar rechts, waarna de wisselstraat volgt. Als je de bocht van het spiraal gelijk als start gebruikt van de wisselstraat dan scheelt dat een onnodige slinger en kunnen je schaduwstationsporen in theorie nog wat langer worden.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2022, 21:02:22 »
Bedankt voor jullie feedback. We zijn in Anyrail bezig geweest en hebben ons best gedaan om jullie adviezen toe te passen. Bedoelen jullie het op deze manier? We horen het graag!





Groet,

Mark

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2022, 11:52:25 »
Wat een leuk baanplan. Ik volg even!

Ik ben ook benieuwd naar de tips die nog komen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2022, 12:01:29 »
Sporenplannen; altijd leuk!  (y) Maar waar kijk ik naar..? Of andersom: wat wil je laten zien?

Volgens mij vormen alleen de 3 kopsporen rechts het station, niet de doorgaande sporen? Waar liggen de perrons?
Wat is er zichtbaar of niet zichtbaar? Moeten de 2 sporen bovenin een dubbelsporig traject voorstellen?
Misschien nog wat meer details invullen, dat helpt de meedenkers!

Verder de opvallende contour, met de 'uitbouw' voor de opstelsporen; is dat de beschikbare ruimte..? Ligt dit tegen een wand, of vrij?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2022, 14:08:42 »
Beste Benelux795,

Leuk dat je zo enthousiast meedenkt.

Ik zal even uitleggen wat mijn idee is. De doorlopende (achterste) twee sporen horen inderdaad niet bij het station.

Bij de onderste drie sporen wil ik graag een overkapping waarbij het onderste spoor buiten de verkapping valt. Boven het bovenste spoor van deze drie en tussen het tweede en derde spoor (van boven, van de drie sporen) komt een perron.

Verder heb ik al een Faller Windmuhle 130383 in huis en wordt de rest van de scenery vrij landelijk (en Nederlands). Bij het opstelspoor komt of een laad/losplek(je), of plek waar de natuur de vrije loop wordt gelaten. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Verder wat bosgebied en vooral veel groen.

In principe is alles zichtbaar op de bovenste etage behalve de helix. Ik ga proberen om met groen (bomen etc) het achterste gedeelte van de keerlus (links) te maskeren.

De sporen bovenin vormen inderdaad een doorlopend dubbelsporig traject waarbij ene zijde van de helix komt en de ander naar de helix gaat.

De opvallende contour links (van de opstelsporen) wordt inderdaad veroorzaakt door een trapgat waarbij het spoor nu binnen het aanwezige traphek valt.

Verder is de achterzijde over de gehele lengte van de zolder een schuine wand.  De keuzes welke qua spoorplan zijn gemaakt worden dus deels veroorzaakt door de beschikbare ruimte (ook in hoogte).

Ik hoop dat ik het op deze manier wat heb kunnen verduidelijken.
Groet,

Mark

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2022, 14:31:38 »
Veel duidelijker  (y) Suggestie: waarom niet dubbelspoor meenemen in station? Geeft iets meer mogelijkheden en rechtvaardigt een verbindingswissel; kan je de lus links ook als keerlus gebruiken om je materieel te keren. En ik zou de lus wel echt goed camoufleren.. Wellicht ook achter een viaduct?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2022, 15:31:04 »
Beste Benelux795,

Bedankt voor het meedenken. Het niet meenemen van de bovenste sporen in het station is dat je door kunt rijden achter het station langs, zonder te hoeven stoppen. hierdoor heb je geen treinen welke stilstaan en de helix blokkeren.

Het toevoegen van een Engels wissel om van het station naar de juiste richting van de hoofdbaan te kunnen rijden is een erg goed idee. Wij hebben dit dan ook direct toegevoegd aan het Anyrail bestand.



Het toevoegen van een viaduct behoort tot de eventuele mogelijkheden. Hier kan ik op een later moment nog definitief een beslissing over nemen.

Het is een goed idee om er nogmaals over na te denken om de keerlus te verstoppen.

Ook wil ik aangeven dat ik erg blij ben met de goede adviezen en feedback welke ik tot op heden heb gekregen. Hierdoor is mijn baanplan zeker beter geworden.
Groet,

Mark

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2022, 16:59:53 »
Dat blokkeren is toch niet zo erg? Alle treinen die daar eventueel stoppen rijden daarna weer door. Eventueel zou je de helix ook middels 'verkeerd spoor' kunnen bereiden, en eventueel ook onder een paar verbindingswissels te leggen.

En dan nog een kleine tip: naar de onderste 2 sporen van het station, buig je eerst af en dan neem je een wissel.. In feite een S-bocht; zou ik rechttrekken, worden je sporen ook weer wat langer.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2022, 18:57:26 »
Voor de doorstroom vanaf de Helix lijkt het mij prettig om daar niet te stoppen, maar pas op het station gedeelte (met overkapping) of op een van de opstelsporen. Ook met oog op het feit dat er eventueel meerdere treinen in de Helix kunnen staan.

Je tip(s) neem ik graag aan. Ik heb het direct toegepast in het baanplan. Het ziet er inderdaad op deze manier veel strakker uit wat de rijzekerheid vast ten goede zal komen.




Groet,

Mark