Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
MichielB
Vandaag
om 12:57:45
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 12:52:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Spoors
Vandaag
om 12:48:31
MB-module: Hielan Ware
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:47:14
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:43:50
Locatie van foto gezocht
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:42:32
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:41:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn HITV
Vandaag
om 12:40:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:38:18
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
meino
Vandaag
om 12:32:35
DR4024
door
Bert_Apd
Vandaag
om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:11:20
Pools diorama H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Teun
Vandaag
om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader
door
Arjan6511
Vandaag
om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 10:25:16
NS 8400 van Werps
door
FritsT
Vandaag
om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Simplex
Vandaag
om 09:06:30
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Combispoor NS DE 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Combispoor NS DE 1 (gelezen 9437 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Combispoor NS DE 1
«
Gepost op:
10 januari 2022, 13:39:03 »
Door een ongelukkig toeval kwam ik in het bezit van een Combispoor DE1, wat overigens goed helpt tegen Wadloperhonger.
In tegenstelling tot wat je vaak leest is deze Combispoor DE1 geheel op schaal en vind ik de vorm er goed in zitten.
Combispoor was in de jaren 80 van de vorige eeuw een modelspoor postorderwinkel (voorloper van een on-line winkel), misschien wel één van de eerste modelspoor postorderwinkels..
Men verkocht alle bekende- en onbekende merken maar bracht ook eigen producties uit zoals de NS DE1.
Deze DE1 is geleverd in een scharrig houten kistje en uitgevoerd als epoxy dak met aangegoten epoxy koppen en had geëtste messing wanden en bak.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo spud en het loopdraaistel is een vouwwerkje van geëtst messing.
Het geheel is zeer netjes gespoten en de opschriften zijn afwrijfdecals en opplakdecals van (waarschijnlijk) Reitsma. Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Interieur zat niet in deze DE1.
De ruiten zijn stroken erg dun doorzichtig materiaal wat vooral aan de bovenzijde is kromgetrokken en van de vensters afstaat.
De front- en sluitlichten waren led’s (erg revolutionair in die tijd) en zijn direct achter de lampgaten geplakt. Lampringen om de front- en sluitseinen zijn niet aangebracht.
De draaistel zijkanten zijn messing gietstukken.
Al met al een aardig mooi model maar destijds voor mij onbetaalbaar.
De vorm zit erg goed in dit model en het leek mij een leuke klus om dit model een beetje naar de hedendaagse standaard op te werken.
Dit is de statiefoto van het originele Combispoor model zoals dit bij mij binnen is gereden;
IMGP8818a
by
G. van Vliet
, on Flickr
De kap wil ik zoveel mogelijk intact laten, afgezien van verbeteringen, zodat deze niet opnieuw gespoten hoeft te worden.
Verdere werkzaamheden ter verbetering worden in ieder geval;
- lampringen en verbeterde front- en sluitseinen aanbrengen met omgekeerd L-sein
- interieur aanbrengen
- binnenverlichting aanbrengen
- draaistellen van meer details voorzien
- digitaliseren en stroomafname verbeteren
- Scharfenbergkoppelingen op juiste hoogte zetten
- Treeplanken onder deuren aanbrengen.
Er zullen onderweg vast nog wel meer zaken meegenomen worden.
Beschrijving van de werkzaamheden komt in volgende posts.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3004
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #1 Gepost op:
10 januari 2022, 15:07:11 »
Leuk idee om een Combispoor DE 1 te pimpen. Heb er uit een erfenis zelf twee staan en weet eigenlijk niet wat ik er mee moet. Misschien gaat dit draadje me inspireren.
Gelogd
Groeten,
Richard
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #2 Gepost op:
10 januari 2022, 20:06:08 »
Combispoor was veelbelovend, destijds. Toen ik t geld er voor had, was t merk weg....... Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Ivo tB
Offline
Berichten: 5419
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #3 Gepost op:
10 januari 2022, 20:55:43 »
Als ik naar je foto kijk ziet de DE-1 er al prima uit! Je kunt inderdaad iets aan de lampringen doen en digitaliseren zou kunnen. Als ik via Flickr naar een grotere foto kijk weet ik niet wat je nog wilt veranderen aan de draaistellen. Wel zou ik de Scharffenberg koppelingen pimpen met alle leidingen. Ze lijken me ook wat aan de kleine kant, maar misschien bedriegt de foto. De leiding op het dak lijkt wat te slingeren?
Maar mooi model hoor!
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #4 Gepost op:
10 januari 2022, 23:42:35 »
Van de draaistellen zijn alleen de zijkanten weergegeven, baanruimers, ATB spoelhouders en dat soort dingen ontbreken nog als ik naar de voorbeeldfoto's kijk. Ook de trappen onder de deuren ontbreken nog, er is echt wel wat aan te doen.
De dakleiding ligt kaarsrecht, het slingeren lijkt door lichtweerkaatsing te komen en is op het model niet te zien.
«
Laatst bewerkt op: 11 januari 2022, 00:00:08 door GerardvV. Reden: opmerking toegevoegd
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Floris
Offline
Berichten: 4957
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #5 Gepost op:
11 januari 2022, 06:36:28 »
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe je dit gaat/kunt digitaliseren. De Tenshodo spud zit bij mij ook onder de opvolger van deze Combispoor DE1; de versie van dhr Roozen, die wel is voorzien van interieur.
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/florisleeuw
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #6 Gepost op:
11 januari 2022, 06:40:11 »
Me de tenshodo is t de vraag of t sowieso aanvaardbaar rijdt..... Ik had onder de wadlopwr van djh zoon ding. Brrrr
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #7 Gepost op:
11 januari 2022, 11:26:31 »
Die Tenshodo's rijden over het algemeen wel goed tot uitstekend, ik heb al jaren die dingen toegepast op diverse treinstelombouw, vooral vroeger de Lima's (hondekoppen en zo). Je moet er alleen niet te veel achter hangen, dat trekken ze niet. Een enkele DE1 zal prima gaan.
@Floris; Ik ben net bezig te beschrijven hoe je een spud kan digitaliseren. Stelt eigenlijk niets voor. Beschrijving met foto's komt er aan.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #8 Gepost op:
11 januari 2022, 11:40:39 »
De wadloper, witmetaal en messing, kreegie niet van zn plaats. Een tweede tenshodo liep niet met dezelfde snelheid. Na, blij dat er ook goede ervaringen mee zijn 😉
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #9 Gepost op:
11 januari 2022, 14:39:16 »
De DE1 Combispoor is uitgerust met een spud, een draaistel met ingebouwde motor en -stroomafname. Op een analoge baan kan dat ding geheel zelfstandig over de baan rijden, op een digitale baan ook, maar alleen op topsnelheid
.
De spud moet dus geschikt gemaakt worden om digitaal te rijden. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
Eerst wordt de spud uit elkaar gehaald.
Bij de Tenshodo’s zit aan de onderzijde van de spud een deksel. Dit deksel zit met vier klemmen aan de zijkant op het huis geklemd. De positie van het deksel wordt bepaald door een nok aan de kopkant waarin een gat zit. In dit gat steek een korte paspen van het huis. Onder aan de deksel zie je een meegegoten pijl in de richting waar je de nok en paspen kan vinden.
Het deksel aan de onderzijde van de spud is eenvoudig van het huis af te wippen door tussen huis en deksel een schroevendraaier te steken en deze te draaien, de zijklemmen lossen dan vanzelf van het huis.
De wielassen met wormwiel kunnen nu uit het huis genomen worden.
De motor met aan beide zijden van de rotor/motoras met worm kan dan uit het huis genomen worden door beide borstelhuiscontacten, die aan de bovenzijde van het huis uitsteken, recht omhoog te buigen.
Aan het huis zitten de stroomafnemers voor de wielen met smeltpennen aan het huis vast. Aan dezelfde stroomafnemerplaat zit in één deel de contactstrip naar het borstelhuis van de uitgenomen motor. (zie pijlen op de foto).
IMGP8846a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Deze strippen worden afgebroken door omhoog te buigen, het is vrij hard materiaal en breekt vrijwel direct bij terugbuigen.
Aan de stroomafnemerplaat worden zwarte en rode draden gesoldeerd.
De motor wordt teruggelegd in het huis en de borstellhuizen van de motor zijn nu geïsoleerd van de stroomafname.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt de rotortassen te smeren en de wormen te voorzien van siliconenvet.
De wielen worden teruggelegd in het huis (oppassen dat de contactveren tussen wielen en huis komen) en het deksel kan weer op het huis worden gedrukt (de zijde met het pasgat over de paspen laten vallen).
Aan de bovenzijde van het huis kunnen de borstelhuiscontacten van de motor weer om het huis worden gebogen (gewoon koper dus breekt niet), wel er voor zorgen dat de borstelhuiscontacten geen contact maken met de stroomafnemerstrippen.
Op de borstelhuiscontacten kunnen de oranje en grijze draden naar de motorregeling van de decoder worden gesoldeerd.
IMGP8849b
by
G. van Vliet
, on Flickr
Om stroomafname over alle wielen mogelijk te maken meteen maar het loopdraaistel aangepakt door twee stripjes printplaat af te zagen en op elk plaatje een hardstalen draad van 0,3mm te solderen.
Met snellijm de strippen printplaat op de zijkanten van het draaistelframe gelijmd en de hardstalen draden in vorm gebogen zodat deze licht op het loopvlak van het wiel drukken. Aan de strippen printplaat een rode en een zwarte draad gesoldeerd om richting decoder te gaan.
IMGP8849c
by
G. van Vliet
, on Flickr
De bodem van de DE1 is opgebouwd uit een messing bodemplaat en schortplaat van geëtst messing.
Tussen de bodemplaat en de onderzijde van de schorten zit een loze ruimte van 9á10 mm, voldoende om een 21MTC decoder op adapterplatine te plaatsen. Met deze decoder is er genoeg mogelijkheid om wat lichtfuncties aan te brengen. Zo mogelijk kan er ook een Loksounddecoder worden ingebouwd.
De schorten van de DE1 zitten aan de bodemplaat vast. Gelukkig zijn deze bij mij gelijmd en niet gesoldeerd, zodat deze te verwijderen zijn zonder de verf aan de buitenzijde te beschadigen.
Eerst wordt een kraslijn op de binnenzijde van de schorten ter hoogte van de ingelijmde bodemplaat gezet, handig bij het weer op juiste hoogte terugzetten van de schortplaat.
Met een mes tussen de opstaande rand van de bodemplaat en de bovenzijde van de schortplaat wordt de lijmverbinding verbroken en komen beide platen van elkaar vrij.
IMGP8849a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Nu kan de decoderhandel in de schortplaatbak gelegd worden en deze is door mij vastgezet op dubbelzijdig tape en aan de bovenzijde afgeplakt met tape, beide tegen kortsluiting op het messing van schort- en bodemplaat.
Ter hoogte van het toilet komt een flink gat voor de doorvoer van de kabelboom in de bodemplaat.
IMGP8863
by
G. van Vliet
, on Flickr
Op de bodemplaat heb ik, voor de terugplaatsing in de schortplaat eerst een aantal wanden gesoldeerd om de diverse compartimenten in een DE1 af te scheiden.
Deze wandjes zijn gemaakt van messingplaat waar, zo nodig, venstergaten in zijn gemaakt voor de schuifdeuren en deze worden door kleur aangegeven. Later zullen Mastica banken voor plan E worden geplaatst.
Eén middenbalkonwand was al vastgelijmd in de bak voor stevigheid en bevestiging op de bodemplaat. Die heb ik laten zitten en mist dus op de bodemplaat. Komt wel weer goed bij monteren van het geheel.
Aan de neuszijden zitten nog behoorlijk grote ruimten tussen bodemplaat en neusschortstukken, hier moet nog een oplossing voor worden verzonnen.
Dan kan de bodemplaat weer in schortplaat worden gelijmd en met gebruikmaking van de eerder gemaakte kraslijnen weer op de juiste hoogte worden gezet.
Ondertussen al het één en ander op kleur gebracht.
IMGP8867
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
MathynK
Offline
Berichten: 3718
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #10 Gepost op:
11 januari 2022, 15:20:47 »
Leuk project Gerard. Ik ga je trouw volgen. Een vraag: wat voor blauw printplaatje gebruik jij om de draden op aan te sluiten? Dat lijkt een soort verdeelprint. Ziet er handig uit
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #11 Gepost op:
11 januari 2022, 16:50:29 »
Dat is een ESU 51957 Adapterplatine voor 21MTC decoders.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #12 Gepost op:
12 januari 2022, 19:55:24 »
De kop van deze DE1 lijkt wat kaal en dat is het ook. Door het missen van de lampringen ziet de kop er wat gladjes uit.
Gelukkig zijn er nog genoeg FRIE lampringen op voorraad dus de la met geëtste onderdelen maar weer eens opgezocht.
Om het doorschijnen van de frontseinen te voorkomen worden door mij meestal kleinere led’s in messing bussen geplaatst, zo zal dat ook hier weer gaan.
De buitendiameter van de frontseinlampringen is 3,4mm en het gat is 2,5mm dus vier bussen gedraaid met deze diameters en een lengte van 5mm.
Één zijde van de bussen wordt afgevijld onder een iets scherpere hoek dan de hoek van de neus zodat deze aan de middenzijde van de neus iets meer uit kan steken, zo zaten de frontseinhouders op het stroomlijnmaterieel ook.
Ook voor de topseinen worden bussen gedraaid, maar dan met de diameters 2 bij 1,5mm.
Ook deze bussen worden aan één zijde afgeschuind, deze keer gelijklopend met de kopvorm bij het dak.
IMGP8851a
by
G. van Vliet
, on Flickr
De bussen worden met de vlam op de achterzijde van de FRIE lampenringen gesoldeerd zodat ze niet van het model kunnen losraken.
IMGP8853a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Uiteindelijk zien de bussen met opgesoldeerde lampring er zo uit:
Toplichten;
IMGP8855a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Frontseinen;
IMGP8856a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Hierna zijn de gaten van de top- en frontseinen in de kop opgeruimd tot de buitendiameter van de bussen;
IMGP8858a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Dan kunnen de bussen met lampringen in de kop geplaatst worden en wordt de lampring onder de juiste hoek gezet. De bussen worden in het gat vastgelijmd.
Later worden de led’s geplaatst en de lampen verder afgewerkt.
IMGP8859a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #13 Gepost op:
12 januari 2022, 22:22:57 »
Mooi project Gerard! Ik keek indertijd ook likkebaardend naar die modellen maar voor zakgeldbudget ver buiten bereik....
Een paar jaar terug zag ik in het speelgoedmuseum in Trier op de treinenafdeling een exemplaar terug, het viel me toen op wat een goed model het nog steeds is. Dus het gaat je zeker lukken er iets goeds van te maken!
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3505
Enge buur bij de buren
Re: Combispoor NS DE 1
«
Reactie #14 Gepost op:
12 januari 2022, 23:45:59 »
Allen dank
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Combispoor NS DE 1