Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 18:41:28
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Combispoor NS DE 1  (gelezen 9433 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Combispoor NS DE 1
« Gepost op: 10 januari 2022, 13:39:03 »
Door een ongelukkig toeval kwam ik in het bezit van een Combispoor DE1, wat overigens goed helpt tegen Wadloperhonger. ;D
In tegenstelling tot wat je vaak leest is deze Combispoor DE1 geheel op schaal en vind ik de vorm er goed in zitten.
Combispoor was in de jaren 80 van de vorige eeuw een modelspoor postorderwinkel (voorloper van een on-line winkel), misschien wel één van de eerste modelspoor postorderwinkels..
Men verkocht alle bekende- en onbekende merken maar bracht ook eigen producties uit zoals de NS DE1.
Deze DE1 is geleverd in een scharrig houten kistje en uitgevoerd als epoxy dak met aangegoten epoxy koppen en had geëtste messing wanden en bak.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo spud en het loopdraaistel is een vouwwerkje van geëtst messing.
Het geheel is zeer netjes gespoten en de opschriften zijn afwrijfdecals en opplakdecals van (waarschijnlijk) Reitsma. Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Interieur zat niet in deze DE1.
 De ruiten zijn stroken erg dun doorzichtig materiaal wat vooral aan de bovenzijde is kromgetrokken en van de vensters afstaat.
De front- en sluitlichten waren led’s (erg revolutionair in die tijd) en zijn direct achter de lampgaten geplakt. Lampringen om de front- en sluitseinen zijn niet aangebracht.
De draaistel zijkanten zijn messing gietstukken.
Al met al een aardig mooi model maar destijds voor mij onbetaalbaar.
De vorm zit erg goed in dit model en het leek mij een leuke klus om dit model een beetje naar de hedendaagse standaard op te werken.

Dit is de statiefoto van het originele Combispoor model zoals dit bij mij binnen is gereden;
IMGP8818a by G. van Vliet, on Flickr

De kap wil ik zoveel mogelijk intact laten, afgezien van verbeteringen, zodat deze niet opnieuw gespoten hoeft te worden.
Verdere werkzaamheden ter verbetering worden in ieder geval;
-   lampringen en verbeterde front- en sluitseinen aanbrengen met omgekeerd L-sein
-   interieur aanbrengen
-   binnenverlichting aanbrengen
-   draaistellen van meer details voorzien
-   digitaliseren en stroomafname verbeteren
-   Scharfenbergkoppelingen op juiste hoogte zetten
-   Treeplanken onder deuren aanbrengen.
Er zullen onderweg vast nog wel meer zaken meegenomen worden.
Beschrijving van de werkzaamheden komt in volgende posts.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2022, 15:07:11 »
Leuk idee om een Combispoor DE 1 te pimpen. Heb er uit een erfenis zelf twee staan en weet eigenlijk niet wat ik er mee moet. Misschien gaat dit draadje me inspireren.
Groeten,
Richard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2022, 20:06:08 »
Combispoor was veelbelovend, destijds. Toen ik t geld er voor had, was t merk weg....... Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2022, 20:55:43 »
Als ik naar je foto kijk ziet de DE-1 er al prima uit! Je kunt inderdaad iets aan de lampringen doen en digitaliseren zou kunnen. Als ik via Flickr naar een grotere foto kijk weet ik niet wat je nog wilt veranderen aan de draaistellen. Wel zou ik de Scharffenberg koppelingen pimpen met alle leidingen. Ze lijken me ook wat aan de kleine kant, maar misschien bedriegt de foto. De leiding op het dak lijkt wat te slingeren?

Maar mooi model hoor!  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2022, 23:42:35 »
Van de draaistellen zijn alleen de zijkanten weergegeven, baanruimers, ATB spoelhouders en dat soort dingen ontbreken nog als ik naar de voorbeeldfoto's kijk. Ook de trappen onder de deuren ontbreken nog, er is echt wel wat aan te doen. ;D
De dakleiding ligt kaarsrecht, het slingeren lijkt door lichtweerkaatsing te komen en is op het model niet te zien.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2022, 00:00:08 door GerardvV. Reden: opmerking toegevoegd »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2022, 06:36:28 »
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe je dit gaat/kunt digitaliseren. De Tenshodo spud zit bij mij ook onder de opvolger van deze Combispoor DE1; de versie van dhr Roozen, die wel is voorzien van interieur.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2022, 06:40:11 »
Me de tenshodo is t de vraag of t sowieso aanvaardbaar rijdt..... Ik had onder de wadlopwr van djh zoon ding. Brrrr

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2022, 11:26:31 »
Die Tenshodo's rijden over het algemeen wel goed tot uitstekend, ik heb al jaren die dingen toegepast op diverse treinstelombouw, vooral vroeger de Lima's (hondekoppen en zo). Je moet er alleen niet te veel achter hangen, dat trekken ze niet. Een enkele DE1 zal prima gaan.

@Floris; Ik ben net bezig te beschrijven hoe je een spud kan digitaliseren. Stelt eigenlijk niets voor. Beschrijving met foto's komt er aan. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2022, 11:40:39 »
De wadloper, witmetaal en messing, kreegie niet van zn plaats. Een tweede tenshodo liep niet met dezelfde snelheid.  Na, blij dat er ook goede ervaringen mee zijn 😉

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2022, 14:39:16 »
De DE1 Combispoor is uitgerust met een spud, een draaistel met ingebouwde motor en -stroomafname. Op een analoge baan kan dat ding geheel zelfstandig over de baan rijden, op een digitale baan ook, maar alleen op topsnelheid  ;D.
De spud moet dus geschikt gemaakt worden om digitaal te rijden. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
Eerst wordt de spud uit elkaar gehaald.
Bij de Tenshodo’s zit aan de onderzijde van de spud een deksel. Dit deksel zit met vier klemmen aan de zijkant op het huis geklemd. De positie van het deksel wordt bepaald door een nok aan de kopkant waarin een gat zit. In dit gat steek een korte paspen van het huis. Onder aan de deksel zie je een meegegoten pijl in de richting waar je de nok en paspen kan vinden.
Het deksel aan de onderzijde van de spud is eenvoudig van het huis af te wippen door tussen huis en deksel een schroevendraaier te steken en deze te draaien, de zijklemmen lossen dan vanzelf van het huis.
De wielassen met wormwiel kunnen nu uit het huis genomen worden.
De motor met aan beide zijden van de rotor/motoras met worm kan dan uit het huis genomen worden door beide borstelhuiscontacten, die aan de bovenzijde van het huis uitsteken, recht omhoog te buigen.
Aan het huis zitten de stroomafnemers voor de wielen met smeltpennen aan het huis vast. Aan dezelfde stroomafnemerplaat zit in één deel de contactstrip naar het borstelhuis van de uitgenomen motor. (zie pijlen op de foto).
IMGP8846a by G. van Vliet, on Flickr

Deze strippen worden afgebroken door omhoog te buigen, het is vrij hard materiaal en breekt vrijwel direct bij terugbuigen.
Aan de stroomafnemerplaat worden zwarte en rode draden gesoldeerd.
De motor wordt teruggelegd in het huis en de borstellhuizen van de motor zijn nu geïsoleerd van de stroomafname.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt de rotortassen te smeren en de wormen te voorzien van siliconenvet.
De wielen worden teruggelegd in het huis (oppassen dat de contactveren tussen wielen en huis komen) en het deksel kan weer op het huis worden gedrukt (de zijde met het pasgat over de paspen laten vallen).
Aan de bovenzijde van het huis kunnen de borstelhuiscontacten van de motor weer om het huis worden gebogen (gewoon koper dus breekt niet), wel er voor zorgen dat de borstelhuiscontacten geen contact maken met de stroomafnemerstrippen.
Op de borstelhuiscontacten kunnen de oranje en grijze draden naar de motorregeling van de decoder worden gesoldeerd.
IMGP8849b by G. van Vliet, on Flickr

Om stroomafname over alle wielen mogelijk te maken meteen maar het loopdraaistel aangepakt door twee stripjes printplaat af te zagen en op elk plaatje een hardstalen draad van 0,3mm te solderen.
Met snellijm de strippen printplaat op de zijkanten van het draaistelframe gelijmd en de hardstalen draden in vorm gebogen zodat deze licht op het loopvlak van het wiel drukken. Aan de strippen printplaat een rode en een zwarte draad gesoldeerd om richting decoder te gaan.
IMGP8849c by G. van Vliet, on Flickr

De bodem van de DE1 is opgebouwd uit een messing bodemplaat en schortplaat van geëtst messing.
Tussen de bodemplaat en de onderzijde van de schorten zit een loze ruimte van 9á10 mm, voldoende om een 21MTC decoder op adapterplatine te plaatsen. Met deze decoder is er genoeg mogelijkheid om wat lichtfuncties aan te brengen. Zo mogelijk kan er ook een Loksounddecoder worden ingebouwd.
De schorten van de DE1 zitten aan de bodemplaat vast. Gelukkig zijn deze bij mij gelijmd en niet gesoldeerd, zodat deze te verwijderen zijn zonder de verf aan de buitenzijde te beschadigen.
Eerst wordt een kraslijn op de binnenzijde van de schorten ter hoogte van de ingelijmde bodemplaat gezet, handig bij het weer op juiste hoogte terugzetten van de schortplaat.
Met een mes tussen de opstaande rand van de bodemplaat en de bovenzijde van de schortplaat wordt de lijmverbinding verbroken en komen beide platen van elkaar vrij.
IMGP8849a by G. van Vliet, on Flickr

Nu kan de decoderhandel in de schortplaatbak gelegd worden en deze is door mij vastgezet op dubbelzijdig tape en aan de bovenzijde afgeplakt met tape, beide tegen kortsluiting op het messing van schort- en bodemplaat.
Ter hoogte van het toilet komt een flink gat voor de doorvoer van de kabelboom in de bodemplaat.
IMGP8863 by G. van Vliet, on Flickr

Op de bodemplaat heb ik, voor de terugplaatsing in de schortplaat eerst een aantal wanden gesoldeerd om de diverse compartimenten in een DE1 af te scheiden.
Deze wandjes zijn gemaakt van messingplaat waar, zo nodig, venstergaten in zijn gemaakt voor de schuifdeuren en deze worden door kleur aangegeven. Later zullen Mastica banken voor plan E worden geplaatst.
Eén middenbalkonwand  was al vastgelijmd in de bak voor stevigheid en bevestiging op de bodemplaat. Die heb ik laten zitten en mist dus op de bodemplaat. Komt wel weer goed bij monteren van het geheel.
Aan de neuszijden zitten nog behoorlijk grote ruimten tussen bodemplaat en neusschortstukken, hier moet nog een oplossing voor worden verzonnen.
Dan kan de bodemplaat weer in schortplaat worden gelijmd en met gebruikmaking van de eerder gemaakte kraslijnen weer op de juiste hoogte worden gezet.
Ondertussen al het één en ander op kleur gebracht.
IMGP8867 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
    • MCKmodelbouw
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2022, 15:20:47 »
Leuk project Gerard. Ik ga je trouw volgen. Een vraag: wat voor blauw printplaatje gebruik jij om de draden op aan te sluiten? Dat lijkt een soort verdeelprint. Ziet er handig uit

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2022, 16:50:29 »
Dat is een ESU 51957 Adapterplatine voor 21MTC decoders.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2022, 19:55:24 »
De kop van deze DE1 lijkt wat kaal en dat is het ook. Door het missen van de lampringen ziet de kop er wat gladjes uit.
Gelukkig zijn er nog genoeg FRIE lampringen op voorraad dus de la met geëtste onderdelen maar weer eens opgezocht.
Om het doorschijnen van de frontseinen te voorkomen worden door mij meestal kleinere led’s in messing bussen geplaatst, zo zal dat ook hier weer gaan.
De buitendiameter van de frontseinlampringen is 3,4mm en het gat is 2,5mm dus vier bussen gedraaid met deze diameters en een lengte van 5mm.
Één zijde van de bussen wordt afgevijld onder een iets scherpere hoek dan de hoek van de  neus zodat deze aan de middenzijde van de neus iets meer uit kan steken, zo zaten de frontseinhouders op het stroomlijnmaterieel ook.
Ook voor de topseinen worden bussen gedraaid, maar dan met de diameters 2 bij 1,5mm.
Ook deze bussen worden aan één zijde afgeschuind, deze keer gelijklopend met de kopvorm bij het dak.
IMGP8851a by G. van Vliet, on Flickr

De bussen worden met de vlam op de achterzijde van de FRIE lampenringen gesoldeerd zodat ze niet van het model kunnen losraken.
IMGP8853a by G. van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk zien de bussen met opgesoldeerde lampring er zo uit:
Toplichten;
IMGP8855a by G. van Vliet, on Flickr

Frontseinen;
IMGP8856a by G. van Vliet, on Flickr

Hierna zijn de gaten van de top- en frontseinen in de kop opgeruimd tot de buitendiameter van de bussen;
IMGP8858a by G. van Vliet, on Flickr

Dan kunnen de bussen met lampringen in de kop geplaatst worden en wordt de lampring onder de juiste hoek gezet. De bussen worden in het gat vastgelijmd.
Later worden de led’s geplaatst en de lampen verder afgewerkt.
IMGP8859a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2022, 22:22:57 »
Mooi project Gerard! Ik keek indertijd ook likkebaardend naar die modellen maar voor zakgeldbudget ver buiten bereik....
Een paar jaar terug zag ik in het speelgoedmuseum in Trier op de treinenafdeling een exemplaar terug, het viel me toen op wat een goed model het nog steeds is. Dus het gaat je zeker lukken er iets goeds van te maken!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Combispoor NS DE 1
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2022, 23:45:59 »
Allen dank  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde