Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)  (gelezen 2724 keer)

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Gepost op: 07 januari 2022, 20:32:49 »
Goedenavond allen,
Al jaren spookt door mijn na een uitstapje in N spoor om een H0 te maken van een (fantasie) Gronings station langs één van de Noordelijke Nevenlijnen. Het tijdperk moet ergens half weg in de jaren '80 zijn, de wadlopers hebben reeds hun intrede gedaan, maar de klassieke beveiliging is nog actief. Echter de afmetingen die ik heb zijn beperkt en kom niet veel verder dan onderstaand simpel baanplan:



Het groene gedeelte van de baan zou zichtbaar worden. De bedoeling is om de ruime bocht een Vertakkingsein voor het dubbelsporige station te maken en om het station aan de binnenkant van de cirkel aan de linkerkant te plaatsen. Direct voor het wissel aldaar zou een overweg gaan komen. Wat ik echter mis is echter de mogelijkheid om iets te rangeren, maar voor mijn gevoel heb ik juist de ruimte daar niet voor. Hebben jullie wellicht goede ideeën om dit wel te creëren op deze ruimte?

Alvast bedankt voor de tips!

Groet Niels

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2022, 21:13:26 »
Hey Niels,

Je hebt opzich wel de ruimte om te rangeren. Maar het is de truuk om het ook weer niet te vol te bouwen.

Voor inspirationele doeleinden, heb ik een drietal baanplannetjes uit m'n mouw geschud.


Wees er wel van bewust dat een ontsporing op te ruimen op het schaduwstation op 1,20m best ver is. De gemiddelde man kan net aan tot 1m met zijn armen reiken. Dus zorg er voor dat je er achter in ieder geval goed bij kan  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2022, 22:16:53 »
Suggestie...  :angel:



Als je meegebogen wissels gebruikt of wissels al in de boog legt voor je schaduwstation, kunnen alle sporen aan de binnenzijde leggen en kan de hele ovaal nog iets meer naar de onderrand (in schetsO geschoven worden; heb je meer diepte beschikbaar aan de zichtbare stationszijde

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2022, 22:24:30 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2022, 23:10:10 »
350 x 122 cm........... Kom ik aan met mijn 240 x 60. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2022, 17:32:23 »
Bedankt voor de tips! Ik heb vandaag nog een beetje lopen prutsen en ben tot het volgende gekomen:

Ik wil juist de ruimte achter het station zo laten, omdat ik daar wat huisjes scenery wil kunnen neerzetten.
Zelf vond ik het spoortje aan de linkerkant echt een leuk idee, echter geen idee wat ik daarbij moet gaan bouwen dus daar moet ik even over gaan nadenken. Wellicht nog wat dingen anders? Nog even over denken..


350 x 122 cm........... Kom ik aan met mijn 240 x 60. ;D ;D
En ik maar klagen ;D


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2022, 17:42:56 »
Wat voor rails gebruik je Niels
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2022, 17:43:50 »
 (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2022, 12:24:58 »
Beginnend met een kleine correctie op die afmetingen,want ik lees maten in post 1 van 122x352 ,122+122+108 ipv 106  ;)
Dan wat vragen,wat heb je nu aan rijdend materieel ?
(als je al wat hebt  ??? )
Is je voorkeur reizigers of goederen treinen ?

Reden voor die vragen,simpelweg erachter komen waarom je veelal vasthoud aan 4 rode sporen,en wat (als je voorkeur bekend is) nodig is aan spoortjes om op te rangeren.
Is de achterzijde met rode sporen bereikbaar ?
Kun je er omheen lopen,of hoe is de situatie waar die baan moet komen ?

Met antwoorden op dat soort vragen,is er wellicht nog een nieuw idee op te gooien  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2022, 19:25:41 »
Wat voor rails gebruik je Niels

Roco-Line zonder bedding

Beginnend met een kleine correctie op die afmetingen,want ik lees maten in post 1 van 122x352 ,122+122+108 ipv 106  ;)
Dan wat vragen,wat heb je nu aan rijdend materieel ?
(als je al wat hebt  ??? )
Is je voorkeur reizigers of goederen treinen ?

Reden voor die vragen,simpelweg erachter komen waarom je veelal vasthoud aan 4 rode sporen,en wat (als je voorkeur bekend is) nodig is aan spoortjes om op te rangeren.
Is de achterzijde met rode sporen bereikbaar ?
Kun je er omheen lopen,of hoe is de situatie waar die baan moet komen ?

Met antwoorden op dat soort vragen,is er wellicht nog een nieuw idee op te gooien  ;)

Dan heb ik niet echt opgelet, maar 2 centimeter extra is niet zo'n probleem gelukkig.
Mijn voorkeur ligt meer op het rijden van reizigerstreinen. Op dit moment heb ik nog niet zoveel maar de bedoelingen zijn: 2 Wadlopers, 1 Plan U, DB Br 216 met Silberlinge en 2 goederentreinen. Waarbij 1 opgesteld zou worden op het station en deze deels zou wisselen met de andere.

De 4 sporen achter zijn geen must, als er een betere oplossing is voor mijn schaduwstation hou ik me altijd aanbevolen. De bedoeling is wel dat ik er net omheen zou kunnen lopen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2022, 01:00:30 »
Zijn er (al) armseinen met links èn rechts een aftakkingssein (op een bordes)? En voor rechtdoor een voorsein onder de middelste arm? En een voorsein met 2 armen? Of denk ik te groots voor een Groninger nevenlijn. Hoe was het b.v. met de armseinen in Zuidbroek?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2022, 12:39:50 »
Goed je hebt het dus over in totaal 6 treinen,4 kunnen beide kanten uit op rijden(3 treinstellen en die 216 met silberlingen en stuurstand) de goederen treinen kunnen dat niet.
Als je nou een pendelbaan zou maken dus van halte naar halte met aan 1 zijde achter een verdwijnpunt een spoor wat naar achter loopt dan kan je achter ( rode deel) meer kopsporen maken en 1 omloopspoor voor goederen treinen.
Je zou dan evt daar een schuifbak van kunnen maken.
Je zou dan je lay out ook minder rechtlijnig kunnen maken,dus minder gelijk lopend langs de randen van je "module randen"
Als het iets scheef ligt is het speelser en leuker om naar te kijken.
Voordeel is omdat je 1 boog minder naar achter hebt lopen,is dat je die ruimte kan gebruiken voor dat doel.
Je krijgt ook wat meer ruimte om iets voor je goederen treinen te maken.
Wel is van belang dat je weet wat voor soort producten die bedrijven moeten krijgen of juist maken,dan kan je je goederentreinen samenstellen specifiek daarvoor.
Het staat een beetje raar als bv een grind zelf losser bij een bedrijf aanbied dat bv melk produceert  ;D
En het scheelt in je portemonnee als je gericht goederen wagons koopt in plaats van een vloot van van alles waarvan je naderhand de helft niet gaat gebruiken.

Zomaar wat gedachtes van mijn kant  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2022, 13:29:38 »
Floris heeft een paar goede punten, alleen
Citaat
Als je nou een pendelbaan zou maken dus van halte naar halte met aan 1 zijde achter een verdwijnpunt een spoor wat naar achter loopt dan kan je achter ( rode deel) meer kopsporen maken en 1 omloopspoor voor goederen treinen.
Voor meer mogelijke combinaties aan treinbewegingen zou ik achter niet te veel kopsporen maken omdat:

Stel dat je onderin op een doorlopend spoor twee treinstellen achter elkaar 'parkeert' dan kan je met enige willekeur meerdere dingen doen. Je kan ze gelijktijdig laten vertrekken en elkaar op het hoofdstation laten passeren. Je kan er eentje laten vertrekken en weer terug laten komen, je kan dit doen met de andere trein. Je kan er eentje laten vertrekken naar station, de andere trein schuift dan een plaats op in het schaduwstation en de eerste trein kan dan een rondje maken. Je kan beide treinen naar het station laten pendelen en weer terug... dat zijn al minstens 6 verschillende bewegingen die je kan doen. Dat worden er minder als je treinstellen alleen maar naar kopspoortjes kunnen rijden.

Waar je ook nog aan kan denken is om een van de sporen naar het schaduwstation dubbelsporig uit te voeren. Dan kan je meer treinen gelijktijdig laten rijden. Maar dan is je lijntje aan een kant niet enkelsporig meer en dat heeft wel zo z'n charme  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2022, 17:14:31 »
ik snap die opmerking even niet.
Als je geen rondrij baan meer hebt dan kan je schaduw station toch bestaan uit kop sporen,met evt 1 spoor waar je loc van een goederentrein kan om rijden van de ene naar de andere kant  ???
Er word aangegeven max 6 treinen,4 reizigers die kunnen pendelen,enkel die goederen treinen kunnen dat niet.
Dus als je 4 kopsporen hebt en evt 2 met een omloopspoor erbij,dan is dat toch zat  ;)
Dan heb je aan een omloop spoor voor de locs van die goederentreinen toch genoeg  ???

Je enkel spoor achter de schermen dubbel sporig make naar schaduw station kan altijd,dan is het enkelspoor in het zich,maar je hebt wel sneller de kans door dubbelspoor net buiten het zicht,om een andere trein te laten binnen komen zodra de andere trein naar het schaduw deel rijd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Gronings station in H0 (122 x 350 cm)
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2022, 19:42:28 »
Bedankt voor de vele antwoorden, ik zou hieronder proberen zoveel mogelijk antwoord te geven:

Zijn er (al) armseinen met links èn rechts een aftakkingssein (op een bordes)? En voor rechtdoor een voorsein onder de middelste arm? En een voorsein met 2 armen? Of denk ik te groots voor een Groninger nevenlijn. Hoe was het b.v. met de armseinen in Zuidbroek?

Op station Scheemda stond ooit een vertakkingssein voor een tweetal sporen, echter op de andere stations werd gewoon alles beveiligd met een enkelvoudige sein zonder voorsein blad. Dat is natuurlijk nog een discussiepunt en niet geheel in beton gegoten.

Goed je hebt het dus over in totaal 6 treinen,4 kunnen beide kanten uit op rijden(3 treinstellen en die 216 met silberlingen en stuurstand) de goederen treinen kunnen dat niet.
Als je nou een pendelbaan zou maken dus van halte naar halte met aan 1 zijde achter een verdwijnpunt een spoor wat naar achter loopt dan kan je achter ( rode deel) meer kopsporen maken en 1 omloopspoor voor goederen treinen.

Eigenlijk wil ik het allerliefst een doorgangsstation hebben dus weet niet of ik heel gelukkig wordt met een kopstation. Bijvoorbeeld de duitse treinen stopten vroeger maar op een beperkt aantal station en het is juist leuk om die bijvoorbeeld deels zonder te stoppen te laten passeren. We kan dit bijvoorbeeld aan 1 zijde beperkte worden door daar bijvoorbeeld maar 1 spoor aan te leggen.

Je zou dan evt daar een schuifbak van kunnen maken.
Je zou dan je lay out ook minder rechtlijnig kunnen maken,dus minder gelijk lopend langs de randen van je "module randen"
Als het iets scheef ligt is het speelser en leuker om naar te kijken.
Voordeel is omdat je 1 boog minder naar achter hebt lopen,is dat je die ruimte kan gebruiken voor dat doel.
Hoe bedoel je deze? Ik heb hier niet zo 1.2.3.. een beeld bij hoe ik hem schuiner krijg.

Je krijgt ook wat meer ruimte om iets voor je goederen treinen te maken.
Wel is van belang dat je weet wat voor soort producten die bedrijven moeten krijgen of juist maken,dan kan je je goederentreinen samenstellen specifiek daarvoor.
Het staat een beetje raar als bv een grind zelf losser bij een bedrijf aanbied dat bv melk produceert  ;D
En het scheelt in je portemonnee als je gericht goederen wagons koopt in plaats van een vloot van van alles waarvan je naderhand de helft niet gaat gebruiken.
Ik heb de bedoeling om vooral gesloten wagens te gebruiken.