Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Boek of documentatie over solderen gezocht.  (gelezen 3353 keer)

SvenW

• Offline Offline
Re: boek/documentatie over hoe solderen
« Reactie #15 Gepost op: 01 January 2022, 14:28:19 »
Wat ik zelf altijd wel handig vind om te doen, zeker bij het solderen van smd leds, is om de (vertinde) draad en smd led tijdelijk vast te plakken op een stukje schilderstape. Hierdoor voorkom je dat draad en led gaan verschuiven tijdens het solderen. Daardoor soldeer je nauwkeuriger en zal de verbinding perfect zijn. Zo kan je zelfs kleine 0402 smd leds solderen (mits je beschikt over een loep :D).

Groeten Sven

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 January 2022, 14:32:19 »
De rode pasta die ik gebruik mag ook gebruikt worden  met ouderwets waterleiding solderen met de vlam. Ik praat niet over bv de beruchte S39. Ik soldeer al meer dan 45 jaar met dit spul en nog nooit een probleem mee gehad.
Mvg aad

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Boek of documentatie over solderen gezocht.
« Reactie #17 Gepost op: 01 January 2022, 16:01:36 »
S39 is alleen berucht omdat die berucht wordt gemaakt. Maar die moet je alleen gebruiken voor het doel waarvoor die gemaakt is. Waarbij je moet bedenken dat er meerdere varianten van S39 bestaan, met elk hun eigen toepassing. En die toepassing ligt bij geen van de varianten bij elektronica.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 January 2022, 16:15:40 »
Klopt als een bus klaas.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #19 Gepost op: 01 January 2022, 18:06:58 »
Ik heb een goede tip voor u. Vergeet zo,n boek. Neem  uw soldeer spullen en ga proberen op verschillende soorten draad.
Amen.
Kunt u de temperatuur regelen , ga hier mee spelen. Zo leert u solderen.
Minder amen. Regelbare temperatuur is iets wat naar mijn mening enorm overschat wordt in het begin. Tenzij je witmetaal wil gaan solderen, gewoon op 350 tot 375 graden instellen en niet meer aankomen en eerst gaan oefenen. Dit natuurlijk wel in de aanname dat het station dan ook accuraat tot die temperatuur opwarmt. Als het tin enorm spettert bij contact met de bout, is 'ie te heet. Als het met moeite vloeit op de punt, te koud.

Ik heb na een jaar of 20 soldeer-ervaring pas een regelbaar station aangeschaft, omdat ik er toen echt niet meer omheen kon. Tot die tijd heb ik het niet nodig gehad.
Zorg altijjd voor een schone tip van de soldeerbout (ik doe dat zelf met een dot staalwol in een blikje waar ik dan de punt over haal
Ik weet dat velen staalwol gebruiken, maar zelf zou ik het echt niet aanraden vanwege het schurende effect van het spul. De vervangende krullen die je van diverse leveranciers kan krijgen kosten praktisch niets en je doet er erg lang mee. De punt van je bout is nogal kwetsbaar.
Soldeer op de juiste temperatuur. [...]
Staat vermeld op het kaartje van je tin.
Ik soldeer nu bijna 26 jaar, waarvan bijna 16 jaar ook professioneel en heb heel wat rollen harsken-soldeertin in m'n handen gehad, maar heb nog nooit een temperatuur op de stickers zien staan.
Dat wordt volgens mij alleen bij witmetaal-soldeertin en dergelijke gedaan, maar ik ga er niet vanuit dat de topicstarter daar al aan toe is.

Wat ik zelf altijd wel handig vind om te doen, zeker bij het solderen van smd leds, is om de (vertinde) draad en smd led tijdelijk vast te plakken op een stukje schilderstape. Hierdoor voorkom je dat draad en led gaan verschuiven tijdens het solderen. Daardoor soldeer je nauwkeuriger en zal de verbinding perfect zijn. Zo kan je zelfs kleine 0402 smd leds solderen (mits je beschikt over een loep :D).
Ik denk dat dit advies volledig overbodig is voor iemand die net een draad in een stekkerdoos gesoldeerd heeft en nog behoorlijke 'angst' heeft voor de rest ;)

Ik heb het van m'n pa geleerd door op een stuk printplaat (banen, eilandjes, 3-gats eilandjes, het maakt niet uit) met forse weerstanden (1/2 Watt en groter) te gaan oefenen. Dergelijke weerstanden kunnen wat hebben en soldeer je niet gemakkelijk kapot.

Gewoon een aantal keer insteken, solderen, en weer verwijderen.

Ik was 8, dus om het niet alleen maar een saaie les solderen te laten worden, had m'n pa voor zowel m'n zus als ik een klein schakelingetje gekocht (astabiele multivibrator, de basisschakeling waar praktisch iedereen mee begint).
Knipperende LEDs (en toen nog gebruikelijker: gloeilampjes) hebben een grote aantrekkingskracht op kinderen en omdat ik ook toen al modeltreinen had, was een overwegknipperlicht natuurlijk zo bedacht...

Ik heb in de tijden erna heel wat apparatuur opengesloopt en onderdelen uitgesoldeerd. Helaas is dat tegenwoordig bijna de moeite niet meer, met alle SMD-onderdelen en door de fabrikant speciale, in opdracht gemaakte IC's waar je praktisch niets mee kunt.
Maar het uitsolderen is wel erg leerzaam, dus als je de kans krijgt, probeer eens een sloopprint uit een beeldbuis TV, radio/cd/cassette toren. Het mooie daarvan is dat het niet goed hoeft te gaan. Als het stuk gaat, geen probleem.

Toch nog wat advies:

- Solderen van onderdelen in een print

De bout enkele seconden tegen het onderdeel en de print houden, tin toevoegen en nog enkele seconden wachten. De ene tin vloeit mooier dan de ander en bij sommigen zie je echt heel goed hoe het in een flits ineens een mooi hol bergje wordt. Dan bout weghalen en af laten koelen en zorgen dat het onderdeel niet meer beweegt tot het echt vast zit.

Draadjes: draadje in je ene hand, tin recht omhoog steken en draad met de bout enkele seconden verhitten. Dan tin toevoegen, wachten tot het draadje netjes vertind is en de bout verwijderen.

Als er een onderdeel aan een draad gesoldeerd moet worden: beide onderdelen/oppervlakken vertinnen. Daarna de onderdelen bij elkaar houden, bout er tegenaan houden en wachten tot het een mooie verbinding heeft gevormd. Dan verwijderen en zorgen dat de onderdelen niet meer bewegen tot het tin volledig gestold is. Indien er bewogen wordt, opnieuw verhitten.

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #20 Gepost op: 01 January 2022, 18:31:46 »
doordat ik gisteren uit nood, draad in een stekkerdoos moest solderen en eigenlijk zomaar wat deed, kwa temperatuur en dergelijke is het wel gelukt. Het verdiend niet de schoonheid prijs.

Stekkerdoos? Op de 230 Volt en dan niet zeker zijn van je soldeerverbinding? Heel snel 'leren' solderen en die verbinding opnieuw maken? Er is niets zo gevaarlijk als een onzekere/slechte soldeerverbinding op een hoge spanning. Mocht de verbinding niet sterk genoeg zijn door te koud solderen heb je kans dat de verbinding over tijd slechter wordt en hij breekt of dat er een hogere weerstand ontstaat waardoor er warmte ontstaat met kans op brand.
Johan

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 January 2022, 18:36:34 »
De spanning was er toch wel af Patrick?! O ja, anders had je het topic niet gestart...  ::)

Maar nu, als je van dit draadje een bladwijzer / favoriet maakt, kun je er altijd op klikken en doornemen, je hoeft dan echt geen boek meer te kopen.  :D
Ik heb al een trein

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 January 2022, 18:46:00 »
Nou, ik vind de info nog wel wat magertjes ;D ;D
Kump goed. Bedankt allen. (y)

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 January 2022, 18:55:22 »
Stekkerdoos? Op de 230 Volt en dan niet zeker zijn van je soldeerverbinding? Heel snel 'leren' solderen en die verbinding opnieuw maken? Er is niets zo gevaarlijk als een onzekere/slechte soldeerverbinding op een hoge spanning. Mocht de verbinding niet sterk genoeg zijn door te koud solderen heb je kans dat de verbinding over tijd slechter wordt en hij breekt of dat er een hogere weerstand ontstaat waardoor er warmte ontstaat met kans op brand.

Uhh, het is niet helemaal zo gegaan. Niet zo snel conclusies trekken.
Ik had nieuwe beveiligde verleng stekkerdozen gekocht.
Omdat ik het snoer wou inkorten kwam ik er achter dat het draad aan de connectors was gesoldeerd. Dus die los gehaald, snoer in gekort en weer eraan gesoldeerd. En ja ik heb gecheckt of de draden goed vast zaten ;)

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #24 Gepost op: 01 January 2022, 20:20:00 »
Toen ik een jaar of 10/ 11 was, heb ik de rails van mijn eerste modelbaan (Rokal TT) ook gesoldeerd met soldeervet, dat begon toen na korte tijd te roesten en hoeveel ik ook schuurde en poetste, de roest bleef terugkomen... Ik heb die rails nog steeds, ziet er nu zo uit:

Dat was een les voor het leven...  :'(
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2022, 23:01:40 »
Het nieuwste boek van Gerard Tombroek heeft een hoofdstuk over solderen: https://www.bol.com/nl/nl/p/praktijkboek-modelspoorwegen/9300000053094291/?referrer=socialshare_pdp_www

Bor

MOVisser

• Online Online
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2022, 09:59:48 »
@Bor ik wilde hetzelfde aandragen.
Duidelijk stukje in het boek. (y)

En dat niet alleen: zeer veel nuttige informatie.

solderen: gewoon doen. Zwemmen moest je ook leren.

Ronald Visser
(nee, ik heb geen aandelen.) :angel:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...