Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Samenstelling treinstellen  (gelezen 7321 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #15 Gepost op: 20 March 2008, 19:42:52 »
Ik vind dat de modellen van piko zeker wel minder van kwaliteit zijn. Vergelijk je de 189 van piko met die van roco dan wint de roco natuurlijk. Alleen is die veel duurder. Ik vind dat piko voor de prijzen die ze maken uitstekende modellen leveren. De 189 is zeker een goed model voor de prijs. Maar als je echt mooie rijtuigen wil dan zou ik de rijtuigen van fleischmann kopen.
Voor grootspoorfoto's zie site

WillemNS

  • Gast
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #16 Gepost op: 20 March 2008, 19:50:46 »
Maar als je dan weer op schaal wil rijden zou ik Roco adviseren, is meestal nog mooier en meestal op schaal.

De shimmns van Piko bijvoorbeeld zijn mooier dan die van Roco.
Mijn mening is gewoon dat Piko erg mooie modellen maakt, en dat als de hondekop 180-200 had gekost ik hem ook had gekocht. Net als andere wagens. Gewoon goede kwaliteit. Iets minder dan Roco maar toch erg goede kwaliteit.

Willem

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #17 Gepost op: 20 March 2008, 19:52:53 »
NAl moet je van hobby modellen natuurlijk geen topkwaliteit detaillering verwachten. Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook.


Ik zag op de piko.de website ook de term "hobby modellen". Is dit een eenvoudigere uitvoering? Als ik het goed begrijp is de "Piko A-rails" de H0 uitvoering van Piko. Ik zie echter niet echt locomototiven e.d. in H0 op de piko.de website.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8108
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2008, 19:55:41 »
Gert even klikken op modelspoor en dan locomotieven. Je kunt dan kiezen tussen stoom, diesel en elektrisch.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2008, 20:02:52 »
Het hangt per trein af in de hobbygroep. De 189 is redelijk fraai zeker voor de prijs die je ervoor betaald. (producten buiten de hobby groep van piko zijn meestal sowieso wel mooi zoals de al eerder genoemde shimmns) ER zijn ook ns sets van piko die dan weer volledig fantisie zijn. Dus je moet gewoon per model kijken of je het mooi vind.
Voor grootspoorfoto's zie site

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2008, 20:17:46 »
Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook.
Willem

Ik denk dat je deze bedoeld? Fleischmann voert dit model ook geloof ik.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8108
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2008, 20:20:38 »
Nee. Fleischmann heeft een plan V (Mat 64) in het programma. De bekende "stoptrein".

Piko heeft de hondekop. De voormalige IC treinstellen.

Eric
Gr.
Eric

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2008, 20:23:28 »
ah, ik zag op het eerste oogopslag niet eens veel verschil...

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2008, 22:51:52 »
De hondekop(mat 54) tweetjes reden toch ook gewoon stoptrein diensten,dus om te zeggen dat de een IC diensten reden en de anderen Stoptrein diensten reden zou ik zo niet zeggen.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #24 Gepost op: 21 March 2008, 02:12:01 »
Wat Richard zegt klopt. De hondekoppen hebben jarenlang de IC-diensten Groningen-Zwolle gereden maar ook de stoptreinsdiensten. 

Hoewel de Plan V en T treinstellen voornamelijk stop- en sneltreindiensten reden kwam ik er af en toe één tegen als IC Rotterdam-CS - Groningen.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2008, 11:37:04 »
Om even op die stratset met die dubbeldeksrijtuigen terug te komen:

1; In het Ruhrgebied is 4 a 5 rijtuigen het maximum, er zijn inderdaad andere delen van Duitsland waar treinen wel langer zijn. Rond berlin viel me op dat daar bijna alles 4 rijtuigen heeft en er zijn ook hele gebieden waar 2 rijtuigen al het maximum is.

2; Een 2e loc voor een dubbeldekstrein kan ook te maken hebben met steile hellingen of het treingewicht ivm de aanzet versnelling. Die locs ZWS* Br218 kunnen niet in dubbeltractie rijdend vanuit een stuurstand bedient worden. Je zult in dat geval altijd de rijtuigen tussen de locs moeten op sluiten. Uiteraard kan ook de stuurstand defect zijn maar dat lossen de duitsers meestal op door gewoon ouderwets om te lopen en de loc dus voor de stuurstand te zetten.

*; Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung, het huidige stuurstroom systeem wat bijna alle trek/duw treinen in Duitsland tegenwoordig gebruiken. Alleen de silberlinge met Karlsruhe kopf werken nog met het oude systeem.

3; De samenstelling zijn meestal DB...f(stuurstand)+een aantal 2e klas rijtuigen DB(..)z+1 of 2 rijtuigen DAB(..)z met 1e en 2e klas. de 2e klas rijtuigen en rijtuigen met 1e en 2e klas zitten door elkaar in de trein en de verhouding tussen 1e en 2e klas wisselt per verbindding. Dubbeldeksrijtuigen met uitsluitend 1e klas zijn zeldzaam, DB Regio heeft er daar maar 9 van en deze rijden uitsluitend 1 RegionalExpress dienst in NRW en verder nergers die trein heeft normaal als samenstelling DBpbzfa76?+2xDBpza753+DABp(k)za758.6( rijtuig met een kleine eerste klas afdeling, 7 zitplaatsen 1e klas)+DApza759+Br146.

Er rijden in middel 8 a 9 verschillende type dubbeldeks stuurstandrijtuigen rond waarvan 4 a 5 types met zowel zitplaatsen 1e als 2e klas. Verder heeft DB Regio 8 type 2e klas rijtuigen, 6 type rijtuigen met 1e en 2e klas en dan 1 type 1e klas rijtuigen.

De trein uit de startset heeft een aantal verschillende type dubbeldeks rijtuigen, de stuurstand is zonder twijfel een DBbzf(a)761( alleen dat type en de DABpzf(a)762 hebben die kopvorm). Het rijtuig met 1e en 2e klas moet een DABpza758 zijn( herkenbaar aan de hele boven verdieping 1e klas en onderverdieping 2e klas. Het 2e klas rijtuig kan een DBz750, een DB(p)z(a)751 of een DBpza753 zijn.
Zover mij bekend worden de DBbzf(a)761 en de DABpza758(die wat jonger is) normaal niet door elkaar heen gezet, maargoed ik weet ook nie alles ;) Edit; volgens deze foto dus wel, weer wat geleerd

Stuurstand rijtuigen met eerste klas vind je vooral in korte treinen van 2 a 3 rijtuigen, de DABbuzfa760 vind je ook in langere treinen( in voormalig Oost Duitsland en in het zuid/westen van Duitsland). Ook dit was jaren lang planmatig, DBbzf(a)761+Br143.

Uhm volgensmij ben ik ff uitgetypt zo, groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 12:05:09 door neudalhausenstadbahn. Reden: foto links en info toegevoegd »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.