Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking  (gelezen 282716 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1290 Gepost op: 19 januari 2023, 17:42:40 »
Ik woon al bijna 25 jaar in de VS. Ik koop alleen maar via het internet tegenwoordig omdat ik geen goede gesorteerde modelspoorwinkel in de buurt heb. In het verleden woonde ik in de buurt van Chicago en had ik vele winkels in de buurt, inclusief een winkel die alleen maar Europese modellen verkoopt.

Het versturen naar Europa is heel gemakkelijk, ik doe dit regelmatig en ik kan een shipping label op de USPS website kopen en op een doos plakken en klaar. Van mijn ouders begrijp ik dat het versturen naar de VS (vanuit Nederland) tegenwoordig wat moeilijker is dan vroeger (toen had je nog een echt postkantoor).

Ik heb de Wadloper inmiddels hier ook rondrijden maar die kwam hier via familie. Geen probleem om die route te gebruiken.
Het printen van een handleiding zie ik ook niet als een groot probleem.

Groeten uit San Jose,
Lolke

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1291 Gepost op: 19 januari 2023, 18:30:29 »
Uit de reacties op deze video impressie kun je opmaken hoe groot het verschil is tussen Amerikanen en Europeanen. Ook na Brexit zie je reacties uit de UK dat verzending naar de EU niet mogelijk is.

De ervaring van mijn eerste bezoek aan de USA in 1980 geeft eigenlijk weer hoe verschillende de gewoontes zijn. Ik bezocht een fabriek op Long Island en bezocht een caboose restaurant. Het hoofdgerecht bestond uit een salade, gebakken aardappelen en een lekker stuk vlees. De salade kwam – vanzelfsprekend megasize – en ik wachtte op de rest om te starten. Na enige tijd kwam de serveerster met de vraag ‘Are you finished sir?’ Vanzelfsprekend zei ik dat ik dat nog niet was maar verder gebeurde er niets. Enige tijd later kwam de vervolgvraag en vroeg ik waar de rest van het hoofdgerecht bleef. Daarna volgde een gezellige conversatie omdat Amerikanen altijd eerst de salade nuttigen waarna de borden direct worden afgevoerd en de rest van het hoofdgerecht wordt geserveerd. Gewoon gewoonte verschillen in de eetcultuur. Ook daarin is in de afgelopen 40 jaar het nodige verandert maar deze ervaring is mij altijd bijgebleven.

Zo ook met het versturen van zendingen over en weer. Er komt behoorlijk wat papierwerk aan te pas, zeker als her zakelijke transacties betreft. Maar voor alles is een oplossing te vinden.

Gr, Rob

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1292 Gepost op: 19 januari 2023, 18:39:18 »
Van mijn ouders begrijp ik dat het versturen naar de VS (vanuit Nederland) tegenwoordig wat moeilijker is dan vroeger (toen had je nog een echt postkantoor).
En juist DAT is het probleem wat de man aanhaalt. PB Models verstuurt schijnbaar niet naar de USA maar ze hebben wel jouw model waar jij voor betaald hebt. En dan moet JIJ dus een route zien te vinden om jouw eigendom in handen te krijgen. En dat vind ik niet kunnen. PB kan ook een doos afleveren bij UPS? https://www.ups.com/nl/nl/Home.page of https://www.ups.com/nl/nl/smallbusiness/content/international-shipping/shipping-to-usa.page Daar hebben andere bedrijven toch de term "verzendkosten" voor verzonnen?

Dat er helemaal niets op papier in de doos zit, vind ik ook geen goede keuze van PB. Een inlegvel met de onderdelennummers en een tekening met daarop aangegeven waar de losse zaken moeten worden gestoken is wel het minste. Ik heb tot nu toe geen enkele doos met een tractie-model zonder geopend. In een doosje van een onderlosser kan je prima verwijzen naar een website of de QR-code op de doos. Maar niet met een een loc, of treinstel. Verwijzen naar een website is wel erg gemakkelijk. Het is wordt weer jouw probleem gemaakt. Jij moet internet op. Jij moet zoeken. En als, zoals meneer meldt, PB er mee ophoudt en de stekker uit de website trekt? Super leuke technische snufjes inbouwen is prima. Maar met het stoppen van die snufjes in een doosje en dan zeggen "Zoek het maar uit" vind ik niet kunnen. is de handleiding op de website overigens ook in het Frans of Duits te raadplegen? Want daar verstuurt PB dan schijnbaar wel naar toe... Of moet je het zelf weer vertalen? Wordt het weer jouw probleem. Een inlegvel in het Engels (voor buiten NL-klanten) is dan wel het minste. Heb je meteen die ene klant aan de andere kant van de oceaan weer tevreden. Want daar zal het wel weer aan liggen "Hoeveel DH-tjes verkopen we nu buiten NL? O, zo weinig? Nou, daar gaan we geen moeite voor doen."

Maar wat ik vind, daar hoeft geen enkel bedrijf rekening mee te houden. Maar verwacht dan ook niet dat ik klant wordt...

Groet, Raymond van den Hoven (koopt sinds vandaag bij een bedrijf waar hij 45 jaar klant was, niets of veel minder meer)
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2023, 18:42:17 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1293 Gepost op: 19 januari 2023, 18:51:40 »
Citaat
En juist DAT is het probleem wat de man aanhaalt. PB Models verstuurt schijnbaar niet naar de USA maar ze hebben wel jouw model waar jij voor betaald hebt. En dan moet JIJ dus een route zien te vinden om jouw eigendom in handen te krijgen. En dat vind ik niet kunnen.

Even iets aanhalen wat niet waar is :

Meneer kreeg een factuur (betaalverzoek) en toen pas meldde de beste man dat hij in Amerika woonde.
Hij had de Wadloper besteld op een Duits adres....

Pas nadat wij het met de man overeen waren gekomen dat hij het dus zelf ging regelen hebben wij zijn betaling aangenomen en verwerkt.
Het beleid van PB Models is nu eenmaal, geen verzending buiten de E.U en geen papier verspilling aan handleidingen.

Daar kan je het verder wel of niet mee eens zijn, dat is uw keuze, maar bovenstaande is gewoon niet waar.
Het was even door buffelen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1294 Gepost op: 19 januari 2023, 18:53:51 »
Zo is het. Hij heeft jullie min of meer misleidt door verkeerde info te verstrekken.

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1295 Gepost op: 19 januari 2023, 19:04:16 »
Yep.

En dan de opmerkingen :

Citaat
"Hoeveel DH-tjes verkopen we nu buiten NL? O, zo weinig? Nou, daar gaan we geen moeite voor doen."

PB Models heeft een servicedesk waarin wij tickets in aanmaken. Zo krijgt elke klant persoonlijke aandacht. (Naar keuze in NL, Duits of Engels)
(een mailtje zal ook worden omgezet in een ticket als er problemen of lopende vragen zijn)
Ook krijgt de klant via dat ticketsysteem updates over de voortgang van bv zijn reparatie.

Zo zit ik dit weekend met een klant in Amerika, die ik ga helpen met wat zaken die hij nu heeft met zijn Wadloper. (online he, ik vlieg er niet naartoe)  ;)
Ik denk dat wij service genoeg bieden en is de bovenstaande opmerking duidelijk van iemand die geen flauw idee heeft hoe PB models werkt.
(en dat is prima, maar ga er geen verhaaltjes bij verzinnen.)


« Laatst bewerkt op: 19 januari 2023, 19:29:25 door PBModels »
Het was even door buffelen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1296 Gepost op: 19 januari 2023, 19:21:41 »
'Conservatief, zo worden zij genoemd die meestal beginnen met "Ja maar ...", zij dienen zelden de vooruitgang'
(Frans Priem)

De progressieve manier van werken van PB Model vraagt van sommigen blijkbaar een erg grote omschakeling ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1297 Gepost op: 19 januari 2023, 19:36:07 »
Ik denk dat wij service genoeg bieden en is de bovenstaande opmerking duidelijk van iemand die geen flauw idee heeft hoe PB models werkt.


Zo is dat! En ja, jullie doen het op een heel nieuwe open en digitale manier, veel communicatie en veel informatie. Dat er niets bij de modellen zit is voor PB niet exclusief, bij de meeste nieuwe electronica die ik koop zit praktisch geen papier meer bij. Hooguit een QR code of verwijzing naar een website. Voor mij voldoende ;)

Ga zo door! (y)

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1298 Gepost op: 19 januari 2023, 20:45:47 »
Geen papieren, maar juist een webadres of QR-code geeft tevens als voordeel dat men niet met een mogelijk achterhaalde verie van een document in de doos achterblijft. Als klant kan met volgens mij het beste bij aankoop de dan geldende versie downloaden en als pdf bewaren. Mochten er in die versie fouten staan en de versie wordt gereviseerd dan kan men de nieuwe versie downloaden. Wel zou het als "nice to have" fijn zijn als ook vervallen versies online beschikbaar blijven.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1299 Gepost op: 19 januari 2023, 22:05:21 »
Hoewel ik het een mooi streven vind om geen onnodig papier erbij te doen heb ik ook geen enkel lange termijn vertrouwen in websites.

Er zijn tegenwoordig gewoon teveel bedrijven die bij de eerste de beste website update 'oude' producten simpelweg weg laten. Of na de zoveelste overname is men de oude producten simpelweg 'vergeten', of moet je er inneens voor door hoepeltjes springen.
En zeker in de modeltrein business is er maar weinig garantie dat een fabrikant over een paar jaar uberhaupt nog bestaat in een vergelijkbare vorm als nu.

Nog niet alle handleidingen zijn als PDF beschikbaar ('dan maak je die zelf maar' vind ik dan echt een flauw excuus). Ik zou het fijn vinden wanneer ik straks mijn DH1 krijg dat de handleiding dan gewoon simpel te downloaden is.
Ik verlies hem liever zelf dan dat ik dat aan de 'cloud' overlaat.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1300 Gepost op: 19 januari 2023, 22:14:42 »
Ik moet zeggen dat ik nog steeds heel blij ben met mijn wadlopertje, maar ik vind het inderdaad ok wel jammer dat er geen handleiding bij zit.
Ik kan een hele opsomming geven van waarom wel en waarom niet maar dat veranderd niets aan het feit dat ik die er graag bij gehad had.
Hopelijk komen die er in de toekomstige modellen wel bij.  (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1301 Gepost op: 19 januari 2023, 22:24:31 »
@Jeroen.

Goed punt. Dat gaan we van het weekend oppakken dat alles als pdf is te downloaden.
(en dat schrijf ik nu per ongeluk onder mijn prive account)

Maar als PB Models pakken we dit dus op  ;)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1302 Gepost op: 19 januari 2023, 22:29:03 »
Dank

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1303 Gepost op: 19 januari 2023, 22:33:14 »
goeie service  (y)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1304 Gepost op: 20 januari 2023, 10:18:16 »
ik heb even een slotje geplaatst terwijl we wat gaan dweilen ;)
Inmiddels ben ik uitgedweild  ;D
Ik heb de discussie mbt de handleiding zoveel mogelijk afgesplitst.
Wel zijn er een paar voor en tegen berichten gehandhaafd zodat duidelijk is dat klanten hier verschillende meningen over hebben.
Verdere discussie over de handleiding hoeft niet in het wadloper draadje maar kan in het draadje over papieren handleidingen.
Vriendelijk verzoek hier weer verder te gaan over de wadlopertjes
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 10:36:03 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop