Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Raspberry Railways  (gelezen 9354 keer)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Raspberry Railways
« Reactie #30 Gepost op: 07 januari 2022, 21:27:15 »
Wat is eigenlijk je plan met de communicatie?

Ik zie twee (onbeschermde) pinnen GP0 en GP1 die direct naar een connector gaan...

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #31 Gepost op: 08 januari 2022, 00:00:27 »
Het idee was eerst I2C, maar dat werd me afgeraden omdat dat meer voor korte afstanden is.
Dus staat nog open, misschien zelf iets maken op basis van Loconet hardware.

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2022, 23:30:52 »
Baanplan heb ik nog niet. Heb wel wat ideeën maar kom er nog niet uit, wat ik wil is dat treinen (max 1 meter lengte) op verschillende manieren een station binnen kunnen komen en in een schaduwstation kunnen keren of juist ergens anders uit kunnen komen. En dan ook gebruik maken van de volledige breedte van het huis (6 meter), dat is nog even puzzelen dus laat ik ook voor het langere termijn.

Dus voor nu even de "cave" opgeruimd en plek gemaakt voor een test ovaal (de oude ligt er boven nu) waar ik de loc's weer rij baar wil maken en wat principes met aansturen wil testen.



Iemand een idee trouwens hoe ik een mooie vitrine kan maken voor de treinen die tegen de 45 graden van het dak aan kan?

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Raspberry Railways
« Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2022, 08:24:13 »
In 1 woord: zagen.

Glas en plexiglas kan je zagen. En hout natuurlijk ook. Ik zou wel eerst heel nauwkeurig de hoeken meten.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2022, 23:20:13 »
Ja maar hoe en wat  ???
Maar goed, ik ken iemand met een houtsnijder dus even bedenken hoe ik de beugels wil maken.

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2022, 23:31:40 »
En aangezien ik een beetje eigenwijs ben.....  ;D
Toch even geprobeerd om met I2C te communiceren. Ik heb een aantal Pico's besteld en een Velleman Oscilloscoop.
Dus testen maar! De programmatjes waren zo geschreven via wat hulp op google en draaide eigenlijk ook vrij snel.


Alleen de normale snelheid, 100kbs gaf het genoeg problemen. Zoals te zien op de scoop maar ook in de software door de verbindingsfouten.


De snelheid verlaagd naar 10kbs en dat ging goed. Geen problemen hier.


Dus een lange kabel er tussen van 2 meter en kijken wat er gebeurt..... Maar inderdaad, waar ik voor gewaarschuwd werd gebeurde. Geen lange afstanden voor I2C.


Dus tijd voor plan B en ik heb diverse MAX3485 chips besteld om te kijken of die wel afstanden van een aantal meters kan hebben (volgens spec wel).
Nu wachten op China totdat die weer wat anders komt brengen dan de griep...

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2022, 17:17:36 »
Oke ik denk dat ik toch binnen kort even wat voedingen ga bestellen, dat gerommel met een Fleischman trafo en 5v via de USB is ook niets (en kans op een stukke USB poort  :o )

Voor de baanspanning zit ik nu te denken om 15V te gaan bestellen ipv 12V. Heb je toch wat meer speelruimte, wat echt op de baan komt zal door de diodes al minder zijn en anders kan ik de PWM wat minder zetten.

Er was ook een opmerking geplaatst dat een externe 5V onder de baan niet zou werken, maar waarom niet? Het is voor de voeding van de Pi en de Pico's, servo's (die ik uitzet als ze op positie zijn). Volgens mij niet een probleem als ik 0,5mm² in een ringleiding leg.

Ik vind het juist makkelijk want dan kan ik alles onder spanning laten (5V) en als er iets mis gaat de 15V afschakelen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Raspberry Railways
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2022, 18:26:14 »
Citaat
Voor de baanspanning zit ik nu te denken om 15V te gaan bestellen ipv 12V. Heb je toch wat meer speelruimte, wat echt op de baan komt zal door de diodes al minder zijn en anders kan ik de PWM wat minder zetten.
Dat kan, ik rij zelf ook met 15V maar dat is net toeval dat ik net die voeding had liggen.  Ik rij dan heel langzaam en kan met 12V uit te voeten, maar 15V is geen slecht idee. Ik zou voor de grap wel even kijken naar hoe snel je treinen rijden op 12v met een diode brug. Een nadeel is dan weer dat je 12V relais een extra weerstand nodig hebben, maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen.

Citaat
Er was ook een opmerking geplaatst dat een externe 5V onder de baan niet zou werken, maar waarom niet?
Het probleem wat je hebt, is dat 5V niet geschikt is voor langere afstanden. Vooral wanneer het stroomverbruik gaat toenemen, kan je spanning aan het einde van de lijn indippen. Nu zie ik dat die pico pi een grote ingangspanningstollerantie heeft van 1,8V tot 5.5V. Dus waarschijnlijk zullen die spanningsdippen overleven. Een normale Pi zou het erg vervelend vinden, die hebben echt een goede stabiele 5v voeding nodig. Die servo's werken ook op 5v en kunnen grote piekstromen trekken. Als die dan ook nog eens 4 meter van zijn spanningsbron zit, kan je problemen ervaren op een of meerdere delen van je 5v circuit.

Het is simpelweg niet logisch om er aan te beginnen. Bovendien je moet elke print al 15V aanbieden voor de baanspanning, je hebt dus al een 15V leiding liggen. Als je die al hebt, waarom dan ook nog een aparte 5V kabel aanbrengen die ook nog eens extra dik moet zijn?

Op alie heb je tegenwoordig ontzettend kleine en goedkope buckconverters. Deze in kwestie heeft geen uitstekende onderdelen aan de onderzijde. Je kan deze direct plat tegen de achterkant van je eigen printen aan solderen. Als ik terug ben in NL zal ik er een foto van maken. Het is net een printrugzak.



Je hebt natuurlijk ook iets grotere met een kroonsteentje, dan kan je zo'n ding buiten je printplaat laten en dan kan je biijvoorbeeld 2 of 3 naburige printen dezelfde buckconverter laten gebruiken.

Citaat
Ik vind het juist makkelijk want dan kan ik alles onder spanning laten (5V)
Dat kan nog steeds, want de 15V baanspanning kan je net zo goed lokaal in de H-bruggen afschakelen. Ik heb laatst met een attiny45 een circuitbreaker gemaakt, die kan kortsluiting detecteren en binnen 5ms de baanspanning lokaal afschakelen. Die pico pi's kunnen dat net zo goed. Dan hoef je nooit de 15V bij de bron af te schakelen en blijven alle printen en elektronica langs de baan gewoon onder spanning. Die circuitBreakers doel was juist om lokaal spanning af te schakelen zodat niet meteen alle treinen uitvallen op je hele baan. Als je blok beveiliging goed werkt, kan er ook nooit een trein in sectie rijden waar al kortsluiting is. Dus ja een centrale noodstop kan wel, maar als je printen lokaal al afschakelen dan heb je er niet zo veel aan. ( het is natuurlijk wel handig als een trein 'haywire' gaat en richting stootblok crost)

Je kan dan nog denken aan een open collector lijntje die je tussen alle printen kan knopen waarmee elke print kan aangeven aan de andere printen dat er kortsluiting is. Aan diezelfde lijn kan je ook meteen noodstop schakelaars verbinden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #38 Gepost op: 12 november 2022, 14:21:35 »
Al weer even geleden maar vooral niet stil gezeten, wel een beetje druk geweest met werk en reizen maar goed nu weer wat ruimte qua tijd.
Ondertussen zijn er ook diverse onderdelen uit China gekomen om te testen. Zo ook de 12V naar 5V convertor die aangeraden werden.
En ik heb een beginnetje gemaakt in Python om een mooi besturingsprogramma te maken.

Ik heb geprobeerd om de Loconet interface te gebruiken om tussen de Pico en de Pi te communiceren.
Het schema om de voeding te maken was zo gelukt en vrij eenvoudig, ook de Tx kant werkte zo en kon data de "bus" op krijgen.
Alleen het inlezen lukte me niet echt ik heb het schema gevolgd van de LM311 met de weerstanden en dergelijke maar krijg het niet voor mekaar om data uit te lezen met een Raspberry van de bus.
Toen ik een transitor gebruikte en een pull-up weerstand naar 3,3v om zo het signaal van de bus te inverteren en naar 3,3v te krijgen lukte het gelijk.
Vindt deze oplossing wel makkelijk, zit er een nadeel qua opblazen ofzo aan als ik het zo doe?



bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Raspberry Railways
« Reactie #39 Gepost op: 12 november 2022, 17:45:42 »
Je moet eigenlijk alleen letten op de spanningen die op de pin komen te staan en wat je aan stroom probeert te trekken.

Vooral de pi kan niet zo veel sap leveren uit een pin. Uit mijn hoofd 3mA ofzo. En natuurlijk geen 5v op de ingangen zetten.

Die lm311 is een comperator en die creëert een hysterese/Schmitt-trigger in het signaal met als doel om ruis te onderdrukken. Als je nog veel wilt testen aan je bureau kom je met een weerstandsdeling er ook mee weg.

In wat heb je eigenlijk geprogrammeerd? Had je nog wat aan de cpp library?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2022, 17:00:17 »
Ik heb in Python zelf een handshake gemaakt.
Dit is mijn test versie, de bedoeling is dat de "master" (Raspberry Pi) alle Pico's afloopt voor een antwoord en zo dus alles check.
Dat is net anders als Loconet die de bus zelf in de gaten moet houden, ik gebruik dus alleen het hardware princiepe eigenlijk.



import sys
import os
import time
import vars
import main
import serial
import RPi.GPIO as GPIO

# Fixed length routine
def fix_len(string, lenght):
    while len(string) < lenght:
        string=" "+string
    return string

def loop():

    time.sleep(1)

    #main.debug("Comm: Init GPIO")
    #GPIO.setwarnings(False)
    #GPIO.setmode(GPIO.BCM)
    #GPIO.setup(18, GPIO.OUT)
    #GPIO.output(18, GPIO.LOW)

    # Pin 14 Tx
    # Pin 15 Rx
    # python -m serial.tools.list_ports
    main.debug("Comm: Init Serial connection")

    ser = serial.Serial("/dev/ttyS0",
    baudrate = 9600,
    parity=serial.PARITY_NONE,
    stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
    bytesize=serial.EIGHTBITS,
    timeout=0.1)

    main.debug("Comm: running")
    vars.tic=time.perf_counter() + 10

    while True:

        # Send data
        if vars.tic < time.perf_counter():

            vars.tic=time.perf_counter() + 0.01

            x = 10
            out = vars.out1*1 + vars.out2*2 + vars.out3*4 + vars.out4*8

            # Make send string
            # <AA*BBCCCCCDDDEEEEEFFFFFGGG#
            tx_data  = ""
            tx_data += "<"
            tx_data += fix_len(str(x),2)
            tx_data += "*"
            tx_data += fix_len(str(vars.direction   ),2)
            tx_data += fix_len(str(vars.setpointPWM*650),5)
            tx_data += fix_len(str(vars.setpointFREQ),3)
            tx_data += fix_len(str(1 ),5)
            tx_data += fix_len(str(2 ),5)
            tx_data += fix_len(str(out),3)
            tx_data += "#\n"

            # Send the string
            #try:
            ser.write(tx_data.encode())
            ser.flush()
            #except:
            #    main.debug("Comms SEND error Pico: " + str(x))

            #print(tx_data)

        # Read response
        # >AA*BBB#\n
        # Always read the line length for time-out
        rx_data = ""
        try:
            rx_data = ser.readline().decode()
            if len(rx_data) > 0:
                print(len(rx_data))
                print(rx_data)
        except:
            main.debug("Comms READ error Pico")

        # Check length
        if len(rx_data) == 9:
            # Check Start Char
            if rx_data[0] == ">":
                # Check Mid Char
                if rx_data[3] == "*":
                    # Check End Char
                    if rx_data[7] == "#":
                        # Check Numeric
                        slave=rx_data[1:3].strip()
                        data =rx_data[4:7].strip()
                        if slave.isnumeric() and data.isnumeric():
                            # Handle data
                            vars.input = int(data)
                            # Some monitor thingy
                            vars.tac = time.perf_counter()
                            vars.wdog += 1
                            if vars.wdog > 9999:
                                vars.wdog = 0
                            if not vars.online:
                                vars.online = True
                                main.debug("Comm: Slave online!!!")


        if vars.tac+3 < time.perf_counter():
            if vars.online:
                vars.online = False
                main.debug("Comm: Slave offline...")

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Raspberry Railways
« Reactie #41 Gepost op: 14 november 2022, 22:27:44 »
Iemand een idee trouwens hoe ik een mooie vitrine kan maken voor de treinen die tegen de 45 graden van het dak aan kan?

Dakkapel plaatsen ? :P

Leuk draadje trouwen RASP.
Heb je trouwens ervaring met de RPI met 5 inch TFT en 1 of meerdere webcams die daarop getoond kunnen worden ?

Eric

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #42 Gepost op: 16 november 2022, 00:04:20 »
Oke het een en ander geprobeerd om de communicatie stabiel te krijgen met de Loconet hardware.
Kwam er alleen achter dat de UART van de Pico en Pi in Idle-stand een signaal afgeven 3,3V en bij het versturen deze naar -0- zetten.

De Pico kan je makkelijk de UART inventeren via de software, de Pi niet en toen heb ik met testen helaas de RX pin denk een beetje opgeblazen.....
Oepsie  :'( Maar goed dit was toch een oude dus niet heel erg. Nu maar gauw een 74HC04 bestellen voor we weer verder gaan om het niet weer te laten gebeuren...

Ondertussen wel de functies van de Pico printplaat kunnen testen en toen ben ik ongeveer hier op uitgekomen, volgens mij moet alles zo werken.



Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #43 Gepost op: 16 november 2022, 00:08:44 »
Bedankt Eric, helaas is dat geen optie me vrouw ziet me al aankomen ;)

Nee heb ik nog nooit gedaan maar moet wel kunnen denk.

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #44 Gepost op: 06 december 2022, 00:01:43 »
Oke, even het interface boardje voor de Raspberry gemaakt.
Weet nog niet of ik de Pi extern met 5V wil voeden, maar dan zit het er vast in.
Moet er misschien nog een schottky diode voor de zekerheid tussen de 5V aansluiting en de aansluiting naar de GPIO van de Pi?
Tevens zit er ook gelijk de voeding a la Loconet in voor de interface.
Een 74HC04 om de Rx en Tx om te draaien, extra Rx om via een Python Scripje op me PC de data te loggen en monitoren.
En 3 controlle ledjes.

Hoe breed moet eigenlijk een PCB spoortje zijn voor de 2A van de Raspberry Pi, ik heb nu 0,5 mm (Heb verder de standaard instellingen gebruikt van EasyEDA)