Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Raspberry Railways  (gelezen 9360 keer)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #15 Gepost op: 23 december 2021, 23:03:33 »
Nee wist ik niet, maar daar kan ik zelf wel een protocol van maken en alleen de hardware gebruiken om alle bitjes overal te krijgen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Raspberry Railways
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2021, 23:15:42 »
Citaat
Oke dus dat wordt zeker een probleem om met 2 verschillende PWM's te werken, even bedenken hoe ik de mooi kan oplossen.
Nee in tegendeel. Jij kan gewoon 1 centrale kloklijn aanbrengen. Daar kan je je pwm op synchroniseren.

Je kan ook de H brug vervangen door een dpdt relais en met een enkele Mosfet PWM doen. Dan maakt het namelijk niet zo veel uit als je singalen niet synchroon zijn. Het ergste wat je dan kan zien, is dat de trein een sprongetje maakt bij een overgang.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 23 december 2021, 23:17:46 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Raspberry Railways
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2021, 10:34:42 »
Nee wist ik niet, maar daar kan ik zelf wel een protocol van maken en alleen de hardware gebruiken om alle bitjes overal te krijgen.
Inderdaad, ik was een beetje voorbarig met het peer-to-peer verhaal. De hardware zoals getoond kun je ook gebruiken voor een handshake systeem met een centrale verkeersregelaar.
Je hebt bij dit systeem nog wel een stroombron nodig die de datalijn hoog houdt in rust. Transistor Q2 trekt hem dan naar beneden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Raspberry Railways
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2021, 11:35:41 »
Mark,

Als je toch 1 controller per baan vlak neemt, kan je net zo goed Arduino nano's gebruiken voor een aantal redenen.

- De Pico is zwaar overkill voor wat je er mee gaat doen.
- De nano is uitermate goedkoop. Deze heb ik de laatste keer voor €1,40 p/s gekocht op AliExpress.
- Er zijn voor zowel loconet als xpressnet libraries beschikbaar die 100% compatibel zijn met de nano's atmega328.
- de nano werkt ook op 3v3 als het moet, maar met 485/can/loconet maakt dat niet eens uit.

Wel zou het interessant zijn als je die statemachine techniek van die IO modules van de Pico kan gebruiken om de signalen te decoderen en en coderen  ;D

Ik heb thuis trouwens nog een Pico liggen, ik weet nog steeds niet wat ik ermee moet doen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #19 Gepost op: 24 december 2021, 21:51:04 »
Misschien een domme opmerking maar kan ik niet gewoon alle Rx en Tx aan elkaar knopen en zo alles met elkaar te laten babbelen zonder de LM311 schakeling?

En als ik die wel nodig hebt, moet ik die dan voeden met 3,3V of 5V?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Raspberry Railways
« Reactie #20 Gepost op: 24 december 2021, 22:06:25 »
Citaat
Misschien een domme opmerking
Nee hoor.

Citaat
maar kan ik niet gewoon alle Rx en Tx aan elkaar knopen en zo alles met elkaar te laten babbelen zonder de LM311 schakeling
Die zijn daar niet echt voor bedoeld, misschien dat je dat wel werkend krijg, maar op lange afstanden kan je geheid problemen verwachten. Het schijnt dat de hogere spanning van loconet icm met hoe zij de 6 polige kabel gebruiken wonderbaarlijk goed werkt.

Het loconet circuit met de Omamp zorgt er wel voor dat de spanningsniveaus van je printen mag verschillen. Dus zowel 5V als 3V3 apparaten kun je op de loconet bus aansluiten.

Ik weet niet hoe bedreven je bent met elektronica, maar het is het makkelijkst als je een paar printen voor je Pico's (en/of nano's :P) ontwerpt en besteld. Draadje knippen, strippen, solderen dat gaat inderdaad snel vervelen.

Om even gauw een shield in elkaar te flansen in Kicad, is voor mij niet zoveel werk en wil ik je met liefde mee helpen.

De loconet bus bestaat FYI uit de B voor booster bus en de T bus. De buitenste aders van de T bus, voeren 12VDC waarmee je randapparatuur kan voeden, hoewel je niet al te veel vermogen er uit kan trekken. Loconet handregelaars en terugmelders worden onder anderen zo gevoed.

Bij de B bus, wordt door de centrale het DCC signaal vervoerd door de buitenste aders om de loconet boosters te synchroniseren. De boosters versterken dit signaal voor de rails. Jij kan voor jouw doeleind misschien het DCC gedeelte voor andere doeleindes "re-purpose'n" zoals bijvoorbeeld een kloklijn.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #21 Gepost op: 24 december 2021, 23:09:11 »
Moet de loconet bus nog apart ergens met een voeding en een pull-up weerstand gevoed worden?
Heb net ergens gelezen dat ik de Pico clock waar de PWM uit gemaakt wordt wel op een manier de offset kan "nullen"
Thuis maar eens uitzoeken want daar staat me hobby PC met MicroPython erop.

Bedankt voor het aanbod! Alle hulp is welkom vandaar ook dat ik een draadje aangemaakt heb juist hier.
Ben zelf ook al het een en ander aan het bedenken voor de aansturing in EasyEDA, maar daar later meer over...

Als je zou kunnen helpen met een opzetje voor de communicatie zou dat top zijn, ik wil pin GP0 en GP1 van de Pico gebruiken daarvoor.
Dus als we de locobus als voorbeeld gebruiken, wil ik daar 5v + 0V voor de voeding van de print oversturen, de "locobus" communicatie en eventueel een Clockpulse.
Als ik dat zou bekijk heb ik daar 2 circuits voor nodig, 1 voor de Pico's (Soort Slave, waar ook de 5V voeding wordt gebruikt) en 1 voor de Pi waar ook een externe 5 Volt wordt aangeboden.

Maar goed even nog laten borrelen hier, eerst met de vrouw en kids naar het Kerst Diner.
Voor iedereen ook nog een mooie Kerst!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Raspberry Railways
« Reactie #22 Gepost op: 24 december 2021, 23:46:59 »
Citaat
Moet de loconet bus nog apart ergens met een voeding en een pull-up weerstand gevoed worden?

Dit is het schema, van wat ik zie, trekt de uitgang van de opamp de lijn omhoog en omlaag via een 220k weerstand


Op deze site wordt het eea uitgelegd over hoe die opamp precies wordt gebruikt:
https://electronics.stackexchange.com/questions/92317/what-does-this-lm393n-circuit-do

Citaat
Als je zou kunnen helpen met een opzetje voor de communicatie zou dat top zijn,
Printje kan ik bij helpen, de software is een ander verhaal. Ene kerel genaamd Alex Shepherd heeft een library gemaakt. Ik heb hem zelf nog niet gebruikt omdat ik mezelf meer met XpressNet heb vermaakt.
https://pgahtow.de/w/Loconet

Zijn Library is in C++ en dusdanig geschreven om te werken voor een atmega chip, een van de redenen waarom ik dus een Nano adviseerde. Ik denk met een beetje liefde dat het niet al te moeilijk moet zijn om hem aan te passen voor je Pico, maar dan we het over een C++ programma. Ik weet niet of python of micropython (nooit mee gespeeld) hiervoor snel genoeg is. Je zou wel de eerste zijn die dit werkend krijgt.

Behalve je eigen hardware, heb je ook nog bestaande loconet hardware nodig om mee te interfacen of om mee te oefenen. Als je weet dat jouw apparaat goed werkt met een bestaande loconet apparaat dan weet jij dat jij je werk goed gedaan heb. Die dingen groeien helaas niet aan bomen en de goedkoopste is een bezetmelder van ~€50,-. Ik kan er wel een van mij uitlenen als je zover komt.

Dit allemaal gezegd hebbende. Loconet is enigszins lastig omdat al je netwerk, handshaking, errordetectie, collision elende in software zit. Precies dit zit bij Can in de chips zelf. Om vanuit scratch even een library te kloppen voor een andere taal zoals micropython zal in alle waarschijnlijkheid ontzettend veel werk zijn. Dus als de keuze perse moet zijn Pico + python zou ik Loconet in de eerste instantie niet aanraden en je toch richting, 485, can, 422 oid proberen te sturen. Zou de keuze Pico + C++ zijn, zou ik zeggen: dat moet te doen zijn. En zoals ik nu 3x vermeld heb, een arduino met atmega -> peanuts, die software bestaat al.

Dus... fijne kerst verder :-D

Mvg,

Bas






Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2021, 04:57:30 »
Oke even los van de manier van communiceren tussen de Pico's en de Pi en het eventuele probleem met de PWM sync (wat ik denk te kunnen oplossen maar nu heb ik nog een oscilloscoop nodig, misschien dat ik wel een Velleman PCSU02 of dergelijke aanschaf)

Heb ik het printje voor de blok aansturing verder uitgedacht:




Even in het kort waar aanknoppunten, ik hoor graag of ik mis zit:
P1 connector voor de 12v, 5v en 0v
J2 connector aansluiting bus communicatie
J11, J12 connector aansluiting voor een infra-rood detectie
J13 connector voor overige inputs
J14 connector voor overige outputs zoals LED (expres een relais gekozen)
J21, J22 connector voor aansluiting van een servo zoals een SG90 voor wissel aansturing
P2 connector aansluiting voor naar de baanvlak

F1, F2 zelf herstellende zekeringen met daar achter een LED indicatie of er spanning is
U2 is de H-brug voor de sturing
SW1 zijn de dip-swichjes voor het adres (maar denk dat 4 er te kort zijn)
U3 spanning detectie dat 12v aanwezig is dus geen kortsluiting en geen noodstop (uit eerder diagram)
U4 stroom detectie in het blok

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Raspberry Railways
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2021, 08:27:35 »
Ik ben zeker geen expert op de Pico, maar die heeft toch alleen 3.3v GPIO? In dat geval kan je niet direct een 5v relais aansluiten, en zeker niet zonder een driver/transistor vanwege de gelimiteerde stroom.
Hetzelfde voor de servo aansturing, die heeft ook 5v nodig.

Het nut van standaard 4 relais zal je zelf hebben bepaald, maar misschien wel handig om geen gebruik te maken van een common aansluiting?  Dat kan je later weer beperken.

Misschien nu al meenemen: seinverlichting?
Is 12volt voldoende voor de aansturing, hoeveel spanning staat uiteindelijk op de rails?
Overweeg evt om doorlusmogelijkheden te maken voor bv spanning aansluiting. Toevoegen later is moeilijk, connector niet gebruiken is gemakkelijk.
Evt een motordriver met ingebouwde current sense gebruiken? Kan je gebruiken als gewone detectie maar ook als korsluitdetectie.

Gezien het schema, denk ik dat je redelijk onervaren bent, en nog niet alles op een rijtje hebt wat en hoe je het uiteindelijk wilt hebben. Geeft niets want het is hobby en je leert er snel van.
Daarom zou ik je aanraden om alle losse stukjes van het schema eerst apart te testen op een breadbord, finetunen en dan pas het printplaatje maken. Je zal zien hoeveel veranderingen en fouten er dan nog uitkomen.

Succes, maar vooral veel plezier ermee.

« Laatst bewerkt op: 27 december 2021, 14:51:12 door GMA70 »
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Raspberry Railways
« Reactie #25 Gepost op: 27 december 2021, 09:03:19 »
Die relais die slopen geheid je pico, dat beloof ik je. Je kan het het makkelijkst 1 losse ULN2003 of ULN2803 er tussen zetten. Dan kan je je 5v relais schakelen met 3v3, sterker nog dan kan je zelfs 12V relais gaan gebruiken.

Dat schema... ik zeg het gewoon maar: Die moet opnieuw! :police:

Het is onduidelijk opgesteld. Er zitten ook geen labels in verwerkt en je moet af van die 5v,12v en gnd leidingen. En dan heb ik het nog niets eens over dat 'ongelukje' bij J21 en J22... In Kicad heb ik even gouw een voorbeeld er bij gepakt:

Ik heb connectors benaamd en labels gebruikt voor de IO. Stel nu dat je een wijziging hebt in IO, omdat 1 pin geen pwm of interrupt heeft ofzo. In jouw schema moet je dan draden verleggen, in mijn schema swap ik gewoon 2 labels van plaats. + het is gewoon wat overzichtelijker.


Verder wat kleinigheidjes:
- ik zou condensatoren toevoegen bij je servo aansluitingen
- aparte printen houden voor outputs zoals wissels. Ik zie leuk 2 servo's connectors en vier relais, maar waarom? Misschien is het wel handig om wel outputs voor seinen te behouden op je blokprint.
- die zekeringen zijn volgens mij veels te traag en beschermen niet zo veel. Overbelasting/kortsluiting kan je beter inmeten door de baanstroom te meten met een shunt weerstand. Dan kan je veel sneller ingrijpen. Ik denk namelijk dat je H-brug eerder sterft dan dat de zekering ingrijpt.
- Ik heb die H brug niet gegoogled, maar voor analoge treinen wil je waarschijnlijk blusdiodes in het circuit hebben zitten als de H brug ze niet heeft.

Wilde je eigenlijk ook nog digitaal rijden of alleen analoog?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2022, 00:26:33 »
Wat spullen besteld her en der voor wat testen, dus even wachten daarop.
Ondertussen wel het schema opgeknapt zodat het er inderdaad beter uit ziet:



De relais zou inderdaad de uitgang opblazen, nu niet meer hoop ik.
Heb doorlus connectoren gemaakt voor de spanning.
Een condensator bij de 5 volt gemaakt.
De zekering zal misschien ook niet veel beschermen, zit er meer voor me gemoedrust in. De TA8050P heeft een interne overstroom beveiliging en blusdiodes.

Heb niet veel ervaring met elektronica maar wil altijd leren!
En het idee blijft nog altijd dat er gewoon analoge treinen opkomen en geen digitale zoals bij het Dinamo systeem.


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Raspberry Railways
« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2022, 17:16:02 »
Hey Rasp,

Je gaat er op voorruit. Maar ik heb nog een paar kleine puntjes.
- de label teksten hebben de namen van je IO. Als je kijkt bij je pico. Er komt uit gp0 een draadje, die gaat naar een label... die ook gp0 heet. Je kan hier beter een betekenis volle naam gebruiken zoals home sensor, current sense, relay 1, servo2 etc.
- 5V distrubutie onder de baan is ruk, gaat problemen geven. Vooral als je servo's gaat gebruiken, is het handig om ten minste voldoende capaciteit te hebben of in de buurt van je print een DcDc converter te hebben. Zelf gebruik ik gewoon een spanningsregulator en schakel ik de servo's af om oververhitting te voorkomen.
- Hoewel je gekozen H-brug beveiligd is tegen kortsluiting, kan je volgens mij niet weten wanneer je kortsluiting heb. Ik heb verderop een oplossing staan

Ik heb meerdere malen het begrip open collector laten vallen, maar snap je wat ik daarmee bedoel?
Als je alleen maar analoog rijdt, is dit circuit beter en veiliger dan een H brug.

Met het relais zet je de polariteit, en met de mosfet schakel je de railsspanning. Als een trein dan over 2 baanvlakken tegelijk rijden en het pwm is om wat voor rede dan ook uit fase, dan heb je geen kortsluiting, want beide mosfets mogen gewoon parallel staan.

Merk wel op, een relais sluit wel de deur voor eventueel digitaal bedrijf in de toekomst.

Als je tussen source en ground nog iets van een 0.5R weerstand zet, kan je analoog ook meten hoeveel stroom je trekt. Dit truukje kan je ook bij de H-brug toepassen. Je kan dan de weerstand tussen de GND van de Hbrug en de GND van je print zetten. Je zou, mits je snel, bent ook nog een kortsluiting kunnen onderscheiden van een optrekkende trein. Dan kan je sneller afschakelen dan anders.

Open collector schakelen in een notendop

Als je hier de weerstand vervangt door een trein, kan je de trein laten rijden door elk van de apparaten een de 0v rails naar ground te trekken. Het maakt hier dus niet welke of hoeveel componenten dit tegelijk doen.

Dan  nog wat vraagjes.
- heb je al iets van een sporenplan in het oog?
- Wat is het doel van de fotocellen, daar je al stroomdetectie heb?

Ik heb ook nog iets te vertellen over wissels. Ik ben ooit begonnen aan een wisselmodule, wiens doel het was om 2 signalen onder een wisselstraat door te leiden met relais. Ik heb dit nodig zodat de bezetmeldlijnen van mijn uitrij en inrijseinen naar de juiste sporen te laten leiden. Als je op voorhand al aan blokken vertelt welke blok waar ligt, heb je dit niet nodig.

Als je alle wissels aan elkaar knoopt aan een voedingspunt, dan kan je niet gelijktijdig in twee richtingen of met verschillende snelheden rijden.

Wat jij misschien wel nodig ga hebben, is een dubbel polig relais onder elke wissel om de railstaven van alle wissels mee te voeden. Waarom ga je dit nodig hebben?  Als elke wissel gevoed wordt door een keten van relais die naar het vertrek of aankomst spoor leiden dan kan je over wisselstraten gelijktijdig meerdere analoge treinen in verschillende richtingen en elk met hun eigen snelheid laten rijden. Elke wissel wordt dan gevoed door een aangrenzende blokmodule, zijnde deze van het spoor waar de trein vandaan komt. Als je wissels ook nog met servo's wilt bedienen en ook nog puntstuk polarisatie wilt toepassen, dan doe je er goed aan om een aparte print te maken voor elke wissel.

Een ander ding waar je over kan nadenken, is om aparte modules te maken onder je hoofdspoor. Als je op een stuk spoor maar 1 kant op rijdt, zal je in de blokken nooit de behoefte hebben om om te moeten polen. Je kan natuurlijk een blokmodule ook naar de buurman met 1 lijntje zelf laten doorgeven wat de stand van zaken is. Ik laat zo bijvoorbeeld mijn seinmodules met een lage frequentie seinbeelden naar elkaar toe sturen. Mijn punt is: modules onder hoofdspoor kunnen aanzienlijk simpeler uitgevoerd worden dan een module op een station die in 2 richtingen bereden moet kunnen worden. Deze methode is enigszins ook veiliger omdat je bloksysteem betrouwbaarder functioneert. Als je raspberry crasht of je vult een verkeerd getal in, kan je zomaar een ongelukje krijgen.

Dergelijke blokmodules hebben door hun onderlinge communcatie geen behoefte aan een centrale controller. Bezetmeld informatie wil je natuurlijk wel doorsluizen En als je met de hand wilt rijden dan moet je alsnog alles centraal regelen. Ik wil natuurlijk niet mijn ideeën opdringen. Het belangrijkste is natuurlijk dat alles in jouw idee past I merely explain things and offer advice

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Raspberry Railways
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2022, 17:53:39 »
... Ondertussen wel het schema opgeknapt zodat het er inderdaad beter uit ziet
Doorgaans teken je een schema van links naar rechts en van boven naar beneden. In het deel linksboven, met de 2 leds, teken je de nul/massa/GND onderaan en de +12 V bovenaan, dat is duidelijk, maar rond de 4 relais is het net andersom; gnd bovenaan, 12 V onderaan, dat is verwarrend. Als je het omkeert, is de open collector van Q1..Q4 ook duidelijker.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Raspberry Railways
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2022, 20:38:52 »
Bedankt weer voor alle tips!
Ja ik weet wat Open collector is.

De servos wil ik ook uitzetten als ze niet meer hoeven te schakelen.
De photocellen zijn voor extra, zie alleen wel dat ik ze met 3,3v moet voeden

Waarom gaat een externe 5v niet werken, te veel spannings verlies? Anders een 7805 erbij om de 12v naar 5v te maken?