Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Messing/koper vs kunststof  (gelezen 4311 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Messing/koper vs kunststof
« Gepost op: 19 maart 2008, 08:14:32 »
Dag luitjes,

Er zijn redelijk wat mensen die kleine series van bepaalde treinen fabriceren. Zonder uitzondering (?) zijn die modeltreinen opgebouwd uit messing (en/of koper?). Zijn er mensen die mij kunnen uitleggen waarom zij daar voor hebben gekozen en niet voor kunststop spuitgieten zoals de "grote jongens" het doen? Is er een groot onoverkomelijk kwaliteitsverschil tussen de twee procede's misschien?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Vincent.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2008, 08:37:51 »
Het spuitgieten is vaak pas rendabel als je grote series gaat gieten. Je moet namelijk eerst een mal maken om hierin je spuitgietwerk te kunnen maken. Dat is niet iets wat je zo 1, 2, 3 even doet, en al helemaal niet voor een enkel model. Toch zijn er ook kleinseriefabrikanten die wel gebruiken maken van het spuitgieten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2008, 08:40:31 »
Ik verwacht dat het ook iets te maken heeft met de dikte van het materiaal. Met messing kun je volgens mij dunner werken dan met kunststof, zonder dat de stevigheid in het geding komt. De Plan U van Gerco en Karst is volgens mij ook behoorlijk dun, maar dat is dan ook erg arbeidsintensief om dat voor een oplage te maken.

Groeten, Marnix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2008, 08:42:13 »
Het belangrijkste verschil is het productieprocedé. Voor het spuitgieten van kunststof heb je een vrij omvangrijke en kostabere machine nodig, en ook de mallen voor het betreffende model. Dat past niet in de gemiddelde huiskamer en kost bovendien een investering van enkele tonnen voordat je ook maar 1 model hebt geproduceerd. Is dus alleen maar weggelegd voor de "grote jongens".
Het etsen van messing daarentegen is een activiteit die je op je zolderkamer kunt uitvoeren met betrekkelijk weinig aanloopkosten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2008, 10:52:49 »
of nog makkelijker als je een enkel model of hele kleine serie in messing wilt maken... zelf ontwerpen en tekenen en de tekening naar de etser brengen.
Zelfde principe geldt ook voor gietstukken.
Door werk uit te besteden kan je uiteindelijk sneller,  en dus meer produceren. Handig voor de kleinseriefabrikant en de solitair werkende modelbouwer.

Voor kunststof blijf je die mallen nodig hebben. Dat is het punt.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2008, 11:50:18 »
Voor kunststof gieten heb  je minimaal een binnen- en een buitenmal nodig. Vaak wordt dit tegenwoordig gemaakt met computergestuurde fraismachines. Dan gaan de mallen in een dure spuitgietmachine en worden de produkten eruit gespoten. Kosten van het maken van een complete mal die goed is voor tienduizend produkten , meer dan 200.000,- euro.
Vaak worden er voor de draaistellen aparte mallen gemaakt om daar kunststof in te spuiten die veel taaier is dan dan van de kap. Dan kan je makkelijker de wielen erin- en uithalen, zonder dat het draaistel na korte tijd al in stukken uit elkaar valt.

Gerard

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2008, 12:59:54 »
OK, voor zover ik nu begrijp is er geen kwaliteitsverschil zichtbaar. Het spuitgietproces zelf is mij bekend.

De keuze voor etsen wordt bepaald door tijd, ruimte en geld. Zelf denk ik dat het overkomelijk is. De benodigde machines (draai-, freesbank en spuitgietertje) heb of maak je voor 3 a 4 duizend AU dollar, da's  2600 euro (prijzen uit modelbouw tijdschriften). In Nederland heb je doorgaans geen ruimte maar hier in Australie is dat anders. En tijd, tja, 't is hobby of niet natuurlijk.

Dit klinkt waarschijnlijk als een hoop geblaat maar ik ga m'n best doen om dit hier te realiseren en dan houd ik jullie uiteraard op de hoogte :-)

Bedankt voor de reacties,

Vinz.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

N-track Modellbau

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • N-track Modellbau
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2008, 22:02:15 »
Oke,

het verschil tussen kunststof en messing is dat er met messing een hogere precisie/kwaliteit behaald kan worden dan met kunststof, details in messing kunnen tot 0,1mm nauwkeurig worden aangebracht  zowel in gietwerk als etswerk wij zelf maken handgrepen van 0,2mm dik aan onze modellen, dit gaat je niet lukken met kunststof omdat dit te kwetsbaar is.  Spuit gieten is op zich helemaal niet zo duur de kosten van een mal liggen ongeveer rond de 3000 euro, alleen de afname bij een  die je moet doen is een beetje groot (tussen de 10 en 100 duizend) en dan  moeten de mensen wel op jou modelletje zitten te wachten!  De productie  kosten per model is veel goedkoper dan van messing, een kunststof kap licht ongeveer bij de 10 euro p/st en een messing model begint bij de 25 euro en deze moet nog gevouwen/gebogen worden!
Maar de messing modellen kun je weer in kleine aantalen laten maken en de kunststof niet, het kan wel maar dat kost een vermogen. Daarnaast gaat er genoeg fout tijdens ontwikkelingen en kun je bij messing makkelijk test modellen maken.
Zelf heb ik de voorkeur voor messing, de modellen zijn gewoon veel verfijnder dan een kunststof model, maargoed alles heeft zijn prijs!

het heeft dus niets met tijd, ruimte of geld te maken maar gewoon wat een beter resultaat levert en in welke oplage je werkt, wij gaan bijvoorbeeld tot 2000 stuks, het heet ook kleinseries!! ;)
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2008, 22:10:15 door N-track Modellbau »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2008, 00:00:25 »
Messing modellen zijn niet persé verfijnder dan kunststof modellen. Het gaat erom dat je bij beide materialen de mogelijkheden maximaal benut.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2008, 00:47:59 »
N-Track: Bedankt voor je antwoord, erg helder. Als ik echter een willekeurig model uit mijn collectie trek dan zie ik al snel details van 0.1mm zoals moeren, handvatten, steunbalken, kieren en houtprofielen. Ik heb het in dit geval over een PTT postwagen van Roco in schaal N.

Dat met messing makkelijker te testen is lijkt me zeker waar. Als er iets niet goed is aan een mal ben je veel tijd kwijt denk ik.

Vanuit commercieel oogpunt lijkt messing mij voor kleinseries ook meer geschikt. Omdat het voor mij hobby is (of beter: hopelijk "wordt") werk ik echter vanuit een technisch perspectief.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2008, 03:03:51 »
Oke,

het verschil tussen kunststof en messing is dat er met messing een hogere precisie/kwaliteit behaald kan worden dan met kunststof, details in messing kunnen tot 0,1mm nauwkeurig worden aangebracht  zowel in gietwerk als etswerk wij zelf maken handgrepen van 0,2mm dik aan onze modellen, dit gaat je niet lukken met kunststof omdat dit te kwetsbaar is.......

Spuit gieten is op zich helemaal niet zo duur de kosten van een mal liggen ongeveer rond de 3000 euro......

Dit ben ik niet helemaal met je eens N-Track.

Het feit of je wel of niet een fijn detail kan aanbrengen op je model is gedeeltelijk afhankelijk van het soort materiaal wat je gebruikt.
Bij etsen in messing hangt het mede af van hoe diep er weg ge-etst moet worden om het detail te verkrijgen.
Hoe dieper er weg ge-etst moet worden, hoe groter de kans op ' onder-etsing'.

Bij spuitgieten is het deels afhankelijk van de resolutie van je EDM(vonken-erosie) machine, alsmede het soort metaal wat je gebruikt voor je mal, en het is deels afhankelijk van welk soort plastic je gebruikt.

De kosten van een mal voor een compleet treinstel liggen toch een stukje hoger dan de 3000 euro door jou genoemd, maar je zegt er dan wel bij dat je dan een 100,000 stuks van een model moet laten maken.
Maar dan praat je over, deels, een lease bedrag welke in de stuksprijs is doorberekend.
Doorgaans is de goedkoopste mal voor een deel van een treinstel (ook detail en diepte afhankelijk) zo rond de 5000 euro of meer( kosten voor het maken van een mal hier in Maleisie).
Maar dan behoef je geen minimum aantallen af te nemen, maar.....als je echter goedkoop wilt produceren, komen de aantallen om de hoek kijken.
Immers, de man of vrouw die de machine instelt en bedient moet ook betaald worden.

Overigens, voodat de mal daadwerkelijk gemaakt wordt, kun je met de fabrikant alle details van het te maken model doornemen(veelal een 3D tekening in Autocad o.i.d.) zodat je kunt zien of alle details (voldoende) aanwezig zijn.

Met etsen kun je (bijna) alles zelf corrigeren, qua tekening dan waarvan de film voor het etsen gemaakt wordt.
Het etsen zelf is afhankelijk van temperatuur, verzadiging, voldoende circulatie, enzovoorts.


Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2008, 03:09:44 door Peter (MRP) »

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2008, 08:34:00 »
Bovendien, de mallen die gebruikt worden voor het spuitgieten van kappen moeten ook nog eens lossend zijn (je moet ze uit de mal kunnen halen). Dat leidt soms tot vervelende oplossingen (ik noem de bekende naden op de TEE-ram) en vreemde kunststukjes. Bij messing is dit probleem natuurlijk niet aanwezig want men moet het zelf afwerken voor het gespoten wordt.

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2008, 11:28:09 »
... Bij messing is dit probleem natuurlijk niet aanwezig want men moet het zelf afwerken voor het gespoten wordt.

Volgens mij spreek je je zelf tegen...

Zowel bij messing als bij kunststof zal moeten worden nabewerkt denk ik. Bij messing misschien nog wel meer dan bij kunststof.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Messing/koper vs kunststof
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2008, 12:23:18 »
Uiteraard moet messing nabewerkt worden, maar indien men een kit in een zodanige staat heeft gebracht dat deze gespoten kan worden dan moet men wel letterlijk goed afwerken. Indien dit niet gebeurdt zul je altijd je foutjes/oneffenheden terugzien. Bij spuitgieten komt dit probleem (bijna) niet naar voren; hoogstens moeten er wat vliesjes en/of de aanspuiting verwijderd worden. Bovendien wordt soms de loc al in de goede kleur gespuitgiet zodat men minder hoeft te spuiten.

Ik sprak mezelf dus niet tegen ;).