Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Beweging op de treinbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:01:22
Notificaties
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:57:46
Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022)
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 09:53:53
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
door
MOVisser
Vandaag
om 09:50:15
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 09:50:12
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
door
Huup
Vandaag
om 09:36:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:35:08
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Huup
Vandaag
om 09:30:48
DIESEL RAILROAD TUGBOATS – VOLUME 1: EAST COAST BOOK
door
Hans Reints
Vandaag
om 08:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 08:41:26
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:08
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 08:15:22
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Stedahult
Vandaag
om 08:10:59
vreemd gedrag decoder
door
VAM65
Vandaag
om 07:18:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frycio82
Vandaag
om 07:12:19
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 03:26:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus
door
meino
Vandaag
om 00:02:32
Rotsformaties van boomschors
door
charp
15 mei 2022, 22:15:20
EifelBurgenBahn
door
Hendrik Jan
15 mei 2022, 21:44:59
Ermehuizen anno 1974
door
DavidNS400 Grote sik
15 mei 2022, 20:45:59
Ade-wagens, Pop-wagens
door
brutus1
15 mei 2022, 20:41:28
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
15 mei 2022, 20:09:05
Labbern in Rotzbach Allerlei
door
ex44
15 mei 2022, 18:45:21
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Edsko Hekman
15 mei 2022, 18:40:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Sven
15 mei 2022, 18:38:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
15 mei 2022, 17:57:13
Roco NS plan V
door
Spoor010
15 mei 2022, 17:43:32
H0 Rangeerbaanplan: Groezel
door
Sikko
15 mei 2022, 17:36:36
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
15 mei 2022, 17:22:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 mei 2022, 17:13:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 459 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 378
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 december 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 996
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 december 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 378
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 december 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 378
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 december 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw