Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beweging op de treinbaan door puntenglijder
Vandaag om 10:01:22
Notificaties door puntenglijder
Vandaag om 09:57:46
Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022) door Hendrik Jan
Vandaag om 09:53:53
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:50:15
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 09:50:12
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Huup
Vandaag om 09:36:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:35:08
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Huup
Vandaag om 09:30:48
DIESEL RAILROAD TUGBOATS – VOLUME 1: EAST COAST BOOK door Hans Reints
Vandaag om 08:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:41:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:29:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 08:15:22
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Stedahult
Vandaag om 08:10:59
vreemd gedrag decoder door VAM65
Vandaag om 07:18:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 07:12:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:26:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:02:32
Rotsformaties van boomschors door charp
15 mei 2022, 22:15:20
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
15 mei 2022, 21:44:59
Ermehuizen anno 1974 door DavidNS400 Grote sik
15 mei 2022, 20:45:59
Ade-wagens, Pop-wagens door brutus1
15 mei 2022, 20:41:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 mei 2022, 20:09:05
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
15 mei 2022, 18:45:21
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Edsko Hekman
15 mei 2022, 18:40:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Sven
15 mei 2022, 18:38:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
15 mei 2022, 17:57:13
Roco NS plan V door Spoor010
15 mei 2022, 17:43:32
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door Sikko
15 mei 2022, 17:36:36
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
15 mei 2022, 17:22:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 mei 2022, 17:13:57
  

Auteur Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw  (gelezen 459 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Gepost op: 07 december 2021, 12:43:54 »
Hallo,

Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:

Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.

Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.

Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.

LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25


LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255

Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.

Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2021, 13:04:30 »
Hallo

Heb je de ankerlagers ook geolied?

De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.

Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.

Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22

En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 13:10:29 door Bahn-AG »

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,

Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.

CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.

Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2021, 16:42:12 »
Hi,


Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.

Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.

De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.

Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.

Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.

Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.

Bedankt voor de ideeen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan