Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Slugs & Andere Rariteiten
door
RetroJack
Vandaag
om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 13:11:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 13:02:21
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:54:17
Baan in Los Angeles
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:46:22
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:42
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:24:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 12:13:49
Alternatieven voor servo's
door
bask185
Vandaag
om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:53:10
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
MacArthur
Vandaag
om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
henk
Vandaag
om 11:34:08
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram
door
R1954
Vandaag
om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen
door
VulcanRaven
Vandaag
om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:24:52
Frans loodsje et cetera
door
Met een sik
Vandaag
om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 09:51:49
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:39:10
Layne, Somewhere South.
door
mass am see
Vandaag
om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent
door
Eric B
Vandaag
om 07:24:14
29 november verkoop MSV
door
Rick
Vandaag
om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 1117 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 379
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 December 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1789
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 December 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 December 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw