Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:32:21
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
FreekH
Vandaag
om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
roadster36
Vandaag
om 00:34:53
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
12 December 2025, 12:08:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 1140 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 379
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 December 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1823
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 December 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 December 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw