Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Benelux795
Vandaag om 17:58:17
Lodewickshaven door cor_b
Vandaag om 17:52:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
Roco AC modellen door 1200blauw
Vandaag om 17:39:43
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Extra functie in Zimo MS450P22 door Rick
Vandaag om 17:07:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
  

Auteur Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw  (gelezen 1139 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Gepost op: 07 December 2021, 12:43:54 »
Hallo,

Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:

Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.

Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.

Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.

LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25


LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255

Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.

Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1815
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2021, 13:04:30 »
Hallo

Heb je de ankerlagers ook geolied?

De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.

Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.

Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22

En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 December 2021, 13:10:29 door Bahn-AG »

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,

Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.

CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.

Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2021, 16:42:12 »
Hi,


Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.

Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.

De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.

Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.

Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.

Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.

Bedankt voor de ideeen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan