Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Overet
Vandaag
om 19:03:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:03:05
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
VAM65
Vandaag
om 18:58:01
Doornvliet
door
Alewijn
Vandaag
om 18:47:27
Smeren, vet, olie, enz
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 18:25:37
S88N bezetmelder
door
bask185
Vandaag
om 17:58:41
Museumdepot Beekbergen in H0
door
wob
Vandaag
om 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Eriktrein
Vandaag
om 17:22:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 17:18:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 17:11:11
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's
door
MikeMike
Vandaag
om 16:53:34
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
defender
Vandaag
om 16:38:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:37:46
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 16:00:59
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
Vandaag
om 15:14:37
Modelbaan Beltheim.
door
Paulus
Vandaag
om 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Sven
Vandaag
om 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 14:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Luud H
Vandaag
om 13:53:57
Stottering Piko 98551BD
door
Ben
Vandaag
om 13:44:22
LS Models 2025
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:30:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:35:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
741230
Vandaag
om 12:27:40
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
Eric B
Vandaag
om 12:04:47
Molenbaan (werktitel)
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:04:33
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 11:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Bertje B
Vandaag
om 11:25:59
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:58:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 1126 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 379
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 December 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1801
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 December 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 December 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw