Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko blauwe 1000
door
Charles_
Vandaag
om 22:16:11
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
FRIE
Vandaag
om 22:14:52
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 22:12:19
Stub switches
door
bask185
Vandaag
om 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:58:44
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
EN446
Vandaag
om 21:54:58
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 21:37:28
Welke versies van de Roco 2200 zijn er?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 20:59:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
NS264
Vandaag
om 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Frank 123
Vandaag
om 20:37:25
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 20:36:22
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile
door
bellejt
Vandaag
om 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Eric B
Vandaag
om 19:11:00
Modelbaan Beltheim.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:09:33
gangelt
door
bellejt
Vandaag
om 17:58:13
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Daan!
Vandaag
om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:41:40
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 14:13:13
Piko 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:37:27
Kersttrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 12:29:22
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 1128 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 379
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 December 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1808
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 December 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 December 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 379
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw